Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 8 februari 2017, 20:25   #1
TAKNU

TAKNU's schermafbeelding

Vraag Mijn modulaire kick-off! (Zit ik in de goede hoek..?)
Hey m'n eerste post hier, al volgde ik het forum al jaren stiekem hier en daar onder een oude username/emailadres . Na diverse avonturen met software, teveel pc-afhankelijk midi spul (tot aan Maschine Studio's aan toe) en de nodige MC-808 en gerelateerde fun na een kennismaking met de MS-20 Mini op zoek gegaan naar wat ik echt wilde.

Ik kom zelf uit de DJ hoek en altijd gezocht naar hoe ik muziek maken nu zelf leuk vond. In iedergeval niet met een muis en een midi keyboard achter fruity loops. Dat leverde alleen maar frustratie op. Ik merkte echter na het aanschaffen van een Novation Circuit (en alles de deur uit gedaan te hebben) dat ik bij het live tweaken van muziek, sequencen, spelen met Synths (wat ik ook kende van de ms-20 uiteraard) en live te 'produceren' spontaan opeens uren mistte in m'n leven, oftewel lekker los kon gaan zonder enige frustratie en met vooral veel genieten.

Het pc-loos performen heeft inmiddels gezorgd voor het ook in huis hebben van een Drumbrute (heerlijk apparaat) en een Bass Station II (vind het geluid en het 'speelgehalte' gewoon lekker ). Dit alles gaat door een scale van DJ spul (standaard pioneer mixer, rm1000 effect module), maar eigenlijk wil ik meer !

Na veel gelezen, veel gedacht, veel youtube gekeken was het stiekem nog best lastig om iets te bestellen en niet meteen 1500 euro uit te hoeven geven. Ik weet nog niet precies wat ik wil, want zowel standalone modulaire VCO's los te laten gillen is top, maar juist het kunnen tweaken van de losse drumsounds uit de Drumbrute (die heeft losse uitgangen per sound) is ook erg vet (al oa via m'n bass station kunnen doen, voor 1 sound). M'n eerste stap in de modulaire wereld zal dus echt gaan naar het spelen met filters etc om geluiden te tweaken van anderen bronnen. En hier en daar stiekem tzt ook wat sequence/vco spul om naast de filter ook standalone te kunnen werken.

Sorry voor het lange verhaal, te enthousiast, erger nog, te impulsief na teveel filmpjes over Doepfer een eerste setje besteld. Met name dus eigenlijk om extern geluid te tweaken en los weer door te sturen naar een mixer, althans da's de gedachte.

Nu is natuurlijk m'n eerste vraag of ik in de goede hoek zit qua eerste setup, en of ik hier uberhaupt iets mee kan (of is er nog een 'moetje' om het uberhaupt te laten werken?). Ik heb nu deze setup besteld:
- 1x Doepfer A-100LC3 Low Cost Case
- 1x Doepfer A-110-1
- 1x Doepfer A-106 Xtreme Filter (MS20)
- de nodige kabeltjes (die ik nog genoeg heb liggen zelfs)

En visueel is alles beter:
https://www.modulargrid.net/e/racks/view/402659

Ik hoop dat ik niet enorme -noob- vragen stel of dingen probeer die compleet niet kunnen, maar ach dan hoop ik maar dat iemand van jullie me (positief kritisch ) terecht wijst . Mis ik nu iets om uberhaupt aan de slag te kunnen? Kan ik wel eenvoudig nu mono audio insturen via jack en de output weer richting een mono kanaal sturen of heb ik nu een setup bedacht die al m'n apparatuur spontaan om zeep helpt.. .. ?

