Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 29 november 2016, 18:40   #1
Xypes

Mine: Modular controller
Hey iedereen

Mine begint binnekort op kickstarter en ziet er wel leuk uit.
Is nog niet veel van bekend maar dus zelf in elkaar te puzzelen!

https://vimeo.com/190926471

Enjoy
Yannick
Xypes is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2016, 09:03   #2
ben_jamin
DISTANZ - ELEKTRON FANBOY

Top, hopelijk volgen er nog meer merken met soort dergelijke bouwpakketten.
ben_jamin is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2016, 11:43   #3
Zappski

Wat voor een prijs hebben ze hierbij in gedachten? Ik heb nergens een indicatie kunnen vinden.
Zappski is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2016, 21:20   #4
vcovca
NOXGENUS

vcovca's schermafbeelding

Prijs TAKKE VEEL GELD denk ik.

Maar wel super gaaf idee. Als ie nou ook nog NRPN kan, en midi over USB kan zonder PC of mac, dan zou het helemaal gaaf zijn.

We are Noxgenus. We are not a label, a crew, or a production facility. We are a source. Our transmissions are rare, exclusive and uncompromised. There is no scene, there is no genre. Wake up...
vcovca is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2016, 22:43   #5
Digimod
Really cool stuff

Digimod's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door vcovca Bekijk bericht
Prijs TAKKE VEEL GELD denk ik.

Maar wel super gaaf idee. Als ie nou ook nog NRPN kan, en midi over USB kan zonder PC of mac, dan zou het helemaal gaaf zijn.

En dit voor een paar stukjes Lego
Digimod is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2016, 23:03   #6
Furious5
..no need to act ill

Furious5's schermafbeelding

Gaaf! Zal wel prijzig zijn...

Een bcr-2000 vind ik qua opzet ook flexibel... maar ik lees alleen zoveel slechte verhalen qua build quality..

Hopelijk is dat bij deze beter. Ik hoop dat al die modules stevig in die case zitten en je niet de helft verliest tijdens vervoer

'Why can't you make records like Marley Marl?!!'
'He's in his livingroom.. you're in a million dollar studio!'
Furious5 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2016, 00:27   #7
Sequential_Tom
ɯoT ןɐıʇuǝnbǝS

Sequential_Tom's schermafbeelding

Aha, prachtig! Een jaar of tien geleden heb ik eens zitten bedenken hoe je een modulair controllersysteem zoals dit kunt maken. Nogal lastig en tijdrovend om zelf te ontwikkelen, dus dat zag ik niet zitten. Ik had verwacht dat er al wel eerder initiatieven zoals deze Mine zouden zijn gekomen, maar nu dan toch eindelijk.
Sequential_Tom is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2016, 18:55   #8
DungBeatle

DungBeatle's schermafbeelding

Knap concept. Vraag me wel af hoe veel programmeer flexibiliteit ze plannen? Ik kan me inbeelden dat je voor sommige toepassingen meer controle zult willen over hoe precies een user input vertaald wordt naar één of andere actie (niet alleen CC produceren).
DungBeatle is nu online   Met citaat reageren
Oud 1 december 2016, 19:14   #9
Lamp

Lamp's schermafbeelding

Lijkt me niet heel mobiel, want dan kun je na elke reis je blokkendoos in elkaar zetten.

Denk ook dat de meeste mensen al wel voorzien zijn in hun midi behoeften. Er zitten ook geen lampjes of andere lichtgevende tierlantijntjes op, dus echt indruk maken op de vrouwen gaat ook niet gebeuren.
Lamp is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2016, 10:46   #10
Von Naphoven
Der Spaßmacher
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Ik zou op zich wel zoiets willen om custom controllers voor mijn favoriete softsynths te maken, maar ik ga me ongetwijfeld gruwelijk verslikken in mijn stroopwafel zodra ik de prijs te zien krijg.

KOPEN KOPEN KOPEN - Roland A-01 en Gakken NSX-39 Pocket Miku!
KOPEN DUS, KLIK HIER!
Von Naphoven is nu online   Met citaat reageren
Oud 2 december 2016, 10:52   #11
DungBeatle

Buiten de synth/audio wereld zijn er nog enkele voorbeelden van Lego-achtige ecosystemen voor electronische componenten. Bvb Tinkerforge, SAM Labs, Littlebits.. Voor eenvoudige componenten zoals buttons of potentiometers betaal je gemakkelijk 10-25 euro. Dus die Mine componenten zullen wel niet goedkoper zijn. Toch een mooi concept..
Oud 2 december 2016, 12:08   #12
Zappski

Oorspronkelijk geplaatst door Lamp Bekijk bericht
Lijkt me niet heel mobiel, want dan kun je na elke reis je blokkendoos in elkaar zetten.

