Synthforum

Mededelingen

Reactie
 
Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 11 oktober 2017, 13:10   #1
dannykorrson
 
dannykorrson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2017
Berichten: 66
hoe train je je oren?
mixen is een complex gebeuren, en er zijn en boel methodes die gebruikt worden. er zijn veel regels van toepassing en ook kan juist vanwege de verschillende eigenschappen van elk instrument niet een universele afloop gevolgd worden.

als ik nou van die youtube tutorials kijk zie ik vaak dat er visueel gemixt word, bijvoorbeeld word er gewoon de EQ op een channel gezet en dan na gevoel aangepast ("bij deze HH plaats ik een low cut bij 500hz en een bump met hoge bandwith rond 1k hz) en klaar!
ik snap ook wel dat elk instrument zich in een bepaalde range beweegt, maar soms zijn toch frequencies die juist lager of hoger dan die range zijn ook een belangrijk deel van je mix?

je kan nooit en nimmer een mix expert à la bob katz worden door ff 2-3 youtube videos te kijken, maar soms krijg ik toch het gevoel dat die tutorials niet de juiste aanpak mededelen.

hoe train je je oren nou om een goed fundament te krijgen? uitproberen en ervaring is zeker belangrijk, maar hoe kan je je oren gericht trainen?

zijn er apps of sites die jullie kennen/gebruiken?


born to be alive is NIET van de village people
dannykorrson is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2017, 15:18   #2
Yoozer
vorbei
 
Yoozer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2002
Woonplaats: Thuis
Berichten: 8.765
Wat belangrijk is is dat je monitoring en je akoestiek zo veel mogelijk in orde is.

In een studio met dure mid-field monitors vindt je vaak toch nog een setje Auratones. Die laatste hebben een beperkt bereik en het idee was - "als je mix het hier nog op overleeft zit je goed", en "dit komt redelijk overeen met de gemiddelde stereo waar mensen over het algemeen muziek op luisteren".

Nog een voordeel was dat de midfields bij elke studio anders konden zijn; de Auratones waren hetzelfde. Zo kon je een beetje feeling krijgen voor de ruimte in kwestie. Als je daar op hoort dat de vocalen te zacht zijn of percussie te hard, dan kun je er iets mee doen op volume/EQ-gebied.

Iets wat tegenwoordig werkt is - luister naar een mp3tje van je productie op je smartphone via de dopjes en de speakers. Je hoort dan misschien dingen wegvallen (of opvallen) die in je studio-koptelefoon of monitors prima leken te klinken.

EQ is makkelijk te begrijpen maar kan moeilijk toe te passen zijn.

Volume is slechts 1 soort gereedschap; als je alles versterkt kunnen er ook dingen mee-versterkt worden die je eigenlijk niet erbij wil hebben. Je track moet in een doos passen, en als instrumenten qua frequentie op dezelfde plaats zitten en vechten voor ruimte kan EQ er voor zorgen dat ze toch beide goed hoorbaar zijn, zonder dat de zaak gaat vervormen/clippen.


For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2017, 15:28   #3
SB-SIX
Vintage lid
 
SB-SIX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2013
Berichten: 2.285
Vergelijken. Pak een bestaande track die super klinkt, beetje zelfde genre als je zelf maakt natuurlijk, en vergelijk dit met je eigen track. Ga alle elementen stuk voor stuk af. Hoe hard staat de kick, de snare, de lead, de hihats, etc in verhouding met de rest. Hoeveel laag zit er eigenlijk in dat ene bass geluidje? Hoe zijn ze verdeeld over het stereobeeld (panning en stereo breedte)? Zijn die verhoudingen met lager volume nog hetzelfde als dat je er hard naar luistert? Het is bijna mindfullness training
SB-SIX is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2017, 19:14   #4
Bathmutz
Vintage lid
 
Bathmutz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 april 2005
Woonplaats: Middelburg
Berichten: 554
Volgens mij gewoon veel doen. Dan heb je op den duur in de gaten wat werkt en wat niet.
Bathmutz is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2017, 19:30   #5
Jompo
 
Geregistreerd: 22 augustus 2006
Berichten: 462

Oorspronkelijk geplaatst door dannykorrson Bekijk bericht
hoe train je je oren nou om een goed fundament te krijgen? uitproberen en ervaring is zeker belangrijk, maar hoe kan je je oren gericht trainen?

Mijn antwoord kan misschien als lullig doen klinken of als een open deur, maar is het niet; je traint jouw oren door veel te LUISTEREN.
En door, tijdens het LUISTEREN, bepaalde parameters (EQ, etc.) te veranderen en naar het resultaat/de verandering te LUISTEREN, leer je gaandeweg dingen te herkennen.

Dit proces kun je versnellen door een ervaren mixing engineer (met een beetje didactische vaardigheid) als coach in de arm te nemen om bij jou te zitten tijdens een paar van jouw mixsessies, verspreid over een paar weken.
Hij kan jou ter plekke aangeven waar je naar moet luisteren en waarom, en jou zèlf laten ondervinden welke moves welk effect hebben; dit op gebied van balance, EQ, stereofonie/panning, effectief gebruik van compressie, ambience/diepte d.m.v. delays/reverb, etc.

Zelfs een bruikbare strategie als het gebruik van 'reference tracks' is een zinloze kreet als men niet weet hóe het geimplementeerd dient te worden. Al kan iedereen horen dat de 'reference track' goed klinkt, moet je ook weten wat je moet doen aan jouw eigen mix om die in de buurt te krijgen van die referentie.

Succes.
Jompo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2017, 20:22   #6
C738
Frobnitz?
 
C738's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 december 2002
Berichten: 5.686
Het is misschien een lompe aanpak, maar ik zet de gain van de EQ op maximaal voor een bepaald geluid / kanaal en dan zoek ik met de frequency knop het gebied op wat ik wil cutten.
Oftewel, het irriterende / ongewenste gebied benadrukken en opzoeken tot je hem hebt en daarna de gain knop de andere kant op draaien en dat frequentiegebied wat wegsnijden.

Ik doe het vaak voor basslines die veel mid hebben. Als je het mid op de juist plek wegsnijdt en dan het volume iets verhoogd krijg je een bass sound die dieper is zonder dat hij loopt te fucken met je andere geluiden in het middengebied. Wat extra treble kan je bass wat uitgesprokener maken.

Verder snij ik standaard bijna al het laag weg in geluiden die geen kick of bass zijn. Dat is al een hele verademing en geeft meer ruimte. Vergeet ook niet je panning, subtiel naar links of rechts verplaatsen van de mid / high geluiden geeft meer ruimte omdat je ze naast elkaar zet als het ware.

-C-
C738 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2017, 21:27   #7
elektrovolt
compuphonic
 
elektrovolt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2003
Woonplaats: den haag
Berichten: 6.133

Oorspronkelijk geplaatst door C738 Bekijk bericht
Het is misschien een lompe aanpak, maar ik zet de gain van de EQ op maximaal voor een bepaald geluid / kanaal en dan zoek ik met de frequency knop het gebied op wat ik wil cutten.
Dat is een duidelijke aanpak, maar wel verradelijk: je oren wennen zo snel aan die boost, waardoor het erg lastig is om het meteen weer 'goed' te horen wanneer je de boost weer weghaalt. Je bent dus tijdelijk even een stuk minder gevoelig voor die ene frequentieband. De boost zou ik dus niet helemaal open zetten, maar een klein beetje gebruiken om bepaalde storende bandjes op te zoeken.


----------------------
//
elektrovolt is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2017, 23:16   #8
DRe
ik heb al een tok..
 
DRe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2004
Woonplaats: Hilversum
Berichten: 3.957
Volgens mij passeren jullie iets en dat is time. Wanneer hoor je iets en welke freq Heeft dit in combi met andere geluiden. Dit speelt heel nou.



Oorspronkelijk geplaatst door DRé
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2017, 11:03   #9
sjeff
 
sjeff's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2011
Berichten: 458
Je monitors, ruimte en sweetspot leren kennen dmv het veelvuldig afluisteren van voor jou bekende muziek.
Je gehoor gaan vertrouwen, aanpassingen doen puur op gehoor gebaseerd en visueel niet perse als eerste richtlijn gebruiken.

Je stereomix naar mono klappen en hier EQ aanbrengen tot je het gewenste resultaat hebt.

Wat ik ook vaak doe is luisteren waar een vervelende freq/resonantie zit. Dan maak ik in Fabfilter een middelmatige narrow peak van 4db, in deze plugin kun je dan alleen deze freqband beluisteren zonder de rest vd freq. Dmv sweepen probeer ik dan de vervelende freq/resonantie te vinden die ik eerder hoorde om vervolgens deze weg te halen.

Ik zou persoonlijk voor eq-sweeps de gain niet op max zetten zoals hierboven vermeld word, want dan ga je altijd wel iets vinden. Begin bij 4db en bypass veel, zodat je het verschil duidelijk hoort. En pak dan alleen degene waar je echt last van hebt!

Daarnaast is t in het proces afwegingen maken, bv de bass clashed met je mainsample/synth op n bepaalde freq, welk instrument heeft deze freq nodig in deze track. Mss is de bass dan belangrijker en ga je lage freq weghalen bij het ander geluid. Daarnaast speelt volume ook een hele grote rol! Zorg dat je deze als eerst goed hebt staan voordat je met EQ begint.
sjeff is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2017, 14:07   #10
arnomusicman
Radiation!
 
arnomusicman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2001
Woonplaats: Zevenaar
Berichten: 3.644
Wat mijn persoonlijke mening is, is dat het belangrijk is om ieder spoor eerst solo te beoordelen en zo te 'tunen' totdat het klinkt zoals jij denkt dat het moet klinken. En zorg voor referentie geluid (een goede CD waarvan je weet hoe die hoort te klinken) in je studio om 'naast' je mix te houden.

Qua monitoring heb ik naast mijn Yamaha HS-80's + Yamaha HS8 sub (ik weet het, het is geen high-end top notch) ook een setje Avantone Mixcubes (1e remake van de Auratones) voor beoordeling van het mid en de illusie van laag/hoog.
Voor mezelf was het een hele goede keuze de Mixcubes erbij te kopen en daar heb ik nooit spijt van gehad. Misschien moet je wel wat aan hardware uitbreiden om 2 of meer monitoring sets te kunnen gebruiken, maar dat is het zeker waard.


Arno
Rise to yourself


Synths: Alesis QS8.1, Yamaha CS6x, Roland R-70, Korg Wavestation SR + NS5R
Software: Windows 10 64-bit, Cubase Pro 9, WaveLab Pro 9, div. VSTi's
PC: i7-980 6-core,, 24GB RAM, 2xSSD, 3xHDD
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport, Behringer BCF2000
Mixer: Soundtracs Topaz Project 8 48ch
De complete setup: www.amps-recordings.nl.


Cursussen Cubase en studio advies, ook op locatie
Facebook
arnomusicman is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2017, 14:13   #11
arnomusicman
Radiation!
 
arnomusicman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2001
Woonplaats: Zevenaar
Berichten: 3.644

Oorspronkelijk geplaatst door dannykorrson Bekijk bericht
hoe train je je oren nou om een goed fundament te krijgen? uitproberen en ervaring is zeker belangrijk, maar hoe kan je je oren gericht trainen?
Misschien gewoon goed/vaak naar de verschillende top producties luisteren? En dan bv eens de aandacht vestigen op een bepaald instrument, waar je het in de mix hoort, welke frequentierange je denkt dat hij bestrijkt en hoe het zich qua frequentie en volume verhoudt tot de andere instrumenten in de track.


Arno
Rise to yourself


Synths: Alesis QS8.1, Yamaha CS6x, Roland R-70, Korg Wavestation SR + NS5R
Software: Windows 10 64-bit, Cubase Pro 9, WaveLab Pro 9, div. VSTi's
PC: i7-980 6-core,, 24GB RAM, 2xSSD, 3xHDD
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport, Behringer BCF2000
Mixer: Soundtracs Topaz Project 8 48ch
De complete setup: www.amps-recordings.nl.


Cursussen Cubase en studio advies, ook op locatie
Facebook
arnomusicman is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2017, 09:57   #12
4-Tek
Vintage lid
 
4-Tek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2001
Woonplaats: Pijnackert
Berichten: 857
Veel luisteren is niet genoeg. Probeer vooral actief en bewust te luisteren. Probeer te horen wat een opname goed of slecht maakt. Luister vooral ook naar crappy mixen en probeer naar voren te halen wat er slecht aan is.

Speel ook met je tools. Pak je favoriete EQ en probeer in een profi productie te zoeken welke elementen waar zitten. Speel met het stereo beeld met bijvoorbeeld een m/s eq en luister wat dat met de ruimtelijkheid en plaatsing van instrumenten doet. Probeer of je het verschil tussen low/high cuts en shelves hoort etc.
4-Tek is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2017, 17:18   #13
1pauluzz1
Paul -"1" en -"uzz1"
 
Geregistreerd: 9 november 2004
Woonplaats: Amsterdam
Berichten: 305
1. Zo goed als je kunt een nummer maken.
2. Mix en master refereren aan een van je favoriete tracks in dat genre.
3. Huilen omdat het bij lange na niet zo goed is.
4. Nadat je van de schrik bekomen bent: probeer uit te vogelen wat er beter is aan je referentietrack.
5. Herhaal x 200.

Ik denk niet dat er een shortcut is. Veel maken, falen, leren, beter worden.
1pauluzz1 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 oktober 2017, 11:53   #14
dannykorrson
 
dannykorrson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2017
Berichten: 66

Oorspronkelijk geplaatst door 1pauluzz1 Bekijk bericht
3. Huilen omdat het bij lange na niet zo goed is.

de frustratie komt nog bij meer dingen als mixen tevoorschijn

ik heb als studiomonitos de hs80m staan, welke eigenlijk een vrij platte frequency curve hebben (de bass is wel aanwezig maar niet zo geboost als bijvoorbeeld bij de krk rokits) en ik vind dat ze eerlijk klinken.

ik heb deze twee sites gevonden waar je wel voor moet betalen (die ene is 49€ eenmalig, die andere is gratis voor bepaalde oefeningen)

soundgym
train your ears


is wel gimmicky, maar ik weet niet of je dan automatisch ook weet welke synth/instrument waarheen hoort in je stereofeld etc


born to be alive is NIET van de village people
dannykorrson is offline   Met citaat reageren
Oud 17 oktober 2017, 12:16   #15
Steve303
aka WOLF
 
Steve303's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2002
Woonplaats: Gent - België
Berichten: 1.161

Oorspronkelijk geplaatst door dannykorrson Bekijk bericht
ik heb als studiomonitos de hs80m staan, welke eigenlijk een vrij platte frequency curve hebben (de bass is wel aanwezig maar niet zo geboost als bijvoorbeeld bij de krk rokits) en ik vind dat ze eerlijk klinken.
En hoe is de akoestiek van je ruimte aangepakt?
Steve303 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2017, 10:28   #16
dannykorrson
 
dannykorrson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2017
Berichten: 66
nog niet optimaal, ik heb een open boekenkast staan aan de muur tegenover van de speakers die zo quasi als diffusor werkt, maar verder heb ik nog geen akoestische behandeling gedaan.

mijn speakers staan al 1m weg van de muur om daar tenminste bass reflektie te verminderen, maar ik ben van plan om in de volgende paar weken nog de spiegel-test (vind even het artikel niet, maar ik had gelezen dat je in je stoel moet zitten en een vriend dan met een spiegel langs de muren loopt. op elke plaats waar je je monitors ziet, moet je dan schuimstof aanbrengen omdat daar een reflektiepunt zit) te doen om schuimstof te plaatsen


born to be alive is NIET van de village people
dannykorrson is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2017, 10:43   #17
Steve303
aka WOLF
 
Steve303's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2002
Woonplaats: Gent - België
Berichten: 1.161
Ik zou er allemaal even goed over nadenken en de nodig kennis opdoen.
Neem desnoods iemand onder de arm die er kennis van heeft want het internet staat vol met leugens.
Schuim = weggegooid geld!
Je begint hier bijvoorbeeld al over diffusors en je hebt nog niet eens absorptie; niet echt een logische volgorde.
Het kan misschien wat hard aankomen maar als antwoord op je vraag is een akoestische behandeling toch wel een serieuze upgrade. Daarna zal het je ruimte moeten leren kennen en je skills ontwikkelen/verbeteren.
Maar bekijk het positief; als je tijd (en middelen) investeert zullen je skills en dus ook mixen zeker en vast beter worden (ik ben zelf ook bezig met dit leerproces en ben ervan overtuigd dat dit nooit zal stoppen).
Steve303 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2017, 13:21   #18
MadR
nautica
 
MadR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2001
Woonplaats: R'dam
Berichten: 6.860
Helft van de mix zit in de productie zelf. Eerste alles minimaliseren tot hapklare brokken. Allemaal drums door elkaar kan lekker klinken maar een echte drummer heeft maar 2 handen en 2 voeten. Alles moet dus in tijd ook een beetje ruimte krijgen. Arrangement en andere instrumenten precies hetzelfde.

Tip 2
Heb zelf geen aangepaste ruimte. Voor elke keer dat ik op vol volume luister, luister ik ook op het zachts mogelijke. Op laag volume en met je hoofd precies in het stereo beeld heb je de minste reflecties. Ga je dan nog zachter dan ga je op eens horen welke geluiden er te veel uitsteken of niet en wat de balans is.

Tip 3
Dikke bronnen en amper eq-en. Een tr 909 eq ik heel weinig aan. Pas als iets in de wegzit of het moet sparklen dan ga ik eq-en. Tot die tijd er af blijven. Mits je een dikke bron hebt dus.

Tip 4
Boosten om vervolgens resonanties eruit te halen kan alleen bij een goed aangepaste kamer. Is je kamer niet acoustisch bewerkt dan ben je gewoon de staande golven en reflecties aan het 'weghalen'. Is een live geluid truuk maar ik zou het sowieso niet doen. Solo in place op los spoor moet gewoon goed zijn zoals al gezegd was.

Tip 5
Kick drum, bass ,snare en stem eerst en in deze volgorde mixen. Liefst alles met compressie zodat het een beetje voor in de mix komt. De rest duw je er licht tegenaan.


Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Reactie

  Synthforum » Muziek algemeen » Klank, geluid en theorie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Get on the funky train !!! Dnomyar Tracks 5 21 september 2009 21:35
[akoestisch] Get off the train Marsman Tracks 23 23 februari 2009 02:54
train to skankville waxx Tracks 4 11 juli 2005 22:30
hoe is het met jullie oren??? Bobby Algemene Discussie [synths, muziek, etc.] 178 15 december 2004 12:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:55.


Copyright ©2001 - 2017 Stichting Synthforum Nederland