KARMA/n264 / D-70 ??

Origineel geplaatst door JorgV

D70: voor in een rock/metal/punk-bandje lijkt me dit niet echt geschikt. Je hebt naast leads en pads eigenlijk ook rock-orgels nodig, en dikke strijkers. Denk niet (geen hands-on ervaring) dat je die hieruit kunt krijgen.


Nou.. er zitten best wat leuke orgeltjes en strijkers in hoor.. (samples van de U20, maar presets zitten ook op de D70)

Verder is de D70 wel een leuk synthje voor wat presets, maar programmeren is een bitch, en echt geschikt voor live gebruik issie ook niet.. nogal een brak toetsenbord.
 
Oke bedankt :-) .

Dan best zo'n triton TR nemen dus ;-).Of misschien een studio als ik ze goedkoop langs zien kome :-).
Dat samplen sanp ik toch echt niet hoor, het komt er op neer dat je geluiden opneemt en die dan gebruikt op je synth?:confused:


Bedankt al
 
Ja, dat is het precies. Je neemt een autotoeter op. Die zet je op de middenste C neer. Speel je nu een octaaf hoger, dan wordt die toeter op 2 keer zo hoge snelheid afgespeeld. Nou hoor ik je al vragen - waar is dat goed voor? Nou, voor de volgende dingen:

- je bent niet gebonden aan de geluiden die in het apparaat zelf zitten. Wil je een ontploffing uit een film gebruiken in je muziek, dan kun je die gewoon opnemen met de sampler en afspelen.

- je kunt een compleet eigen drumkit maken. Vind je de drumkit in je synth niet goed genoeg, dan vraag je gewoon de drummer uit de band om even elke drum aan te slaan. Die neem je op op verschillende "aanslagsterktes" en zo maak je dus compleet je eigen drumkit.

- neem de vocalen van de zanger op. Als die keelpijn heeft kun je ze met een sampler gewoon afspelen :D.

Uit de 3 die je in je originele lijst hebt is de Karma verreweg de nieuwste en is het het makkelijkste je eigen geluid er mee te maken. De N264 valt dan zo al af. De TR is minder krachtig dan de Karma maar beter dan de N264. De D70 is iets waar ik niet aan zou beginnen als ik jou was.

Wat begrippen betreft: http://nl.wikipedia.org/wiki/Synthesizer
Alles wat je niet begrijpt: klik er op. Zo kun je voor het woord "synthesizer" ook "polyfonie" invullen, en dan begrijp je gelijk wat er mee bedoelt wordt.

Ga overigens niet af op ons advies: test het ding in de winkel bij je in de buurt. Is die er niet, ga dan naar een van de grotere winkels en maak er een leuk dagje uit van. Koop het apparaat niet gelijk maar denk goed na voordat je ergens geld aan uitgeeft.
 
Aah , danku , eindelijk een duidelijk opheldering van het woord 'sampler' 8)

Ik snap het denk ik.Dus als ik het goed begrijp kun je er ook gitaar en bass me opneme? :{

Ik ga overmorgen eens testen in de key music (belgie ) .Ik twijfel nu tussen 88 toetsen triton TR of 61 triton studio...

Bedankt voor je hulp al!!!
 
Qua mogelijkheden is er weinig twijfel nodig.

Je moet het zo bekijken: Korg heeft tot de komst van de Trinity een bepaalde lijn van synthesizers gevoerd die werken met zgn. AI (en later AI²) synthese. Dat zijn een tijd lang de topmodellen geweest. Op een gegeven moment is de Trinity er gekomen wat later uit is gegroeid in de Triton. Toen werden de AI² synths dus de "lagere" modellen.

Na de X- (X2, X3, X5, X5D) en N (N264, N364, N5, N5ex)-serie zijn er geen AI² synths meer gemaakt; de enige die van de lijn een hele tijd heeft meegedraaid is de X5D geweest omdat dat een heel licht en compact ding was.

De Trinity gebruikte echter een andere manier; ACCESS. De Triton gaf hier weer een draai aan en kwam met HI (Hyper Integrated) synthese. Dit heeft allemaal weinig te betekenen, maar het verschil tussen AI en HI/ACCESS is dat de eerste geen resonante filters heeft en de laatste wel. Als je dus ook nog analoog-achtige geluiden wil namaken ben je bij een AI-synth voor het grootste deel aan het verkeerde adres.

Omdat er dus al een hele tijd geen "lower-range" synthesizers in de stijl van de AI-gebaseerde modellen werden gemaakt kwam Korg met een gestripte versie van de Triton - de Le. De TR is niks anders als een Le met meer sample-geheugen en een geupdate manier om data in te laden - via SD-geheugenkaartjes ipv SmartMedia.

Waarin verschillen de Tritons van elkaar? Nou, de "grote" hebben een vrij uitgebreide effectensectie met een hoop keuze en instellingen. De "kleine" hebben maar 2 globale effecten en 1 insert. Insert-effecten kun je vergelijken met een gitaar-effectpedaal die je tussen je instrument en je versterker zet. Als je er een tweede apparaat op aan wilt sluiten heb je een probleem; dan heb je 2 pedaaltjes nodig, of je moet het een globaal effect maken, wat er voor zorgt dat alles wat je er door stuurt hetzelfde klinkt. Globale effecten (ook wel "send"-effecten genoemd) zijn vaak reverb (nagalm) en delay (echo); insert-effecten zijn distortion, chorus, phaser. Wil je dus op 2 instrumenten 2 verschillende phasers, dan gaat dat niet of je moet creatief gaan goochelen waardoor je dus 1 van je globale effecten opoffert. Maakt dat wat uit? Nou, voor live-gebruik waarin je toch vaak slechs 1 instrument tegelijk speelt, nee. Wil je zo'n ding als compleet apparaat voor je studio gebruiken, dan moet je dus eerst de sporen gewoon als geluid opnemen (ipv als een serie MIDI instructies) en kun je ze achteraf niet wijzigen zonder weer een opname te maken.

Verder over de verschillen: De grote hebben een sampler erin zitten, de kleine hebben dat alleen als uitbreiding. De kwaliteit van het toetsenbord van de grotere is stukken beter als die van de kleinere (maar dat kan ook je persoonlijke smaak zijn - gewoon testen dus). De Karma is een beetje vreemde eend in de bijt; die lijkt qua vorm en toetsenbord het meeste op een Le, maar heeft wel de inhoud van een "volledige" Triton.

Jouw afweging is dus tussen een nieuwer maar minder krachtig model met 88 gewogen toetsen of een iets ouder maar krachtiger model met 61 gewone toetsen. Nou is het wel zo - toetsenborden verschillen een hoop van elkaar, en 88 gewogen toetsen van de ene maker voelen niet altijd net zo geweldig als die van een andere maker.

Ik raad je aan om even alle reviews over Tritons, Le's en TRs te lezen op Sound On Sound. http://www.soundonsound.com/ . Rechtsboven "Triton" intikken en even zoeken.
 
Bedankt , maar nu ben ik er nog niet helemaal uit :-(..

Ik denk dus dat ik voor die triton studio ga , al zie ik ze ERG weinig voorbijkomen tweedehands :-(..


Bedankt voor je uitleg!!
 
Neem dan gewoon de Triton Extreme. Die zie ik vaak genoeg langskomen op 2ehands-sites. Vraagprijzen voor een 61 varieren van 1500 tot 1700.
 
Dat is mij eigenlijk iets te duur =(...

Een studio zou mss nog net wel gaan (heb al 1 voor 900 euro gezien met 76 toetsen!, maar was al direct weer weg :-()

Bij de TR mis ik toch de Ribbon controller en sampling + uitbreidingsmogenlijkheden..

toch bedankt !
 
Zou ik nu kiezen voor de triton studio 61 keys of de TR met 88 keys? Wil ook wel eens zelf nr'tje maken en af en toe eens dance-beatje..


HELP!!:confused:
 
Origineel geplaatst door Control
Zou ik nu kiezen voor de triton studio 61 keys of de TR met 88 keys? Wil ook wel eens zelf nr'tje maken en af en toe eens dance-beatje..

Dan is de Triton Studio een betere keuze. Vraag is, heb je voldoende aan 61 toetsen of moet je echt 88 toetsen hebben? Als 88 toetsen belangrijker is neem dan de TR 88, heb je alleen wat minder mogelijkheden met begeleiding en klanken.
 
gezien je muziek keuze en budget ... koop een Korg Karma. Vergeet Triton LE. Karma is zoveel beter in specs en muzikaal kunnen (en al gebruik je het niet ... je hebt WEL de volledige 5 insert FX). En TR? Sja bijna niet 2dehands te krijgen. TR is opvolger van LE ... dus gooi die ook overboord. Sampling in een band? Kan, lijkt me vrij zinloos als je eigenlijk alleen wilt jammen.

Mbt tweedehands: www.terk.nl en bekijk V&A op dit forum. Tweedehands Karma heb je al snel voor 750 euro.
 
Ik zou direct voor de karma gaan als die 76 of 88 toetsen had..(en het toetsenbord is brak..:( , en heb niet veel geld meer over om nog een goeie controller bij te kopen..)
Waarom niet de triton studio?Heb hem al 1 keer voor 1000 euro tweedehands voorbij zien gaan (76 toetsen)..Maar ik was te laat.Dus nog even doel uitleggen ( is beetje al verandert8o) )
-Gaat voornamelijk thuisstaan voor zelf nummers te 'coveren' en dance-nr'tjes te maken (ook natuurlijk rock-versies en klassieke muziek naar eigen smaak gecomponeerd :dj: ).Af en toe gaat op verplaatsing voor bv 2e gitaar te vervangen ofzo of bass, pads, ...

Voila..Tamenlijk ingewikkeld maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

danku!
 
De vraag is dan, wat past klankmatig het beste bij jou? De Korg of de Roland sound? Uiteindelijk kom je er niet omheen om van beide merken iets in huis te hebben, maar ja je moet natuurlijk ergens beginnen. Persoonlijk vindt ik de triton studio 76 een prima veelzijdig apparaat.
 
Oke.Heb al een roland EM-15 Al heel wat jaren oud en een keyboard dus.Ik denk dat ik toch voor de korg studio ga ;-).Ik heb nog paar vragen hierover :

- Kan je geluiden aan knoppen toekennen? (dat je bv rap kunt switchen tussen acoustische
gitaar en bas bv tijdens je aan het spelen bent?)

-Ik weet dat deze synth geschikt is voor het zwaardere werk , maar kan je er ook trance , tiesto achtige muziekjes uithalen f niet? (is niet echt een must maar zou interessant zijn..)


TY all!
 
Origineel geplaatst door Control
Oke.Heb al een roland EM-15 Al heel wat jaren oud en een keyboard dus.Ik denk dat ik toch voor de korg studio ga ;-).Ik heb nog paar vragen hierover :

- Kan je geluiden aan knoppen toekennen? (dat je bv rap kunt switchen tussen acoustische
gitaar en bas bv tijdens je aan het spelen bent?)

-Ik weet dat deze synth geschikt is voor het zwaardere werk, maar kan je er ook trance, tiesto achtige muziekjes uithalen of niet? (is niet echt een must maar zou interessant zijn..)


TY all!

Ik denk dat een EM-15 niet die echte Roland sound heeft, het is namelijk een afstammeling van de soundcanvas en daardoor niet te vergelijken met met de Roland JV, XP of XV serie.

Op de triton kun je ook makkelijk splits in je Combi's programmeren, bas links, gitaar rechts en je hebt de mogelijkheid om actie's te hangen aan de SW1 en SW2 toetsen.

Tsja, trance geluidjes, hoe definieer je dat, de meeste multitimbrale synths zijn behoorlijk allround, dus er zit altijd wel wat bruikbaars tussen. Daarnaast kunt je samples uit bestaande nummers knippen, deze importeren en daarmee zelf een geluid maken.

Wanneer je echt serieus trance wilt maken dan raad ik aan om met software aan de gang te gaan, aangevuld met hardware, zoals bijvoorbeeld een Access Virus. Maar dit is een hele andere tak van sport.
 
Ik ken de korg karma wel aangezien ik er een regelmatig gebruik. Is een erg mooi apparaat met goede klanken en mooie technologie die je sounds toch net weer anders maken. Maar persoonlijk vind ik hem niet echt gebruikersvriendelijk.

Erg uitgebreid is hij zeker wel en denk dat hij ook meer zal doen dan dat je wilt.
 
Mààr hij heeft maar 61 keys ;-) .Ik wil minstens 76.
Ik ga dus voor de korg studio 76 keys , mijn vraag , wat is zowat de normale vraagpijs hiervoor (exclusief flightcase en dergelijke)?

Danku
 
Schiet mij nog iets te binnen : kan je gemakkelijk tussen sounds switchen bij de studio ? (live gebruik? ) en kan je bv als je amar 76 toetsen hebt alles 1 octaaf verhogen als je hoge tonen nodig hebt?

Dankuu
 
Back
Top