Natuurlijk heb ik in 3tellen nog een extra module besteld bij Thomann als het nodig is ..
TAKNU is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2017, 20:43   #2
brz
Mediator

brz's schermafbeelding

Audio input module
Amplifier module

Lanterfanterpanter
brz is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2017, 20:46   #3
SB-SIX
Vintage lid

SB-SIX's schermafbeelding

Heb je er rekening mee gehouden dat een osc altijd "aan" staat? Je hebt een vca en envelope nodig om m te bespelen als een synth. En modular levels zijn hoog 10v. Weet je zeker dat je mixer dat aan kan?
SB-SIX is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2017, 20:52   #4
TAKNU

TAKNU's schermafbeelding

Thanks beide voor de snelle reacties!! Ik ga in iedergeval die 2 modules even checken.

En wat betreft m'n mixer, ik heb zelf destijds via de MS20 ook kunnen spelen met audio-in en uit, maar daarvoor heb ik vermoedelijk wel die audio module dan nodig. Goede tips.

Overigens heb ik wel het boek https://www.bol.com/nl/p/power-tools...0000031626084/ besteld om asap in iedergeval die basiszaken niet fout te doen..
Oud 8 februari 2017, 20:57   #5
brz
Mediator

brz's schermafbeelding

Je ms20 is anders dan modular level.

JE hebt iets nodig dat normaal line level omzet in modular level, dat is een audio input module.
En je hebt iets nodig om het geluid uit je modular weer line level te maken en dat is een amplifier module.

Dan is een volgende stap een ENV en iets wat CV/gate maakt uit bijv midi.

Maar om geluid van buiten je modular naar binnen te halen en dan weer eruit te krijgen is dit voldoende....

Lanterfanterpanter
brz is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2017, 21:01   #6
TAKNU

TAKNU's schermafbeelding

Thanks BRZ, da's precies de info die ik zocht. Ik zat al even jouw module suggesties te bekijken. Stom, nogal logisch en dat terwijl ik overal heb zitten googlen naar audio in en modules. Precies de belangrijkste over het hoofd gezien...

Ik merk al dat dit forum niet goed voor me is... heb even wat suggesties extra besteld want anders kan ik nog niks met m'n eerste rackje.

Nu nog even uitleggen dat ik zojuist een weekendje weg heb ingeruild....
Oud 9 februari 2017, 11:59   #7
TAKNU

TAKNU's schermafbeelding

Zo gewijzigd naar:

Dat ziet er denk ik al completer/beter uit !
Oud 9 februari 2017, 13:39   #8
SB-SIX
Vintage lid

Als je wil besparen kan je de headphone module achterwege laten. Je kan direct vanuit de vca naar je mixer, mits je de vca op ongeveer een kwart gain laat staan.
Weet verder waar je aan begint. Deze setup kost al aardig wat geld en je kan nu alleen 1 osc door een filter halen. De mogelijkheden groeien enorm met meerdere modules, maar die kosten weer geld. Oftewel het is een hobby die per maand geld gaat kosten Als je dat niet erg vind, veel plezier met de modulaire start! Ik heb zelf nog nooit zoveel lol gehad met muziek maken als met modulair.
Oud 9 februari 2017, 13:51   #9
TAKNU

TAKNU's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door SB-SIX Bekijk bericht
... Ik heb zelf nog nooit zoveel lol gehad met muziek maken als met modulair....
Super om te horen, merk dat nu al aan m'n drumbrute icm de synth. Kan niet wachten op nog meer controle! En Thanks voor het advies! Ik zag idd de outs op de VCA maar ik laat die module er wel in. Net zo makkelijk en met die dubbele input ook wel handig.

Het totaal dat ik besteld heb is trouwens iets anders dan op het eerdere plaatje, met name omdat ik veel met midi werk. Dus nu meteen maar een goede setup voor midi icm processen van m'n mono geluiden uit m'n synths en drummachine.

Oftewel:

Leuk om te horen dat er veel plezier in het verschiet ligt . Ik weet dat het duur is ja, belangrijke reden om jaren geleden de drive-in hobby vaarwel te zeggen (los van de verplichte hazes-nummertjes....). En m'n Pioneer spul is ook niet best voor m'n portemonnee geweest . Maar thanks voor de waarschuwing
Oud 9 februari 2017, 14:02   #10
SB-SIX
Vintage lid

Ja ik begon ongeveer hetzelfde als jij, maar dan een jaar geleden. Zit nu op 4x 114hp. Het uitzoeken, kopen en verkopen Is al een hobby op zich, en het maken van geluiden hiermee helemaal natuurlijk
Oud 9 februari 2017, 14:27   #11
ProtoHuman
Vintage lid

ProtoHuman's schermafbeelding

TANKU, dat ziet er al goed uit!

Aangezien je met een kleine kist begint, is het misschien een idee om wat compactere modules te kiezen. Dan is je rack minder snel vol . Ik ben zelf ook op dit formaat begonnen, en je hebt dat ding zo vol met alleen de basale modules.
Je kunt bijvoorbeeld eens kijken naar de A-190-3 MIDI module, die is wat kleiner en goedkoper. Ook kun je met een beetje zoeken wel een module vinden die in- en output combineert. Verder heeft Erica synths de Pico serie, met extreem kleine modules, die verbazend goed zijn.
ProtoHuman is nu online   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2017, 14:38   #12
SB-SIX
Vintage lid

Goeie tip proto... En koop een paar stackables ipv multiples, scheelt ook ruimte, kabels en werkt gewoon fijner
Oud 9 februari 2017, 16:18   #13
bob303vs909
Ach und Weh

bob303vs909's schermafbeelding

Begin met een grotere ( diy) case... Dit zit zo vol.

bob303vs909 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2017, 17:36   #14
FadingCanvas

FadingCanvas's schermafbeelding

Gefeliciteerd met je nieuwe verslaving

Ben zelf al bijna 2 jaar bezig met modular, heb iets meer als 6x 84hp, heb ook nog nooit zo veel lol gehad met muziek/klank/geluidsexperiment

Goeie tips hierboven. Nog wat extra; experimenteer er rustig op los als je een paar modules hebt, je leert ze een beetje kennen, en komt er soms achter dat 'die volgende module' eigenlijk beter iets anders kan worden dan je dacht.

Over het algemeen lijkt hier in Europa (vanwege invoerrechten e.d.) dat de Europeese modules een stukje goedkoper zijn. Doepfer heb je al gevonden, Erica wordt al genoemd, voor de rest: Befaco, Ladik, Mutable Instruments, etc. Een 'multifunctional' in het begin is ook wel handig: Peaks of Disting.
FadingCanvas is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2017, 23:16   #15
TAKNU

TAKNU's schermafbeelding

Haha nice thanks voor jullie extra tips!

- Dat grotere rack, tja ik had eerst nog een mini case in m'n basket dus dit is al in iedergeval iets meer, maarja wel vol over enkele maanden ben ik bang ja.
- Bij jullie gaat het dus hard zo te lezen, pfff dat beloofd nog wat voor me (ben nogal knopjes, geluidjes en lichtjes verslavingsgevoelig )
- Heb nu wat basiskabeltjes, slim idee ja die varianten erop, scheelt ook weer modules kopen
- Tja die kleine modules zien er goed uit, maar stiekem vind ik het best prima om strakjes gewoon een grote kist te kopen als het bevalt
- Thanks voor die merk-tips ook! Ben even 'eenvoudig' met Doepfer begonnen (al een paar keer naar gekeken, en bij Thomann ideaal dit te bestellen). Voelt aan als een veilig begin, maar ik zie supervette (qua uiterlijk en geluid) modules erbij staan, ga ik zeker eens checken!

Kwam nu al deze tegen, nog niet eens goed gekeken wat ie kan, maar dat dit een direct hebben is komt dus door m'n bovengenoemde verslaving. Schermpjes, ledjes, touchscreens, altijd welkom .

Nou m'n rackje is onderweg, met een beetje mazzel van het weekend los!!
Oud 9 februari 2017, 23:41   #16
Tom 32
Vintage lid

Tom 32's schermafbeelding

Leuk!

Ik ben zelf sinds een halfjaar echt met modulair bezig.
Daarvoor een tijdje halfbakken met een Dark Energy en Dark Time.

Ik begrijp je voorliefde voor schermpjes.
De O'tool stond ook hoog op mijn verlanglijstje...tot ik de Mordax Data zag.

Ik vind 'duur' nogal relatief.
In vergelijking met 'complete' instrumenten vind ik Eurorack goed te doen eigenlijk.
Hobbies kosten nu eenmaal tijd, energie en geld.
Verslavend is het wel en dan bedoel ik niet eens zozeer de honger naar nieuwe modules, maar het werken met een modular op zich.
Het hoeft ook niet meteen muzikaal te zijn, tenminste voor mij dan.
Een avondje klooien levert hier voornamelijk een hoop plezier op, maar muzikaal vaak niet meer dan 'piep, kraak, bloepbloep'.

Een avondje loopt ook weleens uit.
Om 23:00 denk ik:"nog even iets proberen", om er een kwartiertje later achter te komen dat het inmiddels 2:30 is.

Ik hoop voor je dat de spullen snel binnenkomen, maar je bent gewaarschuwd.

Ach, het houdt me van de straat...
Tom 32 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2017, 09:22   #17
TAKNU

TAKNU's schermafbeelding

Mordax, ojee een kleurenvariant

En je hebt zeker gelijk qua 'duur' ja. T rack kost me nu zo'n 900 euro geloof ik. Maar da's een nieuwe mooie synth ook al. ALhoewel voor een leuk Nord je 2x zoveel neer moet leggen (en ik daar dan snel klaar mee ben, teveel toetsjes, te weinig vrijheid).
Oud 10 februari 2017, 12:06   #18
audiocollage
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door TAKNU Bekijk bericht
...Kwam nu al deze tegen, nog niet eens goed gekeken wat ie kan, maar dat dit een direct hebben is komt dus door m'n bovengenoemde verslaving. Schermpjes, ledjes, touchscreens, altijd welkom .
Afkicken en betere modules in de plaats kopen lijkt me toch eerder een aanrader hoor. Maar soit... de duurste module in je systeem enkel voor wat (weinig bruikbare) beeldjes.
audiocollage is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2017, 13:03   #19
Mark E.
Vintage lid

Mark E.'s schermafbeelding

Persoonlijk zou ik een paar aanpassingen maken.

Laat die headphone amp en scope achterwegen. Dit heeft niet heel veel toegevoegde waarde.

Ik zou een tweede Oscillator toevoegen. Bijvoorbeeld de A110-2. Deze heeft een zeer ruim frequentie bereik en is ook prima als LFO te gebruiken om andere modules aan te sturen. Tevens kun je zo ook FM-modulatie toepassen.

Daarnaast is een multiple ook zeker aan te raden. Dan kun je de envelope generator (A-140) ook op het filter toepassen of de tweede oscillator als LFO meer laten variëren.

De VCA (A-130) heeft twee ingangen. Dus je hebt geen mixer in je modular nodig.

De input-module(A-109) is altijd handig, die zou ik er zeker bij laten. Desnoods als Envelope follower .

De volgorde heb ik ook aangepast, zo vind ik het persoonlijk het meest eenvoudige. Maar dat is altijd naar wens aan te passen.
Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Example Rack.jpg‎
Bekeken: 916
Grootte:  53,5 KB
ID: 114241  
Mark E. is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2017, 16:43   #20
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Ik weet niet precies waarom je voor een MS-20 filter kloon gekozen hebt als je al een MS-20 hebt? Ik zou die MS-20 er gewoon naast/op zetten en alles lekker met elkaar doorpatchen en ander type filter pakken wat lekker completeert, bijvoorbeeld een 24dB low pass.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Modulaire synthesizers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten