De Productie Studio's thread

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
't Is net als in de kunst, je kunt (even grofweg) twee kanten uit:

-Je maakt een uniek schilderij of een hele mooie foto, waar er één van is of een zeer beperkte genummerde oplage, je signeert het met je naam en mensen kopen het omdat ze je kunst mooi vinden, het tot de verbeelding spreekt en de zinnen prikkelt. Dit is een beperkte oplage alleen voor de liefhebbers / een selecte groep.

-Je maakt een uniek schilderij of een hele mooie foto, die in zeer grote oplage vermenigvuldigd wordt en in allerlei grote woonwarenhuizen komt te liggen. Ik doel op die schilderijen / foto's bij de ikea (zwartwitfoto van jaren 30 bouwvakkers aan het lunchen op grote hoogte. Zo op een stalen balk met zijn allen). Dit is kunst voor de massa.

Het is nét wat je als doel voor ogen hebt.

Ik denk dat je niet moet vergeten dat de populaire muziekstromingen niet als kunst gezien worden, maar meer als accesoire. Net als trendy kleren, kapsels, schoenen en sieraden is muziek ook een onderdeel van veel mensen hun 'image' / voorkomen.

Het is het verhaal van de snackbar op de hoek met de op ambachtelijke wijze zelfgemaakte croquetten en de macDonalds een paar straten verderop met hun macWeetikhet-burger als tijdelijke actie.

De snackbar op de hoek heeft het allemaal zelf in de hand, kan er van rondkomen en bouwt op een reputatie van goeie producten uit eigen keuken. De macdonalds richt op de massa en gaat voor grote aantallen.

Ga je voor delicatesse of ga je voor fastfood?

't is een kwestie van smaak:

bottom line: er is vraag naar muziek voor de massa's dus vind ik het heel erg logisch om daar een graantje aan mee te pikken. Uiteindelijk moet je het in deze wereld toch in je eentje rooien en is geld hét middel om je leven aangenaam te maken.

Als ik een aanbieding krijg om een track te verkopen aan een grote naam zonder dat ik de rest van mijn leven contractueel vastzit aan één of andere foute deal dat alle muziek die ik bloed ingepikt wordt - dus een pér track iets, dan doe ik het wel. Cool underground zijn is leuk, maar de kachel moet ook branden...

-C-
 
zonder commerciele muziek geen underground...
kan de top40 en consorten dus alleen maar toejuichen, dat houd de rotzooi weg bij mijn favoriete muziek :)

productiestudio's, ga zo door :okdan:
 
Om hier nog even op in te haken:

Kunst is in essentie een toepassing van menselijke creativiteit. Kunst staat voor een scheppende activiteit, die vaak, maar niet noodzakelijkerwijs, appelleert aan het menselijk gevoel voor esthetiek. Kunst kan een aspect uitdrukken van het wereldbeeld, godsbeeld, mensbeeld en/of zelfbeeld van de kunstenaar, van zijn/haar gevoelens omtrent menselijke en/of sociale verhoudingen. Ook kan het dienen om de toeschouwer of toehoorder mee te nemen uit de dagelijkse realiteit, naar een door de kunstenaar gecreëerde wereld. Zo horen ook musiceren, acteren, filmen, (stripboeken) tekenen, weven, borduren en componeren (om slechts een paar voorbeelden te noemen) onder bepaalde voorwaarden tot de kunsten. Er is geen duidelijke scheidingslijn tussen kunst en sommige andere menselijke bezigheden.

Kortom, kunst is een uiting van creativiteit. Door de vage scheidingslijn kan je, wat mij betreft, niet bepalen wat kunst is of niet. Een wit doek met twee bruine punten en een pisvlek erop kan ook kunst zijn. Dus een muzikant die zijn creaties verkoopt aan een naam als Tiesto, kan net zo goed een kunstenaar zijn. Je hoeft het niet mooi te vinden en je hoeft het al helemaal niet eens te zijn met zijn keuze. Maar dit zegt feitelijk niets over de creatie.

Leven en laten leven. Ik dacht dat dit het synthforum was? En niet het "forum-voor-synthgebruikers-die-uitsluitend-muziek-onder-eigen-naam-uitbrengen-en-zich-verre-van-commercie-houden". Het is ook mijn droom om van muziek maken te kunnen leven en dan ook graag onder mijn eigen naam. Maar als iemand dan een beslissing maakt om dit onder de vlag van een bekende dj te doen, so what?
 
aars

aars

Zo als PLato zei: anaal heeft de toekomst. Goede uitspraak van de Griek(-s). Ik kan mij toch ook wel even mengen in deze tranentrekkend treurige discussie? Zegt een purist tegen een trancegast: jij maakt kankerherrie! Zegt die trancegast: dat klopt en het verkoopt lekker om dat het lekker klinkt en zo is het.
Het is als mcdonalds: wat een teringslecht vreten is dat, maar lekker!

Even voor de wetenschap: wat is de belangrijkste smaakmaker in eten in het algemeen? nou? ja wel , dat is : vet...

Nog een wetenschappelijk onderbouwd voorbeeld van devaluatie in de muziek(spelers...): 20 jaar geleden draaiden we tapes, daarna cd, dat, minidisc, dcc, mp3 kortom de kwaliteit wordt weer minder omdat de industrie dat bepaalt.....Meer meer meer op een speler, het succes van mp3: alsof je 1000 nummers muziek bij je moet hebben om ervan te genieten. Ik sluit mij aan bij Stings citaat van afgelopen week. bagger blijft bagger en dient vervangen te worden door neiuwe modder omdat bagger verveelt en snel uitgewerkt is maar alles lekker dichtsmeert...En vol is altijd in de mode.

het woord is aan julie; ik vermaak me kostelijk 8)
 
''Bekende'' DJ's halen uit het mixen veelal hun inspiratie en moet bekennen dat er zo nu en dan best een aardig product tussen zit. Of ze deze platen dan geheel op eigen naam hebben staan... nee denk t idd niet! Het idee dat onstaat uit die inspiratie daarentegen wel.
 
Godverdomme schrijf ik wat leuks tussen alle bagger halen jullie het weg...stelletje mijnenvegers...
 
Bericht door een moderator:
De genuanceerde uitspraken heb ik er tussenuit gevist en teruggeplaatst. Zullen we 't gezellig houden en on topic blijven? :) Het is op zich een interessante discussie, maar dwaalt zolangzamerhand wel af van de vraag in de openingspost
 
Grappig discussie, ik had deze vanmiddag ook al in een andere thread ergens.

De Bottom line is, in mijn ogen althans, dat wanneer je van muziek wilt leven je onherroepelijk concessies zal moeten doen aan "je eigen ding". Klooien als hobby is leuk, maar als je een hypotheek van 2 ton heb, dan zal je je wel aan de markt MOETEN aanpassen. Anders wordt je namelijk je huis uit geflikkerd......Of je moet een dusdanige status hebben opgebouwt dt de markt JOU volgt. Slechts voor weinigen weggelegd

Ook vind ik dat jullie wel erg makkelijk afgeven op de hedendaagse popmuziek. Als het dan van die rommel is, dan kunnen jullie toch wel even in een middagje "Toxic" of "crazy in love" uitpoepen. Dat ken dan nooit moeilijk wezen.......... :bekdicht:

Ik heb persoonlijk makkelijk lullen, omdat ik die "bagger" (brittney enzo 8o) ) juist supercool vind om te doen. Al dat gezeik over orginaliteit. Steengoede liedjes (wat dat zijn het!) in een dikke produktie is ook een kwaliteit. ook al is het dan misschien niet orgineel. Wat die twee voorbeelden die ik gaf in mijn ogen wel degelijk zijn overigens! Het grote publiek is ook niet geintreserd in orgineel en/of vernieuwend. Men "luistert" naar 96 kb mp3'tjes door het speakertje van hun telfoon!!!

Trouwens, wellicht is het opzoeken van wat info over cultuursociologie voor enkelen wel interessant. De werking van de muziekindustrie (waar "jullie" net zo goed deel van uitmaken) is daar namelijk heel nauw aan verbonden. Dan ga je ten eerste snappen hoe trends ontstaan en ten tweede dat er (zoals al eerder genoemd) geen underground bestaat zonder mainstream en vice versa. :geslaagd:

just my 2c.

gr,
Marc
 
Laatst gewijzigd:
Niet alle ongenuanceerde uitspraken zijn mijn insziens verwijderd, maar goed, het zij zo.

Reakies hierop laten erg duidelijk zien dat er tenminste zeer verdeelde menining zijn over dit onderwerp. De manier waarop dit geetaleerd wordt vind ik niet altijd even tactisch.

Je zou de vraag kunnen stellen in hoeverre er nog relevantie is met het gros van de berichten die hier gepost worden. Maar die 'grens' is waarschijnlijk een redelijk breed grijs gebied.

En wat de orginele vraag betreft denk ik niet dat de vraagstelling er uitnodigend was om te reageren.
 
Fijn dat er moderators zijn. Voelde mij al bijna geroepen om te vragen waarom men afdwaalt van de eigenllijke vraag van Ashton.
De discussie is zeker intressant, maar zou m.i. dan een nieuw draadje moeten worden.
Ashton, helaas kan ik je niet helpen, ik ben zo'n prutser die thuis muziek maakt en heb dus de ballen verstand van de branche.
 
Re: aars

Re: aars

Origineel geplaatst door De Voorman
Het is als mcdonalds: wat een teringslecht vreten is dat, maar lekker!

Toch zelf nog ff of topic; Dit meen je toch niet echt he (moest ik toch even kwijt)?
 
Wat een thread weer dit zeg!

d'r staan nog steeds wat ongenuanceerde posts in, maarja... een thread van 3 pagina's op het synthforum zonder ongenuanceerde posts lijkt me ook een illusie ;)

ik vond het verhaal van C738 wel aardig, ik denk ook dat je het zo moet zien. Als de topic-starter een goede naam heeft en een goed netwerk heeft, kan het best handig zijn voor een nog onbekende zolderkamer-producer om op zo'n manier wat centjes binnen te krijgen. Op zich niks mis mee, maar het is een keuze.

Over de discussies die verder gevoerd worden....
Wat geldwolven als Carora vergeten is dat kwaliteit het op de lange termijn uiteindelijk wint van massa-productie.
In de jaren '60 en '70 waren er ook zat commerciele luitjes bezig met eendagshitjes, maar nu hoor je iedereen alleen nog over de grootheden uit die tijd. Denk je bv. dat Pink Floyd zo super populair was in hun beginjaren?? Nu, anno 2006, gaan hun experimentele platen nog steeds als broodjes over de toonbank.

De tijden zijn wel veranderd; als underground artiest is het niet makkelijk. Het aanbod van muziek is veel groter geworden in de loop der jaren, dus is het moeilijker geworden om je kop boven het maaiveld uit te steken. Maar opmerkingen als "het gaat nu alleen nog maar om geld"zijn echt niet nieuw en mensen die met die insteek hersenloze hardstyle-platen produceren zullen over een paar jaar vergeten zijn. Vaak zijn deze mensen ook niet in staat wat beters te maken, simpelweg omdat ze het talent niet hebben. Daar wil ik aan toevoegen dat een échte megahit echt niet zo makkelijk na te maken is. Kijk bv. naar die hit Crazy van Gnarls Barkley; dat is echt wel een vet nummer waar bakken geld mee worden verdient en wat ook gewoon kwaliteit is. Dat zijn nummers die wellicht over 10 jaar nog weleens gedraaid worden...

Iig moet iedereen maar doen wattie wil... er zijn zat lui tegenwoordig die graag muziek luisteren op hun mobieltje in de stad, dus het is goed dat er voor die mensen troep bestaat (want het verschil hoor je toch niet op zo'n ding)

Uiteindelijk zal de muziek waar het gevoel, passie en emotie wél in zit de tand des tijds doorstaan :)
 
We gaan naar een tijd waarin 'underground' niet langer onder de grote commercie zit, maar een klein deel ervan is. De tijden van het tapetraden zijn voorbij, helaas.

Binnen een klein cirkeltje van liefhebbers kan iedereen, nu al, zijn eigen dingen doen. Voorbeelden zijn hyves, myspace, de extremere subgenres binnen oa punkmuziek, electronica en pop.

De wereld groeit en dus niet alleen de hoeveelheid kutmuziek en kunstmuziek. Je plekje erbinnen vinden en daar weer voldoening en vooruitgang uithalen is een groter goed dan discussieren met mensen die een andere kijk op muziek hebben. Het feit dat de woorden geld, producer en markt op een forum als deze gebruikt worden heeft geen enkele meerwaarde. Slechts vluchtige uitingen van jaloezie, frustratie en gebrek aan ontwikkeling.

Anno 2006 is de duur van adolecentie alleen maar langer, jong zijn en je jong gedragen duurt langer als 20 jaar geleden, maar de zogenaamde voorbeelden zijn mensen van toen. Als je deze evolutie tegen de technologische progressie van de jeugd zet kom je tot een schrikbarende conclusies. We rennen nog een paar jaar achter de techniek aan en daarna rennen we nog een paar jaar weg van al die technologie en het is maar hopen of termen als esthetiek, gevoel en passie de tand der technologie overleven.

We leven, zonder er bewust van te zijn, nu al in een slecht aftreksel van een Philip Dick verhaal.

Daahaaag, hoe het leuk en hou het hard!
 
"Vandaaag is rood de kleur van jou",... RAM, SCHOP... (weer een radio kapot),.... :gaap:

commerciele bagger
 
Origineel geplaatst door Alexander
We gaan naar een tijd waarin 'underground' niet langer onder de grote commercie zit, maar een klein deel ervan is. De tijden van het tapetraden zijn voorbij, helaas.

Binnen een klein cirkeltje van liefhebbers kan iedereen, nu al, zijn eigen dingen doen. Voorbeelden zijn hyves, myspace, de extremere subgenres binnen oa punkmuziek, electronica en pop.

De wereld groeit en dus niet alleen de hoeveelheid kutmuziek en kunstmuziek. Je plekje erbinnen vinden en daar weer voldoening en vooruitgang uithalen is een groter goed dan discussieren met mensen die een andere kijk op muziek hebben. Het feit dat de woorden geld, producer en markt op een forum als deze gebruikt worden heeft geen enkele meerwaarde. Slechts vluchtige uitingen van jaloezie, frustratie en gebrek aan ontwikkeling.

Anno 2006 is de duur van adolecentie alleen maar langer, jong zijn en je jong gedragen duurt langer als 20 jaar geleden, maar de zogenaamde voorbeelden zijn mensen van toen. Als je deze evolutie tegen de technologische progressie van de jeugd zet kom je tot een schrikbarende conclusies. We rennen nog een paar jaar achter de techniek aan en daarna rennen we nog een paar jaar weg van al die technologie en het is maar hopen of termen als esthetiek, gevoel en passie de tand der technologie overleven.

We leven, zonder er bewust van te zijn, nu al in een slecht aftreksel van een Philip Dick verhaal.

Daahaaag, hoe het leuk en hou het hard!

je vergeet dat discussieren leuk is. en je hebt t nodig om je eigen visie steeds weer te testen. Verder vind ik er niks mis mee om wat tegengas te geven als je weer s een hersenloze muntenschraper wat hebt zien tikken. muziek is een groot deel van mn leven, en wat t voor me betekent wil ik ook wel voor strijden, zodat ik op de zelfde manier van muziek kan blijven genieten in de toekomst. ook al dring ik misschien niet door tot die botte hersenen van sommigen, ik heb er iig wat aan proberen te doen :D

en nu met zn allen weer muziek maken he. geldt niet voor iedereen trouwens, de commerciele tyfusbaggerpoepers mogen lekker iets anders gaan doen. ga t plantsoen aanharken of zo, dan krijgt je leven nog wat betekenis
 
Origineel geplaatst door fjoesz
je vergeet dat discussieren leuk is. en je hebt t nodig om je eigen visie steeds weer te testen.

Met je stelling dat discussieren leuk en nodig is ben ik het helemaal eens.
Ik heb echter het idee dat jij discussieren verwart met een lekkere gore scheldpartij.

In een discussie geven de partijen hun visie op een onderwerp en met hun redenen voor die visie. Een goede discussie wordt gevoerd op basis van wederzijds respect.

Iemand die graag grof is tijdens discussies verliest daardoor zijn kredietwaardigheid.
 
Origineel geplaatst door ontwerper
Met je stelling dat discussieren leuk en nodig is ben ik het helemaal eens.
Ik heb echter het idee dat jij discussieren verwart met een lekkere gore scheldpartij.

In een discussie geven de partijen hun visie op een onderwerp en met hun redenen voor die visie. Een goede discussie wordt gevoerd op basis van wederzijds respect.

Iemand die graag grof is tijdens discussies verliest daardoor zijn kredietwaardigheid.


Hier ben ik het mee eens.Mijn vraag was gewoon of iemand intresse had in een dj/producer samenwerking.
Als je geen intresse hebt ok dan, maar dan hoef ik ook verder niets te horen van jou hoor.Laat toch ieder zijn eigen gang gaan.Heb je dan echt niets beters te doen?
 
Origineel geplaatst door Ashton
Hier ben ik het mee eens.Mijn vraag was gewoon of iemand intresse had in een dj/producer samenwerking.

Ik quote mezelf niet graag, maar nu even dan...

Origineel geplaatst door C738
@topicstarter:
Wat voor soort muziek wil je precies hebben?
Hoeveel artistieke vrijheid krijgt de producer?
Hoe zit het met de credits?
Wat voor contractvorm etc?

Ook als producer wil je qua naamsbekendheid wel wat aan de weg timmeren. Kun je dr wat meer over vertellen?

Onder wat voor naam DJ je trouwens?

-C-

So... wat voor muziek zoek je?

-C-
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top