Denk ook dat de meeste mensen al wel voorzien zijn in hun midi behoeften. Er zitten ook geen lampjes of andere lichtgevende tierlantijntjes op, dus echt indruk maken op de vrouwen gaat ook niet gebeuren.
Voorzien in de midi behoeften? Een echt goede midi controller moet wat mij betreft nog gebouwd worden.
Een groot probleem wat al sinds de eerste synth met presets bestaat is nog nergens fatsoenlijk opgelost: De stand van de hardware komt niet overeen met de gekozen preset. Rotary encoders met ledring zijn wat mij betreft een halfbakken oplossing omdat de resolutie van de ledring nogal laag is. Motorfaders lossen dit probleem wel op maar die kom je weinig tegen en als ze er al zijn dat houdt het met 8 meestal op (heb je net twee envelopes).
Bij universele controllers heb je ook nog het probleem dat je niet ziet wat wat is, dus al heb je motorfaders dan weet je nog niet wat ze bedienen. Met veel dingen van hetzelfde (kanalen in de DAW, sequencer stappen) is dat niet zo erg maar als de functie echt gaat verschillen weet je op het laatst niet meer waar wat zat.

Vervolgens is er nog het probleem om informatie van de plugin naar de controller te krijgen. Voor zover ik weet is het Mackie control/HUI procol op dit moment de enige manier, Open Sound Control zet niet door er er zijn ook totaal geen afspraken gemaakt over hoe je een lijst met parameters van een plugin krijgt.
Ik ben zelf ook van plan om midi controllers te bouwen en ben al wat aan het experimenteren. Het idee van een universele controller heb ik al laten varen, dat wordt al snel een manus van alles en meester van niks. Mijn insteek is nu om controllers te maken die een aantal dingen heel erg goed doen en een hoog kwaliteitsniveau hebben.
Soms wordt er gezegd, het is maar een controller dus het mag niet al te veel kosten. Daar ben ik het bepaald niet mee eens. Een controller bepaald de interactie met datgene wat er bestuurd wordt, een goedkope Behringer controller geeft alles de Behringer look en feel en dat is niet iets waar ik blij van wordt. Dit is waar zelfbouw zin heeft want Studer maakt immers geen controller en als ze dat wel zouden doen is die toch onbetaalbaar
Oud 2 december 2016, 12:19   #13
DungBeatle

@Zappski Heel interessante opmerkingen. Ik heb onlangs een Akai Advance MIDI kbd gekocht, omdat het - volgens de marketing - veel van je vermelde problemen aanpakt (wel niet de gemotoriseerde standen). Maar de realiteit is anders: de algemene rotary knobs tonen niet welke plug-in param ze controleren, tenzij je naar het scherm kijkt.. dat flink links van de knobs zit. En surprise, surprise, op het scherm zie je dan parameter namen die zo cryptisch zijn, dat ze er evengoed niet stonden. Bij sommige Arturia V Collection plug-ins (zoals de Modular) heb je zelfs totaal geen param labels.. niets. Bij andere plug-ins heb je duplicate param namen.. dus 2 (of meer) knobs die identiek dezelfde param naam hebben. Totale chaos dus.

Ik heb al wat mail ping-pong gehad met Akai over dit onderwerp.. het probleem is eigenlijk de onderliggende protocols om met de plug-ins te spreken. Spijtig genoeg ken ik geen enkele van die protocols, maar het is duidelijk dat daar het schoentje schort. Als de plug-ins hun eigen namen kunnen geven aan hun parameters, dat is het begin van het probleem. Die protocollen zouden gestandardiseerde parameter namen moeten definieeren voor alles wat ook standaard kan zijn (Filter Cutoff, Oscillator Type, enz)... een beetje zoals MIDI al eeuwen standaard CC waarden definieert.

De industrie heeft dus meer standardisatie nodig.. dan pas kan er ooit een super controller kunnen gebouwd worden dat echt werkt voor de gebruiker, en niet het marketing dept van een fabrikant.
Oud 2 december 2016, 13:36   #14
Zappski

Oorspronkelijk geplaatst door DungBeatle Bekijk bericht
@Zappski Heel interessante opmerkingen. Ik heb onlangs een Akai Advance MIDI kbd gekocht, omdat het - volgens de marketing - veel van je vermelde problemen aanpakt (wel niet de gemotoriseerde standen). Maar de realiteit is anders: de algemene rotary knobs tonen niet welke plug-in param ze controleren, tenzij je naar het scherm kijkt.. dat flink links van de knobs zit. En surprise, surprise, op het scherm zie je dan parameter namen die zo cryptisch zijn, dat ze er evengoed niet stonden. Bij sommige Arturia V Collection plug-ins (zoals de Modular) heb je zelfs totaal geen param labels.. niets. Bij andere plug-ins heb je duplicate param namen.. dus 2 (of meer) knobs die identiek dezelfde param naam hebben. Totale chaos dus.

Ik heb al wat mail ping-pong gehad met Akai over dit onderwerp.. het probleem is eigenlijk de onderliggende protocols om met de plug-ins te spreken. Spijtig genoeg ken ik geen enkele van die protocols, maar het is duidelijk dat daar het schoentje schort. Als de plug-ins hun eigen namen kunnen geven aan hun parameters, dat is het begin van het probleem. Die protocollen zouden gestandardiseerde parameter namen moeten definieeren voor alles wat ook standaard kan zijn (Filter Cutoff, Oscillator Type, enz)... een beetje zoals MIDI al eeuwen standaard CC waarden definieert.

De industrie heeft dus meer standardisatie nodig.. dan pas kan er ooit een super controller kunnen gebouwd worden dat echt werkt voor de gebruiker, en niet het marketing dept van een fabrikant.
Je slaat de spijker op z'n kop. Alles wat met het Mackie protocol werkt heeft van die cryptische namen, dat zit in het protocol. Sinds ik mij daarin verdiept hebt snap ik ook waarom Mackie niet met een update komt van de controller met een beter display, dat kan helemaal niet want het protocol is volledig opgehangen aan een 2 x 56 karakter display. Ik heb het nu zover dat mijn Arduino due herkend wordt als een Logic control unit en het merendeel van de functies heb ik in principe werkend. Voor de plugins die ik veel gebruik heb ik dan ook vertalingen in de code staan:
Code:
const char* stringReplace[stringArrayLength]={
                                              "UADRFl ","   MXR Flanger  ",
                                              "UAD140 "," EMT 140 Plate  ",
                                              "UAD250 "," EMT 250 Reverb ",
                                              "UADCpr ","Cooper Time Cube",
                                              "UADLxc ","  Lexicon 224   ",
.....
Elegant is het niet maar het werkt wel en er is volgens mij ook geen andere oplossing. Op dezelfde manier worden de parameters ook "vertaald".
In het plugin lijstje staan geen synths omdat ik tot de conclusie ben gekomen dat synth bedienen met een Mackie control behoorlijk kansloos is. Het aantal parameters van de gemiddelde synth is gewoon te groot en het is niet mogelijk om via het Mackie protocol een keuze te maken uit de beschikbare parameters, je moet er per 8 doorheen stappen (dit is waarom een 24 kanaals digitale Behringer tafel ook maar 8 DAW control kanalen heeft). Als je meer wilt moet je meerdere units emuleren met ieder een eigen midi poort. Mijn controller in aanbouw gaat 16 rotary encoders krijgen en zal een Logic control met één extender emuleren. Met 16 parameters houdt het pagina wisselen zich in grenzen, een aantal past op één pagina en een hoop passen op twee. Een Oberheim SEM plugin gaat ook nog wel maar dan houdt het al snel op. Punt is namelijk ook dat de parameters vaak niet goed over de pagina's verdeeld zijn met als gevolg dat je steeds heen en weer aan het schakelen bent.
Als ik iets echt werkend hebt zal daar een topic over starten, maar het is nu nog allemaal in ontwikkeling en ik moet nog wat hardware zaken oplossen voordat het zover is.
Oud 2 december 2016, 14:55   #15
Von Naphoven
Der Spaßmacher
Moderator

Die NKS standaard lost geloof ik wel een aantal van die dingen op, maar dan zit je wel vast aan de Komplete Kontrollers en die heeft ook niet heel veel controls.

KOPEN DUS, KLIK HIER!
Oud 2 december 2016, 16:59   #16
Zappski

Oorspronkelijk geplaatst door Von Naphoven Bekijk bericht
Die NKS standaard lost geloof ik wel een aantal van die dingen op, maar dan zit je wel vast aan de Komplete Kontrollers en die heeft ook niet heel veel controls.
Die ken ik niet, is daar ergens documentatie over te vinden of is dat allemaal niet openbaar?
De Logic Control handleiding bevat tenminste nog de volledige sysex documentatie, de Mackie Control documentatie is niet eens officieel public toegankelijk. Met die documentatie alleen ben je er trouwens nog niet net als je met een woordenboek Nederlands in de hand nog geen schrijver bent.
Open Sound Control lijkt een goede kandidaat als protocol voor de communicatie, lekker makkelijk over ethernet/WiFi. Als de fabrikanten dat serieus zouden oppakken wordt er ineens een hoop meer mogelijk op het gebied van controllers.
Op het gebied van kleine, hoge resolutie, displays komt er ook steeds meer beschikbaar (ook voor de zelfbouwer) daardoor is er nu ook meer mogelijk/haalbaar. De ontwikkeling van controllers hangt nu op het ontbreken van een standaard voor communicatie met plugins in een DAW of andere host.
Controllers voor hardware synths die van zichzelf niet te bedienen zijn, zo heb ik zelf een Microwave I en een Ensoniq ESQ-M, zijn wat dat betreft iets makkelijker want daar kun je immers wel aan vragen hoe alles staat. Het probleem bij die bakken is weer de enorme hoeveelheid parameters en hoe je daar op één of andere manier zinnig invulling aan geeft.
Oud 2 december 2016, 19:07   #17
AdDM
Tiroler Knie-schlempfer

AdDM's schermafbeelding

Als ik een MIDI-fanaat zou zijn zou ik het een top idee vinden

Kitlist: Je oma in een doosje..
AdDM is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2016, 19:26   #18
Von Naphoven
Der Spaßmacher
Moderator

Oorspronkelijk geplaatst door Zappski Bekijk bericht
Die ken ik niet, is daar ergens documentatie over te vinden of is dat allemaal niet openbaar?
Geen idee, ik zou hier beginnen: https://www.native-instruments.com/e...-s-series/nks/

Ik heb me er verder niet in verdiept. Lijkt er vooral op dat je je eigen plugins met een SDK geschikt kunt maken voor NKS, maar ik denk niet dat je zomaar zelf NKS controllers kunt maken.

KOPEN DUS, KLIK HIER!
Oud 3 december 2016, 09:39   #19
audiocollage
Vintage lid

Effe snel reageren ...

Interessante ideeën hier (hoewel ze n.m.i. uit een oude doos komen, maar nog steeds actueel zijn).
Een goede universeel inzetbare controller is n.m.i. niet te maken zonder extra computer. Denk maar aan bi-directionele sysexdumps etc.
Maar... een extra computer is net geen moeilijkheid meer met alle mini-singleboards die er tegenwoordig zijn.
Mijn tip :
3 x 8 rotary encoders
1 x 8 drukknoppen
Vaste maar eenvoudige CC code uit elke encoder en knop, gaande naar mini-singleboard waarop software die door de user eenvoudig in te stellen is voor convertie en weergave van labels en waarden.
Bvb. RPI als mini-singleboard met HDMI schermpje.
audiocollage is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2016, 10:14   #20
Zappski

Oorspronkelijk geplaatst door Von Naphoven Bekijk bericht
Geen idee, ik zou hier beginnen: https://www.native-instruments.com/e...-s-series/nks/

Ik heb me er verder niet in verdiept. Lijkt er vooral op dat je je eigen plugins met een SDK geschikt kunt maken voor NKS, maar ik denk niet dat je zomaar zelf NKS controllers kunt maken.
Dat maak ik er ook uit op, dat het bedoeld is voor de plugin ontwikkelaar. Ik heb begrepen dat de Euphonics (Avid) documentatie ook alleen beschikbaar is voor mensen die geen controller willen bouwen, dat schiet ook lekker op.
Om weer wat on topic te komen, de lieden die de modulaire controller maken zitten met dezelfde problematiek te worstelen. Een vraag is bijvoorbeeld hoe de ledring bij zo'n rotary aangestuurd wordt, kan die waarden van de host weergeven en zo ja, wat dan? Idem voor de leds in de buttons.
De Logic control/Mackie control is wat dat betreft zo dom als het achtereind van een varken, die weet niet eens of z'n eigen leds branden, als je op een button drukt gaat een note-on event naar de host en die stuurt op z'n beurt note-on en -off events om ledjes aan of uit te zetten. Hoe is dat bij de modulaire controller geregeld?
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten