Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 11 januari 2018, 22:09   #1
Depressoptimist

Depressoptimist's schermafbeelding

[Live Recorded Jam] Lights Out
Vanochtend een jam sessie gehad in mn cave... Ook deze maar op video gezet. Ik ben benieuwd wat een ieder er van vindt!

Fear the beard!
Depressoptimist is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2018, 03:19   #2
e-Gloomy-nations
e-Gloomy-nations

e-Gloomy-nations's schermafbeelding

echt wel mooi en knap gedaan, maar die basslijn van 2 noten werkte op de duur op mijn zenuwen.. Voor de rest, prima

My video's on Youtube :

http://www.youtube.com/user/Gloomer2000

My latest uploads, free downloads :

https://soundcloud.com/gloomer2000

Complete Gloomer/Gloomy discography, stream or free download :

https://gloomer2000.bandcamp.com/music

e-Gloomy-nations is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2018, 17:23   #3
Depressoptimist

Hartelijk dank voor het luisteren Gloomer! Ik snap wat je bedoelt met die basslijn. Mij stoort t echter niet zo, het ging me meer om het minimal gehalte waarbij toch veel repetitie zit. Moet dan ook wel weer eerlijk toegeven dat ik over het algemeen ook dit soort simpele baslijnen probeer te vermijden. T zal wel bij mn zoektocht horen naar de balans tussen less is more en overvolle tracks...

Fear the beard!
Oud 22 januari 2018, 10:10   #4
Depressoptimist

Hmm volgens mij is deze een beetje ondergesneeuwd door het geweld in de SF contest... Of bevalt ie gewoon niet zo goed. Als iemand er iets zinnigs over wil zeggen graag, dat helpt me om verder te leren en experimenteren!

Fear the beard!
Oud 22 januari 2018, 13:13   #5
sKeLeTvM
.

sKeLeTvM's schermafbeelding

Om ergens te beginnen : knap dat je zulke live 'jam' kan maken. Respect. Ik heb zelf een erg mooie setup, maar helaas geen deftige controllers om dat te kunnen doen. Verder werk ik erg old scool aan composities en ik durf te stellen veel stijlen aan te kunnen, met uitzondering van klassiek / jazz, vooral omdat ik daar (helaas) niet de (dure - steengoede) libraries voor heb.

Recent ben ik (terug) erg geïnteresseerd geraakt in wat je hier doet (minimal) en na wat opzoekwerk uitgekomen bij redelijk succesvolle artiesten die ik nog niet kende zoals :
,
,

Mijn punt is, hoe eenvoudig het soms ook klinkt, minimalisme - zo concludeer ik nu - is echter iets wat geen lachertje is wil je dat op niveau doen. Ook niet verwonderlijk dat 2 van de boven genoemde artiesten een klassieke opleiding genoten. Om dan terug te komen op jouw 'jam'. Het is ok. Rond 5:20 hoor ik echter wel - vergeef me de uitdrukking - een capitale fout. De melodie/arpegiate loopt uit sync met je basis. Weg de hook ! En dat zijn dingen die live kunnen gebeuren, maar het welslagen van je live set kunnen bemoeilijken en het publiek behoorlijk kunnen irriteren.

En zelfs als is de stijl minimal, denk op voorhand heel goed na over je compositie ! Welke sfeer je wil creeren en welke elementen, sounds, opbouw je daarvoor wil gebruiken. In bovenstaande voorbeelden hoor ik echt ongebruikelijke dingen, soundscapes,...
Jouw muziekje kan zeker, maar vind ik nog niet 'spannend' genoeg. Bleef wat op m'n honger zitten.
En nee, ik heb het niet over smaak, maar je hoort dat die artiesten die ik hierboven aanhaal verdomd keihard hebben gewerkt, goed hebben nagedacht en gezocht, geprobeerd en het is dan ook niet onlogisch dat het resultaat staat als een huis. Oefening baart kunst. Gloomer heb ik zo over de jaren heen weten evolueren. Zijn eerste tracks waren niet om aan te horen en ik was niet mals. Maar Gloomer heeft een weg afgelegd en intussen zijn zijn resultaten van een heel ander niveau. Dus Depress, blijven gaan ! (en veel luisteren naar ander soortgelijk werk)

Laatst gewijzigd door sKeLeTvM; 22 januari 2018 om 13:28
sKeLeTvM is offline   Met citaat reageren
Oud 22 januari 2018, 13:24   #6
sKeLeTvM
.

Check ook deze live jam. helemaal niet bekend, maar zegt wel wat ik bedoel.
Oud 22 januari 2018, 15:47   #7
Depressoptimist

Allereerst wil ik je bedanken dat je zo uitgebreid de tijd hebt genomen om te reageren. Ook inhoudelijk ben ik erg blij met je bijdrage, want hier heb ik wat aan. Ik herken me helemaal in wat je zegt, dat minimal nog niet zo makkelijk is om goed te doen. Ik heb geen enkele achtergrond in muzikale kennis (op een paar jaar keyboard les na toen ik erg jong was) en mijn interessen is 10 jaar geleden gewekt in synthesizers. Hierop heb ik een keer een versie van Reason gedownload en ben ik gaan prutsen. Toen nog helemaal zonder notie te hebben van muziek structuren... Daarna kwam er een tijd dat ik steeds meer commercieel klinkende tracks ging maken om zo toch wat ervaring op te doen hoe het 'normaal gesproken' zou moeten.

Het gevolg was dat ik insiratieloze meuk ging fabriceren. Daarna stopte ik mn mixen veel te vol, om vervolgens uit te komen waar ik nu ben: proberen het less is more principe toe te passen. Dat blijkt niet zo eenvoudig...

De laatste tijd heb ik ook geprobeerd om wat muziektheorie aan te leren. Waar ik nu nog zoekende in ben is hoe ik melodisch en harmonisch gezien wat complexere structuren neer kan zetten, en dat dan ook nog in mijn eentje te bolwerken. Dan mis ik gewoon veel muzikale kennis en moet ik het doen op gevoel.

Ik herken dan ook helemaal je commentaar op mijn track. Bedankt voor je feedback, je tijd en bemoedigende woorden...!

Fear the beard!
Oud 22 januari 2018, 17:23   #8
sKeLeTvM
.

Oorspronkelijk geplaatst door Depressoptimist Bekijk bericht
Dan mis ik gewoon veel muzikale kennis en moet ik het doen op gevoel.
Gevoel is een primordiale factor.
Muzikale kennis (harmonie, fuga, contrapunt blabla) is een pluspunt, maar niet beslissend. Wat je zou kunnen doen is bv via Google akkoorden progressies midi files downloaden. Die vind je in overvloed, gratis. Jazz, klassiek, pop, whatever.
Harmonie is 1 zaak, je decor het ander. Wat ik bedoel is : zelfs met topacteurs, super decors, special effects en de beste CGI, als je scenario niet goed zit maak je een kutfilm. Dat is met muziek net zo. Waarom is Nils frahm zo succesvol ? Hij weet heel goed hoe hij de 'gevoelige snaar' bij zijn publiek moet raken. Het is materie die moeilijk te vatten is.
Je kan net zo geraakt zijn door Jimi Hendrix omdat die kerel op zo een vettige wijze gitaar speelt, dat je er geil van wordt...snappy ? Future Sound of London of Aphex Twin. Black Dog, Chopin, Motorhead. Ongeacht de stijl of genre, het komt in essentie neer op emotie, gevoel. En 'gevoel' is heel breed. Sex, energie, loom, happy, droevig, zoet, verliefd, aggressief, dromerig,...
Laat je smaak niet primeren als je muziek luisterd. Sta open voor alles omdat dat de beste wijze is om de materie te vatten.
Hoe kan ik het uitleggen ? Drink 3 biertjes en luister :
AGRESSIE
Of iets anders - SEX
Of HARTPIJN :
HARMONIE :
KUNST :
DRAMA (luister goed alle tracks, vooral vanaf 5:30) :

It's the cook. Not the kitchen. Succes !

Laatst gewijzigd door sKeLeTvM; 22 januari 2018 om 17:56
Oud 22 januari 2018, 17:32   #9
Bohemen
wasting my time..

Bohemen's schermafbeelding

Tja, vind het nog steeds wat ingetogen..

Dan heb je je cave.. Dan mag je ook losgaan... :-)

Bohemen is offline   Met citaat reageren
Oud 27 januari 2018, 15:54   #10
Depressoptimist

@ bohemen
Je hebt helemaal gelijk!

@ sKeLeTvM
Bedankt voor de filmpjes. Met name Kiasmos vind ik zéér inspirerend! Ik ben het met je eens hoor dat op gevoel muziek maken belangrijk is. Dat is ook waarom ik het leuk blijf vinden om te doen. Maar om mezelf uit te dagen om er meer uit te halen muzikaal technisch gezien vind ik leuk en er is winst te behalen

Fear the beard!
Oud 27 januari 2018, 17:58   #11
peterdh
Hybride lid

peterdh's schermafbeelding

Ik heb er van genoten Lekker 303-basslijntje, later mooie heldere tonen en een beetje een oldskool chicago vocal. Well done Captain Caveman

Mijn House tracks: Amazing animal@soundcloud
peterdh is offline   Met citaat reageren
Oud 27 januari 2018, 22:54   #12
Depressoptimist

Oorspronkelijk geplaatst door peterdh Bekijk bericht
Ik heb er van genoten Lekker 303-basslijntje, later mooie heldere tonen en een beetje een oldskool chicago vocal. Well done Captain Caveman
Well... thank you sir!

Fear the beard!
Oud 28 januari 2018, 10:52   #13
SlaveoftheWave
Vintage lid

SlaveoftheWave's schermafbeelding

kabbelt lekker voort met mooie sounds. lekker smooth alemaal voor een live performance ook
SlaveoftheWave is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2018, 19:25   #14
SB-SIX
Vintage lid
  Winnaar SF Contest

SB-SIX's schermafbeelding

Ik vind het ook een relaxt stukje geworden dat goed gelukt is! Hele toffe voorbeeldjes ook sKeLeTvM, al vind ik de meeste wel in een ander genre liggen, maar je punt is duidelijk. Zou alleen niet de lat gelijk te hoog leggen voor jezelf OP, heb er plezier in en dan babysteps vooruit, anders heb je kans het plezier te verliezen. Muziektheorie is daar verder niet voor nodig. Zolang je kan horen of iets past of niet kom je al een heel eind, en ik hoor geen valse noten bij je Enige "foutje" wat ik kon ontdekken was dat die plucked sound tegen het einde niet helemaal sync loopt. Verder goeie sfeer, zeker verder naar het einde toe!
SB-SIX is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2018, 20:47   #15
Depressoptimist

Oorspronkelijk geplaatst door SlaveoftheWave Bekijk bericht
kabbelt lekker voort met mooie sounds. lekker smooth alemaal voor een live performance ook
Bedankt voor het luisteren en je comment man!

Fear the beard!
Oud 29 januari 2018, 20:53   #16
Depressoptimist

Oorspronkelijk geplaatst door SB-SIX Bekijk bericht
Ik vind het ook een relaxt stukje geworden dat goed gelukt is! Hele toffe voorbeeldjes ook sKeLeTvM, al vind ik de meeste wel in een ander genre liggen, maar je punt is duidelijk. Zou alleen niet de lat gelijk te hoog leggen voor jezelf OP, heb er plezier in en dan babysteps vooruit, anders heb je kans het plezier te verliezen. Muziektheorie is daar verder niet voor nodig. Zolang je kan horen of iets past of niet kom je al een heel eind, en ik hoor geen valse noten bij je Enige "foutje" wat ik kon ontdekken was dat die plucked sound tegen het einde niet helemaal sync loopt. Verder goeie sfeer, zeker verder naar het einde toe!
Het gaat me inderdaad om het plezier maken geld verdienen gaat er toch niet van komen Bedankt voor het luisteren!

Fear the beard!
Reactie

Synthforum » Muziek algemeen » Tracks

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten