Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 11 juli 2017, 09:43   #1
MVMNT

Juno 106...
"Daar gaan we weer" zal je denken, maar ik zou toch even willen horen wat in mijn specifiek geval de beste oplossingen lijken.

Gisteren kocht ik een Juno 106 voor 650€ (de wonderen zijn de wereld nog niet uit) - optisch een dikke 8,5/10 en technisch nagenoeg perfect in orde op één Filterchip na (vooral op lage cutoff frequency begint die voice kuren te vertonen). Dus werk aan de winkel:
- geef ik alle wavegenerator / filter chips een preventieve Aceton kuur?
- ik voel heel de synth trillen met het gezoem van de power supply Zou dat er op kunnen wijzen dat deze een recap kan gebruiken? Heeft iemand toevallig een parts list van enkel en alleen de PSU?
- Als ik alle voicechips gedesoldeerd heb, kan ik ze in dit soort sockets plaatsen voor easy access?
https://www.banzaimusic.com/SIL-64-pins.html
- Filter tracking is ook bagger en niet alle voices gaan in full resonance --> kwestie van kalibratie? (ik heb een 25$ DIY oscilloscoop kitje & deftige multimeter)
- Ofwel begrijp ik de werking van de bender nog niet volledig, ofwel doen de kleine faders voor "DCO" / "VCF" niets..

Laatst gewijzigd door MVMNT; 11 juli 2017 om 10:40
MVMNT is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2017, 11:18   #2
translucent

translucent's schermafbeelding

Aceton lost heel goed sommige electronica onderdelen op, ik zou een ander schoonmaakmiddel toepassen
Zoemen van de powersupply zijn waarschijnlijk loszittende lamellen van de trafo, dus dan helpt recappen niets
Waarom zou je chips los willen solderen die het nu (nog) goed doen?
translucent is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2017, 11:48   #3
Soul C
gecalibreerde soul augurk

Soul C's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door translucent Bekijk bericht
Zoemen van de powersupply zijn waarschijnlijk loszittende lamellen van de trafo, dus dan helpt recappen niets
Waarom zou je chips los willen solderen die het nu (nog) goed doen?
mee eens, een zoemende trafo heb ik wel eens op kunnen lossen door hotglue in alle openingen te spuiten, dit kan alleen als die niet te heet wordt , anders loopt het er weer uit. ook heb ik het wel eens verholpen door rubber ringetjes tussen de trafo te plaatsen (om de boutjes heen) dan hoor je het een stuk minder.
Soul C is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2017, 11:54   #4
Rvooh
Vintage Lid

Rvooh's schermafbeelding

@translucent: de aceton kuur is een gekende methode om de "behuizing" van de voices te verwijderen, is geen "schoonmaakmethode", maar een heel specifiek process (die buiten de synth om gebeurd)

over de aceton kuur: er is debat (en cijfermateriaal die het steunt) dat de hitte van het aceton proces de karakteristieken van de voice chips verandert, alsook dat de fix mogelijk niet permanent is.
als je dan toch al de moeite doet om een Juno 106 helemaal op punt te zetten zou ik er gewoon analogue renaissance clones in steken (of wachten tot na de zomer, er zijn geruchten dat er dan nieuwe komen met een dikkere sound, ergens gepost in "Vintage Synth Repair And Mods" groep op facebook), dan ben je zeker dat ze blijven meegaan.

SIL pins: zou ik vermijden voor permanente oplossingen, tenzij de synth altijd stil staat op dezelfde plaats in de studio. Maar als het is om te experimenteren met originele voice chips is het uiteraard aan te raden.

LINKE BOEL: rv0 shop met xoxbox onderdelen (n0nx0x panels, x0xlarge cpu, switches, ..) | c0nb0x control-app voor de x0xb0x (Mac/PC) | Alles over n0nx0x 303 sequencer clone | eigen zure brouwsels op soundcloud
Rvooh is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2017, 13:02   #5
MVMNT

Klopt inderdaad dat er filterchips met een dikkere sound aan zitten te komen! Vandaar dat ik eerst het Aceton badje wil proberen met de originele chips

En goed, straks eens de schroeven van de transfo nakijken.. Maar eigenlijk hoorde ik hem in de eerste instantie niet, ik voel alleen de synth trillen!

Recap ga ik in ieder geval doorvoeren, kan geen kwaad lijkt me. Ik heb grote Nichicon's + Elna voor de rest in mijn lijstje staan, should do the job?
Oud 12 juli 2017, 10:02   #6
MVMNT

Het trillen van de transfo zou misschien te wijten zijn aan loszittende transistors op het power board.. fingers crossed
Oud 12 juli 2017, 10:35   #7
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Gewoon open maken en kijken wat er trilt/geluid maakt.

En die aceton truuk wordt vaak gebruikt om in epoxy gegoten proto IC's te kopiëren dacht ik.

En bender moet je toch naar bovenduwen voor die functies van vco/vcf modulatie? Zelfde als op 101/juno 60 dacht ik.

Zijn er trouwens goedkope heat camera's uit China dat iemand weet? Geheel off topic maar dacht dat die nog niet goedkoop zijn. Voor reperatie synths wel erg handig.

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2017, 10:42   #8
MVMNT

Heb ik het zo goed:
"DCO" en "VCF" bepalen hoe ver pitch bend (L-R) van toepassing is op de toonhoogte / VCF cutoff
"LFO" bepaalt hoeveel modulatie toegepast wordt

De bak ligt hier al twee dagen open ofc
Oud 13 juli 2017, 10:56   #9
marcmarc
Vintage lid

marcmarc's schermafbeelding

Trafo: soldeer 'm ook van 220V naar 240V. Dat is makkelijk: de zwarte draad die nu aan de 220 lip zit verplaatsen naar de 240 lip.

De acteton methode wordt inderdaad veel gebruikt en heeft meestal een positief effect als de chip nog niet helemaal dood is.
Het is echter een methode die de nodige precisie vergt. De meeste filmpjes op YouTube die de behandeling laten zien zijn tenenkromend.

Of het filter na de behandeling anders is heb ik nog niet kunnen constateren. Gisteren m'n eerste tests gedaan met m'n nieuwe PC scope. Een frequentie sweep van 1Hz tot 10KHz per Herzt en ook snelle test van 1Hz to 100 KHz. Dit met een behandelde chip en een onbehandelde. Afgezien dat het een 42B batch betreft waarvan de frequency niet 100% stabiel is, geen verschil.
Die AR clones zijn zeker aan te bevelen.

Aan het afstellen van het filter kan je niet genoeg aandacht aan geven. Als je die zo goed als mogelijk hebt afgeregeld, dan gaat er een hele nieuwe wereld voor je open.
Het gebruik van het afregelprogramma is een leuk begin maar je zal merken dat het later in de normale stand afwijkt - dus niet perfect op stemming zit. Dan kan je gaan bijregelen op C gestemd door met de frequentieschuif zo dicht mogelijk op de centrale C te gaan zitten (C4 volgens de manual). Daar zit je namelijk steeds net naast. Dan dus de init freq bijregelen en weer de freq width checken op C6. Als laatste kan je nog proberen om 'm ook tot C7 te tunen. Meestal is ie dan op C6 niet meet goed maar soms lukt het om heel hoog te komen.

Het is altijd wat!

Linndrum LM2 9xPot frequency pitch mod beschikbaar.
http://www.synthforum.nl/forums/show...light=linndrum

http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/index.html
marcmarc is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juli 2017, 12:47   #10
Rezonator62

Dit is misschien ook informatief:
http://secretlifeofsynthesizers.com/...-the-juno-106/
Rezonator62 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juli 2017, 16:24   #11
marcmarc
Vintage lid

@Rezo: Dat is info die voor de Juno-106 bezitter zeker goed begrijpbaar is.

Het is altijd wat!

Oud 14 juli 2017, 10:51   #12
JurgeN
Stof verwijderen

JurgeN's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door marcmarc Bekijk bericht
Trafo: soldeer 'm ook van 220V naar 240V. Dat is makkelijk: de zwarte draad die nu aan de 220 lip zit verplaatsen naar de 240 lip.
Bedankt voor de tip, ik was bezig met de installatie van m'n Kiwi board en heb dit gelijk meegenomen :-)

Oorspronkelijk geplaatst door marcmarc Bekijk bericht
Aan het afstellen van het filter kan je niet genoeg aandacht aan geven. Als je die zo goed als mogelijk hebt afgeregeld, dan gaat er een hele nieuwe wereld voor je open.
Ik heb alle voices laten vervangen door die van Analogue Resistance en zou binnenkort weer van je expertise gebruik maken om de definitieve callibraties te maken (ze zitten er nu gewoon in zonder callibratie).

Kun je mij een een PM sturen met een prijsopgaaf?

Alvast bedankt,

JurgeN

Gear list: Eindelijk afgestofd en opgesteld. Nu alleen nog aansluiten (en een computer er aan, ander mengpaneel, een goede stoel, een paar luidsprekerboxen, de rest van de kamer opruimen, en...en...en. )
JurgeN is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2017, 11:06   #13
marcmarc
Vintage lid

@Jurgen: geen probleem.
PM gestuurd.

Het is altijd wat!

Oud 18 juli 2017, 09:52   #14
MVMNT

Update: transformer met een spanriempje samengetrokken -> enig gezoem / trillingen zijn weg. Ook nog eens extra gedempt met stukje stof eronder.

Bij het schudden met mn pot aceton heb ik één van de vca/vcf chips gehalveerd dus gelijk het AR setje besteld.

Verandering naar 240v zou ik ook over het hoofd gezien hebben, merci Marc Marc!

In afwachting van de nieuwe set condensatoren voor power supply, tact switches en filterchips heb ik gisteren het keyboard gedemonteerd en gekuist, maar het blijft veruit de properste tweedehands synth die ik al binnengehaald heb

Op de vintage synth repair and mods group op Facebook verscheen onlangs een postje van iemand die de neoprene fader covers op maat wil maken en verkopen, ook maar zo'n setje meepikken

(JU-06 Boutique is zondag de deur uitgegaan, ik heb toch een traantje weggepinkt)
Oud 18 juli 2017, 11:07   #15
JurgeN
Stof verwijderen

Je zou nog kunnen overwegen om de Kiwi-106 mod erin te (laten) zetten. Deze geeft een aantal extra mogelijkheden (tip: ik heb deze upgrade hier gekocht. Dat lijkt een stuk duurder ten opzichte van het rechtstreeks bestellen bij KiwiTechnics, maar er zullen nog import heffingen en BTW bijkomen)

JurgeN

Gear list: Eindelijk afgestofd en opgesteld. Nu alleen nog aansluiten (en een computer er aan, ander mengpaneel, een goede stoel, een paar luidsprekerboxen, de rest van de kamer opruimen, en...en...en. )
Oud 18 juli 2017, 12:13   #16
MVMNT

Hi Jurgen, yes ik ben me al lang bewust van het bestaan van die Kiwi upgrade. Ik heb mijn JX-8P ook al voorzien en de Juno upgrade lijkt alleen maar eenvoudiger om in te bouwen.

Alleen heb ik zo mijn twijfels bij de betrouwbaarheid ervan want in de Kiwi 8P upgrade heb ik nog een heel aantal bugs gevonden, gerapporteerd naar Kiwi en nu is het wachten op een nieuwe release... Heb jij de kiwi-106 upgrade? En tevreden van?

Het grootste probleem was de timing van meerdere noten tegelijkertijd / akkoorden via MIDI. Die klinken echt slordig en als antwoord kreeg ik terug dat het misschien een hardware beperking is?! Als ik dit op voorhand wist, had ik mijn 8P origineel gelaten, toch zeker voor die prijs
Oud 18 juli 2017, 12:55   #17
Soul C
gecalibreerde soul augurk

Soul C's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MVMNT Bekijk bericht
Update: transformer met een spanriempje samengetrokken -> enig gezoem / trillingen zijn weg. Ook nog eens extra gedempt met stukje stof eronder.
is dat niet brand gevaarlijk zo'n stukje stof ? een trafo kan best heet worden..
Soul C is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juli 2017, 14:07   #18
JurgeN
Stof verwijderen

Hi Jurgen, yes ik ben me al lang bewust van het bestaan van die Kiwi upgrade. Ik heb mijn JX-8P ook al voorzien en de Juno upgrade lijkt alleen maar eenvoudiger om in te bouwen.
Zou ik niet weten. Het enige wat je bij de Juno moet doen is de voice assigner CPU eruit halen en vervangen door een dochterbordje (er is een 'swap-back' printje beschikbaar waar je de verwijderde CPU in kunt zetten - wil je weer terug naar de 'oude' Juno, zet je de chip en het CPU board weer terug). Ik heb dit laten doen, aangezien mijn soldeer-skills niet erg up-to-date zijn.

Alleen heb ik zo mijn twijfels bij de betrouwbaarheid ervan want in de Kiwi 8P upgrade heb ik nog een heel aantal bugs gevonden, gerapporteerd naar Kiwi en nu is het wachten op een nieuwe release... Heb jij de kiwi-106 upgrade? En tevreden van?
Ik ben er wel tevreden mee. De enige bug die ik tot nog toe heb gevonden had te maken met het schakelen tussen de arpeggiator en gewone modus. Daar zat ook het chord-memory die onbedoeld werd ingeschakeld. Van wat ik op het forum lees, valt het aantal bugs wel mee (ze hebben tegenwoordig ook een facebook pagina - tot voor kort geen FB account, maar alleen hiervoor en nog een aantal andere synth-gerelateerde pagina's heb ik een account aangemaakt).

Wel heb ik minder vertrouwen in de upgrade procedure van het OS: bij mij liep het programma ervoor tot 2x toe vast waardoor de Kiwi-CPU onherstelbaar werd beschadigd (dit lijkt me niet de bedoeling als je alles op de juiste manier doet). Ik heb een vervangend bord gekregen, maar de moeite (en verzendkosten) maken mij wel wat huiverig om dit nog een keer te proberen als er een nieuwe versie van het OS verschijnt...

Het grootste probleem was de timing van meerdere noten tegelijkertijd / akkoorden via MIDI. Die klinken echt slordig en als antwoord kreeg ik terug dat het misschien een hardware beperking is?! Als ik dit op voorhand wist, had ik mijn 8P origineel gelaten, toch zeker voor die prijs
Ik zal dat eens testen en het je laten weten.

JurgeN

Oud 19 juli 2017, 21:39   #19
JurgeN
Stof verwijderen

Ik heb het vanavond getest, maar kan daar nog geen conclusies aan verbinden. Ik heb een track in Studio One aangemaakt en daarin de MIDI note getekend. In eerste instantie lijkt het er inderdaad op dat een akkoord meer een opeenvolging van noten is in plaats van alle drie tegelijkertijd (het geheel als WAV opgenomen en bekeken), en na een handmatige vergelijking lijkt er inderdaad iets met de timing aan de hand te zijn, maar ik weet eigenlijk niet of dat de Juno is of de PC (de PC speelde de MIDI af en nam de audio tegelijkertijd op).

Ik zou er een tweede PC aan moeten hangen of een externe (hardware) sequencer. Het is in ieder geval (voor mij altans) niet zodanig dat ik het storend vind.

...wordt vervolgd

JurgeN

Oud 19 juli 2017, 22:04   #20
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Pak een patch met een hoge pitch en attack, decay, release en sustain op 0. Als je het dan op neemt dan zie je de piekjes gewoon voorbij komen in je waveform.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten