Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 4 december 2016, 10:13   #1
tobias

tobias's schermafbeelding

Noodgeval
hallo synthforum

Vandaag wilde ik even een goeie zondag electronisch muziek maken, echter gebeurde er iets vreemds. Bij het opstarten van alle apparatuur zag ik dat mij lexicon MPX-1 niet wilde starten. Ik dacht dat er misschien een energiekabel ergens verkeerd in zat. Na wat pielen dacht ik even de energiekabels van de MPX-1 om te wisselen met de DP-4. De DP-4 gaf toen een paar tellen licht waarna hij vervolgens ook uitviel. voor de zekerheid heb ik de kabel waarmee de MPX-1 aangesloten was losgekoppeld en apart gelegd met het idee in het achterhoofd dat dit misschien een slechte kabel zou kunnen zijn. Nu willen de MPX-1 en de DP-4 niet meer starten met verschillende energie kabels.

Zou het kunnen zijn dat ze ergens zijn doorgebrand? is dit ergens te repareren?

alvast bedankt!
tobias is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2016, 10:38   #2
DRe
SSM spacestation

DRe's schermafbeelding

https://www.gearslutz.com/board/geek...ease-help.html

mss heb je er wat aan.

Oorspronkelijk geplaatst door DRé
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2016, 13:14   #3
guido

guido's schermafbeelding

heel vreemd dat de DP4 er ook mee stopt

probeer eens een ander stopcontact ?
guido is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2016, 16:24   #4
Leo
monkey on my back

als we het over standaard netsnoeren hebben, die 220v naar binnen brengen ( en niet 1 kabel die uit een 110V omvormer komt om een amerikaans apparaat te bedienen, of 2 verschillende adapters - dan lijkt het er toch op dat er iets van sluiting in die ene netkabel zit??
Leo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2016, 16:57   #5
Remmelt
75 Sounds

Het ligt inderdaad voor de hand dat het netsnoer een sluiting veroorzaakt.

Kijk eens bij de MPX en de DP4 of er een glaszekering in zit die kapot is gegaan? Als dat het geval is dan heb je ze voor een kwartje weer aan de praat.
Remmelt is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2016, 21:11   #6
guido

guido's schermafbeelding

bij kortsluiting in het snoer gaat je netzekering in de meterkast door,
en zit je halve huis zonder licht.

Of er heeft tijdelijk een te hoge spanning op het stopcontact gestaan.
Oud 4 december 2016, 21:40   #7
bazzie
No pain no gain

bazzie's schermafbeelding

Je eerste synth is kapot door die ene kabel. Vervolgens sluit je met die kabel een andere bak aan en die gaat ook dood. Hoewel het om een Europees 220V netsnoer gaat lijkt het me gewoon aan de kabel te liggen (beetje logisch redeneren). Bakjes opendoen en kijken voor beveiligingszekeringen die je bakken beschermen tegen over voltage ed.. Wat op zich dan onlogisch is want het is gewoon een snoer dat 220V vervoert.. Het is geen adapter of zo die stroom omzet en/of vermindert. In principe moeten de ingang van al die bakjes 220V aankunnen. Misschien iets mis met de stroom in je huis of het stopcontact?
bazzie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2016, 08:10   #8
tobias

Ik lees online dat de mpx-1 gevoelig is voor doorbranden. Ik was zo stom om de kabels van de DP4 en MPX-1 om te wisselen. De DP4 heeft een converter (zon blok) in de voeding zitten. De DP4 is denk ik dus doorgebrand omdat er ook een te hoog voltage doorheen ging.

Ik denk dat ik ze beide ga openschroeven en er een nieuwe fuse in ga solderen. is dit een goed idee om hier zelf naar te kijken? ik heb enigszins ervaring met de doe-het-zelf aanpak
Oud 5 december 2016, 12:50   #9
Nicolas 2000
It's a household name

Nicolas 2000's schermafbeelding

Je moet niet eens solderen, gewoon zekering eruit wippen en andere van juiste type erin.

Bij de MPX1 is er maar 1 zekering. Bij de DP4 een hele hoop. Maar allemaal makkelijk te vervangen buistypes, even kijken welke doorgebrand is en wat voor type dat dan is.

====DOT MATRIX WITH STEREO SOUND====
Nicolas 2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2016, 12:56   #10
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Ik zou als eerste die spanningskabel doormeten op kortsluiting. Je wil de oorzaak van het probleem uitsluiten. Als dat het niet is eerst alles voor de machines checken voordat je zekeringen gaat vervangen.

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2016, 13:41   #11
tobias

ik heb daarnet de mpx 1 open gemaakt. ik zag idd waar die is doorgebrandt. volgens een vriend is dat de capacitor. Dit wist hij omdat ik een superharde schok ervan kreeg. is het nu een kwestie van deze eruit halen en vervangen? hebben jullie wellicht tips?

http://imgur.com/PDQde8K
Oud 7 december 2016, 13:55   #12
tobias

Overigens zie ik bij deze meneer dat hij ook wat verkleuring heeft bij R5 en R3.

https://www.gearslutz.com/board/geek...ease-help.html

Echter heeft hij er een nieuwe printplaat in gezet voor bijna de prijs van de MPX-1...
Oud 7 december 2016, 14:30   #13
etaoin
Mystic Loges

etaoin's schermafbeelding

Ik zie in jouw foto eerlijk gezegd geen ontplofte condensator. Als je die blauwe links bedoelt dan is dat gewoon lijm. Het bruine onder die weerstanden is verkleuring door warmte, dat kan normaal zijn na jaren gebruik, zeker zo onder vermogensweerstanden. Als het brand zou zijn zouden die weerstanden ook stuk moeten zijn, maar die zien er normaal uit.

Ik heb al eens een MPX1 gehad met een defecte voeding, dus heel onverwacht is het niet. En een defect hoeft niet altijd zichtbaar te zijn in de vorm van ontplofte onderdelen. Er kan ook een halfgeleider gesneuveld zijn en daar zie je niks van.

Ik zou niet teveel zelf prutsen aan een schakelende voeding. Waar die andere post vandaan haalt dat ze net zo duur zijn als een hele MPX1 vraag ik me af. Misschien als je 'm bij Lexicon bestelt ofzo.
etaoin is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2016, 14:43   #14
guido

guido's schermafbeelding

je kan geen snoer doormeten
je krijgt een klap van een voeding
je ziet brand waar geen brand is

tijd voor een advies van iemand met verstand van zaken ?

Oud 7 december 2016, 14:56   #15
Leo
monkey on my back

Oorspronkelijk geplaatst door tobias Bekijk bericht
De DP4 heeft een converter (zon blok) in de voeding zitten. De DP4 is denk ik dus doorgebrand omdat er ook een te hoog voltage doorheen ging.
ik ben een leek en de informatie is al niet helemaal volledig en bovendien heb ik niet meer goed gelezen welke apparaat er eerst aan ging, maar zoals ik het nu lees, gaat het om 1 x 110v apparaat en 1 x 220v apparaat en hebben ze allebel een euro net aansluiting, maar hangt de ene euro kabel dus aan een step down converter 220/110.

dan zou dus apparaat 1 opgeblazen zijn doordat er 220v door is gegaan en apparaat 2 na het proberen van de alternatieve netkabel het gewoon niet doen omdat ie van die kabel te weinig voeding krijgt ??!!
Leo is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2016, 16:51   #16
Von Naphoven
Weltraumforscher
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door guido Bekijk bericht
je kan geen snoer doormeten
je krijgt een klap van een voeding
je ziet brand waar geen brand is

tijd voor een advies van iemand met verstand van zaken ?

Daar vraagt hij toch ook om?

My mind is glowing
Von Naphoven is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2016, 21:19   #17
guido

guido's schermafbeelding

klopt !
alleen gaat hij erg voortvarend van start zonder de goede kennis
Oud 7 december 2016, 22:08   #18
vcovca
NOXGENUS

vcovca's schermafbeelding

Sbould we call in an expert or screw it up ourselves

We are Noxgenus. We are not a label, a crew, or a production facility. We are a source. Our transmissions are rare, exclusive and uncompromised. There is no scene, there is no genre. Wake up...
vcovca is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2016, 07:32   #19
tobias

sorry voor de onduidelijkheid. DIt is wat er gebeurde. Als eerste ging de MPX-1 eraan. Bij het opstarten van de apparatuur gaf deze geen signaal. De dp4 deed het op dit moment nog wel. Ik dacht dat het misschien aan de kabel lag. Ik wisselde de kabel van de dp4 om met de mpx-1. Vervolgens brandde de dp4 door. De dp4 brandde (denk ik) door, omdat er een te hoog voltage door ging (deze heeft immers een stroomblok)

De dp4 is kennelijk makkelijk te repareren. Ik heb de glaszekering gevonden die kapot is. Echter is de MPX-1 een ander verhaal. Volgens etaoin is het dus niet duidelijk wat er precies kapot is. In de link van gearslutz staat het verhaal van iemand met hetzelfde probleem (mpx-1 gaat niet aan, verkleuring op de printplaat). Deze persoon heeft uiteindelijk een nieuwe stroom printplaat gekocht.

De schrok kreeg ik kennelijk van een condensator (??) waar nog spanning op zat. Verschrikkelijk veel weet ik niet van apparaten repareren moet ik toegeven. Gelukkig heb ik een forum waar mensen zijn die er meer van afweten. Ik hoop dus eigenlijk ook op deze weg tot een oplossing te komen.

Alvast bedankt naar iedereen die mij wat hulp kan bieden
Oud 8 december 2016, 07:53   #20
tobias

Excuses voor het dubbele posten.

Dit zou een eventuele vervanging kunnen zijn.

http://nl.mouser.com/Search/ProductD...key826-LPT63-M

heel wat goedkoper in NL.
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten