Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 13 augustus 2017, 18:35   #21
nmnn
Laat de mks50 maar zitten

nmnn's schermafbeelding

En is R3 dan gebridged of open?
Waarom ik vermoed dat het niet het vermogen is, komt omdat de opamp al warm wordt zonder dat de LED brand. Dus ook bij 0V op de CV.
Ik zal het de komende dagen eens proberen, maar ik ga eerst rev2 afronden en bestellen, want die is sowieso fijner. Minder onderdelen en kan flink kleiner.
nmnn is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 01:04   #22
4-Tek
Vintage lid

4-Tek's schermafbeelding

Rond 0 volt verwacht ik dat de opamps juist het meeste verstoken. Opamp B zal altijd in de buurt van de + of - 12V uitsturen terwijl opamp A juist druk bezig is de uitgang terug naar 0V te trekken. Bij een CV van rond de + of - 1,8 volt heeft opamp A niets te doen. Dus dan verwacht ik het minste warmte. Daarboven gaan opamp A en B elkaar helpen dus weer iets meer warmte.

Mijn tweede idee gaat helaas niet werken. Ik wilde opamp B met een versterkingsfactor van 2 laten werken om maar dat werkt natuurlijk niet met de - ingang aan de aarde.
4-Tek is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 13:57   #23
nmnn
Laat de mks50 maar zitten

nmnn's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door 4-Tek Bekijk bericht
Mijn tweede idee gaat helaas niet werken. Ik wilde opamp B met een versterkingsfactor van 2 laten werken om maar dat werkt natuurlijk niet met de - ingang aan de aarde.
Dat scheelt gek genoeg is dit PCB lastig genoeg. De sockets en de LED's zitten dicht bij elkaar en ik wil het 'schone' CV signaal zo zuiver mogelijk naar de jack brengen.

Het werkt overigens heel mooi om de schakeling met de LED en diode in het feedback-pad te zetten. Dat geeft een prima weergave van het CV-signaal en de opamp wordt helemaal niet warmer. Ook met dezelfde LEDs als die ik eerder gebruikte.

Hoe moet ik eigenlijk het verbruik interpreteren in de originele schakeling? Verbruikt de opamp nu meer dan nodig is om de LED aan te zetten? Waarom precies wordt de boel zo warm? Zijn de opamps elkaar aan het compenseren, en daarmee energie aan het verbruiken?
nmnn is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 18:16   #24
4-Tek
Vintage lid

4-Tek's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door nmnn Bekijk bericht
Zijn de opamps elkaar aan het compenseren, en daarmee energie aan het verbruiken?
Ja, precies dat. Opamp A werkt als buffer dus die zal zijn uitgang gelijk proberen te houden aan de ingang. Opamp B stuurt altijd een hoog positief of negatief voltage uit. Dus als je ingang rond de 0 volt ligt zal er stroom uit opamp B door R4 en R3 opamp A inlopen. Opamp B moet extra stroom leveren die in de uitgangstrap van opamp A weer wordt omgezet in warmte.

Gaaf dat het werkt trouwens, Ik moet zelf binnenkort ook mijn soldeerstation maar weer eens uit zijn verhuisdoos halen :-)
4-Tek is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten