Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 13 maart 2018, 19:15   #1
InfoSeeker

Wat kan ik naast m'n MS20 zetten?
Ik hou van de MS20, de klank, het karakter, het vuile kantje eraan, wat een sound!
Daarnaast heb ik ook een Minibrute staan. Leuke machine, brute kracht en diepe tonen.
Maar het verschil met de MS20 is groot. De Minibrute klinkt een pak 'properder'. Soms iets te clean naar mijn smaak. NEt szoals een Moog te zuiver klinkt naar mijn smaak.
Nu ben ik op zoek naar een extra synth maar ik zoek eerder iets in de richting van de MS20 dan in de richting van de Minibrute qua klank. Al één en ander gezien en getest, maar ik ben nooit echt overtuigd.

Wie kan er eentje noemen dat dichter bij de Korg MS20 sound ligt dan bij de cleane Moog sound?
InfoSeeker is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2018, 19:20   #2
search64
Vintage lid

search64's schermafbeelding

Grootste verschil is denk ik het filter. De korg heeft een 12db, de moog een 24db. Maar goed, de minibrute heeft ook 12db... zou daar eens goed naar luisteren, welk filter je rof vindt klinken, en dan daarop een synth zoeken.

"I need more cowbell!"
search64 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2018, 19:32   #3
InfoSeeker

Oorspronkelijk geplaatst door search64 Bekijk bericht
Grootste verschil is denk ik het filter. De korg heeft een 12db, de moog een 24db. Maar goed, de minibrute heeft ook 12db... zou daar eens goed naar luisteren, welk filter je rof vindt klinken, en dan daarop een synth zoeken.
Indedaad, de filter heeft er veel mee te maken. Zeker omdat de MS20 apart is met z'n dubbele filter. Maar het is niet alleen de filter die voor de MS20 z'n unieke sound zorgt. Zoals je zei heeft zowel de MS20 als de Minibrute een 12Db filter en toch verkies ik telkens weer de MS20 sound boven de Minibrute. De MS20 heeft ook 2 (bijna niet in tune te krijgen met elkaar) oscillators, de Minibrute maar eentje. De MS20 heeft ook ringmodulation, de Minibrute niet. etc etc.
Er zijn echt wel veel verschillen die voor de unieke sound zorgen.
Dus daarom dat ik hier even wil polsen of er mensen zijn die de karakteristieken van de MS20 nog ergens anders (bij benadering) terugvinden, en in welke machines ze dat deden.
Oud 13 maart 2018, 19:42   #4
search64
Vintage lid

Maar even. Je neemt een andere synth voor een ander geluid erbij toch? Waarom zoek je specifiek iets dat hetzelfde klinkt? Kun je net zo goed nog een MS20 kopen...

"I need more cowbell!"
Oud 13 maart 2018, 19:47   #5
InfoSeeker

Maar even. Je neemt een andere synth voor een ander geluid erbij toch? Waarom zoek je specifiek iets dat hetzelfde klinkt? Kun je net zo goed nog een MS20 kopen...
Zucht,... Ik zoek niet hetzelfde als de MS20, anders kocht ik een MS20. Ik zoek een synth die gelijkaardige karakteristieken heeft als de MS20. Zijnde: niet zo clean als bv een Moog.
Ik zoek een bijkomende synth om vele redenen, niet persé voor een 'ander' geluid. En die nieuwe synth z'n geluid heb ik 't liefst zo dicht mogelijk bij een MS20 dan bij een cleane Moog.
Oud 13 maart 2018, 19:57   #6
Von Naphoven
Weltraumforscher
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Je kunt eens naar die Dreadbox dingen kijken, die klinken behoorlijk goor en hebben van die dikke driftende VCOs.
Von Naphoven is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2018, 20:01   #7
search64
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door InfoSeeker Bekijk bericht
Zucht,... Ik zoek niet hetzelfde als de MS20, anders kocht ik een MS20. Ik zoek een synth die gelijkaardige karakteristieken heeft als de MS20. Zijnde: niet zo clean als bv een Moog.
Ik zoek een bijkomende synth om vele redenen, niet persé voor een 'ander' geluid. En die nieuwe synth z'n geluid heb ik 't liefst zo dicht mogelijk bij een MS20 dan bij een cleane Moog.

"I need more cowbell!"
Oud 13 maart 2018, 20:14   #8
Sander02
Just give me the juice...

Sander02's schermafbeelding

prophet600 misschien? heb ze zelf een tijd samen gehad en dat beviel prima. allebei veel karakter

...
Sander02 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2018, 20:15   #9
InfoSeeker

Oorspronkelijk geplaatst door Von Naphoven Bekijk bericht
Je kunt eens naar die Dreadbox dingen kijken, die klinken behoorlijk goor en hebben van die dikke driftende VCOs.
Merci voor de tip!
De eerste geluiden die er van hoor, staan me inderdaad al beter aan dan de Moog sound
Oud 13 maart 2018, 20:16   #10
InfoSeeker

Oorspronkelijk geplaatst door Sander02 Bekijk bericht
prophet600 misschien? heb ze zelf een tijd samen gehad en dat beviel prima. allebei veel karakter
Op 't eerste zicht is dat inderdaad al een pak dichter bij wat ik zoek, nice tip!

Laatst gewijzigd door InfoSeeker; 13 maart 2018 om 20:43
Oud 13 maart 2018, 20:17   #11
InfoSeeker

Oud 13 maart 2018, 21:03   #12
SmartBits
hodie mihi cras tibi

SmartBits's schermafbeelding

Ik heb het zo opgelost:

Gewoon een MS10 er bij zetten! Ik vond dat een mooie uitbreiding op m'n MS20, is toch wat beter in basjes en maakt samen een monster met 3 oscillators. Links ernaast nog een Moog CP-251 voor extra modulatie mogelijkheden. Uiteraard kun je ook voor Eurorack gaan (staat er bij mij rechts naast), genoeg smerige sounds te krijgen. Een Wasp zou misschien ook wel fijn er bij zijn; ik heb zelf die DIY Wasp (de Jasper) gebouwd, die matched m'n MS20 wel qua smerigheid...

Depeche Faux (Depeche Mode tribute): Facebook | YouTube
Magnus Machina: Facebook | Soundcloud | Bandcamp | YouTube
ghost.transmitter (modular noodles): Soundcloud
TheSmartBits (oud werk, The Gathering, Wish, Lindane): YouTube
SmartBits is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2018, 21:11   #13
Space-Echo

Wellicht een : SH101 / MC202 / SH02.
Space-Echo is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2018, 21:24   #14
InfoSeeker

Oorspronkelijk geplaatst door SmartBits Bekijk bericht
Ik heb het zo opgelost:
Gewoon een MS10 er bij zetten! Ik vond dat een mooie uitbreiding op m'n MS20, is toch wat beter in basjes en maakt samen een monster met 3 oscillators.
Da's een f*cking goed idee! Da's sowieso een go. Die MS10 vliegt meteen op m'n verlanglijstje en in m'n zoekopdrachten

Links ernaast nog een Moog CP-251 voor extra modulatie mogelijkheden.
Interessante denkpiste, ga ik zeker eens nader bekijken. Nooit genoeg modulatie mogelijkheden denk ik dan

Uiteraard kun je ook voor Eurorack gaan (staat er bij mij rechts naast), genoeg smerige sounds te krijgen. Een Wasp zou misschien ook wel fijn er bij zijn; ik heb zelf die DIY Wasp (de Jasper) gebouwd, die matched m'n MS20 wel qua smerigheid...
Wel, ik sta eigenlijk een beetje voor de drempel van Eurorack/modulair. Ik was mezelf ervan aan het weerhouden om die weg in te slaan. Ik ken mezelf, eens ik ben begonnen is er geen einde in zicht... Ik heb al veel aantrekkelijke dingen gehoord en gezien op modulair vlak. Ik hou het steeds in m'n ooghoek. Maar momenteel wil ik die boot nog wat afhouden. (om het kort samen te vatten)

Momenteel ligt m'n focus op een bijkomende analoge synth (al dan niet semi-modulair) met een rauwe klank, vuile filter en niet zo gepolijste output.
Oud 13 maart 2018, 21:29   #15
InfoSeeker

Oorspronkelijk geplaatst door Space-Echo Bekijk bericht
Wellicht een : SH101 / MC202 / SH02.
Goh, Roland, een voor mij vrij onbekende sound. Ik ga deze modellen eens wat dichterbij bekijken. Bedankt voor de voorzet
Oud 13 maart 2018, 21:31   #16
DRe
SSM spacestation

DRe's schermafbeelding

Alle korg’s van 1978 tot 1984 hebben zo beetje het zelfde karakter. Ms serie en de 80 serie. Mono synths hebben wel altijd meer druk met 1 sound poly wat minder . Je zou kunnen kijken naar een Korg polysix of monopoly , of een poly61.

Oorspronkelijk geplaatst door DRé
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2018, 21:32   #17
SmartBits
hodie mihi cras tibi

Wel, ik sta eigenlijk een beetje voor de drempel van Eurorack/modulair. Ik was mezelf ervan aan het weerhouden om die weg in te slaan. Ik ken mezelf, eens ik ben begonnen is er geen einde in zicht... Ik heb al veel aantrekkelijke dingen gehoord en gezien op modulair vlak. Ik hou het steeds in m'n ooghoek. Maar momenteel wil ik die boot nog wat afhouden. (om het kort samen te vatten)
In plaats van nog een (semi-)modulaire synth er bij te zetten zou ik eerlijk gezegd gewoon voor een klein Eurorackje gaan, hoeft niet direct de wereld te kosten. Wasp en Polivoks filters erin (zijn meestal wel de goedkoopste filters in Euro-land) en hallo smerigheid! Zeker 2e hands hoeft het allemaal niet te duur te zijn. Een tussenvorm als de Make Noise 0-coast is ook leuk, kan ook integreren met je MS20 en is toch een ander type synthese. Ik zou niet teveel alleen naar subtractieve synths kijken, er is nog zoveel meer...

Oud 13 maart 2018, 21:41   #18
djazid
A is for Acid

djazid's schermafbeelding

Da's een f*cking goed idee! Da's sowieso een go. Die MS10 vliegt meteen op m'n verlanglijstje en in m'n zoekopdrachten

http://www.dirkwitte.nl/analog-synth...nthesizer.html
djazid is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2018, 21:54   #19
SmartBits
hodie mihi cras tibi

Oorspronkelijk geplaatst door djazid Bekijk bericht
http://www.dirkwitte.nl/analog-synth...nthesizer.html
699 euro voor een MS10? Da's best fors...

Oud 13 maart 2018, 21:54   #20
j0ris
Vintage lid

Als je nog een monosynth met een minder clean geluid zoekt dan is Dreadbox inderdaad een goede tip, maar kijk ook eens naar MFB, bijv. de Dominion 1 of Club.

Ik heb zelf zowel een (vintage) MS20 als een Dominion 1. De Dominion is veel veelzijdiger, kan ook behoorlijk bruut klinken, het basisgeluid van de MS20 is nog wat vieziger.
j0ris is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten