Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 20 juli 2017, 09:35   #141
stevaux
inverter

stevaux's schermafbeelding

Wat een klus zeg. Maar dan heb je ook wel wat.
Ben benieuwd naar wat pad geluiden.

Was ist ist, Was nicht ist ist moglich, Nur was nicht ist ist moglich
stevaux is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2017, 21:35   #142
jvq

Ik heb pad sounds nog niet zo goed in de vingers, en ik vind demo's maken sowieso een beetje tegenvallen. Het wordt gauw een saaie demo bij mij. Maar als er iets lukt zal ik hier posten.

Ander nieuws: hij is af! Voorlopig. Op termijn wil ik nog een MIDI-CV converter inbouwen.

Achterplaat van Schaeffer:

De laatste loodjes:

Voorkant

Achterkant

En nu dus maar eens leren hoe ik mooie analoge polysynth geluidjes maak, want presets zijn er niet bij.
jvq is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2017, 22:54   #143
jvq

Hier nog even een foto met de spaghetti van al die jacks.

Ben er nog niet aan toegekomen om te proberen of dat allemaal werkt. Het beestje heeft ca. 10 CV inputs (afgezien van de normale CV/gate).
Oud 4 augustus 2017, 13:30   #144
RSB
Whoehahaha

RSB's schermafbeelding

Sound demo? of heb ik daar overheen gekeken? Ik ben iig wel erg benieuwd, ziet er iig picobello uit
RSB is nu online   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2017, 00:50   #145
jvq

Nou hier nog maar een demo.

20170805

Vrij lang, 7 minuten, met pauzes terwijl ik aan de knoppen draai. Geen super demo maar je hoort wel een beetje de typische OB-X geluiden. Oa. portamento, OSC2 octaaf omhoog. Filter sweeps naar beneden met geen, half, volle resonantie. PWM. Oscillator sync met pitch LFO. S/H LFO op de OSC pitch onder sync, daarna ook filter cutoff.

Er kan nog van alles meer, zeker als je de CV inputs gaat gebruiken maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Edit: oh en het is mono. Ik heb niet genoeg stereo kanalen op mijn mixer om hem permanent in stereo aan te sluiten, en ik vind mono sowieso fijn. Maar in stereo had je de voice panning nog kunnen horen. Misschien een andere keer.
Oud 6 augustus 2017, 01:37   #146
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Ik vind de filters erg mooi klinken, heerlijke resonantie!

Maar om dit ten gehore te brengen heb je dus per voice een MIDI > CV-Gate converter nodig. Hoe doe je dat momenteel?

Wordt 'ie erg warm?

Als kubus is het ongeveer de meest lompe vorm die je maar kunt verzinnen - schrijft het bouwschema dat voor, of zou je in feite met wat knutselen ook echt meer richting desktop module gaan werken?

Hoe lang heb je er nu uiteindelijk over gedaan? Zou je het weer doen? (gezien het aantal fouten in het schema?)

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is nu online   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2017, 12:58   #147
jvq

Ik gebruik een Cirklon met CVIO voor de MIDI/CV conversie. Alternatieven zijn de Kenton Pro 2000 of tweedehands oa de Doepfer MCV8 en Roland MPU-101. Ik wil zelf een Hexinverter MIDI-CV inbouwen in de CrowBX (DIY eurorack module, worden helaas niet meer gemaakt, heb een van de laatste kits gekocht). Er is ook een polyfone MIDI-CV van nordcore te vinden op (het Duitse) internet.

Warm: nee valt reuze mee. De bovenkant warmt wel op, maar niet meer dan andere synths. Ik vermoed dat het origineel een stuk meer warmte genereert omdat er een boel (ws ook oude en inefficiënte) digitale electronica in zit die de CrowBX niet heeft. De CrowBX heeft namelijk geen presets, auto-tune, keyboard scanner, voice assigner etc.

Wat betreft de behuizing: het is DIY dus je kunt het uiteindelijk zo gek maken als je wilt. Omdat dit het moeilijkste is wat ik tot nog toe gebouwd heb, en ik sowieso niet veel ervaring met DIY heb ben ik met opzet dicht bij het originele ontwerp gebleven. En dat is een rackmodule die in een 5U modular systeem past.

De vier voice cards steken ruim 20cm achter de frontplaat uit. Dat wordt nooit een erg 'platte' desktop unit. Zie ook foto's op pagina 6
voor wat er van binnen zit.

Ik ben vier maanden bezig geweest maar dat was niet non-stop natuurlijk. Toen ik het eenmaal doorhad kon ik 1 voice card in een weekend bouwen, maar dan deed ik ook weinig anders dat weekend. En het project is meer dan alleen de 4 voice cards. Gok: 15-20 dagen werk? Ik moet nog even kijken wat ik uitgegeven heb aan onderdelen, printplaten, frontplaten etc. maar ik denk dat het minstens 1000 euro is.

Achteraf vind ik het wel meevallen met de fouten in het schema, zeker als je goed leest op muffwigler wat anderen gedaan hebben. Ik heb op maar een paar punten andere waardes van onderdelen (weerstanden) gebruikt. Verder zijn het vooral rare trucs om te zorgen dat het allemaal past (condensatoren die onder allemaal rare hoeken etc. bevestigd moeten worden). En leren hoe je moet stemmen, en hoe een OB-X eigenlijk werkt.

"Zou ik het weer doen". Als ik 4 maanden terug kon in de tijd dan zou ik niet tegen mezelf zeggen "doe het niet". Het was een leuk project, ik heb veel geleerd, en nu heb ik een mooie synth.

Als iemand me zou vragen om er nog één te bouwen dan zou ik zeggen "nee dank je". Het is veel werk, en nadat de eerste voice af was de uitdaging er wel van af. Ik lees hier en daar plannen van Old Crow en anderen voor een project om een 4-voice CrowBX uit te bouwen naar een 8-voice met presets, auto-tune en MIDI. Misschien dat ik daar wel aan zou beginnen, maar dat zien we dan wel.
Oud 6 augustus 2017, 23:23   #148
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Super, bedankt voor je antwoorden! Ik zou graag zo'n project oppikken, maar ik zou wel enige backup van een ervaren mentor willen. Een paar jaar terug hebben we in een dagje met een aantal mensen een Shruthi gebouwd - het gevoel dat er iemand even over je schouder kon kijken waarbij je kon checken en de hele fijne documentatie maakten dat een echt plezier.

https://www.synthforum.nl/forums/sho...d.php?t=174070

Als je zelf vast zat, kon je dan goed terecht op Muff of bij Crow zelf met problemen? Ik las bij Bob1991 (gave demo trouwens) dat er een paar onderdelen ietwat verwarrend op de kaart stonden, wordt zo iets in de documentatie gefixt of zit er dan een addendum bij, of heeft 'ie daar niet zo oren naar?

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is nu online   Met citaat reageren
Oud 7 augustus 2017, 00:14   #149
jvq

Dat waar Bob1991 tegenaan gelopen was staat op zich gedocumenteerd, maar het is wel een rare instinker. Het normale plaatje zegt 'zus', en dan staat er even verderop een klein plaatje dat zegt 'zo'. En zo zijn er wel meer dingen in dit project.

Ik heb veel gehad aan de steun van mensen hier op dit forum, meer dan aan muffwiggler. Al moet ik ook zeggen dat ik hier meer gepost en gevraagd heb.

Als je enige andere ervaring met electronica DIY de Shruthi is dan is dit denk ik een behoorlijk grote stap. Ik heb zelf ook zoiets gedaan, dus het kan, maar het is nogal een sprong. Ben begonnen audiokabels solderen, toen een DSO138 oscilloscoop bouwpakket (vergelijkbaar met Shruthi, of iets kleiner), en als volgende stap meteen een Yocto (808 kloon). Dat is ca. 2000 onderdelen (de CrowBX is ca. 3000). In die Yocto heb ik allerlei fouten gemaakt, dus dingen geleerd, maar uiteindelijk alles ook op kunnen lossen. Daarna heb ik ook maar de Nava (909 kloon van dezelfde mensen als de Yocto) gebouwd, ongeveer net zo moeilijk. Tussendoor de CB-55 (DR-55 kloon) maar die heb ik niet afgemaakt ivm teveel gedoe.

En daarna deze CrowBX. Het voordeel van de Yocto en Nava is dat er veel meer andere bouwers zijn, meer community, meer fouten / instinkers zijn bekend. En je kunt er een nette behuizing voor krijgen. Mooie afgeronde projecten, zoals (denk ik) ook de Shruthi. Bij de CrowBX zit bijvoorbeeld ook geen voeding, alleen maar een suggestie hoe je een bepaalde netvoeding kunt modden zodat je 19V krijgt. Dan mag je daarna zelf even verzinnen hoe je die netvoeding netjes ergens (waarin??) inbouwt zodat je niet met je tengels bij de 230V kunt en doodgaat. Daar zijn ook wel alternatieven voor, maar je moet er meer zelf voor uitzoeken.

Ik heb gaandeweg ook een aardig setje gereedschap verzameld. Mooie soldeerbout (Hakko 888 ), oscilloscoop, multimeter, tangetjes, printplaathouder (Panavise). Ruim 1000 euro aan gereedschap. Dat hoeft niet zo duur (ik heb een dure smaak ) maar kost hoe dan ook honderden euro's.

Daarnaast is er het leren hoe je een beetje netjes soldeert. Daar ben ik nog steeds geen held in maar ik kan het nu een stuk beter dan toen ik aan die Yocto begon. En schema's lezen; in elk project bij mij was in eerste instantie iets stuk. Dan moet je op de een of andere manier uitvogelen wat de bedoeling is en waar het probleem zit. Dan mag je op een gegeven moment desolderen, waar ik in bijna elke build meer mee stuk heb gemaakt dan me lief is.

Misschien kan je dit allemaal al en hoef ik dit niet te vertellen. Maar van alle synth DIY projecten die je op kunt pakken is de CrowBX niet het meest vriendelijke. Het is een behoorlijk grote kluif en dat moet je leuk vinden.
Oud 10 augustus 2017, 13:59   #150
ambi-j
synthveteraan

ambi-j's schermafbeelding

als midi/cv kan ik je de polydac aanbevelen

4 kanalen met cv, gate en velocity
modes:
i4x monofoon, polyfoon ( 2 versies) en unison
werkt hier nu al 10 jaar naar volle bevrediging.

geeft geen midi pitchbend maar heeft wel een cvmixer voor pitchbend en modulatie en mastertune
verslikt zich in midiclock, als je midiclock mee doorstuurt blijven er soms noten hangen: geen midiclock mee doorsturen
maar dat zou kunnen opgelost zijn met de laatste softwareversie.

pcb's of kits worden verdeeld door elby

http://www.elby-designs.com/contents/en-us/p92.html

still crazy after all this years
ambi-j is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2017, 21:12   #151
jvq

Bedankt voor de midi/cv tip ambi-j!

Ik heb al een hexinverter kitje gekocht, ben er alleen nog niet aan toegekomen om het in te bouwen.

Update over de CrowBX zelf. Ik had een vreemd stem-probleem: VCO2 op één van de voice cards was flink ontstemd, zowel qua toonhoogte als qua tracking. Geen idee hoe dat spontaan kan gebeuren. Ik heb die ene VCO vandaag opnieuw gestemd, kijken hoe lang hij goed blijft. Vraag me af of het gebruik van goedkope multi-turn trimmers van EOO hier iets mee te maken heeft gehad.

Kan ook met de behuizing te maken hebben. Ik heb passieve ventilatie, maar het is toch grotendeels een MDF kastje. Misschien dat die trimmers door langdurig opwarmen naar 30 graden ofzo een beetje "verschoven" zijn? Geen idee. Hoop dat het nu goed blijft.
Oud 19 september 2017, 22:38   #152
Bob1991
Vintage lid

Bob1991's schermafbeelding

Kleine update over die op-amp lockup die eerder besproken is:
Tijdje geleden besloot ik om de TL072 van A11 (rondom de VCF) eens te vervangen door een LM1458, zoals ik ergens in het Muffwiggler topic las. Inderdaad, met deze opamps 'crasht' de OB-X niet meer, maar deze gaat met redelijk wat resonance vrij snel in een soort 'saturatiemodus' , en daarnaast ontstaat er dan vaak een hele luide oorpijnlijke +_ 13kHz, dit blijft dan zolang de VCA open staat. Remedie is dan dus de resonance terugdraaien, maar soms wil je gewoon zo'n Tom Sawyer filtersweep. Dat lukt nu dus niet zonder die hoogfrequente bijwerking. Ik ga binnenkort weer terug naar de TL072, en dan experimenteren om enkele weerstandwaardes voor de ingangen van deze opamps wat te verhogen. Ik heb de indruk dat het signaalniveau met veel resonance en bepaalde cutoffs gewoon wat te hoog is voor enkele opamps, dit verklaart misschien ook waarom de CrowBX clones net een tikkeltje luider zijn dan de originele voicecards..'

Wordt vervolgd.

Synthesizer of ander geluidsapparaat kapot? Ik repareer op professionele basis, stuur gerust een PM!
Bob1991 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 september 2017, 10:04   #153
jvq

Bedankt voor de update Bob1991!

Clamping diodes zijn makkelijk toe te passen en te verwijderen. Misschien toch proberen?

Als ik iets kan uitproberen om het probleem te verifiëren moet je het maar laten weten. Maar als ik je post hier lees https://www.synthforum.nl/forums/sho...&postcount=101 gaat het hier juist om het oplossen van het probleem _zonder_ clamping diodes. Dus dan zijn mijn voice cards geen goede vergelijking, want die hebben ze wel.
Oud 3 oktober 2017, 00:00   #154
jvq

Nou, de stemming van VCO2 op voice 2 is weer 'verzakt'. Ik heb drie Bourns trimmers besteld en ik ga die goedkope vervangen.

Vervelend genoeg is VCO2 van voice 1 nu ook van slag. Maar op een andere manier. Op voice 2 klopt de stemming niet maar is het wel stabiel. Op voice 1 zwalkt VCO2 in het rond, en gebeuren er rare dingen als "draai de VCO2 detune-knop naar rechts en VCO2 gaat naar beneden".

Dit komt op mij over als een ander probleem dan het oudere 'VCO2 verzakt' probleem op voice 2, maar ik vind het een beetje toevallig dat het weer VCO2 is.
Oud 7 oktober 2017, 00:20   #155
Bob1991
Vintage lid

Over de OB-X op-amp latchup:
Op advies van jvq heb ik toch maar besloten eerst eens te kijken naar de 'clamping diode' fix op opamp A11 (met TL072), voordat ik het signaal met weerstanden ga proberen te verzwakken. Er was tenslotte maar 1 iemand op Muffwiggler die zei dat je dat misschien beter niet kan doen in combinatie met originele voicecards. Maar dat was niet verder beargumenteerd.. Dus kan net zo goed nonsens of speculatie zijn.

En met positief resultaat: geen crashende voicecards (of zelfs het hele digitale controller gedeelte wat er mee uitscheidt) meer, én geen gek gebeuren in het tophoog met felle resonanties.De clone voicecards nu het zelfde gedrag als de originele voicecards met deze fix.
Het is dan wel symptoombestrijding i.p.v. de oorzaak wegnemen (de originele voicecards hebben ook geen clamping diodes), maar ik hoor geen verdere veranderingen in het geluid dus dan is het prima!
Enige is dat de CrowBX cards nog steeds net een dB'tje luider zijn (door modernere transistoren met een hogere gain), maar dat valt vast nog wel te temmen met een net iets groter weerstandje aan de outputsectie :-)

De theorie achter die clamping diodes is trouwens zo:
bij op-amps heb je altijd een niet-inverterende(+) en een inverterende (-) input. Afhankelijk van de toepassing zijn die zo geschakeld, dat er een bepaalde operatie mee wordt verricht. Dat kan optellen zijn, maar ook verschilversterken of gewoon (inverterend) versterken, of puur bufferen van een bepaalde signaaltrap. Door nu 2 diodes over beide inputs parallel te zetten, zal er nooit meer dan 0,6V (doorlaatspanning siliciumdiode) spanningsverschil kunnen zijn tussen de niet-inverterende en inverterende input, want anders beginnen de de diodes 'door te lekken' naar elkaars input. Hierdoor zorg je ervoor dat de op-amp nooit dermate veel moet gaan versterken, dat het versterkte ingangssignaal/de output hoger is dan de voedingsspanning kan bieden (vaak +15/-15V). Als een op-amp meer moet gaan versterken dan technisch gezien ivm voedingsspanning haalbaar is, kan een op-amp ofwel gewoon simpel gaan clippen (van een sinus meer een blokgolf maken zegmaar), of dus in een soort kortsluiting/geleidende toestand komen die dus een latch-up wordt genoemd, en daarmee dus zichzelf, maar ook de voeding kan slopen. De truc met de clamping diodes kan dus de twee ingangssignalen wanneer die erg luid zijn een beetje bij elkaar gooien, dat zou theoretisch gezien weer een kwaliteitsvermindering met zich mee kunnen brengen. Maar zolang ik die niet hoor, prima..!

Synthesizer of ander geluidsapparaat kapot? Ik repareer op professionele basis, stuur gerust een PM!

Laatst gewijzigd door Bob1991; 7 oktober 2017 om 00:36
Oud 7 oktober 2017, 01:20   #156
jvq

Ha, fijn om te horen!

Ik ben zelf bezig geweest met trimmers vervangen. Op een van mijn twee problematische voice cards zitten nu 3 nieuwe Bourns trimmers voor het stemmen van VCO2. Ik ga nu afwachten of de stemming stabiel blijft de komende dagen/weken, zo ja dan vervang ik ook de trimmers op de andere problematische voice. Maar als dat het niet is is het zonde van €9 aan trimmers.
Oud 7 oktober 2017, 15:14   #157
Bob1991
Vintage lid

Over de instabiele VCO's:
De verzakte VCO's, blijven die verzakt zijn qua tuning, of wordt dit minder na bijv. 10 min opwarmen?
In combinatie met m'n originele voicecards hebben de Crowbx cards een andere opwarmcurve; waar de 4 originele voices vanaf het moment van koud aanzetten redelijk zuiver zijn, zijn de 2 Crowbx cards dan toch best een beetje ontstemd ten opzichte van de originele. In een minuutje of tien trekt dit vervolgens bij, en tracken alle voicecards nagenoeg gelijk.

Maken je tempco weerstand (SMD weerstand onder je LS318 ) en de LS318 goed contact met elkaar? Of zit hier een kier tussen? Dit is ook nogal belangrijk om dze exp. converter stabiel te laten werken.
Ik ben benieuwd of het uitwisselen van die trimmers nog wat uit maakt!

Oud 7 oktober 2017, 23:48   #158
jvq

De VCO's blijven verzakt ook al laat ik hem uren aanstaan.

Dat van die tempco's is geen gek idee, ik zal de volgende keer dat ik de voices eruit heb eens zien of ik een kier zie. Ik verwacht dat het moeilijk te zien is allemaal. Ook omdat er warmtegeleidende pasta tussen zit.

Tot nog toe houdt de VCO met nieuwe trimmers het, maar het bleef vorige keer ook lang goed voordat het weer 'verzakte'.

Ondertussen maak ik voortgang met het inbouwen van de MIDI-CV converter. Zo goed als af, zit nu te wachten op post met een paar moertjes om de voeding veilig te monteren. Zodra het erin zit wil ik met de software gaan rommelen want de standaardsoftware doet een paar dingen die ik echt niet wil. Het laagste MIDI octaaf past instellingen van de converter aan, gewoon door noten te spelen. Ik ga die instellingen eruit slopen / vast zetten, of evt. door sysex vervangen. Leuk een beetje rommelen met PIC-C.

Edit: ik hoop dat ik niet kortaf klink, ik waardeer het dat je meedenkt Bob1991!
Oud 10 oktober 2017, 01:26   #159
jvq

Ben bezig geweest met de Hexinverter MIDI-CV converter. Ik ben aangekomen bij het stemmen, en de waardes die ik zie vallen nogal tegen. Andere (commerciële) converters die ik heb gemeten tracken netjes in stappen van 1.000V over minstens 5 octaven, maar dit valt niet recht te breien.

Code:
CV1  0.003  0.990  1.993  2.994  4.000  5.005  6.018  7.02
CV2  0.006  1.002  2.009  3.003  4.000  4.991  5.976  6.98
CV3  0.004  0.991  1.996  2.997  4.000  5.004  6.007  7.01
CV4  0.014  1.003  2.004  3.004  4.000  4.994  5.985  6.98
Het circuit bestaat uit een PIC microcontroller die twee stuks MCP4822 DAC's aanstuurt. Dat zijn dual 12-bit DAC's met een interne referentiespanning. De outputs van die DAC's gaat naar 4 stuks CA3140 op-amps, elk met een offset en scale trimmer.

Ik begrijp niet hoe deze curves zo wiebelig kunnen zijn. Beperkte lineairiteit van de DAC's? Van de opamps?

Ik heb de converter nog niet aan kunnen sluiten op de synth zelf, misschien valt het straks mee met de tracking qua klank. Maar ik had hier betere waardes verwacht.

Edit: nu ik dit zo teruglees denk ik dat ik eerst maar eens ga kijken of ik de DAC outputs kan meten, om te zien of die beter lineair zijn.
Oud 10 oktober 2017, 01:31   #160
jvq

Ha: https://mutable-instruments.net/archive/module_tester/

Citaat:
Note that the MCP4822’s linearity is not fantastic - so don’t be surprised to get 1V and 1.997V or 2.003V when you change the CV output
Dat is een ander circuit maar dezelfde DAC. Nou dan kan ik waarschijnlijk niet veel beter verwachten hier. Ik ga ze nog wel meten, die DAC outputs.
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten