te lage prijs / in je recht staan ??

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Ik denk dat dit beeld ontstaat door de (grote) bedrijven die werknemers in een reorganisatie ontslaan, maar wel de directeuren met een vette bonus en loonsverhoging belonen aan het einde van datzelfde jaar. En al is het zo dat die twee dingen niks met elkaar te maken hebben, echt begrip kweken doe je zo niet.

Ik werk in een ziekenhuis, en in hetzelfde jaar dat onze lonen bevroren werden kreeg de directeur (die toch de werkgever personificeert) een loonsverhoging van 11%. En ook al is dat goedkoper dan 2000 medewerkers allemaal 3% opslag geven, ik vind niet dat je zoiets uit kunt leggen. Zo ontstaat ook het "ondernemer=graaier"gedachtengoed.

OK, daar heb je helemaal gelijk in. Dat soort gegraai moet inderdaad niet kunnen. Dat soort zelfverijkende graaiers zouden ze ook gelijk op straat moeten flikkeren. Maar in het gemiddelde midden- en kleinbedrijf gaat het er wel iets anders aan toe.
 
Origineel geplaatst door omiel
Sorry hoor, maar als werkgever ga ik hier behoorlijk van over de zeik. Dit is van die typische domme werknemers praat. Als werknemer kom je lekker in de WW, WAO, WIA en weet ik wat al niet meer terecht als het niet goed gaat. Voor werkgevers is er gewoon helemaal niets. Als het fout gaat kom je in de bijstand terecht. Besef je wel dat doordat ondernemers hun nek ver uitsteken en grote risicos lopen jij wel een baan hebt. En gewoon mensen op straat zetten gaat helaas niet in Nederland.
Helemaal mee eens!

Je kan je verzekeren, maar je wil niet weten wat dat kost.....
Ik denk dat heel veel mensen niet beseffen hoeveel een werkgever trouwens moet betalen voor werknemers op gebied van ziektekosten en andere sociale zaken.
Je zal als kleine ondernemer iemand in dienst hebben die gaat wintersporten en zn been breekt. De werkgever mag meebetalen.

@dumdumdumdum: hebje wel gelijk in, echter is de directeur in dienst en dus werknemer.
De kleine ondernemer neemt het meeste risico en incasseert vaak de hardste klappen.
Dan is het erg makkelijk om te zeggen: moet je maar geen ondernemer worden.
Als ik dat hoor en ik hoor daarnaast het woord ontslag met betrekking tot een werknemer ,dan denk ik ook niet: had je maar ondernemer moeten worden.
 
:D rustig rustig....

Als ondernemer/werkgever ben je jezelf verplicht om de zaken goed door te denken en ben je -als het goed is- op de hoogte van de risico's. Voor startende ondernemers zijn er talloze regelingen/subsidies/garantiebepalingen die ervoor zorgen dat je een aanvaardbaar risico loopt in NL. Dat je hier wel of geen gebruik van maakt is aan jezelf. Als werkgever ben je ook niet verplicht mensen aan te nemen!

Als je een werkgever/ondernemer mét personeel bent, verdien je waarschijnlijk meer dan genoeg om een vangnet op te bouwen om eventuele tegenvallers te kunnen bolwerken. Doe je dat niet, eigen schuld.

En natuurlijk is het logisch dat je uitkering krijgt als werknemer. 't is toch niet de schuld van de werknemer dat hij/zij gedwongen wordt ontslagen? Je werkt voor de werkgever die het gewoon heeft verknalt!
 
Origineel geplaatst door GeeEs

En natuurlijk is het logisch dat je uitkering krijgt als werknemer. 't is toch niet de schuld van de werknemer dat hij/zij gedwongen wordt ontslagen? Je werkt voor de werkgever die het gewoon heeft verknalt!

Dat hoeft niet zo te zijn dat dat de schuld is van de ondernemer.

Maar vind het een beetje jammer dat ondernemers zo afgeschilderd worden als graaiers en dus minder recht op medelijden hebben als het misgaat....
 
@omiel & Geitenbreier: ik ben het verder ook helemaal met jullie eens (mijn schoonvader heeft een éénmansbedrijf en ik zou voor geen goed mijn vaste betrekking met zijn zaak willen ruilen!), ik wilde alleen maar aangeven waar het vooroordeel van de graaiende ondernemer waarschijnlijk vandaan komt. En inderdaad is de directeur ook een werknemer, maar wel eentje die de organisatie (dus werkgever) vertegenwoordigt samen met de raad van bestuur (die natuurlijk uiteindelijk beslist over dat salaris, dus eigenlijk de grote boosdoener is).

Maar het is zonder meer waar dat het midden/kleinbedrijf slechts in enkele gevallen zo winstgevend is dat de eigenaar ervan zich nergens zorgen over heeft te maken.
En om maar weer richting het topic te sturen: Het staat je als consument altijd vrij natuurlijk om een goede prijs te bemachtigen, het is aan de ondernemer om daarmee akkoord te gaan of daar zijn grens in te hanteren. Jammer daaraan is dat een relatief grote onderneming daar veel meer mogelijkheden toe heeft dan een klein bedrijf, aangezien de relatieve overheadkosten lager worden (partij-inkoop ed.) Dus is dit klimaat met name voor de allerkleinste bedrijven funest.
 
Origineel geplaatst door GeeEs

En natuurlijk is het logisch dat je uitkering krijgt als werknemer. 't is toch niet de schuld van de werknemer dat hij/zij gedwongen wordt ontslagen? Je werkt voor de werkgever die het gewoon heeft verknalt!

In een zeer kleine onderneming (stel: 2 man personeel) is het anders wel heel goed denkbaar dat jij als ontslagen werknemer een aardig aandeel hebt in het 'verknallen' van de zaak!
 
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Dat hoeft niet zo te zijn dat dat de schuld is van de ondernemer.

Maar vind het een beetje jammer dat ondernemers zo afgeschilderd worden als graaiers en dus minder recht op medelijden hebben als het misgaat....

Van wie is het dan wel de schuld? van de overheid, of een concurrent?

t Is overgens niet mijn bedoeling om ondernemers als graaiers af te schilderen.

t Is echter wel zo, dat ik een beetje moe wordt van het geklaag van deze groep. Ga dan lekker niet ondernemen... maar doe niet zielig over dat het zo moeilijk is. Mijn werk is ook moeilijk.

En waarom zou ik medelijden moeten hebben? alsjeblieft zeg... Ik heb met niemand in NL medelijden.
 
Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
@omiel & Geitenbreier: ik ben het verder ook helemaal met jullie eens (mijn schoonvader heeft een éénmansbedrijf en ik zou voor geen goed mijn vaste betrekking met zijn zaak willen ruilen!), ik wilde alleen maar aangeven waar het vooroordeel van de graaiende ondernemer waarschijnlijk vandaan komt. En inderdaad is de directeur ook een werknemer, maar wel eentje die de organisatie (dus werkgever) vertegenwoordigt samen met de raad van bestuur (die natuurlijk uiteindelijk beslist over dat salaris, dus eigenlijk de grote boosdoener is).

Maar het is zonder meer waar dat het midden/kleinbedrijf slechts in enkele gevallen zo winstgevend is dat de eigenaar ervan zich nergens zorgen over heeft te maken.
En om maar weer richting het topic te sturen: Het staat je als consument altijd vrij natuurlijk om een goede prijs te bemachtigen, het is aan de ondernemer om daarmee akkoord te gaan of daar zijn grens in te hanteren. Jammer daaraan is dat een relatief grote onderneming daar veel meer mogelijkheden toe heeft dan een klein bedrijf, aangezien de relatieve overheadkosten lager worden (partij-inkoop ed.) Dus is dit klimaat met name voor de allerkleinste bedrijven funest.
Het was ook geen aanval hoor :)
Had er misschein nog een returntje bij moeten zetten, mijn laatste regels waren meer algemeen bedoeld.

En ik snap je voorbeeld.
Er zijn natuurlijk ook genoeg voorbeelden van zelfverijkende ondernemers die dit doen over hoofden van anderen. Daar heb ik uiteraard ook geen goed woord voor over.
 
Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
In een zeer kleine onderneming (stel: 2 man personeel) is het anders wel heel goed denkbaar dat jij als ontslagen werknemer een aardig aandeel hebt in het 'verknallen' van de zaak!

Kan je ook betere onder andere voorwaarden runnen zo'n kleine onderneming. VOF bijvoorbeeld.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Het was ook geen aanval hoor :)

zo had ik het ook niet opgepakt, ik wilde mezelf alleen verduidelijken. :)
 
Origineel geplaatst door GeeEs
Kan je ook betere onder andere voorwaarden runnen zo'n kleine onderneming. VOF bijvoorbeeld.

Jij kan je beter verdiepen in de materie ondernemen in Nederland. Je strooit nogal met stierepoep en niet onderbouwde stellingen.

Ondernemers in Nederland in het midden en klein bedrijf zijn bijzonder harde werkers, weken van >60 uur zijn geen uitzondering. Dat deze bevolkingsgroep klaagt is de grootste bull die ik tot nu toe gehoord heb. Andersom weet ik wel dat als er een gemiddelde produktiemedewerker een scheet dwars zit dan heb je de bond al op de stoep staan.

Moest ik ff kwijt (Q, zoon van én zelf ondernemert en alles behalve rijk ofzo)
 
Zon topic brengt een hoop te weeg... dat zie ik wel.

De een vindt me een '' zwetskees '' de ander een '' voorvechter van het vrije woord '' ( dat kan overgens aan mijn interpetatie liggen )


Nog een paar puntjes van mijn kant ;

- Ik wil helemaal niemand tegen elkaar uitspelen. Das helemaal niet mijn bedoeling...

- Ik noem geen namen van beidde bedrijven om velen redenen...

Ik wil ze niet in disckrediet brengen is er o.a. een van.

en alles wat je zegt kan eventueel tegen je gebruikt worden. ( sta weliswaar niet onder ede, maar je weet maar nooit tegenwoordig )
 
Ik vind het wel grappig dat juist werknemers altijd wat te zeiken hebben.
9-5 mentaliteit, geen hart voor de zaak etc.

Wees blij dat er mensen zijn die ondernemen... zonder deze mensen zou er vrij weinig gebeuren denk ik.
Lang leve de loonslaaf! :z
 
Origineel geplaatst door jaccis
( dat kan overgens aan mijn interpetatie liggen )


Dat denk ik wel, Jaccis ;) En als je naar bedrijf y gaat met het aanbod van bedrijf x dan speel je ze tegen elkaar uit, hoe je het ook wendt of keert. Jij wil namelijk dat bedrijf y op dezelfde prijs of onder de prijs van bedrijf x gaat zitten.
Dat bedrijf y gaat dreigen siert ze niet, waarom zou je daar nog willen kopen? ga lekker naar x, iedereen blij. Verder vind ik dat iedereen mag proberen een goede prijs te krijgen, maar je kunt ook overdrijven. Dat heen en weer 'geren' tussen twee bedrijven, voor meestal een paar euro's minder. Ik denk dan wel eens: zonde van mijn tijd, goed is goed, genoeg is genoeg. Waarom altijd voor het kleinste dubbeltje op de eerste rang?
 
is trouwens niet onderhand alles wel gezegd over deze situatie?
 
Origineel geplaatst door Phony
Ik vind het wel grappig dat juist werknemers altijd wat te zeiken hebben.
9-5 mentaliteit, geen hart voor de zaak etc.

Wees blij dat er mensen zijn die ondernemen... zonder deze mensen zou er vrij weinig gebeuren denk ik.
Lang leve de loonslaaf! :z
Werkgevers moeten blij zijn met werknemers en vice versa. Ze hebben elkaar nodig :eureka: , punt uit. Overal zitten zeikerds, overal zitten harde werkers.
 
Origineel geplaatst door The Q
Jij kan je beter verdiepen in de materie ondernemen in Nederland. Je strooit nogal met stierepoep en niet onderbouwde stellingen.

Ondernemers in Nederland in het midden en klein bedrijf zijn bijzonder harde werkers, weken van >60 uur zijn geen uitzondering. Dat deze bevolkingsgroep klaagt is de grootste bull die ik tot nu toe gehoord heb. Andersom weet ik wel dat als er een gemiddelde produktiemedewerker een scheet dwars zit dan heb je de bond al op de stoep staan.

Moest ik ff kwijt (Q, zoon van én zelf ondernemert en alles behalve rijk ofzo)

Hoef ik toch niet te doen... mensen hier weten het toch al zo goed. En jij gaat meteen schelden... wilde nog ff een verhaaltje typen over kleine ondernemers die groot worden.... maar ik laat het maar.

Ik heb mn zaakjes voor elkaar hoor :) jij ook hoop ik? Of moest je jezelf uitkopen ?


pffff :z
 
Origineel geplaatst door SpaceAgentSpiff
Werkgevers moeten blij zijn met werknemers en vice versa. Ze hebben elkaar nodig :eureka: , punt uit. Overal zitten zeikerds, overal zitten harde werkers.

Precies, je hebt goede en slechte werknemers, en je hebt goede en slechte werkgevers. Amen.
 
Origineel geplaatst door GeeEs
:D rustig rustig....

Als ondernemer/werkgever ben je jezelf verplicht om de zaken goed door te denken en ben je -als het goed is- op de hoogte van de risico's. Voor startende ondernemers zijn er talloze regelingen/subsidies/garantiebepalingen die ervoor zorgen dat je een aanvaardbaar risico loopt in NL. Dat je hier wel of geen gebruik van maakt is aan jezelf. Als werkgever ben je ook niet verplicht mensen aan te nemen!

Als je een werkgever/ondernemer mét personeel bent, verdien je waarschijnlijk meer dan genoeg om een vangnet op te bouwen om eventuele tegenvallers te kunnen bolwerken. Doe je dat niet, eigen schuld.

En natuurlijk is het logisch dat je uitkering krijgt als werknemer. 't is toch niet de schuld van de werknemer dat hij/zij gedwongen wordt ontslagen? Je werkt voor de werkgever die het gewoon heeft verknalt!

Zucht, het is dus duidelijk dat jij geen ondernemer bent en als ik deze klets lees moet je dat ook maar nooit worden ook.

Soms moet het toch heerlijk zijn om een domme werknemer te zijn.
 
Leuk draadje is dit ineens geworden! Een stel niet-ondernemers gaat ondernemers vertellen hoe ze het moeten doen! mooi! Makkelijk hé? Ondernemen!

Als ondernemer weet ik wel beter... Je moet je eigen boontjes doppen: van de wieg tot het graf: géén vangnetten als WW, WAO, je pensioen moet je ook zelf regelen... Betalen je klanten niet op tijd -wat heel gebruikelijk is!- dan loopt je pensioen gevaar! Ooit aan gedacht?
En vergeet aub het sprookje dat het altijd de schuld van de ondernemer is dat hij failliet gaat! Één slechte actie van een werknemer kan hier voor zorgen; sterker nog: er hoeft maar een puberale vijftiger op TV te roepen dat 'Buckler' voor mietjes is, en het merk kan inpakken! Ondernemer niets fout gedaan, werknemers ook niet: externe factoren!

Er zijn legio voorbeelden van goede ondernemers, met goede ondernemingen die toch de fles opgaan omdat ze risico nemen, dat is nu eenmaal ons vak, en dat kan mis gaan. Dat weet -als het goed is- elke ondernemer, en daar heeft hij geen medelijden van iemand voor nodig... Maar dit soort risico-nemers zorgen er wel voor dat je in Nederland nu in een verzorgingsstaat kunt wonen, want van meelopers en mensen die alsmaar uit de wind blijven lopen is nog nooit iemand wat opschoten... Terwijl deze mensen wel de beste bescherming krijgen vanuit de staat...

Dus aub niet meer mopperen op ondernemers. Per slot van rekening is een ondernemer je baas (behalve als je ambtenaar bent, dan wordt je salaris betaald van belastingcenten die voor het grootste deel van ondernemers afkomstig zijn), en betaald hij/zij je salaris waarvan jij dan weer leuke synths van kunt kopen...

PS
1. bij een VOF heeft de ondernemer een hoofdelijke aansprakelijkheid, dwz dat als de onderneming failliet gaat, hijzelf failliet gaat! Hij kan zijn privé huisje, zijn privé K2600, privé Minimoog, etc dus verkopen om zijn schuldeisers terug te betalen... Ooit aan gedacht??
2. Ff een verschil maken tussen ondernemers en directeuren/raden van bestuur/etc van -grote- firma's: die mensen hebben vaak de ballen verstand van ondernemen, maar wel van centjes, en vooral van hun eigen centjes! Risico's nemen is iets wat ze als de pest zullen vermijden!

Nog ff wat quote-schieten:
En waarom zou ik medelijden moeten hebben? alsjeblieft zeg... Ik heb met niemand in NL medelijden.
Probeer je hier stoer te zijn, of dom?

Als werkgever ben je ook niet verplicht mensen aan te nemen!
Eigenlijk wel! Want als je geen mensen aan neemt, ben je ook geen werkgever! 8o)

Als je een werkgever/ondernemer mét personeel bent, verdien je waarschijnlijk meer dan genoeg om een vangnet op te bouwen om eventuele tegenvallers te kunnen bolwerken. Doe je dat niet, eigen schuld.
Dat dit zou moeten ben ik met je eens, maar dat het vaak simpelweg niet mogelijk is, moet je ook accepteren!

't is toch niet de schuld van de werknemer dat hij/zij gedwongen wordt ontslagen?
Wat als dat wel zo is? Of wat als je je hand eens in eigen boezem steekt en gaat denken 'wat had ík kunnen doen om deze onderneming/mijn baan te redden?' Rare gedachte he? Komt omdat je dan risico moet nemen en iets moet gaan ondernemen! Het is gewoon zo dat de een daar niet voor in de wieg is gelegd, en de ander er niet aan moet denken om voor een baas te werken...

Genoeg gezeverd... ik ga weer eens een klant bellen... beetje ondernemen... :doei:
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top