Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 22 april 2015, 22:08   #1
demian
Tijdelijk lid

demian's schermafbeelding

Houten zijkanten vervangen / restaureren
Ik heb mezelf onlangs een Korg Maxikorg aangeschaft waarvan de houten zijkanten een beetje versleten waren en ooit door iemand zwart waren gelakt.

Ik heb een bedrijfje gevonden die nieuwe zijkantjes voor me maakt door plaatmateriaal te fineren, in dit geval met mijn voorkeurshoutsoort, Zebrano.

De zijkantjes en ook 2 andere stukjes zijn inmiddels gefineerd en gezaagd en moeten nog gelakt worden, en misschien ook nog gebeitst in een lichte kleur, daar ben ik nog over aan het bezinnen.

In overleg met mijn restaurateur ook de mogelijkheden bekeken om de zijkantjes van massief hout te laten maken, dus het kan zijn dat de gefineerde zijkantjes nog een keer opnieuw worden gemaakt. Een beetje een luxe situatie, maar ik wil het graag goed hebben, dus achteraf bekijk ik wat het beste voor mij werkt.

Hier wat foto's :

Hierboven de synth op de foto ogenschijnlijk in goede staat, (is ook zo, maar het hout dus niet)

Hier een vel Zebrano, klaar om gezaagd en gelijmd te worden

2 zijkantjes helemaal precies in de juiste dikte en gefineerd, klaar om te lakken.

Meer foto's volgen binnenkort.
Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  1.JPG‎
Bekeken: 494
Grootte:  63,4 KB
ID: 102816   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  2.JPG‎
Bekeken: 495
Grootte:  60,8 KB
ID: 102817   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  3.JPG‎
Bekeken: 495
Grootte:  41,6 KB
ID: 102818   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  4.JPG‎
Bekeken: 493
Grootte:  31,6 KB
ID: 102819  
demian is offline   Met citaat reageren
Oud 22 april 2015, 22:21   #2
marcmarc
Vintage lid

marcmarc's schermafbeelding

Om te beginnen gefeliciteert met het bezit van een Maxikorg.

Had je nou eerder je wens gepost, dan had ik je kunnen vertellen dat Synth 'n Stuff een paar jaar geleden al die zijkantjes plus de twee kleine paneeltjes had laten maken in mooi hardhout. Die heb ik toen gekocht voor eentje die ook heel beschadigd hout had.
Het kostte 125,- EUR en was perfect gemaakt en gelakt.

Het is altijd wat!

Linndrum LM2 9xPot frequency pitch mod beschikbaar.
http://www.synthforum.nl/forums/show...light=linndrum

http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/index.html
marcmarc is offline   Met citaat reageren
Oud 22 april 2015, 22:28   #3
demian
Tijdelijk lid

Haha, dank je, maar nu heb ik de mogelijkheid om iedere houtsoort te laten verwerken en die kan nog bijgetint / kleurd worden naar mijn smaak. Dat wilde ik gewoon ook erg graag. :-)
Oud 22 april 2015, 22:42   #4
MacGyverGear
Frequently kind

MacGyverGear's schermafbeelding

Het moet ook eigenlijk fineer zijn toch?? Anders is het niet origineel.. al die synths uit die tijd hebben dat

Maar erg interessant.. Ben benieuwd of je de edges/hoekjes ook zo strak kan krijgen bij het verwerken. Wat is de dikte van dat materiaal?
MacGyverGear is nu online   Met citaat reageren
Oud 23 april 2015, 01:17   #5
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

Is dit een soort pallisander
Edit : nee

Oorspronkelijk geplaatst door DRé
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.

Laatst gewijzigd door DRe; 23 april 2015 om 01:29
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 23 april 2015, 07:37   #6
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Gefeli met je maxikorg!! Stiekem ben ik een beetje jaloers...
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 23 april 2015, 09:27   #7
demian
Tijdelijk lid

Oorspronkelijk geplaatst door MacGyverGear Bekijk bericht
Het moet ook eigenlijk fineer zijn toch?? Anders is het niet origineel.. al die synths uit die tijd hebben dat

Maar erg interessant.. Ben benieuwd of je de edges/hoekjes ook zo strak kan krijgen bij het verwerken. Wat is de dikte van dat materiaal?
Het plaatmateriaal is 15mm, het fineer bij elkaar ca 1mm. Ik denk dat het met de hoekjes wel goed gaat komen, de gene die voor mij die plankjes maakt heeft veel ervaring met oa dit soort dingen.
Maar fineer zal wel altijd kwetsbaar blijven, vandaar dat er waarschijnlijk massief houten zijkantjes op zullen komen uiteindelijk en zijn de gefineerde zijkantjes slechts een experiment, maar die kunnen dan weer voor een andere Maxikorg worden gebruikt.
Overigens, de gene die hier nu voor mij bezig is neemt ook opdrachten aan als het om vintage repair (houtwerk, tolex, custom made stuff etc..) gaat. wie interesse heeft moet me maar een pb sturen tzt. :-)
Oud 23 april 2015, 09:28   #8
demian
Tijdelijk lid

Oorspronkelijk geplaatst door PWM Bekijk bericht
Gefeli met je maxikorg!! Stiekem ben ik een beetje jaloers...
Thanks, is een mooie bak inderdaad.
Oud 28 april 2015, 17:51   #9
demian
Tijdelijk lid

Het fineren is inmiddels klaar, het resultaat is echt prachtig geworden, nu moet alles nog gelakt worden, maar dat het zo mooi uit uit zou pakken had ik niet durven dromen, echt supergaaf!

Om de plankjes geheel te kunnen doen om met 1 vel fineer is het op deze manier uitgesneden, dat scheelt weer de kosten van een tweede vel Zebrano.

Oud 28 april 2015, 17:55   #10
MacGyverGear
Frequently kind

wow.. heel mooi gedaan Had zelf voor iets minder nerf gekozen maar da's smaak natuurlijk.. Ziet er iig erg strak uit
Oud 28 april 2015, 18:02   #11
demian
Tijdelijk lid

Zelf vind ik Zebrano een hele gave houtsoort omdat het zo opvallend is, dat mocht van mij wel bij deze synth.
Ik ga mijn Korg Monopoly van een nieuwe kast laten voorzien, die wordt waarschijnlijk in Indisch Rozenhout uitgevoerd.
Oud 28 april 2015, 18:15   #12
exel
Vintage lid

exel's schermafbeelding

Is er ergens nog een service waar ik een tekening heen kan sturen met vorm en gaatjes en twee hardhouten planken terugkrijg? Er was ooit synthwood, maar die gast is verdronken in zijn eigen populariteit. Hier een cirkelzaag voor kopen vind ik ook weer een beetje overdreven.
exel is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2015, 18:16   #13
MacGyverGear
Frequently kind

Voor mijn smaak zou een mooie bruin-rode P5 gloed wel veel goed maken.. Ga jij het nog beitsen? Het ziet er wel superstrak uit hoor.. echt waanzinnig mooi
Oud 28 april 2015, 18:18   #14
MatthewLeBlom
Vintage lid
Moderator

MatthewLeBlom's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door exel Bekijk bericht
Is er ergens nog een service waar ik een tekening heen kan sturen met vorm en gaatjes en twee hardhouten planken terugkrijg? Er was ooit synthwood, maar die gast is verdronken in zijn eigen populariteit. Hier een cirkelzaag voor kopen vind ik ook weer een beetje overdreven.
Ik denk dat je met deze vraag wel bij één van de Fablab vestigingen terecht kan.

http://fablab.nl/

silvertone
MatthewLeBlom is nu online   Met citaat reageren
Oud 28 april 2015, 18:29   #15
demian
Tijdelijk lid

Oorspronkelijk geplaatst door MacGyverGear Bekijk bericht
Voor mijn smaak zou een mooie bruin-rode P5 gloed wel veel goed maken.. Ga jij het nog beitsen? Het ziet er wel superstrak uit hoor.. echt waanzinnig mooi
Nee ik ga het niet laten beitsen, het zou zeker wel kunnen, mijn restaurateur stelde het mij ook voor om bruine of roodbruine beits er over te doen, maar omdat ik me weinig kan voorstellen bij het eindresultaat wil ik er niet aan beginnen en het zo laten.

Het zou wel helpen om wat staaltjes op kleur te laten beitsen eerst zodat ik kan kiezen, maar mijn restaurateur woont niet bij mij om de hoek, dus ik kan niet even komen kijken en om nu weer staaltjes op te laten sturen gaat me weer te ver, maar zou ik eigenlijk wel moeten doen voor het allermooiste eindresultaat.

Misschien toch maar doen..
Oud 28 april 2015, 19:22   #16
demian
Tijdelijk lid

Oorspronkelijk geplaatst door exel Bekijk bericht
Je kan het vragen aan mijn restaurateur, te bereiken op info@vintagerepair.nl / www.vintagerepair.nl

Iedere houtsoort en iedere afwerking zijn mogelijk.
Oud 28 april 2015, 19:42   #17
Nicolas 2000
Lidl

Nicolas 2000's schermafbeelding

Heel mooi gedaan, en topsynth! Je kan er heel leuke basgitaar patches mee maken door 2 basgeluiden te layeren, eentje met meer attack en een tweede met meer body.

====DOT MATRIX WITH STEREO SOUND====
Nicolas 2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2015, 19:46   #18
exel
Vintage lid

exel's schermafbeelding

Het heeft met deze kleur hout ook een beetje iets van een elektrisch orgel uit de Psalmpompfamilie, zoals de Johannus:

Alleen dan met een vette synth in het midden. De dissonantie is geweldig
Oud 28 april 2015, 19:48   #19
demian
Tijdelijk lid

Volgens mij is dat gewoon beuken, Zebrano is echt veel nadrukkelijker aanwezig en diverser van kleur.
Oud 28 april 2015, 19:49   #20
exel
Vintage lid

exel's schermafbeelding

De associatie zit hem wat mij betreft vooral in de nette nerf en de lichtere houtkleur. En hoe het houtwerk ook doorloopt rondom het toetsenbord. Ik vind het een geweldige esthetiek.
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten