Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 8 juni 2017, 20:23   #1
champ
Vintage lid

champ's schermafbeelding

ROLI: Seaboard Block

Create astonishingly expressive music on a portable, super-powered keyboard.
Touch and shape your sound on Seaboard Block's soft, pressure-responsive musical surface.
Play a powerful standalone instrument — and extend its power by connecting to other Blocks.

€349,-

Meer info: https://roli.com/products/blocks/seaboard-block
champ is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juni 2017, 20:44   #2
mcdjan007
lid zonder grenzen

mcdjan007's schermafbeelding

tof ding en indrukwekkende demo. Altiijd een maar: die live en touch blocks die je apart moet kopen hadden van mij geïntegreerd mogen wezen. Moet je toch weer iets los erbij kopen .En cv outputs gaarne asap
mcdjan007 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juni 2017, 20:59   #3
champ
Vintage lid

champ's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door mcdjan007 Bekijk bericht
tof ding en indrukwekkende demo. Altiijd een maar: die live en touch blocks die je apart moet kopen hadden van mij geïntegreerd mogen wezen. Moet je toch weer iets los erbij kopen .En cv outputs gaarne asap
Het moet niet maar kan.
Denk dat de prijs van €349,- wel een heel stuk meer van die dingen verkoopt, misschien nog meer dan de Seaboard Rise. (die ik liever zou willen maar persoonlijk nog steeds veel te duur vind)
Oud 8 juni 2017, 21:30   #4
KeplerFinn

midi over usb-c.

Lijkt me ook niet erg handig om hardware synths mee aan te sturen. Is dat überhaupt mogelijk? Converter kabeltje?

I smell like I sound
KeplerFinn is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juni 2017, 23:04   #5
mcdjan007
lid zonder grenzen

mcdjan007's schermafbeelding

Het moet niet maar kan.

Octave shift toch redelijk onmisbaar, of je moet er gelijk 3 aanschaffen. Ach ja
mcdjan007 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2017, 00:25   #6
champ
Vintage lid

champ's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door mcdjan007 Bekijk bericht
Octave shift toch redelijk onmisbaar, of je moet er gelijk 3 aanschaffen. Ach ja
Die zitten er ook volgens mij, bovenaan links en rechts een pijltje.
Oud 9 juni 2017, 13:50   #7
Tom 32
Vintage lid

Tom 32's schermafbeelding

Mooi spul!
Ik heb al een tijdje een oogje op die lightpad en touchblocks en daar lijkt me dit een hele mooie aanvulling op.

Ach, het houdt me van de straat...
Tom 32 is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2017, 21:33   #8
r.5
Vers lid geweest

r.5's schermafbeelding

Zijn wel weer mini-keys 80% van de Rise... En natuurlijk nice de controls, XY-pad en softsynth...

https://support.roli.com/article/sea...ked-questions/

GEAR: Analog Rytm, Sub 37, Bass Station II, Matrix 1000, SQ80, Nord Modular, DX200, Mono Evolver, Blofeld, Streichfett, Wavestation Legacy, M1 Legacy, Deluxe Bass Big Muff, FireworX, M-One XL, MidiVerb IV, Monotron Delay, Triple-C, 3632, BCR2000, Pyramid, Zillion, Numerology 4 Pro, Logic Studio X, AMT8, Macbook Pro, ProFire 2626, 01V96, Monitor2USB, DT990, D8, Active MixCube, B&W PIPELINED: PHASED OUT: E5000 Ultra, X3
r.5 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juni 2017, 22:20   #9
Heine
Waarom ik ?

Heine's schermafbeelding

Week geleden bij Keymusic even de grote broer getoucheerd, maar dat voelde absoluut niet lekker aan. Misschien dat dat went, maar die eerste kennismaking viel erg tegen.

het is hoog tijd voor weer eens wat nieuw speelgoed.
Heine is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2017, 23:17   #10
SRPP
Vintage lid

SRPP's schermafbeelding

Het lijkt me zo'n toffe interface, maar altijd als ik er video's van zie, dan zie ik best veel spanning in de handen van mensen die hem bedienen.
In dat filmpje hier bovenaan ook, volgens mij moet je best wel stevig spelen om er alles uit te halen wat erin zit. Het aanslaan, vasthouden en schuiven, vergt volgens mij best wel wat effort.

Zijn er hier mensen met Roli (keyboard-esque) controllers?

Edit:
Maar dat filmpje van Marco Parisi waarin ie Hendrix speelt, fwoah, knap hoor.
SRPP is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2017, 23:29   #11
Tom 32
Vintage lid

Tom 32's schermafbeelding

Nog niet, maar ik ben wel voornemens zo'n lightpad, loopblock en seaboard block aan te schaffen.

In combinatie met de Dato Duo die ik heb besteld zie ik ook mogelijkheden om met vrienden lol te hebben met een kleine experimentele setup. Met z'n allen rond de tafel klooien met muziek.

Het experimentele karakter spreekt mij erg aan en ik zie ook wel toepassingen voor mijn modulaire systeem.
Mocht het mij bevallen dan is het systeem makkelijk uit te breiden.

Ach, het houdt me van de straat...
Tom 32 is nu online   Met citaat reageren
Oud 30 juni 2017, 13:43   #12
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door SRPP Bekijk bericht
Het aanslaan, vasthouden en schuiven, vergt volgens mij best wel wat effort.
Valt best wel mee, de bediening is juist heel soepel. Ik heb er zelf geen, maar wel paar op gespeeld op beurzen. Ik vind het heel mooi en intuitief spul, met als voornaamste nadeel dat er buiten de bijgeleverde software niet of nauwelijks plugins zijn die support bieden voor de extra controls.

/edit/ zie dat er met remapping wel heel wat mogelijk is, dus plugin support zou dan wel OK moeten zijn met beetje tweaken.

Laatst gewijzigd door Von Naphoven; 1 juli 2017 om 21:57
Von Naphoven is nu online   Met citaat reageren
Oud 30 juni 2017, 18:07   #13
willem1958
Vintage lid

willem1958's schermafbeelding

Citaat:
Het aanslaan, vasthouden en schuiven, vergt volgens mij best wel wat effort.
Kan me bijna niet voorstellen dat je de drukgevoeligheid niet kan instellen.
En zo niet dan is dat niet goed uitontwikkeld vind ik, juist bij zo'n keyboard waar het er zo op aankomt om lekker subtiel te spelen.
willem1958 is nu online   Met citaat reageren
Oud 13 juli 2017, 21:02   #14
SRPP
Vintage lid

SRPP's schermafbeelding

Niet over de Seaboard Block, maar wel van toepassing:

Mooie review, niet te schreeuwerig, inhoudelijk interessant, en GVD wat kan ie spelen.
SRPP is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2017, 19:07   #15
Rhy
Veteraan

Rhy's schermafbeelding

maat van me uit Amerika kwam er net mee. Mijn eerste reactie was zoiets als "gaaf", totdat ik de prijs zag. Hmz. Voor beduidend minder geld kan je dan bij http://www.korg.com/us/products/computergear/ toch ook leuk slagen? Totdat je er wat dieper op in duikt qua seaaboard block specs. Ingebouwde batterij bijvoorbeeld en eerder genoemde MIDI over USB-C, maar ook bluetooth. Maakt het toch een zeer leuke gadget! Nog maar even sparen, en reuze benieuwd ook naar ervaringen van anderen.

En dank voor die Seaboard tip! Hoopte vervolgens op een gunsterige prijs, maar helaas die kost ca. €1100. Dan liever 3 van die losse Blocks.
Rhy is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2017, 19:28   #16
Rhy
Veteraan

Rhy's schermafbeelding

excuses voor 2 posts snel achter elkaar, krijg het even niet voor elkaar om de vorige post te editten. Anyway vond deze informele omschrijving op de site van een bekende online retailer m.b.t. Roli Seaboard Rise 49 (en Blocks er veel op lijkt) die veel duidelijkheid biedt:

Citaat:
Algemeen

Dat Roli enkele golven in de muziekvijver heeft laten ontstaan zal niemand ontgaan zijn: prijs na prijs won het innovatieve concept. Een grotere versie van de Rise kon dan ook niet uitblijven: het Roli Seaboard Rise 49 USB keyboard. Het concept staat als een huis: een klavier en een viool in één. Het zijn de toetsen van een regulier klavier met 49 toetsen, maar in feite is de Roli een grote touchpad (of een ribbon controller) waardoor u horizontaal en verticaal slides kunt maken. Deze slides past u toe terwijl u een toets indrukt. Dus wat u vroeger met de pitchbender en het modulatiewiel deed, doet u nu met de ingedrukte toets zelf, precies zoals een violist slides maakt.

Eigenschappen van de Roli Seaboard Rise 49

De genoemde toets is bij dit Roli-product een wat achterhaald begrip. Ze noemen het een 'keywave', omdat er een golvend siliconen rubberlaagje over het binnenwerk zit. Naast de genoemde horizontale en verticale slides zijn er nog andere parameters te bedienen. Allereerst is de Seaboard gewoon aanslaggevoelig zoals normale klavieren dat zijn. Aftertouch was natuurlijk ook niet moeilijk om te ondersteunen, maar 'lift' zal nieuw zijn voor de meeste toetsenisten. Deze parameter hangt samen met de snelheid waarmee u een toets los laat. Al deze dynamische expressiemiddelen kunt u koppelen aan een MIDI-controller. U kunt zo dus ongekend expressieve en muzikale klanken ontwerpen die maximaal reageren op wat u allemaal doet tijdens uw klavierspel.

Equator

Zoals eerder genoemd werkt al deze expressie polyfoon. Wie iets van klanksynthese en MIDI-controllers weet zal zich afvragen hoe dit allemaal werkt, en óf het allemaal werkt. Het antwoord hierop is Equator, de meegeleverde software. Dit is een uitgebreide virtuele synthesizer die helemaal geënt is op de mogelijkheden van de Seaboard. Het spreekt dan ook voor zich dat deze software enigszins afwijkend is van de standaard virtuele instrumenten, aangezien de Seaboard eigenlijk een heel ander soort instrument is. U krijgt wavetable oscillatoren, sample-playback, FM-synthese, aangevuld met twee LFOs, uitgebreide routing en uitgebreide filters (inclusief kamfilters). Dit is al heel erg uitgebreid, maar de meeste echte winst zal bij de performance komen te liggen. De mogelijkheden laten zich dan ook niet eenvoudig beschrijven in tekst, u moet het eigenlijk gewoon zelf horen en testen.

alsmede iets over de technologie van aanraking:

Citaat:
dankzij zijn 5 D Touch technologie. Deze innovatieve technologie kunt u geluiden met behulp van verschillende gebaren zoals staking, pers, Glide, dia en Lift om het meeste uit uw geluid manipuleren

Kortom het geld wel waard.

Laatst gewijzigd door Rhy; 29 juli 2017 om 19:34 Reden: editten van deze post werkt vervolgens dan wel weer ...
Oud 29 juli 2017, 22:48   #17
willem1958
Vintage lid

willem1958's schermafbeelding

Er schijnen al daws te zijn zoals Bitwig die het al hebben geïmplementeerd maar bijv in Ableton moet je momenteel nog 10 miditracks openen om volledige functionaliteit te hebben en Ableton is zelfs op de grote laptops nog steeds klein dus beter nog even wachten.
Vroeg of laat zal Ableton ook wel met een oplossing komen.
Die kleine is qua prijs wel interessant op zich.
willem1958 is nu online   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2017, 13:24   #18
Rhy
Veteraan

Rhy's schermafbeelding

en dat is een ander punt waar ik al tijden mee zit. Want okay, dan heb je een toffe controller en dan inderdaad nog een sequencer als Logic of Ableton, wat in mijn geval al jaren de reden is om maar niet opnieuw te gaan musiceren. Complexiteit vs. tijd vs. leercurve verhaal. Maar hoe meer YouTube filmpjes ik zie over de Seaboard Block. Hoe enthousiaster ik wordt. Dit is bijvoorbeeld ook een aanrader om even te kijken qua simplicity / setup / creatieve mogelijkheden:

Laatst gewijzigd door Rhy; 30 juli 2017 om 13:36
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten