Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 15 juni 2005, 14:03   #1
Mikula
Soulman

Mikula's schermafbeelding

Dode toetsen Digitale piano (Roland HP1000S)
Ik weet niet of deze hier thuishoort, daar het geen synth is maar een digi-piano. Toch doe ik een poging:

Sinds enkele maanden vertoont mijn Roland HP 1000S weer uitval van enkele toetsen.
Dit heeft het beestje een paar jaar eerder ook al gehad, toen heb ik heb ik haar voor een inwendig onderzoekje weggebracht naar de pianoboer.

Nu vertoont ze dezelfde kuren.. Midi uit wordt via die toetsen niets meer gestuurd. Audio werkt nog wel, maar alleen als ik nagenoeg op de toetsen ram.

Nu wil ik haar zelf onder handen nemen omdat het niet meer de moeite waard is deze naar de dure pianoboer te brengen. Ik heb al een service manual aangevraagd bij Roland, maar nog geen bericht.

Van jullie ben ik heel benieuwd naar ervaringen en tips m.b.t. het reviceren/repareren van hammer-weighted klavieren.

"A great musician picks his instrument with the kind of lovin' care a wise man picks his wife".

http://www.futuretunes.nl
Mikula is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2005, 14:15   #2
hermax
*

Ik vind het wel grappig dat je je piano met 'haar' omschrijft...

Er zijn wel al wat draadjes geweest over dit soort dingen.
Hier is er zo eentje bvb.
hermax is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2005, 14:21   #3
Mikula
Soulman

Citaat:
Origineel geplaatst door hermax
Ik vind het wel grappig dat je je piano met 'haar' omschrijft...

Er zijn wel al wat draadjes geweest over dit soort dingen.
Hier is er zo eentje bvb.
Eigenlijk zou je alleen een rhodes of wurlitzer haar mogen noemen, maar bij gebrek aan noem ik de piano maar zo .

Ik ga na mijn koffiepauze de thread eens lezen. Dank voor je reactie

"A great musician picks his instrument with the kind of lovin' care a wise man picks his wife".

Oud 15 juni 2005, 15:00   #4
Mikula
Soulman

Citaat:
Origineel geplaatst door Mikula
Eigenlijk zou je alleen een rhodes of wurlitzer haar mogen noemen, maar bij gebrek aan noem ik de piano maar zo .

Ik ga na mijn koffiepauze de thread eens lezen. Dank voor je reactie
Jammer, maar de opzich goed beginnende threads die ik kan vinden eindingen al snel in reacties waarbij men hun favo masterkeyboard aanraadt, of zegt dat ze geen plakkerige dingen boven de toetsen moeten eten .

Echt tips over het reviceren van Hammer-weighted klavieren kan ik niet vinden.. Behalve dan dat je de bus contactspray met rust moet laten.

Ik wacht dus nog even af

Oud 15 juni 2005, 21:14   #5
Dr. RiPsaw
Vintage lid

Een grondige visuele controle is altijd een goed begin... ik kan me op grond van de dingen die je nu noemt 2 redelijk logische oorzaken noemen. De een is kapotte elektronika... in dat geval wordt reparatie mogelijk best lastig. Het tweede is dat je ergens losse contacten/snoeren hebt; deze kun je met een grondige visuele inspectie mogelijk eruit pikken, scheelt je misschien een hoop moeite? Probeer hem zo ver mogelijk (zonder slopen) te openen, en controleer alle verbindingen tussen afzonderlijke printplaten. Of misschien heb je ergens sluiting tussen 2 belangrijke contacten?
Zit er een bar met sensors onder de toetsen scheef?

Gearlist: o.a. Fender Rhodes / Nord Stage 3 88 / Access Virus Ti2 / Nord Electro 5D / JV2080 / Korg Triton Le / Soundcraft Ghost Le 24 / TC / Lexicon / Drawmer / dbx / SSL / Antelope Orion 32 / RME / Cakewalk Sonar X3 and more.
Dr. RiPsaw is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2005, 09:13   #6
Mikula
Soulman

Citaat:
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Een grondige visuele controle is altijd een goed begin... ik kan me op grond van de dingen die je nu noemt 2 redelijk logische oorzaken noemen. De een is kapotte elektronika... in dat geval wordt reparatie mogelijk best lastig.
Thx dr.rip. Als het kapotte elecro is dan begin ik er niet aan.. tenzij dat ik iets geblakerd zie zitten, dan weet ik wel wat te vervangen.
Het vreemde is dat als je dus harder drukt op de toets je (in uitzondering van midi) je wel een noot krijgt.. alleen dan maximum velocity..
Dus inderdaad.. het zou best eens kapotte electo kunnen zijn. Kan het niet een kwestie van stoffige contacten zijn?

Oud 11 juli 2005, 22:03   #7
Mike Philco
Ehmmm,...

Mike Philco's schermafbeelding

Ik kan het voor je herstellen maar dan moet je wel ff naar Meppel komen met de piano.

Greetz,

mike
Mike Philco is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2005, 07:04   #8
Mikula
Soulman

Citaat:
Origineel geplaatst door Mike Philco
Ik kan het voor je herstellen maar dan moet je wel ff naar Meppel komen met de piano.

Greetz,

mike
Het apparaat is inmiddels verkocht, dus dat zou geen zin meer hebben.

Wat zou er volgens jou met de piano aan de hand kunnen zijn geweest dan? En hoe zou je dat op hebben gelost?

Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten