Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 13 januari 2014, 10:36   #61
Nicolas 2000
Lidl

Nicolas 2000's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door j.baars Bekijk bericht
nou, een paar elcotjes had je van mij gratisch inclusief verzenkkosten kunnen krijgen....

( ik weet het, rijk zal ik er niet van worden.)

Dank je, maar het ging om heel specifieke types.

(je weet wel van die dingen die meer dan hun gewicht in goud kosten en heel goed klinken als je er maar naar luistert in het donker met een zaklamp erop gericht, terwijl je naakt in de zetel perfect met het magnetische noorden opgelijnd zit en alleen maar naar Diana Krall luistert )

====DOT MATRIX WITH STEREO SOUND====
Nicolas 2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2014, 16:26   #62
dubcreator
Vintage lid

dubcreator's schermafbeelding

IN de psu als afvlakking is het niet belangrijk. In schakelende psu's waar de c's worden gebruikt om de clock te bepalen wel. Wanneer die niet goed zijn kan je voeding gaan 'fluiten'zowel de voeding zelf als de toon in het audiosignaal.

Oorspronkelijk geplaatst door marcmarc Bekijk bericht
Berte Vic,

Ik heb er ook geen kaas van ESL-waarden bij een condensator gegeten. Wat je zegt over het feit dat het vooral telt bij hoge frequenties wordt ondersteunt door het een en ander dat ik erover heb gelezen.
Ik zou kunnen zeggen: "daar maak ik me dus geen zorgen over" maar, ik ben toch nieuwsgierig hoe het met die ESL zit bij synth's in bijvoorbeeld de condensatoren van grote waarden in de PSU )Power Supplu Unit).

Iemand?

Met vriendelijke groet,

Marc Marc
dubcreator is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2014, 23:13   #63
Jompo
Vintage lid

Heren,

Ik heb een tijdje geleden, ter opgrading van de elcos in het signaalpad van mijn mengtafel modules, audiograde Silmic II gekocht.
Nou zou ik toch willen weten of audiograde elcos in het algemeen en de Silmic II in het bijzonder een klankmatige verbetering kunnen zijn.

Alvast bedankt.
Jompo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2014, 23:56   #64
j.baars
vintage eigenheimer

j.baars's schermafbeelding

nou nee, je bent gewoon oudhollandsch getilt...

/\/\/\/\/\/\/\\/\/\/\/\\//\/\/\//\//\/\/\\//\/\/\/__ //\///\\\////\///\/\/\/\/\/\/\\\\//\///\///\//\/\\///\//\\//\\/
https://soundcloud.com/milky-way-gas-station

j.baars is offline   Met citaat reageren
Oud 5 oktober 2014, 11:49   #65
marcmarc
Vintage lid

marcmarc's schermafbeelding

Als je verbetering hebt gehoord, is het nog maar de vraag of het komt door de z.g. audio-upgrade elco's. Je had eerst er nieuwe 'normale' in moeten zetten, luisteren en analyseren, opnemen en dan opnieuw met die upgrades.
Feit is dat de ene elco de andere niet is. Bij een synth is het gebruik van degelijke normale elco's voldoende. Van alles is mogelijk theoretisch een verbetering maar horen doen je dan niet.

Het is altijd wat!

Linndrum LM2 9xPot frequency pitch mod beschikbaar.
http://www.synthforum.nl/forums/show...light=linndrum

http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/index.html
marcmarc is offline   Met citaat reageren
Oud 5 oktober 2014, 14:39   #66
Jompo
Vintage lid

Als je verbetering hebt gehoord, is het nog maar de vraag of het komt door de z.g. audio-upgrade elco's. Je had eerst er nieuwe 'normale' in moeten zetten, luisteren en analyseren, opnemen en dan opnieuw met die upgrades.
Feit is dat de ene elco de andere niet is. Bij een synth is het gebruik van degelijke normale elco's voldoende. Van alles is mogelijk theoretisch een verbetering maar horen doen je dan niet.
Bedankt voor de reacties.
Ik heb de elcos nog niet vervangen; ik wou eerst even vragen voordat ik met zo'n hele klus zou beginnen.
Ik dacht inderdaad om maar één broodje eerst te doen om zodoende een a/b vergelijking te kunnen doen met de andere.
Maar als het toch geen hoorbare verbetering gaat opleveren, dan laat ik dat wel voor als er een elco echt aan vervanging toe is.
Jompo is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 19:17   #67
Zoltar_Basjer
Power out

Zyn tegenwoordig zelfs als set te koop op ebay ...

https://m.benl.ebay.be/itm/ROLAND-TB...AAAOSwdkZZ3k09

TB-303
Was er eig zelf over aan het denken om mn 303 te doen.
Ben er nog niet uit, nog e keer goed kijken en mss meter kopen.
Iemand al een 303 gedaan? :-x
Zoltar_Basjer is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 19:56   #68
marcuuu
Vintage lid

marcuuu's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Zoltar_Basjer Bekijk bericht

TB-303
In die ebay adv noemt die een TB-303 en drum machine. Om daar nou een setje te kopen..
marcuuu is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 20:19   #69
BIAM
.

BIAM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Zoltar_Basjer Bekijk bericht

TB-303
Bij 'vintage' synths zou ik niet preventief caps gaan vervangen. Dit zou wel eens het karakter van de synth kunnen veranderen.

Meter kopen lijkt me een goed plan en dan eventueel alleen de sterk afwijkende en kritische caps vervangen.

Wil je een strakker klinkende 303, ga dan voor een x0xb0x,cyclone,etc...
BIAM is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 20:26   #70
marcmarc
Vintage lid

Als je op zo'n foto met uitvergroting niet kan zien van welke fabrikant het is en dit ook niet specifiek genoemd wordt met type erbij, dan is dat met opzet en kan je er van uit gaan dat je een groot risico loopt condesatoren te krijgen als zijnde Chinese meuk.

Het is altijd wat!

Oud 7 december 2017, 20:32   #71
Disharmonic

Disharmonic's schermafbeelding

Voor alles wat in het signaalpad zit: if it ain't broke, don't fix it.
Disharmonic is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 20:45   #72
marcmarc
Vintage lid

"Voor alles wat in het signaalpad zit: if it ain't broke, don't fix it."

Het moment dat je een board eruit moet halen vanwege het vervangen van het een of ander en daar blijken condensatoren in te zitten met een dubieuse reputatie (ondanks dat er nog niets aan de hand is ermee), dan kan het vrij makkelijk zijn om de vervanging ervan mee te nemen in het hele proces. Dat neem je dan gewoon preventief mee. Bij Roland apparaten zie je mij dat niet snel doen. Behalve dan bij de hele ouden.

Het is altijd wat!

Oud 7 december 2017, 20:50   #73
Disharmonic

Oke, in zo'n geval zou dat goed kunnen. Maar soms lijken mensen apparatuur te willen recappen, tja, omdat ze denken dat het dan "beter" zal worden? Zal bij synths e.d. misschien wat minder spelen, maar bv. in de "audiofiele" wereld...
Oud 7 december 2017, 21:20   #74
marcmarc
Vintage lid

@Disharmonic: Je hebt helemaal gelijk. Het is geen wondermiddel. Vooral de mensen met weinig ervaring/verstand ervan maar wel een soldeerbolut denken te kunnen hanteren zien de heilige graal in een recap. Het is quats van de eerste orde in die context.

Dat neemt niet weg dat natte condesatoren na een bepaalde hoeveelheid bedrijfsuren in relatie tot hun functie, voltage, kwaliteit een rol spelen in het verslechteren van de specificaties en daarmee aan vervanging toe zijn.

Dit wordt bij vintage van 40 jaar oud of ouder een serieus iets.

Het meest bekende voorbeeld zijn die lila rotzakken in veel Korg apparatuur. Het gaat hier niet zomaar over degradatie maar om kwaadaardig lekken zoals een NiCad batterij dat doet en gewoon koperbanen door laat rotten dwars door de beschermklak heen .

Het is altijd wat!

Oud 7 december 2017, 22:20   #75
Disharmonic

zoals een NiCad batterij dat doet en gewoon koperbanen door laat rotten dwars door de beschermklak heen .
Brrr... Ik heb wel 'ns wat reparaties gedaan aan apparatuur, maar zoiets niet meegemaakt. De oude beestjes 'ns open maken om te zien wat mogelijk in de toekomst een probleem gaat worden, lijkt me geen slecht idee. Edit: heb wel 'ns een Yamaha VSS-30 (zo'n klein sample-keyboardje a la Casio SK-1) moeten schoonmaken, lekkende batterijen die er 15 jaar ofzo er in zaten. Vieze boel, maar niet in contact met het binnenwerk.

Laatst gewijzigd door Disharmonic; 7 december 2017 om 22:27 Reden: toevoeging
Oud 15 december 2017, 10:02   #76
Roland Huisman

Oorspronkelijk geplaatst door BIAM Bekijk bericht
Bij 'vintage' synths zou ik niet preventief caps gaan vervangen. Dit zou wel eens het karakter van de synth kunnen veranderen
Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe dicht het geluid van die vintage synth,
mét originele 40 jaar oude condensatoren, nog het originele geluid benaderd.
Met een goed uitgevoerde recap ga je gewoon weer terug naar de
fabrieksinstelling zeg maar :-)

Als een condensator een lekstroom vertoont in de signaalweg dan kan
dat bijvoorbeeld resulteren in een versterkertrapje dat gaat vervormen.
Misschien is dat nét die sound die iemand zocht en er helemaal blij mee is.
Na recap is dat geluidje natuurlijk niet meer te maken. -klant boos-

Ik heb in de afgelopen 25 jaar zonder overdrijven duizenden elco's en
condensatoren vervangen in buizen en transistor apparatuur. Waar je dan
nog wel eens tegen aan loopt is dat men in de jaren is gaan afregelen met
de verrotte zooi er nog in. Doe dat een paar keer en de rek is er uit.

Vervolgens doe je een recap en alles ligt overhoop omdat het afgesteld
was op die oude troep... Dan moet je dus ook weer gaan afregelen,
maar dan heb je het ook weer precies zoals de fabrikant het bedoelt heeft.

Overigens is een recap geen wondermiddel voor een toestel dat stuk is.
Er kan zó veel meer mis zijn met een apparaat. Als je zelf geen kaas hebt
gegeten van elektronica, euhh laat het dan voor je doen. Ik heb helaas
vaak genoeg apparaten gehad waarbij een poging tot reparatie volstrekt
mis was gegaan. Verkeerde componenten, printbanen van de print gestookt etc...

( ps. misschien zou ik nu de indruk wekken dat ik reparaties voor derden doe
maar niets is minder waar. De werkplaats thuis is voor privé doeleinden.
Op mijn werk ontwerp en repareer ik onderzoeksapparatuur.
Als hobby restaureer ik oude computers, radio's, TV's versterkers
muziek apparatuur voor eigen gebruik. Hier kun je wel wat spul zien.
https://www.youtube.com/user/proxxima038/videos
en op http://www.technischmuseum.nl )

Laatst gewijzigd door Roland Huisman; 15 december 2017 om 10:29
Roland Huisman is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2018, 16:10   #77
325iaddict
De baardstaart

Als ik een 35 jaar oude TR-808 binnenkrijg, dan WEET ik gewoon - zelfs zonder te meten - dat die elko's niet bepaald okselfris meer zijn. Op zijn allerminst alle voedingselko's vervangen, maar beter nog gewoon alles. Dat is wat ik heb gedaan. ALLES vervangen.
Als je iets ertussenin wil: vervang dan in elk geval alle 6,3V elko's, die zijn vaak het rotst. Niet alleen ik heb die ervaring. Vervang ze indien mogelijk qua maat door exemplaren met een hogere spanning.
Let bij de elko's voor de voeding - die het meest voor hun kiezen krijgen - op de levensduur én bij welke temperatuur die wordt opgegeven. Een elko die 5000 uur bij 135°C meegaat is de prefereren boven eentje die 8000 uur houdt bij 105°C. Pakweg elke 10°C verdubbelt (of halveert) de levensduur. Ik heb de Panasonic TP en TA-serie gebruikt voor alle voedingstoepassingen in de TR-808. Bekend is, dat voor zo'n beetje alle toepassingen behalve keiharde geschakelde voedingen, de Panasonic FC serie heel goede resultaten levert. Ook in een lineaire voeding dus. En natuurlijk voor audio-signalen. Het feit dat ik die andere series heb gebruikt is gewoon.... omdat ik een zeikerd en een freak ben
Het had ook prima (en heel lang) gewerkt als ik door de hele TR-808 alleen maar Panasonic FC had gebruikt...
325iaddict is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2018, 16:15   #78
325iaddict
De baardstaart

Ah, jij bedoelt met "lila rotzakken" natuurlijk die lichtpaarse Matsushita elko's... ik heb er weet ik veelhoeveel uit mijn twee Technics RS-1500 taperecorders gehaald. Gewoon vervangen door eveneens Panasonic FC serie.
325iaddict is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2018, 16:29   #79
marcmarc
Vintage lid

@325iaddict: Paars is een kleur met een rood component, lila met een blauw.
Verder bedoelen we het zelfde.

Het is altijd wat!

Oud 2 februari 2018, 13:50   #80
rutgerjv

Goeie thread dit! Ik voel me als reparateur en ontwikkelaar van nieuwe producten ook wel geroepen om mijn visie te delen. Zoals altijd valt over smaak niet te twisten, maar in geval van condensators zijn er wel wat fabels van feiten te onderscheiden.

Ten aanzien van recaps ben ik over het algemeen wat terughoudend, omdat ze niet altijd om de juiste redenen uitgevoerd worden. Maar er zijn wel een aantal goede redenen. Onder recap versta ik trouwens alleen vervanging van elco's en zo af en toe tantaal, waar die voor problemen zorgen.

Condensators in een voeding zijn wat mij betreft prioriteit nummer 1, vooral vanwege de risico's op schade aan de rest van de electronika die ervan afhankelijk is. Bij voedingen liever 'safe than sorry'. Condensators worden in deze toepassing ook vaker blootgesteld aan spanningspieken en hogere temperaturen, wat hun levensduur bekort. Ik ben extra alert op problemen bij instrumenten die lang stil gestaan hebben, die vochtig of zelfs onder vriespunt opgeslagen zijn, of die uit een tijdperk komen dat netspanning nog lager was dan 230v. De secundaire kant van een trafo komt dan namelijk hoger uit dan waarop het instrument is ontworpen, hoewel de meesten een gezonde marge hebben. Condensators die ik verwijder meet ik vaak even door met een lcr meter om te zien hoe slecht ze er nu echt aan toe waren.

Qua vervanging door nieuwe condensators in een voeding let ik op het volgende :

* ik ermijd onbekende merken, of onbekende leveranciers. Om fake te voorkomen. En omdat condensators die erg lang op schap liggen achteruit gaan.

* als het mogelijk is qua ruimte ga ik vaak een of 2 stappen in rated voltage omhoog. Hoe meer headroom hoe beter ze toekomstige spanningspieken opvangen.

* bij voorkeur plaats ik condensators met een groter temperatuur bereik, tot 105 degC. En bij voorkeur kies ik voor low ESR types. De meerprijs valt in het niet bij de arbeidskosten van vervanging, en lagere ESR betekent een lagere werktemperatuur en een langere levensduur. Low ESR werkt niet in alle toepassingen trouwens!

* bij wel of niet beslissen to recap hou ik vaak in mijn achterhoofd wat de bouwkwaliteit oorspronkelijk is. In mijn ervaring heeft Roland in zijn analoge instrumenten vaak erg goede condensators zitten. Met Akai samplers heb ik veel slechtere ervaringen met de originele condensators.

Op de tweede plek qua prioriteit staan wat mij betreft decoupling condensators door het hele instrument. Enkele keren heb ik een kortgesloten exemplaar aangetroffen, dan is vervanging noodzaak. In andere gevallen let ik op bijvoorbeeld overmatige crosstalk tussen circuits, omdat dit een teken van te weinig decoupling kan zijn. Bijv. wanneer je een sequencer clock signaal in je filter op de achtergrond hoort. Bij meer kostbare instrumenten vervang ik soms preventief, zodat er de komende jaren onbezorgd gespeeld kan worden.

Met elco's in signaalpad ben ik een stuk voorzichtiger. Don't fix it if it ain't broken. Bij twijfel desoldeer ik er een en meet ik die door. Voorbeelden waarbij vervanging een goed idee was: een solina string ensemble waar release tijden tussen de toetsen sterk uiteen liepen. Of een Yamaha CS die zijn laag terug kreeg na vervanging van een condensator in het signaalpad.

Over het algemeen lijkt het me gezond om kritisch te blijven en op basis van kennis en risicoinschatting een plan te maken voor wel/geen recap.

Ben benieuwd naar andere verhalen!

Groeten,

Rutger

Do not burn the mellotron!
www.riversynths.com
rutgerjv is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten