Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 7 december 2017, 15:18   #21
SB-SIX
Vintage lid

SB-SIX's schermafbeelding

Ik vind dit juist meer live eigenlijk. Het lijkt meer of je dit verward met een traktor DJ, maar dat is totaal wat anders in mijn ogen. Traktor DJ of Vinyl DJ, ze draaien allemaal iemand anders zijn creatie. Wat idm hier doet is (correct me if I'm wrong) een aantal zelfgemaakte, voorgeprogrammeerde patterns tot 1 geheel maken door live switchen van patterns, fillins, live effecten, zelf volledig de controle over de opbouw, hoe lang iets erin blijft, vervormen/morphen van ieder geluidje afzonderlijk naar iets totaal anders. Alles is dus eigen creatie, zowel het voorgeprogrammeerde als het live gedeelte. Ik heb daar persoonlijk meer respect voor dan het normale dj werk. Enige wat makkelijker is, is dat je niet hoeft te syncen, maar daarintegen ben je verder verantwoordelijk voor overgangen en het interessant houden. Het vereist enorm veel oefening en er kan vanalles mis gaan.
SB-SIX is nu online   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 15:51   #22
fjoesz

Ik moet er niet meer aan denken
Om5 uur helemaal naar de tyfus met 200 platen op je schouders naar huis strompelen

Nu je niet druk bent met beatmatchen, platenkeuze en die shit heb je tijd over voor andere dingen
Hoeveel je wil voorbereiden is aan jezelf
Dat was met platen ook, je herhaalde ook dingen die je uitgevonden had
Een goede liveset is hard werken lijkt mij en fouten kunnen net zo goed killing zijn
fjoesz is nu online   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 15:51   #23
glennplumber
Kneed je synth

glennplumber's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door SB-SIX Bekijk bericht
Ik vind dit juist meer live eigenlijk. Het lijkt meer of je dit verward met een traktor DJ, maar dat is totaal wat anders in mijn ogen. Traktor DJ of Vinyl DJ, ze draaien allemaal iemand anders zijn creatie. Wat idm hier doet is (correct me if I'm wrong) een aantal zelfgemaakte, voorgeprogrammeerde patterns tot 1 geheel maken door live switchen van patterns, fillins, live effecten, zelf volledig de controle over de opbouw, hoe lang iets erin blijft, vervormen/morphen van ieder geluidje afzonderlijk naar iets totaal anders. Alles is dus eigen creatie, zowel het voorgeprogrammeerde als het live gedeelte. Ik heb daar persoonlijk meer respect voor dan het normale dj werk. Enige wat makkelijker is, is dat je niet hoeft te syncen, maar daarintegen ben je verder verantwoordelijk voor overgangen en het interessant houden. Het vereist enorm veel oefening en er kan vanalles mis gaan.

Kneed......je......synth
glennplumber is nu online   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 15:52   #24
Gloomer
Vintage lid

Gloomer's schermafbeelding

haha, die Franse omelet, geniaal !

Een vraagje : is dat de normale gang van zaken dat er zo'n vierkant blokje op de draaitafels word gelegd ? Is dat om de plaat zwaarder te maken ?

Coole mix, heb hem helemaal uitgekeken en geluisterd, leuk.. mooie muziek !
Gloomer is nu online   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 16:34   #25
speen

speen's schermafbeelding

Het voornaamste verschil met DJ'en lijkt me dat iemand die live gaat alleen eigen producties speelt. Dat lijkt me een behoorlijke inspanning. Elke gek kan immers 25 platen kopen om aan elkaar te mixen, zo moeilijk is dat niet.

Dat je ook hele saaie live-acts hebt die alleen op play drukken in Ableton staat daar los van lijkt me.
speen is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 22:56   #26
druid
Vintage lid

Coole setup, klinkt lekker!

Druid
druid is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2017, 23:39   #27
relexted
-------------------------

relexted's schermafbeelding

Vergeet de mixer niet!
relexted is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2017, 00:21   #28
djazid

djazid's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door fjoesz Bekijk bericht
Een goede liveset is hard werken lijkt mij en fouten kunnen net zo goed killing zijn

Je moet dan ook *doen* of je hard werkt, en niet alleen een paar knopjes indrukken (lees: maak er een showtje van ) En af en toe een paar foutjes inbouwen, dan weet je publiek dat het geen cd-tje is...

Citaat:
Een vraagje : is dat de normale gang van zaken dat er zo'n vierkant blokje op de draaitafels word gelegd ? Is dat om de plaat zwaarder te maken ?

Ja, das om je label af te dekken. Kan men niet zien wat je draait.
djazid is offline   Met citaat reageren
Oud 9 december 2017, 01:47   #29
idm
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door SB-SIX Bekijk bericht
100% correct Thanks voor het goede uitleggen. Dit is inderdaad wat het is.

Ik snap dat, omdat ik een DJ mixer gebruik, de verwarring kan ontstaan dat ik simpelweg wat loopjes aan en uitzet. Dit is echter niet het geval. In het kort heb ik in elke digitakt een zooi grooves geprogrammeerd die maximaal uit 3 patterns bestaan. Basic, een break, een variatie. Dit alles is in de digitakts zelf gemaakt. Geen automation etc. Dus opbouw, climaxen, breaks, fills, variaties etc. doe ik allemaal live.

Hier een kleine demonstratie van wat ik met m'n setup doe. Dit zijn echter maar een paar basis dingen die ik laat zien. Ik laat bijv. niet echt zien hoe ik elke geluid, of de hele groove volledig kan omvormen/morphen naar iets anders. Improvisatie is juist iets waar ik van hou. Ook heb ik deze setup pas een paar maanden, dus ik ben er nog wel even zoet mee om het echt ten volste te benutten allemaal

Blijft een leuke discussie trouwens. Het heeft alleen niets met dit te maken aangezien dit geen DJ set is. Wat de discussie betreft: Beatmatchen is een van de simpelste dingen van DJen en om nu te zeggen dat dat is wat het een skill maakt, vind ik het Dj vak niet waardig. Een echt goede DJ moet veel meer kwaliteiten hebben dan dat. Beatmatchen is zo ongeveer het simpelste. Dat syncen blasfemie is, is dan ook gewoon een beetje een rare gedachte.
idm is nu online   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Muziek algemeen » Tracks

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten