Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 24 februari 2018, 06:43   #121
CV - neurotrans
Vintage Lid

Het lijkt alsof de VCO mixer op de Behringer heel makkelijk clipt, maar duidelijk anders dan bij Moog's eigen CP3 mixer of de originele minimoog. Ik hoor in die "Boog" demos vaak een wat metalige klankkleur als de filter open staat, iets wat ik niet herken van het origineel.

D.A.R.T..
CV - neurotrans is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2018, 06:56   #122
marcuuu
Vintage lid

marcuuu's schermafbeelding

Behringer model D clone voor 300 euro.. Snap je hem. Van dat merk wat van die super kwaliteit dingen maakte Behringer
marcuuu is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2018, 07:37   #123
Furious5
..no need to act ill

Furious5's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MadR Bekijk bericht
Poly chain

https://youtu.be/x9K9x6x-1xs
Gewoon effe een vraagje... Is dit nu een goede weergave van hoe dat ding klinkt? als ik de Youtube player op 1080p zet? Ik snap dat er Youtube compressie overheen gaat. maar vernaggelt die op 1080p nog steeds zo erg dan?

'Why can't you make records like Marley Marl?!!'
'He's in his livingroom.. you're in a million dollar studio!'
Furious5 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2018, 09:26   #124
SlaveoftheWave
Vintage lid

SlaveoftheWave's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door virkaz Bekijk bericht
https://www.youtube.com/watch?v=GwXtxhUk-Ws

Tja, het is mij wel duidelijk
moet zeggen dat in deze review de moog wel beter klinkt
maar de behringer klinkt ook goed en zou voor mij volstaan om moogy sounds te krijgen
SlaveoftheWave is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2018, 15:24   #125
KatieMusic
Vintage lid

KatieMusic's schermafbeelding

Ik heb sinds kort (2 weken) een B. Model D in mijn studio, nadat ik 2-3 jaar geleden mijn model D verkocht heb (om plaats vrij te maken voor twee andere synth's). Ik vind de Behringer (qua sound) heel dicht bij het origineel komen. Zo dicht dat het denk ik niet - met overtuigende argumenten - te verdedigen is om voor een Minimoog Model D (replica) 3.5k euro meer te betalen. De toetsen en de magie van een fraaie / grote Minimoog bak mis ik met de Behringer wel, maar daar staat tegenover dat deze lekker compact in een eurorack past. Niet dat ik heel graag een Voyager zou willen hebben (die ik tov een Minimoog behoorlijk veel vind verschillen qua geluiden), maar daar zou ik dan veel liever die 3.5k euro (+ x euro's) aan uit willen geven. Dus dan een B. Model D + een Moog Voyager (XL). In mijn studio heb ik overigens ook een Slim Phatty (Little Phatty zonder toetsen!), die ook lekker compact is.

Citaat:
Accepteer nou gewoon dat die behringer model D gewoon net zo dichtbij een moog komt als de model D's onderling
Voor iemand die een Minimoog heeft zal dit niet altijd makkelijk te accepteren zijn. Het is nl. zo dat velen hun bezit / keuze van aanschaf al gauw willen verdedigen.
Maar het kon inderdaad wel eens zo zijn dat de B. Model D (qua sound) net zo dicht bij de Minimoog komt als dat er een verschil in klank tussen de diverse Minimoog's onderling is.

Citaat:
moet zeggen dat in deze review de moog wel beter klinkt
Ik zou bij deze review ipv "beter klinkt" eerder zeggen "anders klinkt". Bovendien hecht ik (veel) meer waarde aan het luisteren van een instrument in mijn studio en/of de muziekwinkel dan het luisteren van geluiden (met beperkte kwaliteit) van YouTube filmpjes.
En ik kan me goed voorstellen dat je afhankelijk van het muziekgenre en/of de track een (lichte) voorkeur voor de een of de ander hebt.
KatieMusic is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2018, 15:39   #126
SlaveoftheWave
Vintage lid

SlaveoftheWave's schermafbeelding

Ok nog genuanceerder: ik vind in die video de moog iets beter klinken. Die behringer komt er misschien nog wel een keer hier
SlaveoftheWave is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2018, 15:49   #127
bliepertronic
Vintage lid

bliepertronic's schermafbeelding

dit lijkt me niet net zo,n poly chain als de oberheim 4 (en 8 voice) destijds met die sem modules.. daar kon je gewoon een accoord op het toetsen bord spelen.. en iedere voice kon je dan totaal anders laten klinken.. er zat ook een simpele programmer op. (met 8 programmeerbare presets). voor een totaal feel..
zoals je hier in dit filmpje kunt zien aan de linker kant van het keyboard..

wellicht zou dat ook voor die model d te fixen moeten zijn.. zodat je een model d 4 voice krijgt..
bliepertronic is offline   Met citaat reageren
Oud 25 februari 2018, 07:11   #128
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door KatieMusic Bekijk bericht
Voor iemand die een Minimoog heeft zal dit niet altijd makkelijk te accepteren zijn. Het is nl. zo dat velen hun bezit / keuze van aanschaf al gauw willen verdedigen.
Maar het kon inderdaad wel eens zo zijn dat de B. Model D (qua sound) net zo dicht bij de Minimoog komt als dat er een verschil in klank tussen de diverse Minimoog's onderling is.
Omgedraaid werkt dit netzo. Jij doet namelijk precies hetzelfde: namelijk jouw keuze verdedigen. Dat de Behringer evt minder goed klinkt als je oude echte model d en dus jouw keuze om voor dit pad te kiezen lijkt ook moeilijk te accepteren zijn als je jouw hele post leest.

Dus eigenlijk kan je dat argument gewoon wegstrepen bij allebei de kanten.

Maar als ik dat niet doe en het in perspectief zet over tijd zie je dat jouw argument elke keer wordt gebruikt als er een clone, reissue of iets wat in de buurt komt voor 1/4 van de vintage prijs.

Dat begon al bij de novation drumstation en later bij de tr8 en bij vele andere machines.

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 25 februari 2018, 07:19   #129
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door bliepertronic Bekijk bericht
https://youtu.be/x9K9x6x-1xs

dit lijkt me niet net zo,n poly chain als de oberheim 4 (en 8 voice) destijds met die sem modules.. daar kon je gewoon een accoord op het toetsen bord spelen.. en iedere voice kon je dan totaal anders laten klinken.. er zat ook een simpele programmer op. (met 8 programmeerbare presets). voor een totaal feel..
zoals je hier in dit filmpje kunt zien aan de linker kant van het keyboard.. https://youtu.be/bMgXVDR1rrw

wellicht zou dat ook voor die model d te fixen moeten zijn.. zodat je een model d 4 voice krijgt..
Die losse sem’s modules zijn compleet modulair aanstuurbaar en drm kan je met 1 programmer alle sem modules tegelijk besturen.

Nou weet ik dus niet of de behringer wel compleet modulair bestuurbaar is. Hij heeft patchpoints maar of daar genoeg van zijn om alla die 4 voice bestuurbaar te zijn weet ik niet. Maar zou wel erg welkom zijn.

Een 4 voice behringer model d met zo’n chain programmer zou ik zeker willen proberen als het überhaupt kan.

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 25 februari 2018, 13:26   #130
bliepertronic
Vintage lid

wat wel kompleet ontbreekt is het mystieke uiterlijk van de orginele model d.. ik heb wat in de jaren 70 lopen af gapen als er weer een band speelde waar de toetseneur een model d had.. in de jaren 70 had je niet veel keuze.. de minimoog en de arp odysee kwam ik toen eigenlijk het meeste tegen op platenhoezen bij de credits. . later toen ik er zelf 1 had en er ook mee in bandjes speelde.. stonden al die gapers vlak voor mijn toetsentuin voor het podium.. is dat een echte orginele???? klonk het dan vragend... of hoe ben je daar in godsnaam aan gekomen.. .. . later ruilde ik hem weer in samen met een juno 60 voor een prophet 5 omdat ik dacht dat dat wel hetzelfde zou moeten klinken.. maar dat was ook een groot verschil behalve dan de polyfonie.. een prophet 5 in unisono mode was nog bijlange na geen minimoog..hier opnames van een bandje uit de begin jaren 80 ergens hier had ik toen de mini moog, een vox continental orgel en een elka string.. bij 19 min speelde ik een typerende moog solo https://www.mixcloud.com/vanbliebhov...-ver-verleden/

Laatst gewijzigd door bliepertronic; 25 februari 2018 om 13:46
Oud 25 februari 2018, 14:24   #131
Arv
Robot

Dat klinkt lekker bliepertronic! Geef de drummer ook een biertje.
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 25 februari 2018, 15:06   #132
KatieMusic
Vintage lid

Omgedraaid werkt dit netzo. Jij doet namelijk precies hetzelfde: namelijk jouw keuze verdedigen. Dat de Behringer evt minder goed klinkt als je oude echte model d en dus jouw keuze om voor dit pad te kiezen lijkt ook moeilijk te accepteren zijn als je jouw hele post leest.

Maar als ik dat niet doe en het in perspectief zet over tijd zie je dat jouw argument elke keer wordt gebruikt als er een clone, reissue of iets wat in de buurt komt voor 1/4 van de vintage prijs.

Dat begon al bij de novation drumstation en later bij de tr8 en bij vele andere machines.
^^

Ga nu eerst maar eens zelf die B. Model D uitgebreid testen...en dan hoor ik daarna graag goede argumenten die een bedrag van 3.5k euro meer betalen voor een Minimoog Model D (replica) rechtvaardigen. Voor de ware sound puristen - en voor wie het geld er voor heeft - kan ik het begrijpen. Maar anders wordt het denk ik al gauw een moeilijk te accepteren verhaal. Een argument vóór een Minimoog zou wat mij betreft wel het gebruik live on stage zijn (of een zeer professionele geluidsstudio). Dan wil je je nl. graag de allerbeste spullen hebben die zo degelijk mogelijk zijn. En wellicht ook om er on stage meer indruk mee te maken bij je publiek, waar ik zelf echter helemaal niets mee heb.

De reden voor de verkoop van mijn Minimoog is plaats vrij maken voor twee andere synth's. Volgens mij had ik dat ook duidelijk genoemd! Jij vindt dat blijkbaar geen argument, nou dan geloof je dat toch niet. Het is simpelweg gewoon zo! Maar in dit geval was er de zeer prettige bijkomstigheid dat Behringer met de Model D clone op de markt kwam die ook nog eens erg goed klinkt. En daar had ik nog plaats voor over, nl. lekker compact in mijn eurorack.

Maar het is waar dat bedragen van > 1000 EUR voor vintage synth's meestal niet mijn interesse hebben. Ik zoek dan liever naar een modern alternatief, die er helaas niet altijd in alle gevallen is. En een Roland TR-808 is daar bijv. een goed voorbeeld van. Een Minimoog vond ik voorheen ook altijd, maar met de komst van de Behringer dus niet meer. Of ik zou het voor de toetsen en de magie van een fraaie / grote synth bak moeten doen. Ik mis dat wel, maar niet voldoende om daar plaats voor vrij te maken in mijn studio.
Oud 25 februari 2018, 16:34   #133
pip
Vintage lid

pip's schermafbeelding

We hebben bij de Roland ACB producten, maar ook bij andere producten in het verleden, gezien dat de klank érg dichtbij het origineel zit. Wat deze Behringer daar op voor heeft is dat ie analoog is, en dat ie echt probeert het controlepaneel en uiterlijk (kleurstelling etc.) te kopiëren.

Het is maar net wat je zoekt. Ik speelde vorig jaar voor het eerst op een full-size Minimoog, en het viel me op hoe enorm fijn de speelervaring was. Veel ruimte voor alle knoppen maakt het allemaal superprettig om te bedienen. Ook het uiterlijk en onderlinge afmetingen (bijv. tussen keys en knoppen) zijn ideaal.

Voor veel mensen is dat 50% van de ervaring. Nog voordat je ermee de bühne op gaat.

Roland RD700-GX, RD-64, Numa Organ 2 + GSi Burn,
SH-1000, Leipzig S, Bass Station rack,
Hohner & Suzuki melodica's
pip is offline   Met citaat reageren
Oud 25 februari 2018, 18:36   #134
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door pip Bekijk bericht
Ik speelde vorig jaar voor het eerst op een full-size Minimoog, en het viel me op hoe enorm fijn de speelervaring was. Veel ruimte voor alle knoppen maakt het allemaal superprettig om te bedienen. Ook het uiterlijk en onderlinge afmetingen (bijv. tussen keys en knoppen) zijn ideaal.

Voor veel mensen is dat 50% van de ervaring. Nog voordat je ermee de bühne op gaat.
En die ruimte (en precisie) is een prima reden om de reissue of de originele versie te halen of te houden.

Ik weet niet of er iemand een kit gaat uitbrengen waarbij je alle potmetertjes van de Boog in een ruimere behuizing kunt zetten. Er stond hier op het forum ooit eens een Voyager Old School die was geconverteerd naar Eurorack-modules, van Gotharman. Dan heb je het ruimte-argument eigenlijk ook grotendeels opgelost; maar als je al zo veel werk gaat doen, waarom zou je dan jezelf de moeite niet besparen en een reissue op de kop tikken?

Test het ding eens voor de gein. Het feit dat Behringer er voor een paar centen zo dicht tegenaan mikt doet niks af aan de kwaliteit van het origineel, alleen aan de mystiek, en aan de mystiek heb je sowieso weinig, want uiteindelijk moet het ding ook nog muziek maken. Vergeet niet dat de originele Mini ook een goedkope versie was van de echte grotemannensynthesizers zoals de IIIp en System 35/55 waar de 901 oscillators in zaten die pas echt de fundering deden schudden.

Citaat:

Het voornaamste voordeel aan de originele 909 en 808 is dat ze lekker hufterproof gebouwd zijn, en de TR8 is dat niet echt. De Drumstation had nog wat meer issues.

Punt is: kwaliteit van emulatie staat niet stil, maar wil je echt de Pepsi-test doen, dan zul je twee originele apparaten moeten hebben waarvan je er 1 uitholt om er de emulatie in te stoppen. Als je dan het verschil niet meer kan horen weet je 100% zeker dat het ook niet meer de verpakking is die je oren beinvloedt, en dat is het probleem; zolang dat je kunt zien en voelen dat het het origineel niet is weegt dat als factor mee in je oordeel, linksom of rechtsom.

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)

TE KOOP: ROLAND JUNO-60
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 26 februari 2018, 05:54   #135
KatieMusic
Vintage lid

Citaat:
Test het ding eens voor de gein.
Elke goede test is welkom!
Waarmee nog niet gezegd is dat iedereen daarna dezelfde keuze maakt. Er kunnen zoveel redenen voor iemand zijn om voor de ene synth of juist voor de andere synth te kiezen.

Citaat:
Het voornaamste voordeel aan de originele 909 en 808 is dat ze lekker hufterproof gebouwd zijn
Dat is waar (en er is helaas nog geen goed alternatief). Vandaar dat er ook ca. 3000-4000 EUR voor gevraagd wordt. Of je dat er voor over hebt is voor iedereen verschillend. R8 drumcomputer (of toch samples) is denk ik nog het beste alternatief. Ik hoop op een Roland 808/909 opvolger in full formaat (!) - die op zijn minst gelijkwaardig of liever nog beter is dan het origineel. Maar Behringer schijnt ook 808/909 plannen te hebben...

Citaat:
Punt is: kwaliteit van emulatie staat niet stil, maar wil je echt de Pepsi-test doen, dan zul je twee originele apparaten moeten hebben waarvan je er 1 uitholt om er de emulatie in te stoppen. Als je dan het verschil niet meer kan horen weet je 100% zeker dat het ook niet meer de verpakking is die je oren beinvloedt, en dat is het probleem; zolang dat je kunt zien en voelen dat het het origineel niet is weegt dat als factor mee in je oordeel, linksom of rechtsom.
Dat klopt wel, ik voeg er wel aan toe dat je niet mag weten / zien wat een ander gekozen heeft. Anders kun je daar nog door beïnvloed worden.
Ik denk dat velen het fout zullen raden. Maar hoe belangrijk is het dat het 100% hetzelfde klinkt? Misschien is het voor 'slechts' 95% hetzelfde en klinkt het misschien zelfs beter. En als de verschillen (erg) klein zijn hoor je dit in de mix niet meer.

Oorspronkelijk geplaatst door pip Bekijk bericht
We hebben bij de Roland ACB producten, maar ook bij andere producten in het verleden, gezien dat de klank érg dichtbij het origineel zit. Wat deze Behringer daar op voor heeft is dat ie analoog is, en dat ie echt probeert het controlepaneel en uiterlijk (kleurstelling etc.) te kopiëren.

Het is maar net wat je zoekt. Ik speelde vorig jaar voor het eerst op een full-size Minimoog, en het viel me op hoe enorm fijn de speelervaring was. Veel ruimte voor alle knoppen maakt het allemaal superprettig om te bedienen. Ook het uiterlijk en onderlinge afmetingen (bijv. tussen keys en knoppen) zijn ideaal.

Vorig jaar heb ik weer eens op een Minimoog gespeeld en dan merk je inderdaad (weer) hoe fijn het is om er op te spelen. De draaiknoppen / druktoetsen zitten bij een B. Model D natuurlijk veel dichter bij elkaar dan bij een Minimoog, maar zo dichtbij als bijv. een SE-02 zitten ze niet. In de studio is dit goed te doen vind ik, maar voor live op de bühne zou ik dat niet willen.

Het is inderdaad net wat je zoekt / wat je nodig hebt en ook of je het geld er voor over hebt. Maar de B. Model D komt wel érg dichtbij het origineel. En het geld wat je daarmee overhoudt kun je besteden aan andere muziek spullen. Aan bijv. een vintage synth waar nog geen (goede) clone van is.
Oud 26 februari 2018, 06:49   #136
DigiLoog
Vintage lid

DigiLoog's schermafbeelding

Wat een onzinnig gelul allemaal, heb je genoeg geld koop dan het origineel en anders ga voor de Behringer
En verder, of de Behringer met goede componenten gebouwd is en het net zolang uit houd als het origineel zal de tijd leren, doet die dat niet dan is het nog geen ramp wat dat ding kost ook geen drol.
DigiLoog is offline   Met citaat reageren
Oud 26 februari 2018, 10:14   #137
bliepertronic
Vintage lid

iemand die echt weet hoe het allemaal zou moeten klinken en uiteindelijk blijkt te klinken... is fon airey.. al vanaf 1976 1 van mijn favoriete toetseneurs.. hij werd pas bekend torn hij john lord in deep purple ging vervangen..

Oud 27 februari 2018, 15:27   #138
KatieMusic
Vintage lid

De Minimoog Model D re-issue is ca. 11% in prijs gedaald. Ik ben benieuwd of de prijs nog (veel) verder gaat zakken?

Oorspronkelijk geplaatst door DigiLoog Bekijk bericht
Wat een onzinnig gelul allemaal, heb je genoeg geld koop dan het origineel en anders ga voor de Behringer
Tsja, maar ik heb mijn Minimoog dus juist verkocht.
Maar jij was toch diegene die ook low budget synth's heeft staan? Daar hoeft helemaal niets mis mee te zijn, maar waarom dan geen B. Model D als deze qua sound zo dicht bij het origineel komt? Voor meer speelplezier en/of live on stage en wellicht een hogere betrouwbaarheid kan ik de aankoop van een Minimoog wel goed begrijpen. En de Minimoog is natuurlijk een icoon in de geschiedenis van de elektronische muziek. Ik kan me ook voorstellen dat iemand 'm om die reden graag wil hebben.

Oorspronkelijk geplaatst door bliepertronic Bekijk bericht
iemand die echt weet hoe het allemaal zou moeten klinken en uiteindelijk blijkt te klinken... is fon airey..
Wie stuurt er even een B. Model D naar Don Airey toe om daar een YouTube review filmpje van te laten maken?
Oud 27 februari 2018, 16:55   #139
willem1958
Vintage lid

willem1958's schermafbeelding

Citaat:
of live on stage en wellicht een hogere betrouwbaarheid kan ik de aankoop van een Minimoog wel goed begrijpen.
Het lijkt mij dat het juist een prettig gevoel is als iemand z'n gear beschadigt of gejat wordt tijdens of na een gig en het dan om een Behringer gaat ipv een Moog.
Scheelt een stuk in het geld.
willem1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 februari 2018, 21:52   #140
specimanx

specimanx's schermafbeelding

Beide kanten zn voordeel. Behringer is veel voor weinig. Je komt er een eind mee. Soms zitten er erg goeie spullen bij. Ool gewoon prijs/kwaliteitverhouding. Ben begonnen met behringer spul ooit, 20 jaar terug voordat ik student was. Heb er toch leuke dingen mee gedaan en nog is het een interessant merk voor me. Zeker nu. En ik kijk enorm uit naar de volgende emulatie; vp-330 of zelfs de jupiter 8... Altijd al fan van geweest.

Kom maar op. Hadden de merken zelf maar geen shortcuts moeten nemen ;-) (ik heb oom de boutique versies)

Dynaudio BM12aIII | RME, UA Apollo, Audient, Behringer interfaces | Cubase 9 | Roland A800Pro | Roland V-Piano | JV-1080 | 2x JP-8080 | Blofeld | Tetra4 | Kawai K1 MK2 | An1X | Radial Engineering J48 | Rode NT-5 pair | Superlux CM-H8C | Hurdy gurdy | Farida FH-69 | Challenger Tele | VSTI: Waldorf ED 2 LE | Wavestation | VSL SE 1 & 4
specimanx is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten