Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 16 november 2017, 21:14   #21
René
Vintage lid

René's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Depressoptimist Bekijk bericht
Kan je allemaal links laten liggen. Die vlokken platen zijn voor ontkoppeling van wanden. Dat noppenschuim is vloeken in de akoestische kerk. Tenzij je op specifieke plekken reflectie van het tophoog wil tegen gaan. Die dingen werken niet breedbandig...

Waar baseer je dat op? Ik heb er een aantal geplaatst en heb er profijt van.

"The greatest adventure you could ever go on, is to take the journey back to what you really are"
René is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2017, 21:59   #22
Depressoptimist

Depressoptimist's schermafbeelding

Zoals ik al zei is dat vlokkenschuim voor ontkoppeling van wanden, die je bovenop dat schuim zet. Dat schuim kan je gebruiken om resonantiefrequenties te verlagen, door ze voor (uit mn hoofd) 30% in te laten veren door er gewicht bovenop te plaatsen. Mooi voor het ontkoppelen van een subwoofer bijvoorbeeld. Heb dat een keer gedaan in een ruimte waar de sub teveel contactgeluid teweeg bracht. Door een blok beton te gieten en bovenop het schuim te leggen gaat het schuim zich als een veer gedragen.

Dat schuim doet wel iets hoor als je het aan de wanden hangt, maar niet helemaal wat je wil. Je hoort verschil, maar dat komt omdat er met name in de hoge frequenties wordt gedempt. Het lijkt dan of het werkt, maar dat is maar op een klein gedeelte van het frequentiespectrum. Ik heb het spul zelf ook gehad, had het gekregen van een vriend die over had en ook zei dat het goed werkt. Ik heb daar metingen van gedaan in mijn eigen ruimte, zo'n tien jaar geleden... Het verschil met steenwol is behoorlijk.

Daar vind ook waarom mensen moeten gaan meten als ze hun akoestiek aan willen pakken. Het begint met meten en speaker opstelling. Daarna kan je basstraps (modale akoestiek) en panelen tegen reflecties (geometrische akoestiek) plaatsen. En als je metingen doet kan je inzichtelijk maken wat je nou daadwerkelijk verbetert. Sommige klappen in hun handen, horen dat de flutter minder is geworden in zeggen dat het is gelukt. Het enige wat ze dan aan hebben gepakt is de flutter (met eierdozen of noppenschuim).

Dat noppenschuim is niet goed om je akoestiek mee aan te passen. Het heeft niet de structuur, niet de densiteit en niet de dikte om breedbandig en lineair te dempen.

Ik zeg deze dingen niet omdat ik een snob ben, noch een professional. 10 jaar geleden ben ik me gaan interesseren voor akoestiek en ben er praktischer wijs steeds meer mee bezig gegaan. Ik heb de verschillen in mijn eigen situatie gehoord en gemeten. Het verschil is groot tussen noppenschuim en steenwol.

Fear the beard!
Depressoptimist is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2017, 22:43   #23
Urbanized

Urbanized's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Waar baseer je dat op? Ik heb er een aantal geplaatst en heb er profijt van.
Voor welke doel(en) heb je ze geplaatst, als ik mag vragen?
Urbanized is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » De Studio » Overig Studio

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten