Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 21 februari 2018, 10:20   #1
JP8
Twist my knob? MY KNOB???

JP8's schermafbeelding

Analoge delay voor Eurorack
Hoi,

Ik ben me aan het oriënteren op een analoge delay op Eurorack formaat. Ik wil module waarbij ik zo veel mogelijk instellingen met CV kan bedienen, maar in ieder geval de delay clock.

Op dit moment heb ik de Doepfer A-18 in beeld; een 4096-stage BBD. Lijkt me een leuke module die kan doen wat ik wil.

Maarrr...wat is er nog meer te koop op dit vlak? En heb ik wel 4096 stages nodig of kan ik het met minder (= goedkoper)?

Ik heb nog wel een paar karaktervolle analoge delay pedaaltjes liggen, maar die zijn natuurlijk niet met CV aan te sturen.

Tips?

Doei!

Facebook: dit ben ik
JP8 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2018, 10:45   #2
SB-SIX
Vintage lid
  Winnaar SF Contest

SB-SIX's schermafbeelding

Er zijn nog wat andere opties: linkje
Die Erica is misschien ook interessant, verder geen ervaring mee... Meeste euro delays zijn digital gek genoeg.
SB-SIX is nu online   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2018, 14:06   #3
ProtoHuman
Vintage lid

ProtoHuman's schermafbeelding

Als ik me het goed herinner, hoor je op die doepfer duidelijk de de delay clock op de output. In de meeste gevallen moet je er een lowpass filter achter hangen om dat er uit te krijgen.
Pittsburgh had ook een leuke bbd delay, maar ik weet niet of ze die nog maken. En de nieuwe Behringer neutron heeft ook een bbd toch? Krijg je er een synth bij
ProtoHuman is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2018, 15:26   #4
LAB_
collapse

LAB_'s schermafbeelding

https://pittsburghmodular.com/analog-replicator

en als je 'm tegenkomt 2dehands: (oudere versie)
https://pittsburghmodular.com/analog-delay

Erica Fusion (delay/chorus)

T-rex replicator

TouellSkouarn Heklev

waarom wil je een analoge delay? Warm geluid / karakter etc.
Op digitaal gebied is er ook veel moois. kijk bv eens naar de Rainmaker. als je veel wilt moduleren .. dan kan je loosgaan hierop!

http://www.reverselandfill.org
Etsy shop
ModLab - Soldeer collectief 's Hertogenbosch
LAB_ is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2018, 15:29   #5
search64
Vintage lid

search64's schermafbeelding

Ik had een Alright Devices Chronoblob digitale delay in mijn rack, met een bbd emulatie die best aardig klonk. Voordeel van digitaal is dat de delay te syncen is aan een clock.

"I need more cowbell!"
search64 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2018, 17:22   #6
minkarl

EHX Memory Boy is met CV aan te sturen (via pedal input). Wel een pedaal, geen eurorack. Maar wel analoog.
minkarl is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2018, 19:18   #7
ProtoHuman
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door minkarl Bekijk bericht
EHX Memory Boy is met CV aan te sturen (via pedal input). Wel een pedaal, geen eurorack. Maar wel analoog.
Die heb ik gehad, erg mooie delay. Alleen stuur je met de CV in alleen de LFO snelheid aan, niet de delay tijd (in mijn model was het in ieder geval wel zo).
Oud 21 februari 2018, 19:55   #8
search64
Vintage lid

Memory Boy deluxe kan dit volgens mij wel.

"I need more cowbell!"
Oud 21 februari 2018, 20:20   #9
minkarl

Idd, vlgs de manual wel hoor:

EXPRESSION PEDAL CONTROL: An optional expression pedal can control either the Memory Boy’s delay time or modulation rate. The CHORUS, VIBRATO, EXP. PEDAL toggle switch selects the parameter for the expression pedal to control. When this switch is set to either CHORUS or VIBRATO modes, the expression pedal controls delay time. If the switch is set to EXP. PEDAL, the expression pedal controls the rate of modulation. The modulation rate increases as the expression pedal moves from toe up to toe down.
Oud 21 februari 2018, 20:28   #10
minkarl

Vergeet erbij te zetten dat dit uit de manual van de gewone Memory Boy komt, niet de Deluxe (maar daar kan het vast ook mee).
Oud 21 februari 2018, 22:00   #11
ProtoHuman
Vintage lid

Dan deed ik waarschijnlijk iets niet goed . Ik kreeg het nooit aan de praat met m'n Dark Energy.
Oud 22 februari 2018, 07:16   #12
minkarl

Als ik het goed lees moet hij op chorus of vibrato staan. Ik heb er zelf (nog) geen, dus heb die wijsheid alleen uit de handleiding.
Oud 22 februari 2018, 07:56   #13
search64
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door minkarl Bekijk bericht
Idd, vlgs de manual wel hoor:

EXPRESSION PEDAL CONTROL: An optional expression pedal can control either the Memory Boy’s delay time or modulation rate. The CHORUS, VIBRATO, EXP. PEDAL toggle switch selects the parameter for the expression pedal to control. When this switch is set to either CHORUS or VIBRATO modes, the expression pedal controls delay time. If the switch is set to EXP. PEDAL, the expression pedal controls the rate of modulation. The modulation rate increases as the expression pedal moves from toe up to toe down.
Exp. pedal werkt NIET hetzelfde als CV. Dit is een TRS jack die een voltage uitstuurt naar het expressie pedaal. Het pedaal werkt als een pot die dit voltage attenuate.

Zoals gezegd, de Memory Boy Deluxe werkt WEL met CV.

"I need more cowbell!"
Oud 22 februari 2018, 09:39   #14
smackos

smackos's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door JP8 Bekijk bericht
Hoi,
Op dit moment heb ik de Doepfer A-18 in beeld; een 4096-stage BBD. Lijkt me een leuke module die kan doen wat ik wil.

Maarrr...wat is er nog meer te koop op dit vlak? En heb ik wel 4096 stages nodig of kan ik het met minder (= goedkoper)?
Die doepfer is echt een van de meest suffe BBD die ik gehoord heb, ik heb die hier in mijn systeem zitten nooit helemaal begrepen wat het moet voorstellen. Misschien is die kapot kan ook maar volgens mij is dat ding ook niet echt bedoeld als normaal delay echo analoog pweeei dub style effect toch? meer een beetje saai functioneel 'tool' ding voor experimenteel avant gardistisch algoritmies CV gepiel dan een fijne space delay echo

Je kan ook een cheapo goed analoog delay pedaaltje kopen en zelf in een rackje zetten met wat cv inputs erbij, moet niet al te moeilijk zijn
smackos is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2018, 10:43   #15
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Echte synth modular nerds kunnen zelf een delay nabouwen door de noot te herhalen en vca per noot zachter laten worden.

Op mijn k2000 kopieerde ik gewoon layers en liet die met timeshift en volume verschillen een delay nadoen. Niet dub style met feedback shizzle maar als simpele delay werkte dat prima!

Gewoon maximale uit je apparatuur halen ghetto style.

Je weet toch!!!

(Zo en nu weer aan het werk

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2018, 14:12   #16
JP8

JP8's schermafbeelding

Aan echo's/delays ontbreekt het me niet, maar ik wil iets in Eurorack en met CV. Dank voor jullie tips.

Ik heb een aantal leuke dingen gezien waaronder de MULTI DIMENSION (https://www.modulargrid.net/e/feedback-multi-dimension). Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, klinkt 'ie een beetje lekker?

Verder vind ik de Pittsburgh wel het meest interessant, maar die is best prijzig. Dat wordt dus even wachten op het vakantiegeld of een leuke meevaller. Tot die tijd doe ik het nog wel even met een pedaaltje of iets Lexicon-achtigs...

Ik heb inderdaad ook gehoord (en gezien op YT) dat de Doepfer BBD een erg hoorbaar clocksignaal heeft dat je uit je signaalpad moet filteren. Die gaat het dan dus niet worden. Distortion op de feedback is een pre, maar geen gekke bijgeluiden die er al uitkomen nog voor je er iets ingestopt hebt, bah...

Goede ideeën en suggesties zijn verder welkom.

Oud 22 februari 2018, 14:22   #17
JP8

JP8's schermafbeelding

Oh, en ondanks het goedbedoelde advies om zelf iets in elkaar te knutselen: ik ben géén DIY-er. Als ik daar aan ga beginnen, zit binnenkort de provincie Utrecht in het donker...beter van niet.

Oud 22 februari 2018, 17:29   #18
minkarl

Oorspronkelijk geplaatst door search64 Bekijk bericht
Exp. pedal werkt NIET hetzelfde als CV. Dit is een TRS jack die een voltage uitstuurt naar het expressie pedaal. Het pedaal werkt als een pot die dit voltage attenuate.

Zoals gezegd, de Memory Boy Deluxe werkt WEL met CV.
Ga ik toch eigenwijs doen met nog wat RTFM-wijsheid. De gewone Memory Boy reageert wel op CV. Laatste zin:

EXP. PEDAL Jack — Allows the user to control the delay time or modulation rate with an optional expression pedal or control voltage. The expression pedal should have a Tip-Ring-Sleeve plug attached to it. It is important that the expression pedal have the correct polarity. The tip of the plug must be connected to the wiper of the potentiometer inside the expression pedal. If you are not sure what type of expression pedal to use, try to purchase one with a polarity switch, so that it will work with many different types of instruments. Some suggested Expression Pedals: Moog EP-2, M-Audio EX-P or Roland EV-5. You may also connect a control voltage to this jack. The Control Voltage range is 0 V to 5 V.
Oud 22 februari 2018, 18:44   #19
Studio Bones
MONOMINDED

Kijk even naar de 4MS DLD en de Tapographic. Die heb ik beide in mn bezit gehad en qua 'CV-ability' zijn dat 2 fijne delays. De DLD is wat klassieker en die Tapographic is helemaal lijp. Niet analoog overigens maar fuck it, ze hebben hun eigen charmes.
Studio Bones is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2018, 19:45   #20
Wphi
Analoog

Weinig geld voor een bizar mooie delay met een eigen, tikkeltje lofi-achtig karakter (dezelfde circuit als in de Dreadbox Erebus):
https://www.modulargrid.net/e/dreadbox-wl-echo

Als je meer te besteden hebt:
https://www.modulargrid.net/e/synthe...ing-mini-delay
Doet zowel tape simulatie, BBD als clean.
Wel digitaal overigens, maar erg mooi.
Wphi is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Modulaire synthesizers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten