Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 18 april 2016, 08:50   #21
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Voor mij persoonlijk zie ik gezien mijn setup en werkwijze niet echt toepassingen voor iets dergelijks, maar ik bewonder de kennis, inzicht en motivatie waarmee je dit project aanpakt en zal het zeker vanaf de zijlijn blijven volgen.
Von Naphoven is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2016, 10:00   #22
Draakje

Draakje's schermafbeelding

Ik vind dit ook heel spannend. Ik ben veel bezig met het denken over de perfecte opstelling, maar wordt soms zo moe van al die kabels, zeke als die net ietsje te kort is en vastzit in de kluwen achter mijn tafel. Op deze manier kun je je perfect lijkende opstelling mooi opslaan om ff iets anders te proberen. Ik volg!
Draakje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2016, 10:35   #23
marcmarc
Vintage lid

marcmarc's schermafbeelding

Hou er wel rekening mee dat de AD75012 chip een PSU van +/- 12V max kent.
De ingangen mogen van -12,5 tot +12,5 Volt zijn.
Voor een modulair systeem dat op +/- 12 V draait prima maar, als deze op +/- 15 Volt draaien ga je een probleem krijgen als output OpAmps in verzadiging overstuurt worden. Dan worden de outputs bij de meeste OpAmps (zoals de TL07x) -14,3...+13,8 volt.

Het is altijd wat!

Linndrum LM2 9xPot frequency pitch mod beschikbaar.
http://www.synthforum.nl/forums/show...light=linndrum

http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/index.html
marcmarc is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2016, 10:47   #24
j.baars
vintage eigenheimer

j.baars's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Anatal Bekijk bericht
Ik ben wel benieuwd hoe jouw ontwerp is. De software is html5 voor in een browser met javascript. Omdat er met de seriele poort moet worden gewerkt is het een chrome app met rechten hiertoe. Het kan ook in andere browser draaien vanaf een webserver op je pc. Dan kan je met de ipad erbij ook. Je kan bijv. een sessie openen op je mobiel en je ipad en je pc en je laptop etc etc. Elke client kan een ander gedeelte van de interface openen zodat je hierin zover kunt gaan als je wilt. Je zou een hele wand met touch schermen kunnen maken zodat je ineen keer overal bij kan. Maar net zo goed in de trein op je mobiel met je studio bezig zijn over het internet. Een ADC kan het resultaat terugstreamen. Als je in de studio bent dan kun je de volle analoge sound beluisteren. Toekomstmuziek maar wel leuk om alvast over na te denken dit soort mogelijkheden.

De browser heeft dus rechtstreeks contact met de arduino die weer alle chips aanstuurt. Als je kan programmeren kun je zelf met javascript ook schakel commando's geven. Ik zou zo niet even weten waarom je dat zou willen maar het kan in ieder geval. Ik ben van plan alle code en tekeningen te publiceren , open source zeg maar.

Hier is een screenshot van hoe de software eruit ziet. Links is de ingang van het netwerk waarop de uitgangen van de xmods of externe gear aansluiten. Boven zitten de uitgang van het netwerk waarop de ingangen van de xmods/ext gear aansluiten. Met 1 klik maak je een verbinding waar het crosspoint zit.

Waar nu het channel nummer staat kan je labels aanbrengen wat er op dat kanaal zit. Dat doe je eenmalig net zoals het aansluiten van gear/xmods. Alles heeft een vaste plek en kabels raak je in principe niet meer aan tenzij je live gaat, verhuisd ed

Hier draait een demo van de software www.anatal.io/aos/index.html , het heet AOS wat staat voor Analog Operating System

de mijne werkt met time sharing multiplexing.
x aantal analoge switches voor de x as en x aantal switches voor de y as
aan de x as ( inputs) een x aantal buffers, en de handel met een HF signaal aansturen ( minimaal 16 x de hoogste freq die als signaal wordt aangeboden x het aantal ingangen).
en een geheugen om het aantal aan/ uit bewerkingen op te slaan.
besturing ging bij de mijne gewoon met een matrixveld met schakelaars/ leds).
werkte prima de luxe.

/\/\/\/\/\/\/\\/\/\/\/\\//\/\/\//\//\/\/\\//\/\/\/__ //\///\\\////\///\/\/\/\/\/\/\\\\//\///\///\//\/\\///\//\\//\\/
https://soundcloud.com/milky-way-gas-station

Laatst gewijzigd door Dr van Lansberg; 15 augustus 2016 om 13:31
j.baars is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2016, 13:17   #25
Toon
Ursa Major

Wat is het verschil met producten zoals de SSL x-patch(wordt niet meer gemaakt) en de Alyseum ms matrix ?
http://www.alyseum.com/ms-matrix.html

Die Alyseum lijkt me voor modulair gebruikers wél handig (en de prijs valt ook mee) ... maar de meeste van deze producten zijn nooit echt van de grond geraakt.

Moest je nu eens een soort van EMS synthi clone bouwen met zo'n digitale crosspoint switch ...
Toon is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2016, 13:22   #26
j.baars
vintage eigenheimer

wat ik al zei, bij een groot gebrek aan belangstelling heb ik de mijne niet eens in productie genomen.
die alysium kost overigens geen drol.

ow en de buffers war ik het over had zijn nutuulk s&H buffers.

/\/\/\/\/\/\/\\/\/\/\/\\//\/\/\//\//\/\/\\//\/\/\/__ //\///\\\////\///\/\/\/\/\/\/\\\\//\///\///\//\/\\///\//\\//\\/

Oud 18 april 2016, 13:33   #27
sinneb

leuk om mee te lezen! succes met bouwen. Coole combi zo met extern spul en HTML5!

zelf heb ik eens gekeken naar een vergelijkbare matrix maar dan met 16 (in het geval van 4x4) attenuverters, dus geheel analoog regelbaar (van -1 naar 1 zeg maar) per crosspoint. Was nog best te doen en de plannen heb ik nog actief zeg maar. Waar ik ben gestopt was het "plat" krijgen van de response rondom het 0 punt, dus het punt waar de cross niet actief is, en het schakelen tussen audio en cv per cross.

Oh ja, binnenkort weer eens door ermee, net zoals de overige 200 projecten
sinneb is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2016, 16:32   #28
Designer
audio lab

Designer's schermafbeelding

Ik begon ook met 1 DAC en voor elke CV een sample en hold maar dat was best lastig met lekkage ed. Je kan tegenwoordig 32 kanaals DAC IC krijgen ter grootte van een pinknagel. Per saldo ook nog goedkoper dan 32 SH + DAC en buffers.

Heb je ook een linkje + typenr aub ?, een versie die ook in de breadboard past zou helemaal ideaal zijn.

Het grootste probleem wat ik als software man heb met hardware ontwikkeling is de niet te harden traagheid. Met software is het typen, opslaan en testen. Met hardware is het tekenen, opslaan, paar weken wachten , testen.

Ik wissel onderdeeltjes in breadboard met stroom erop!, wat nou compilen + software opstarten, veel sneller die elektro -> verbaas ik me elke keer weer over.
Wat nou computer opstarten in het algemeen.
Designer is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2016, 17:15   #29
richard2000
SyBorg

richard2000's schermafbeelding

Breadboard..? wat is dat , dat wisselen, of solderen in mijn geval doe ik meestal ook met stroom erop, totdat er weer eens een torretje oid uitfikt omdat je kortsluiting met je soldeerbout maakt..

Mooi project overigens, ben je nog wel even zoet mee zo te lezen...
richard2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2016, 17:18   #30
marcmarc
Vintage lid

marcmarc's schermafbeelding

Tip voor de maloten die actieve onderdelen wisselen met stroom erop:
Zet die eens uit. Dat scheelt een hoop ellende.

Het is altijd wat!

Linndrum LM2 9xPot frequency pitch mod beschikbaar.
http://www.synthforum.nl/forums/show...light=linndrum

http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/index.html
marcmarc is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2016, 17:23   #31
richard2000
SyBorg

richard2000's schermafbeelding

Moet een beetje spannend blijven, doe het ook alleen bij mijn eigen brouwsels, waarvan ik genoeg op voorraad heb zeg maar
richard2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2016, 04:39   #32
Anatal
www.anatal.io

Anatal's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door R. Koppes Bekijk bericht
Tof hoor, ik doe mee !
ok tof , je doet dus mee met onderdelen kopen en bouwen? Wil je solderen of zo kant en klaar mogelijk. Ik probeer zelf solderen te vermijden. Hoeveel kanalen wil je en wil je ook interne synth modules of alleen als auto patchbay gebruiken met externe gear?

Oorspronkelijk geplaatst door Von Naphoven Bekijk bericht
Voor mij persoonlijk zie ik gezien mijn setup en werkwijze niet echt toepassingen voor iets dergelijks, maar ik bewonder de kennis, inzicht en motivatie waarmee je dit project aanpakt en zal het zeker vanaf de zijlijn blijven volgen.
dankje, waar werk je mee dan, alleen pc? Je hebt er vooral wat aan als je veel met kabels in de weer bent en moeite hebt eerdere configuraties weer terug te krijgen, als je van song wisselt oa
Of als je met hardware modules wilt werken maar weinig ruimte hebt of veel onderweg.

Oorspronkelijk geplaatst door Draakje Bekijk bericht
Ik vind dit ook heel spannend. Ik ben veel bezig met het denken over de perfecte opstelling, maar wordt soms zo moe van al die kabels, zeke als die net ietsje te kort is en vastzit in de kluwen achter mijn tafel. Op deze manier kun je je perfect lijkende opstelling mooi opslaan om ff iets anders te proberen. Ik volg!
Ja jij zal er wel vrolijk van worden denk ik, hoeveel kanalen denk je nodig te hebben om alles kwijt te kunnen

Oorspronkelijk geplaatst door marcmarc Bekijk bericht
Hou er wel rekening mee dat de AD75012 chip een PSU van +/- 12V max kent.
De ingangen mogen van -12,5 tot +12,5 Volt zijn.
Voor een modulair systeem dat op +/- 12 V draait prima maar, als deze op +/- 15 Volt draaien ga je een probleem krijgen als output OpAmps in verzadiging overstuurt worden. Dan worden de outputs bij de meeste OpAmps (zoals de TL07x) -14,3...+13,8 volt.
Ja je moet wel opletten wat je doet met een kaal bord inderdaad. Er is wel genoeg op te bedenken maar dat moet wel apart worden toegevoegd. De vca modules lossen wel een boel op, die zijn gebuffered en kan je als een insert op elk kanaal zetten. Je kan overal de modulatie diepte dan instellen zonder een netwerk kanaal op te offeren aan een VCA.

Oorspronkelijk geplaatst door j.baars Bekijk bericht
de mijne werkt met time sharing multiplexing.
x aantal analoge switches voor de x as en x aantal switches voor de y as
aan de x as ( inputs) een x aantal buffers, en de handel met een HF signaal aansturen ( minimaal 16 x de hoogste freq die als signaal wordt aangeboden x het aantal ingangen).
en een geheugen om het aantal aan/ uit bewerkingen op te slaan.
besturing ging bij de mijne gewoon met een matrixveld met schakelaars/ leds).
werkte prima de luxe.

ik snap niet zo goed wat je bedoeld maar ik vind het wel knap als je zoiets gemaakt hebt. Je hebt de functie van de chip zelf geimplementeerd begrijp ik. Ik probeer zo weinig mogelijk verschillende componenten te gebruiken om het zo eenvoudig mogelijk te houden. Je zou op precies dezelfde manier kunnen uitbreiden maar dat gaat wel aardig wat ruimte vragen niet?

Oorspronkelijk geplaatst door Toon Bekijk bericht
Wat is het verschil met producten zoals de SSL x-patch(wordt niet meer gemaakt) en de Alyseum ms matrix ?
http://www.alyseum.com/ms-matrix.html

Die Alyseum lijkt me voor modulair gebruikers wél handig (en de prijs valt ook mee) ... maar de meeste van deze producten zijn nooit echt van de grond geraakt.

Moest je nu eens een soort van EMS synthi clone bouwen met zo'n digitale crosspoint switch ...
Het verschil zit in de prijs en uitbreidingen. Je kan ook een analoog netwerk bouwen met xpatches of alyseums maar dat wordt een dure grap en neemt veel ruimte. De xpatch is 1300 dollar. Als je 32 kanalen wilt heb je 6 xpatches nodig , totaal 7800 dollar. De alyseum is al wat redelijker geprijsd maar komt ook op 2100 voor 6 stuks als je 32 kanalen wilt.

Oorspronkelijk geplaatst door j.baars Bekijk bericht
wat ik al zei, bij een groot gebrek aan belangstelling heb ik de mijne niet eens in productie genomen.
die alysium kost overigens geen drol.

ow en de buffers war ik het over had zijn nutuulk s&H buffers.
ja ook de xpatch wordt niet meer gemaakt. Als je kijkt hoe duur ze zijn en niet uitbreidbaar dan kan het daaraan liggen dat het niet liep. Als je verder dan 16 wilt dan heb je er niets aan, dat zijn 3 vco's dan heb je al zowat 16 ingangen op. Een beetje studio heeft al snel meer nodig ook.

Oorspronkelijk geplaatst door sinneb Bekijk bericht
leuk om mee te lezen! succes met bouwen. Coole combi zo met extern spul en HTML5!

zelf heb ik eens gekeken naar een vergelijkbare matrix maar dan met 16 (in het geval van 4x4) attenuverters, dus geheel analoog regelbaar (van -1 naar 1 zeg maar) per crosspoint. Was nog best te doen en de plannen heb ik nog actief zeg maar. Waar ik ben gestopt was het "plat" krijgen van de response rondom het 0 punt, dus het punt waar de cross niet actief is, en het schakelen tussen audio en cv per cross.

Oh ja, binnenkort weer eens door ermee, net zoals de overige 200 projecten
dank je, ja een van de lastigste dingen is afmaken waar je mee bezig bent. Ik ben nu al zover het zou te zonde zijn om nu niet ermee door te gaan, soms wordt ik er wel eens moe van maar dat heb je met alles. Ik kijk wel erg uit naar het moment dat ik weer serieus aan een song kan werken ermee, hopelijk snel

Oorspronkelijk geplaatst door Designer Bekijk bericht
Heb je ook een linkje + typenr aub ?, een versie die ook in de breadboard past zou helemaal ideaal zijn.

Ik wissel onderdeeltjes in breadboard met stroom erop!, wat nou compilen + software opstarten, veel sneller die elektro -> verbaas ik me elke keer weer over.
Wat nou computer opstarten in het algemeen.
ze hebben ook een evaluatie bord erbij met windows prog om handmatig te bedienen. Dat kost maar 20 meer als de chip, dat is zowat tegen kostprijs. Dit is de chip http://www.analog.com/media/en/techn...D5372_5373.pdf

Oorspronkelijk geplaatst door richard2000 Bekijk bericht
Breadboard..? wat is dat , dat wisselen, of solderen in mijn geval doe ik meestal ook met stroom erop, totdat er weer eens een torretje oid uitfikt omdat je kortsluiting met je soldeerbout maakt..

Mooi project overigens, ben je nog wel even zoet mee zo te lezen...
ligt er ook aan wat je gewend bent. Ik ben zelf niet zo geduldig maar ik denk met 2 weken de utbreidingskaarten binnen te hebben, als die ok zijn dan zou ik een demo moeten kunnen geven. Ik weet niet of je dat lang vind duren nog maar voor mij valt het wel mee aangezien ik er al een tijdje mee bezig ben. Breadboard gaat wel snel ja maar nu op pcb moet je een paar weken wachten en hopen dat je geen fout hebt gemaakt. Wel mooi dat het kan zo betaalbaar als het nu is.
Anatal is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2016, 07:05   #33
R. Koppes
Vintage lid

R. Koppes's schermafbeelding

Idd zelfbouwen is goed, maar voorgesoldeerde (smd)chip is ook wel handig lijkt me :-)
Ik ga hoofdzakelijk voor een interne routing voor een synthesizer ....
Maar een patch paneel is ook wel erg fijn, dat zou bij mij 96ch worden gebalanceerd..

RESYNTH STUDIO - op naar V2.0
R. Koppes is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2016, 08:58   #34
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

dankje, waar werk je mee dan, alleen pc? Je hebt er vooral wat aan als je veel met kabels in de weer bent en moeite hebt eerdere configuraties weer terug te krijgen, als je van song wisselt oa
Of als je met hardware modules wilt werken maar weinig ruimte hebt of veel onderweg.
Ik heb in de loop der jaren opstellingen gehad met heel veel kabels (synths, drumbakken en samplers met alle individual outs gelust via patchbays etc.), maar dat heb ik bijna allemaal weg gedaan. Tegenwoordig werk ik nog met een handjevol hardware synths en fx die ik waardeer om hun werkwijze of geluid, de rest los ik op met software en controllers. De hardware die ik heb werkt deels als plugin (audio over USB), en de rest loopt via een veel te grote Mackie mixer die ik nog heb staan, maar ik ga experimenteren met het direct inprikken op mijn soundinterface. Ik heb nu voor mijn gevoel een goede mix van de hands-on van hardware en de flexibiliteit van software.
Von Naphoven is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2016, 09:04   #35
ambi-j
synthveteraan

ambi-j's schermafbeelding

ik heb het probleem ook al zitten bestuderen.

zou het oplossen met analoge multiplexers. vb:
een 16x16 matrix geeft 256 combinatiemogelijkheden. je hebt echter nooit 256 routings tegelijk nodig.
stel dat je en maar maximum 10 routings tegelijk gebruikt, dan kan je dat met maar 20 16.1 multiplexers doen. vb cd4067 aan 1 euro pler stuk.
per routing heb je een 16 naar 1 aan het begin en een 1 naar 16 aan het einde nodig.
elke combinatie blijft mogelijk, maar je kan er dan maar 10 tegelijk gebruiken.
de uitgang van de matrix kan je best van someerversterkertjes voorzien dan kan je ook meerdere signalen naar 1 doel sturen, wat met een hardware matrix niet kan
ik zal deze avond een schemaatje tekenen en posten

still crazy after all this years
ambi-j is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2016, 15:12   #36
Designer
audio lab

Gebruik gewoon 2x 4051, de ABC pinnen hoef je maar 1 van aan te sluiten aan je MCU,
alleen de Inhibit heb je per 4051 nodig.

Als iedereen massaal die 16 versie koopt, word de prijs vanzelf minder, alleen is die IC overbodig.
Oud 19 april 2016, 15:18   #37
j.baars
vintage eigenheimer

Oorspronkelijk geplaatst door Designer Bekijk bericht
Gebruik gewoon 2x 4051, de ABC pinnen hoef je maar 1 van aan te sluiten aan je MCU,
alleen de Inhibit heb je per 4051 nodig.

Als iedereen massaal die 16 versie koopt, word de prijs vanzelf minder, alleen is die IC overbodig.
jij begrijpt er alles van....

Oud 19 april 2016, 15:33   #38
Designer
audio lab

Je hebt gelijk, je hebt geen inhibit nodig voor een schakelpaneel, rechtstreeks aan de ground.

Voor audio kun je trouwens beter die NXP hebben heb ik begrepen, ( out of production tegenwoordig ) die hebben minder vervorming dan die Texas, wel iets meer weerstand ( 120 ohms ),
zijn nog wel te koop de laatsten, ook zijn ze duurder.
Oud 20 april 2016, 04:09   #39
Anatal
www.anatal.io

Oorspronkelijk geplaatst door Von Naphoven Bekijk bericht
Ik heb in de loop der jaren opstellingen gehad met heel veel kabels (synths, drumbakken en samplers met alle individual outs gelust via patchbays etc.), maar dat heb ik bijna allemaal weg gedaan. Tegenwoordig werk ik nog met een handjevol hardware synths en fx die ik waardeer om hun werkwijze of geluid, de rest los ik op met software en controllers. De hardware die ik heb werkt deels als plugin (audio over USB), en de rest loopt via een veel te grote Mackie mixer die ik nog heb staan, maar ik ga experimenteren met het direct inprikken op mijn soundinterface. Ik heb nu voor mijn gevoel een goede mix van de hands-on van hardware en de flexibiliteit van software.
ok je hebt wel wat hardware nog en een mixer. Je moet het niet opvatten dat ik je iets wil opdringen maar als een aanknopingspunt voor mij om meer over de mogelijkheden te vertellen. Met VCA's en VCF's kun je een mixer maken of een synth. Het verschil met een synth zit in de bedrading. In het netwerk is de bedrading dynamisch zodat je naar wens analoge en/of digitale mix channels kan aanleggen met equalizing en compressie (ADSR erbij). Je kan per direct omschakelen naar een synth configuratie als dat in een andere situatie beter uitkomt. De componenten zijn zo klein dat je honderden VCF's en VCA's etc in een compacte behuizing kan stoppen. Het weegt niet veel en aan de buitenkant zit niets dat stuk kan zodat je het makkelijk live kan gebruiken. Dat is wat ik zelf voor ogen had waarom ik een groot netwerk wilde hebben en ik moest gaan uitzoeken hoe dat werkt.

Hier zie je wat ik bedoel 5 x VCO,VCF,ADSR + 1 digitale reverb + 1 VCA wat maar weinig ruimte vraagt. De bediening via software scheelt serieus veel geld aan knoppen en assemblage. Je betaald voor een goed software synth waarschijnlijk meer dan wat je hier ziet, waar ik mee wil zeggen dat een software oplossing niet altijd perse de goedkoopste optie is.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  35e81bb999aeeb08665018264f149cbe7d80f0e6.jpg
Bekeken: 76
Grootte:  126,5 KB
ID: 109062

Oorspronkelijk geplaatst door ambi-j Bekijk bericht
ik heb het probleem ook al zitten bestuderen.

zou het oplossen met analoge multiplexers. vb:
een 16x16 matrix geeft 256 combinatiemogelijkheden. je hebt echter nooit 256 routings tegelijk nodig.
stel dat je en maar maximum 10 routings tegelijk gebruikt, dan kan je dat met maar 20 16.1 multiplexers doen. vb cd4067 aan 1 euro pler stuk.
per routing heb je een 16 naar 1 aan het begin en een 1 naar 16 aan het einde nodig.
elke combinatie blijft mogelijk, maar je kan er dan maar 10 tegelijk gebruiken.
de uitgang van de matrix kan je best van someerversterkertjes voorzien dan kan je ook meerdere signalen naar 1 doel sturen, wat met een hardware matrix niet kan
ik zal deze avond een schemaatje tekenen en posten
Ik heb een setup in gedachten die wel veel tegelijk moet aankunnen, ik wil wel graag je schema zien want ik wil nog een someer insert maken precies voor wat je bedoeld, ik ben benieuwd hoe jij dat doet.

Het was voor mij op een gegeven moment een soort puzzelspel geworden voor me dat ik stap voor stap wilde oplossen. Alleen maar theorie. Soms maanden niet eens eraan gedacht. Ik had wel een visualisatie in software gemaakt waar ik het schakelalgoritme voor de chip aansturing kon testen. Op een gegeven moment was dat stabiel toen ben ik met bouwen begonnen en daar wil ik hier verslag van doen. Daar zal ik nu maar eens mee beginnen De eerste fotos zijn van een tijd terug op breadbord met synth componenten. Ik begon met de VCO aansluiten. De sample en hold was om de CV waarde van de DAC vast te houden niet om als module te gebruiken. Het plan was om een compacte synth te maken. De DAC werd aangestuurd door de arduino. De arduino door de PC met de software waar ik het eerder over had.

Naam:  2013-09-04 03.32.22.jpg
Bekeken: 62
Grootte:  92,8 KB
ID: 109063

Bovenstaande setup is niet iets waar je echt wat aan hebt op de lange termijn. Veel storing en niet verplaatsbaar want dan valt het van ellende uit elkaar. Ik werd ook zenuwachtig van al die kabeltjes, moest elke keer weer me erin verdiepen hoe het nou ook alweer zat allemaal. Solderen daar had ik weinig ervaring mee een ook niet veel trek in. Die dampen en dat gemors van druppels soldeer daar werd ik niet echt vrolijk van. Na wat zoeken op internet naar alternatieven kwam ik op wirewrapping uit. Daar kon ik wel goed mee uit de voeten. Stevig genoeg om je werkstuk te kunnen verplaatsen en dat het heel blijft. Ik besloot het netwerk met wirewrap op te zetten. Je hebt daarvoor een tool nodig en wat verschillende kleuren draad om het overzichtelijk te houden. Hieronder wat foto´s ervan en de prototypes die ik ermee gemaakt heb. Dat glas is gevuld met epoxy.

Naam:  IMG_0794.jpg
Bekeken: 51
Grootte:  84,3 KB
ID: 109064

Naam:  IMG_0793.jpg
Bekeken: 46
Grootte:  70,8 KB
ID: 109065

Naam:  IMG_0825.JPG
Bekeken: 38
Grootte:  120,7 KB
ID: 109066
Oud 20 april 2016, 04:55   #40
Anatal
www.anatal.io

Dit is de wirewrap tool een soort pennetje waarmee je draden stevig om pinnen kan draaien

Naam:  IMG_0653.JPG
Bekeken: 25
Grootte:  98,2 KB
ID: 109068

Hier prototype 2 met wirewrap. Nu was ik met het netwerk begonnen als basis en een 32 kanaals DAC. De DAC IC verving in 1 keer een hele berg andere IC´s. De multiplexer en sample/hold waren zo niet meer nodig wat veel ruimte en tijd bespaarde. De scheiding tussen de borden die je al ziet hier heb ik tot op heden aangehouden. De rainbow kabels verbinden de borden met elkaar. Het gaat hier nog steeds om een enkelchips uitvoering voor het netwerk. Voor de software bediening en de rest van het systeem maakt het niet uit hoe groot het netwerk is alles werkt op dezelfde manier. De andere gedeeltes van het systeem hebben geen weet ervan of het netwerk uit 1 of meerdere chips bestaat. Ze sluiten aan op de IO van het netwerk zonder daarvan afhankelijk te zijn voor hun interne werking

Naam:  IMG_0648.JPG
Bekeken: 34
Grootte:  135,3 KB
ID: 109069

De volgende stap was een groter netwerk maken mbv meerdere schakelchips dat in gebruik precies zo moest werken als deze enkelchips opstelling.

Een 16 IO netwerk daar heb je maar 1 chip voor nodig dat is wel duidelijk. Als je wilt uitbreiden dan kun je ze bij elkaar doen en maal 3. Bijv voor een 32 leg je er 2 naast elkaar maal 3 is 6 chips.
Die moeten verbonden worden volgens onderstaande wijze.

Naam:  32.jpg
Bekeken: 28
Grootte:  62,4 KB
ID: 109070

dat viel wel even tegen hoeveel werk dat al was. ik moest daarvoor ontzettend veel draadjes draaien waardoor het wirewrappen me ook de keel begon uit te hangen. Solderen zou nog meer tijd vragen dus dat was geen optie voor me. Ik heb het wel doorgezet omdat ik nu eindelijk wel eens wilde meemaken dat die uitbreiding werkt. Hieronder de eerste proto van een uitbreiding naar 32 kanalen. Ik was zo blij dat het eindelijk in de praktijk deed wat het volgens de theorie moest doen dat ik een fles champagne had gehaald om het te vieren.

Naam:  IMG_0784.JPG
Bekeken: 55
Grootte:  150,7 KB
ID: 109071
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten