Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 8 augustus 2017, 15:33   #41
Krek
Huh!?

Krek's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door bikkel Bekijk bericht
Hoe ga ik die USB outputs routen in een computervrije set-up, analoog gemixt? Wat zou de meest logische manier zijn?
Moet je er 12 stuks kopen denk ik...

Moeten we weer een jaar wachten voordat hij in de winkels ligt?
Krek is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 15:38   #42
nick1000

nick1000's schermafbeelding

@MeneerJansen: Volledig met je eens!

No words just music. The man speaks with sounds.
nick1000 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 15:43   #43
koediman
--<{(OoO)}>--

koediman's schermafbeelding

Hoe ga ik die USB outputs routen in een computervrije set-up, analoog gemixt? Wat zou de meest logische manier zijn?
Enige oplossing lijkt me een oude pc met een geluidskaart met minstens 8 outputs eraan speciaal voor de TR08 ernaast plaatsen. Nadeeltje is wel dat je dan meer ruimte kwijt bent dan met een originele 808.

Die boutique dingen hoef ik trouwens ook niet. Maatje te klein wat mij betreft plus dat ik acb niet fijn vind.Hoor af en toe mensen die ik vertrouw die het okee vinden klinken maar heb de TR8 geprobeerd en vond het uteindelijk toch maar niks.
Kan best zijn dat het in de mix goed genoeg klinkt maar de beleving van wat er gebeurd als je aan knoppen draait klopt gewoon niet naar mijn idee.
koediman is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 15:45   #44
koediman
--<{(OoO)}>--

koediman's schermafbeelding

Oja, en koop gewoon een Tanzbar als je een goede analoog klinkende moderne drumcomputer wilt.
koediman is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 15:46   #45
MeneerJansen
y = sin (x)

MeneerJansen's schermafbeelding

Niet, helaas. Je hebt een computer nodig want die "begrijpt" wat voor signaal er uit die USB stekker komt. Je kunt niet het audio signaal uit een USB "halen" want het is digitaal en moet omgezet worden. Da's niet hel zelfde als DAC (digitaal-analoog conversie). Er zijn externe USB audio devices (bijv. deze: 8 IN en 8 OUT). Maar op zo'n apparaat kun je de TR-08 niet aansluiten.

De TR-08 gedraagt zich als geluidskaart voor een computer (misschien heb je zelfs een driver nodig als ze zo stom zijn geweest om 'm niet Class Compliant te maken). Misschien dat je de 8 uitgangen v/d TR-08 via je compu naar de 8 (analoge) uitgangen krijgt v/e USB audio device zoals waarvan ik de link plaatste (= U-Phoria UMC1820). Ik heb op het moment het kleine 4x4 broertje v/d 8x8 UMC1820 en die meld zich aan op mijn compu als geluidskaart met 4 analoge ingangen (voor je DAW) en 4 analoge uitgangen (voor monitoring). Het kan dus denk ik wel, maar niet zonder compu (Windows 10 tablet? smart phone?)

Oorspronkelijk geplaatst door koediman Bekijk bericht
Oja, en koop gewoon een Tanzbar als je een goede analoog klinkende moderne drumcomputer wilt.
Is inderdaad een goedkopere optie dan een compu + TR-08 + extern audio device. De Tanz[Bar][Maus][Bar Lite] serie van MFB heeft wel meerdere analoge uitgangen (niet zoveel als de 808 had, maar goed).

Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt.
MeneerJansen is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 15:50   #46
Marc
Guru Meditation

Marc's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door CME Bekijk bericht
Dat boutique gebeuren is gewoon een grote marketingshow
Heeft iemand zo een apparaatje als eens opengeschroefd trouwens voor een blik binnenin?...
Neem een kijkje op het kanaal van deze beste man..

Marc is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 15:52   #47
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Misschien een gat in de markt om een passieve host voor USB audio in- en outputs te bouwen. 8 D/A convertors, in te stellen via USB of Bluetooth zodat je de kanalen kunt routen. Dan kun je in 2037 nog rocken met je vintage USB spul. Maar wel jammer, een TR-808 zonder individuele effecten of EQ op de kanalen gaat toch wel een keer vervelen.
bikkel is nu online   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 16:07   #48
MeneerJansen
y = sin (x)

Misschien een gat in de markt om een passieve host voor USB audio in- en outputs te bouwen. 8 D/A convertors, in te stellen via USB of Bluetooth zodat je de kanalen kunt routen. Dan kun je in 2037 nog rocken met je vintage USB spul. Maar wel jammer, een TR-808 zonder individuele effecten of EQ op de kanalen gaat toch wel een keer vervelen.
Niet veel bedrijven zullen daar aan gaan ben ik bang. USB is een standaard die nog lang zal blijven bestaan en alleen als USB3 er geheel uit is (zoals Firewire dat al een beetje is) zal er misschien een kleine markt zijn voor zulke apparaten. Bedenk dat je met wat intelligent puzzelwerk een klein computertje (tablet?) zo gek krijgt dat 'ie op de aparte USB kanalen v/d TR-08 effecten kan zetten. Misschien zelfs zonder tussnekomst v/e DAW (Linux: JackAudio + VST emulatie van effecten door de vsthost app + routen via qjackctl's "Connections" window). Vervolgens kan de compu het geluid met effect weergeven naar je mixer via een analoge uitgang.

Moeilijk verhaal he? Daarom zou er inderdaad een kleine markt kunnen zijn voor een apparaat zoals jij beschrijft. Maar de realiteit is dat Jan en Alleman op een compu (lees: DAW) werkt om zich dat soort apparaten te besparen (qua geld en ruimte).

Oud 8 augustus 2017, 16:24   #49
smackos

smackos's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Chinetti Bekijk bericht
Dat is de weinig gebruikte Roland 808 Karma modus. Die kun je niet uitzetten.
Volgens mij heeft die hem nooit aangezet ;p
smackos is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 16:30   #50
devzero

Oorspronkelijk geplaatst door MeneerJansen Bekijk bericht
De TR-08 gedraagt zich als geluidskaart voor een computer (misschien heb je zelfs een driver nodig als ze zo stom zijn geweest om 'm niet Class Compliant te maken).
Dat is helaas het geval (voor in ieder geval de JU-06, maar dan verwacht ik dat dat voor alle Boutiques is). Geen Audio/MIDI tenzij je de Roland driver installeert. Dus een kwestie van wachten totdat Roland stopt met de ondersteuning (of er wellicht een open source variant komt). Gelukkig werken de "normale" MIDI poorten en audio out dan nog wel.
devzero is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 16:47   #51
Pepertje
Vintage lid

Pepertje's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door CME Bekijk bericht
Dat boutique gebeuren is gewoon een grote marketingshow
Heeft iemand zo een apparaatje als eens opengeschroefd trouwens voor een blik binnenin?...
Die Boutique modellen die ABS gebruiken zijn een opmaat voor de Roland cloud. Per slot van rekening valt elke VA-synth echt wel via een cloud van deze of gene fabrikant te reproduceren.
Pepertje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 16:51   #52
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

(de 808 van Armin van Buuren heeft een kapotte Start knop (!)).
wat maakt dat nou uit , je zet er footswitch op en hij doet het weer. een tweede voor fill in. ennnnn running.
ik vind die tr-08 ook een schatje hoor.

ik heb net nog even geluisterd de bassdrum heeft wel een andere smaak als een tr-808 net of hij het laag niet haalt en dan gaan eq en om toch die 46 hz te halen .. maar dat maakt niet uit voor dit geld. bij een 808 die haalt zo gemakkelijk die lowwww.

Oorspronkelijk geplaatst door DRé
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 16:59   #53
Manic

Manic's schermafbeelding

Niet veel bedrijven zullen daar aan gaan ben ik bang. USB is een standaard die nog lang zal blijven bestaan en alleen als USB3 er geheel uit is (zoals Firewire dat al een beetje is) zal er misschien een kleine markt zijn voor zulke apparaten. Bedenk dat je met wat intelligent puzzelwerk een klein computertje (tablet?) zo gek krijgt dat 'ie op de aparte USB kanalen v/d TR-08 effecten kan zetten. Misschien zelfs zonder tussnekomst v/e DAW (Linux: JackAudio + VST emulatie van effecten door de vsthost app + routen via qjackctl's "Connections" window). Vervolgens kan de compu het geluid met effect weergeven naar je mixer via een analoge uitgang.

Moeilijk verhaal he? Daarom zou er inderdaad een kleine markt kunnen zijn voor een apparaat zoals jij beschrijft. Maar de realiteit is dat Jan en Alleman op een compu (lees: DAW) werkt om zich dat soort apparaten te besparen (qua geld en ruimte).
Ik denk dat er zeker wel markt voor zo'n apparaatje zou zijn, mits dit apparaatje door Roland zelf wordt uitgebracht, waarbij alle Boutiques in een soort dock kunnen worden geplaatst die zorgt voor aparte analoge uitgangen.

Een Mac computer kan 2 geluidskaarten tegelijk instellen, maar een Windows pc naar mijn weten niet. Zou niet weten hoe ik dan een TR-09 in mijn studio kan integreren met multiple outs, zonder dat ik de connectie verlies van alle andere gear die op mijn audio interface is aangesloten.

Manic is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 17:04   #54
MeneerJansen
y = sin (x)

Oorspronkelijk geplaatst door devzero Bekijk bericht
Dat is helaas het geval (voor in ieder geval de JU-06, maar dan verwacht ik dat dat voor alle Boutiques is). Geen Audio/MIDI tenzij je de Roland driver installeert. Dus een kwestie van wachten totdat Roland stopt met de ondersteuning (of er wellicht een open source variant komt). Gelukkig werken de "normale" MIDI poorten en audio out dan nog wel.
Ha ha. Nog geen downloads voor de TR-08 op de Roland site, wel voor de TR-8 (verwarrend, die serienummers met en zonder 0). En de TR-8 heeft drivers nodig voor MacOs wat meestal een slecht teken is. Voor Windowws maakt men altijd drivers, ook als het OS ze niet nodig heeft. Vinden fabrikanten leuk, lijkt het alsof ze geweldig hun best hebben gedaan. Anyway, qua TR-8 wordt mijn vrees bevestigd door deze quote uit deze mailing list:

Citaat:
Apparently, this device needs some vendor-specific magic to enable recording.
Wát een zakken zeg! Op deze manier kun je naar je audio device fluiten één dag na de uitkomst van Windows 10.0.0.0.0.1 of een licht geupdate versie van MacOS. Qua audio interface: dikke, dikke, dikke, dikke, dikke, dikke, dikke, dikke, dikke, dikke, dikke, dikke, dikke, dikke, dikke, dikke, dikke fail Roland! Class Compliancy is toekomstbestendig, proprietary shit niet.

Oud 8 augustus 2017, 17:11   #55
MeneerJansen
y = sin (x)

Oorspronkelijk geplaatst door Manic Bekijk bericht
Een Mac computer kan 2 geluidskaarten tegelijk instellen, maar een Windows pc naar mijn weten niet. Zou niet weten hoe ik dan een TR-09 in mijn studio kan integreren met multiple outs, zonder dat ik de connectie verlies van alle andere gear die op mijn audio interface is aangesloten.
Het wordt afgeraden omdat je dan twee klokken voor de sample rate hebt, maar deze knakker is het wel gelukt op Windows (toegegeven: met Cool Edit Pro): http://www.instructables.com/id/Chea...ack-Recording/

Onder Linux hebben ze hier alsa_in voor uitgevonden (link).

Oud 8 augustus 2017, 17:30   #56
dreamer
goedkope rommel

dreamer's schermafbeelding

Onder Linux hebben ze hier alsa_in voor uitgevonden (link).
Alleen zijn al die Aira en boutique devices niet 'class compliant', dus succes met aan de praat krijgen

(btw, zita-ajbridge schijnt beter te zijn dan alsa_in)
dreamer is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 19:23   #57
Morpher
Animistic Beliefs

Morpher's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Marc Bekijk bericht
Neem een kijkje op het kanaal van deze beste man..

https://youtu.be/zIFLdka9kTM
Ah wat grappig.. Net even gekeken. Dus elke boutique ziet er letterlijk hetzelfde uit van binnen blijkbaar.
Het zijn dus gewoon allemaal een soort outboard VST's met dedicated controllers eigenlijk?

Die TR-08 klinkt niet verkeerd overigens.
Morpher is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 19:53   #58
mossie23

Zeker, en dat is voor mij ook een reden om niet zo happig te zijn op VAs. Veel VSTs van een jaar of 4-5 geleden klinken namelijk al niet meer zo goed als de huidige generatie VSTs. En waarschijnlijk klinken de VSTs van over 5 jaar weer een stuk beter. Synth DSP is gewoon nog in ontwikkeling. NB: De eerste VST is nog geen 20 jaar geleden... Dus de TR8 klonk toen die uitkwam 'echt belachelijk goed' en nu lijkt iedereen het erover eens te zijn dat hij nogal vlak klinkt. Datzelfde gaat waarschijnlijk met deze nieuwe machientjes gebeuren.

Dat is denk ik het voordeel van analoog: Dat is qua basisklank gewoon uitontwikkeld. Natuurlijk nog zat mogelijkheden qua modulatie, routing, etc, maar het aantal clonen van de 40 jaar oude Minimoog oscillator laat zien dat er qua klank in analoog wel een soort 'gold standard' is. Zelfde voor filters en envelopes. In digitaal is er volgens mij nog ruimte om te groeien, hoewel die wel steeds kleiner wordt.

Oorspronkelijk geplaatst door Morpher Bekijk bericht
Het zijn dus gewoon allemaal een soort outboard VST's met dedicated controllers eigenlijk?

Die TR-08 klinkt niet verkeerd overigens.
mossie23 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 20:04   #59
Rvooh
Vintage Lid

Rvooh's schermafbeelding

Ik versta nog steeds niet dat roland erin slaagt een software based clone the maken die volledig ruk klinkt in vgl met de echte, en dat iedereen nog gaat beweren dat het even goed of beter klinkt

Code:
https://www.youtube.com/watch?v=ua8J_C4FBt4&t=3m47s
vs
https://www.youtube.com/watch?v=ua8J_C4FBt4&t=3m36s
zelfs op een gsm klinkt de ene veel vetter dan de andere.

LINKE BOEL: rv0 shop met xoxbox onderdelen (n0nx0x panels, x0xlarge cpu, switches, ..) | c0nb0x control-app voor de x0xb0x (Mac/PC) | Alles over n0nx0x 303 sequencer clone | eigen zure brouwsels op soundcloud
Rvooh is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 20:25   #60
glennplumber
Kneed je synth

glennplumber's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Rvooh Bekijk bericht
Ik versta nog steeds niet dat roland erin slaagt een software based clone the maken die volledig ruk klinkt in vgl met de echte, en dat iedereen nog gaat beweren dat het even goed of beter klinkt

Code:
https://www.youtube.com/watch?v=ua8J_C4FBt4&t=3m47s
vs
https://www.youtube.com/watch?v=ua8J_C4FBt4&t=3m36s
zelfs op een gsm klinkt de ene veel vetter dan de andere.

Roland TR-08 Drum Machine demo ft. The Egyptian Lover (King of the TR-80 - YouTube
De eerste keer had je mij gelijk! De kick van de 808 klinkt veel voller.

Echter staat op de 08 de decay veel lager

Dat hoor je er vlak achteraan want dan draait ie hem open.

Kneed......je......synth
glennplumber is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten