Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 11 juli 2017, 16:21   #181
Anatal
www.anatal.io

Anatal's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door sinneb Bekijk bericht
wauw, check die silkscreens. Top! Gewoon een kleine handleiding vwb aansluitingen, functie en gebruik. Weer wat geleerd hier.

Verder natuurlijk complimenten voor het project en de voortdurende voortgang.
Ja goed gedaan van Marc, de ervaring druipt er wel vanaf, tnx

Oorspronkelijk geplaatst door nmnn Bekijk bericht
Check, ik heb er nog niets op kunnen zetten maar een wiki is online. Ik heb het voor nu nog niet openbaar te bewerken, dus wie wil helpen met documentatie kan mijn via pm even een emailadres sturen, dan maak ik een account aan. Mocht de wiki ook echt wat om het lijf krijgen is die in de toekomst met weinig moeite te verhuizen naar eenieder domein.
Ik heb nu ook echt alleen even de basics, na het weekend kan ik accounts aanmaken en wat extra's toevoegen, zoals responsive en dat soort dingen.

http://godweb.space/
Excuus late reactie, kreeg alleen eerste reactie in de mail. We waren even druk met de cnc tafel klaarmaken voor gebruik. Komt prima snel tevoorschijn. Maak voor mij maar een account als je wilt, ik wil zowieso wel kijken hoe het werkt. Top!

Oorspronkelijk geplaatst door SRPP Bekijk bericht
Welk schema heb je hiervoor gebruikt? Ik heb recent een board gedaan met 4 VCA's gebaseerd op 2164's, maar daar zitten wel wat haken ende ogen aan.

Edit:
Wacht, je hebt maar een enkele 2164 voor 4 VCA's, dus dit is niet dat schema van Phil Gallo? Afijn, schottky beschermingsdiodes, juiste bias weerstand, current limiting.
Ik weet niet wat Marc als leidraad heeft gebruikt of wat zijn beweegredenen zijn. Hij kan je vragen beter beantwoorden. Ik zal vragen of ie wil reageren.

Oorspronkelijk geplaatst door Designer Bekijk bericht
Dual voltage controlled ADSR, vet is dat.
Ik zie staan : electric druid, wat zit erin van electric druid ?

Een 7b ?
http://electricdruid.net/product/vca...-generator-7b/

wow chip van 5 pond.
Ja inderdaad, die van Hearn Morley zijn nog een stuk duurder. Die zitten al op bord en zal binnenkort te horen zijn bij de eerste sound demo. Ik heb borden voor al zijn chip achtige modules maar krijg geen contact meer dus ben met verdere ontwikkeling gestopt vanwege de onzekere levering. George vind zijn ADSR bijzonder omdat de instellingen elkaar niet beïnvloeden. Ik ben wel benieuwd naar het verschil. De 7b is gebaseerd op analyse van de jupiter/juno adsr chip.
Anatal is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2017, 16:35   #182
Anatal
www.anatal.io

Oorspronkelijk geplaatst door SRPP Bekijk bericht
Wel een heel slim IC he?
Het is een pic controller. Je kan andere adsr verlopen erop zetten. Op de site staat de hex zodat we ze zelf kunnen branden. Ambi-j verzorgd dit. Het is hardware maar niet analoog. Praktijk zal moeten uitwijzen of het voldoet. Het is in ieder geval een dedicated controller per adsr en de aansturing is cv dus wel analoog moduleerbaar. Plus een diepte regeling wat een vca bespaard.

Ambi-j heeft lang gewerkt aan een exacte kopie van het oberheim sem bord. Staat ook hier op het forum een heel verslag over. We zijn bezig dat bord in stukken te knippen en aan de edge connector te verbinden zodat alle modules op dat bord ook beschikbaar komen voor in de matrix. Dat worden de eerste discrete modules, zonder chips. De moeite die we moeten doen is minimaal. Nu zijn we druk met de cnc frees bezig voor de half tone frontplaat. In eerste instantie met onze naam erop maar elke naam,logo of plaatje kan.

Eerste probeersel toen de frees eindelijk klaar voor gebruik was

De volgende uitdaging wordt de front plaat in halftone als gefreesde gaatjes met een backlight. Van veraf zou het er als lichtgevend drukwerk uit moeten zien.

Laatst gewijzigd door Anatal; 11 juli 2017 om 16:49
Oud 11 juli 2017, 16:38   #183
ambi-j
synthveteraan

ambi-j's schermafbeelding

Dual voltage controlled ADSR, vet is dat.
Ik zie staan : electric druid, wat zit erin van electric druid ?

Een 7b ?
http://electricdruid.net/product/vca...-generator-7b/

wow chip van 5 pond.
klopt, is ook met vc amount, spaar je nog een vca uit om de envelope diepte te regelen.
kan ook lineair en exponentieel

still crazy after all this years
ambi-j is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2017, 10:49   #184
Anatal
www.anatal.io

Ik heb een module template project aan mijn handtekening toegevoegd, de "Module development template Kicad + gerber" link

De gerber is in de meeste software wel te importeren
Oud 12 juli 2017, 12:06   #185
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Aanstekelijk, het enthousiasme van Anatal!

Ik vraag me nog wel af hoe het allemaal in de praktijk moet gaan werken. Is de OS ook vergevorderd?

-----------------------------------------------------------
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2017, 19:43   #186
Anatal
www.anatal.io

Het OS is al een tijdje gereed omdat ik veel kan testen met de digital modules. Sommige zaken moet ik in de praktijk nog uitwerken, het auto tunen is zoiets wat nog wel wat tijd zal kosten maar voor de rest zijn het kleine dingetjes. Verwacht in ieder geval snel een melodietje te kunnen maken.
Gisteren waren de verbeterde borden binnen gekomen. We hebben het gesoldeerd in de oven waardoor het met een paar handelingen in elkaar zit. Alle fouten waren eruit en geen nieuwe ontdekt. Ik heb net de matrix functie getest met de software en een test stroompje, alles is ok. Voor het eerst dat het zonder fix en/of proto draadjes goed werkt. Het gaat om een 64x64, ook voor het eerst dat het met zoveel kanalen werkt. Zeer blij ermee uiteraard, een flinke mijlpaal. Het geeft ook een bepaalde rust die erg welkom is.

Eindelijk de module borden erop zetten nu voor de eerste serieuze sound demo. Ik laat het ditmaal ook erin zitten zodat het verder uitgebouwd kan worden. Aan de matrix hoef ik voorlopig even niet te ontwikkelen, moet nog even aan het idee wennen.
Oud 14 juli 2017, 19:45   #187
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Klinkt goed, ik wens je veel succes!

Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juli 2017, 14:10   #188
Anatal
www.anatal.io

De cem3340 borden en het ssm2040 filter zijn hoorbaar ok. Vca en adsr nog niet kunnen testen want de DAC vertoont nog kuren. Hij doet het wel want met de AD software geeft ie de gewenste voltages alleen aan de arduino wil ie niet. Jammer

Gisteren alles aangesloten, oude stijl modules. Ben blij dat ik daar niemand mee ga lastig vallen want dat was erg vermoeiend. De DAC en een bestaand VCA bord op experimenteer modulebord gezet. Als het er eenmaal opzit dan is invoegen gelukkig geen moeite. Als alles geassembleerd was als nieuwe stijl dan had het in elkaar zetten hoogstens 10 minuten geduurd ipv de hele middag kwijt. Affijn zo zien de oude stijl modules eruit, aflopende zaak dus.

3 x cem3340

2x adsr + hm2040 + vca + mixers

vca's op experimenteer module bord

DAC evaluatie op experimenteer module bord

Boven aanzicht totaal systeem in huidige toestand, half vorig ontwerp, half huidig ontwerp (links) . De matrix is een beetje verborgen onder de module insteekplaat. Zo komt het ook ongeveer in de kist dat je alleen de module
insteek slots ziet en verder geen ingewikkeld gedoe.

perspectief
Oud 16 juli 2017, 14:20   #189
Designer
audio lab

Designer's schermafbeelding

Wat doen al die draadjes in zo een professioneel ontwerp ?
Designer is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juli 2017, 14:44   #190
Anatal
www.anatal.io

de idc connectors waren op en mijn geduld ook

ik heb wel een impressie van hoe het eruit ziet als alles clean is, ik ga nu even voor een synthesizer demo en dat is clean nog niet mogelijk helaas

Oud 16 juli 2017, 16:12   #191
marcmarc
Vintage lid

marcmarc's schermafbeelding

Lekker bezig hoor.

Het is altijd wat!

Linndrum LM2 9xPot frequency pitch mod beschikbaar.
http://www.synthforum.nl/forums/show...light=linndrum

http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/index.html
marcmarc is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juli 2017, 22:10   #192
tragmadat
vioo eh 'l

tragmadat's schermafbeelding

Dit is echt een mooi verhaal en ik weet niet wat ik er mee moet/wil
Maar het is iets!

Dada
tragmadat is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juli 2017, 01:27   #193
ambi-j
synthveteraan

Wat doen al die draadjes in zo een professioneel ontwerp ?
een deel van de borden zijn proto- borden en die zijn met draadjes.
ook de koppeling van het oud (stacks met flatcable) met het nieuw systeem (busboard met edge connectors)
is met draadjes uitgevoerd. dat is tijdelijk zo voor de demo-opstelling, want met het oude systeem gaan we niet door.

we zijn nu volop de modules naar het nieuwe edge connector systeem aan het overzetten.

de matrix zelf is al een clean werkend systeem nu, (zonder fixes en protokabeltjes), die zit bij deze opstelling onderin.

Oud 17 juli 2017, 12:21   #194
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Lekker bezig heren!

Heb ondertussen een 808 BD en LT op mijn breadboard. Mocht niet, toch gedaan. Ik wil de transistoren vervangen voor exepmplaren die nog gemaakt worden en de LT heeft een Decay en 'reverb' mod. Reverb houd in noise mix volume.

Ik zit ook meteen met wat vragen omtrent implementatie.
1) komt er een global noise source?
2) hoe zie je het voor je met accent? Per instrument? (Lijkt mij een goede optie)
3) meerdere geluiden per kaart? Zo kunnen de drie Toms mijns inziens prima bij elkaar. Ruimte is er sowieso zat.
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juli 2017, 12:28   #195
Designer
audio lab

Designer's schermafbeelding

PWM 808 ?, ja anders maak topic aan ik wil ook 1 bouwen.

1 : Ja, bekijk de schemas, print alles vergroot per geluid op meerdere paginas uit.

2 : Bekijk de TR909, ik heb het nog niet getest, volgens mij kun in de 808 wel velocity gebruiken inplaats van globaal accent net zoals de 909.

3 : Meer geluiden per kaart is leuk, alleen het is tog veel makkelijker om 3 keer hetzelfde te bouwen ?

Maak 808 topic aan a.u.b..
Designer is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juli 2017, 12:52   #196
ambi-j
synthveteraan

er komt zeker een noise source; persoonlijk dacht ik aan de electric druid noise chip. maar je kan die ook best zelf plaatsen op je kaart met de noise related sounds dan moeten we die niet routen in de matrix.
trouwens 1 naar meerdere routen of omgekeerd kan niet in de matrix.
als je wil kan ik die noise chips branden voor jou, pb me maar.
accent per instrument, goede optie, kan bij voorbeeld met velocity cv aangestuurd worden.
zorg er wel voor dat alle regelingen van de voices voltage controlled zijn.
rechtstreekse potmeterregelingen in een schakeling kunnen niet (vb decay) .potmeters voor zover ze geen voltage afgeven moeten vervangen door vc weerstand. alles in het systeem is voltage cntrolled.
meerdere geluiden per kaart kunnen zeker en zelfs aan te bevelen. best de aansturing en uitgang apart naar buiten brengen, is het flexibelst

;

Oud 17 juli 2017, 13:53   #197
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door ambi-j Bekijk bericht
er komt zeker een noise source; persoonlijk dacht ik aan de electric druid noise chip. maar je kan die ook best zelf plaatsen op je kaart met de noise related sounds dan moeten we die niet routen in de matrix.
trouwens 1 naar meerdere routen of omgekeerd kan niet in de matrix.
als je wil kan ik die noise chips branden voor jou, pb me maar.
accent per instrument, goede optie, kan bij voorbeeld met velocity cv aangestuurd worden.
zorg er wel voor dat alle regelingen van de voices voltage controlled zijn.
rechtstreekse potmeterregelingen in een schakeling kunnen niet (vb decay) .potmeters voor zover ze geen voltage afgeven moeten vervangen door vc weerstand. alles in het systeem is voltage cntrolled.
meerdere geluiden per kaart kunnen zeker en zelfs aan te bevelen. best de aansturing en uitgang apart naar buiten brengen, is het flexibelst

Ik denk dat ik graag een analoge noise source zou zien op mijn 808 drums. Dit is gezien als consument, het is mij om het even.
VCR's (doormiddel van FET's?) heb ik weinig kaas van gegeten ben ik bang. Als dit een (makkelijke) optie is waarom kan Decay dan niet? Volume knopen per instrument vervangen voor VCA's?
Er zijn denk ik te veel geluiden die gebruik maken van noise voor 1 kaart. Misschien SD, CP, MA op 1 kaart en de Toms op 1 kaart.

@Designer, waarom een draadje? Het schema is makkelijk te vinden en werkt op +/-12V of +/-15V. Valt verder weinig over te vertellen..
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juli 2017, 15:41   #198
ambi-j
synthveteraan

een analoge noise source kan uiteraard ook en is niet eens zo omslachtig,
ik heb wel al eens problemen gehad met 50hz storingen erop en die krijg je moeilijk weg, enfin toch de harmonischen ervan

ik heb het schema van de 808 bd effe nagekeken
het volume kan je inderdaad met een vca doen
maar de pots voor tune en decay moeten door iets voltage controled vervangen
het eenvoudigst zijn vactrols maar met een fet of met een ota kan het ook
fets
http://www.vishay.com/docs/70598/70598.pdf
ota
in de datasheet van de lm13700 staat een voorbeeldje

Oud 17 juli 2017, 16:06   #199
Anatal
www.anatal.io

Oorspronkelijk geplaatst door PWM Bekijk bericht
Lekker bezig heren!

3) meerdere geluiden per kaart? Zo kunnen de drie Toms mijns inziens prima bij elkaar. Ruimte is er sowieso zat.
Elke mod stack heeft beschikking over 32 IO, je kan dus vrij veel kwijt op een kaart. De grens is meer de hoogte van de kaart. Het is alleen voor gebruikers handig dat ze alleen kunnen insteken waar ze interesse in hebben. Het ligt dus aan het doel waarmee je ontwikkeld wat de beste keus is en die is aan jou.

VCR's (doormiddel van FET's?) heb ik weinig kaas van gegeten ben ik bang.
Een vactrol is de meeste eenvoudige VCR, dure krengen dat dan weer wel.
Oud 17 juli 2017, 16:17   #200
Anatal
www.anatal.io

Heb ondertussen een 808 BD en LT op mijn breadboard.
Je kan je breadbord op het module experimenteer bord plakken en met de IO en power verbinden, je hebt dan een werkend prototype. De terugmapping kan ook met breadbord kabels.

Precies zoals ambi-j heeft gedaan met zijn vca bord wat hij al had voordat we uberhaupt contact hadden. Nogmaals het plaatje wat nu misschien meer spreekt. De witte kabeltjes betreft de terugmapping voor de volgende module, zodat die gewoon vanaf pin 1 weer met de overgebleven IO verder kan. Op een gegeven moment is je IO op voor die stack.

Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten