Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 16 mei 2017, 13:36   #1
Mike Philco
Ehmmm,...

Mike Philco's schermafbeelding

Korg M50 Freezing problem oplossing?
Beste mede-formumers en bezoekers van dit forum,

Zoals gebruikers van de Korg M50 wel weten zijn er bij sommige apparaten een probleem.
Het apparaat loopt vast en is dan niet meer te gebruiken.
Er wordt gesproken over het "freezing problem".

Nu vraag ik mij af of er voor dit probleem inmiddels een definitieve oplossing voor is.
Het is namelijk zo dat er in eerste instantie een OS-update moest plaatsvinden.
Daarna bleek dat er een tweetal condensatoren vervangen moesten worden op het CPU-board.
Nu heb ik nog een tekortkoming gevonden in het apparaat die ook van invloed is op de werking.
Het boardje met de DC/AC-converter voor de backlight zit veel te dicht gemonteerd in de buurt van één van de CPU's.
Als je dat boardje verplaatst dan kom je weer een stap verder.
Helaas is het zo dat ik hier nog steeds zit met een partijtje M50's die hardnekkig vast blijven lopen.
De ene loopt om de minuut vast, de ander doet het soms weken goed en loopt dan toch ineens weer vast.
Ik heb hier een stuk of twintig staan. Meesten nieuw in doos.

Van de week weer wat lopen zoeken op het internet maar het lijkt erop dat Korg de handdoek in de ring heeft geworpen aangaande dit probleem.
Wellicht zie ik wat over het hoofd, vandaar ook deze draad.

Wie weet of er al een oplossing is die gewoon werkt.
Mike Philco is offline   Met citaat reageren
Oud 16 mei 2017, 17:48   #2
knutsel
so what this button do?

knutsel's schermafbeelding

Ik heb zelf een m50 gehad. Gelukkig zonder problemen. Ik vond het vergeleken met de triton een goedkoop plastic ding. De LE vond ik eigenlijk nog de best gebouwde met het aluminium frame. Als de OS gewoon in orde is, denk ik toch eerder aan de CPU's. Probeer eens wat wisseltrucs op de CPU boards als je er toch 20 hebt liggen... En allemaal nieuw? Je zou bijna zeggen dat de serienummers van een maandagmorgen zijn
knutsel is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2017, 15:21   #3
Mike Philco
Ehmmm,...

Mike Philco's schermafbeelding

De apparaten die hier staan zijn uiteraard tot in detail bekeken en getest.
Uitwisselen van boards heeft dus geen enkele zin.
Mike Philco is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juni 2017, 23:51   #4
VlEen
Vintage lid

VlEen's schermafbeelding

http://www.korgforums.com/forum/phpB...ic.php?t=52220
-
https://www.karma-lab.com/forum/show...t=18473&page=2
"M50 freezing problem resolved
Looks like I fixed freezing problem with my Korg M50 88.
I spoke with Korg's serviceman, he told me that in 90% of cases with M50's freezing problem is caused by wiring harness connectors from center circuit board to right or left panel circuit boards. Wires are often too loose in those little plastic plugs but sometimes are pressed too firmly and cut.
So, I unplugged all plastic connectors on these three PCBs, then I turned around connectors to make more tension on wire harnesses. My M50 didn't freeze since then. Looks like it fixed the problem. "

-
Ik heb wel interesse in een goedkope M50 die werkt
VlEen is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2017, 07:49   #5
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

20 stuks? Mag hopen dat je er amper wat voor heb betaald. En dat de laatste tip gaat werken.

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2017, 10:52   #6
Nicolas 2000
Lidl

Nicolas 2000's schermafbeelding

Ik hecht wel enig geloof aan de uitleg die VlEen post. Wij hadden hier 2 simulatoren die regelmatig vastliepen zonder aanwijsbare oorzaak. Na veel proberen en afvinken verdacht ik riser kaarten die boards met elkaar verbonden (riser cards is iets zoals een flatcable maar dan een PCB). Neen kon niet want die werden overal gebruikt en gaven noooooit problemen meneer. Eigenwijs toch maar de boel in grote cases zonder riser cards gebouwd: nooit nog een vastloper. Digitaal is goed contact natuurlijk net zo belangrijk als analoog.

laat ons hopen dat het met die truc eindelijk opgelost is!

====DOT MATRIX WITH STEREO SOUND====
Nicolas 2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2017, 23:14   #7
Synclavier
Scsi Freak

Synclavier's schermafbeelding

Het lijkt wel een probleem met de voeding van de CPU. Geen idee wat voor CPU er in zit en welke condensatoren zijn vervangen. Welke serie heb je liggen?

Ik neem aan dat je onderstaande oplossingen heb opgevolgd en de waarde C153 en C37 heb aangepast.

the problem begin when can't comunicate with host CPU correctly. this the direct cause of these problem. this would happen when the power regulators output has large ripple voltaje, at 1.8v power regulator on KLM 2887. this ripple voltaje could be large because ot the parts tolerance of this power regulator circuit.
this system version controls drive power down at CPU ports, it makes total power consumption of CPU down. as the result these problems should be fixed in most cases according to our test.

however, rarely, when ripple voltage is very large because of range of parts tolerance in this regulator circuit, v 1.0.5 or later, cant solve the problem, in this case, it requires to remplace the capacitor C153, C37 (tantal capacitor)

If the capacitors are electrolytic, check if they bulged out. You can desolder it and replace it with the same one; the same value and voltage rating. If the capacitors are surface mounted check the connections of the terminals to the board. The connections may have detached due to some vibrations or mishandling of the unit. To fix this you could reheat the solders and have the solder reflow.

Het probleem was tijdelijk opgelost door: I changed four electronic condesators (SMD) placed on IC reg. 7809 and 7805. After that Korg was working perfectly fine,but after a month it's started to do the same thing, freezes after couple of hours.
Synclavier is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten