Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 29 december 2015, 18:25   #21
DigiLoog
Vintage lid

DigiLoog's schermafbeelding

Luister naar de chorus op de SSE en Synthex, daar valt al het andere bij in het niet.
DigiLoog is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2015, 09:39   #22
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Ik ben wel fan van de Juno Chorussen. Heb ook een input op mijn SSE en die klinkt inderdaad anders, breder. Dat neemt niet weg dat die uit de Juno reeks ook prima inzetbaar is..

Oorspronkelijk geplaatst door MacGyverGear Bekijk bericht
En nog een 3101 als ik het goed heb.. circuit zal wel anders zijn. Jx3p heeft ook een iets te intense chorus vind ik..
De 3101 is een clock om de BBD aan te sturen. Deze doet niet zo veel met de sound.
Je zou de Jx3p vrij simpel kunnen modificeren, zodat de chorus wat minder in het output signaal word gemixt.
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2015, 10:26   #23
MacGyverGear
Frequently kind

MacGyverGear's schermafbeelding

Ik vind de snelheidsregeling van de Kiwi mod wel goed.. alleen de complete mod zelf vind ik een beetje te prijzig..
De Alpha Juno heeft het trouwens ook een snelheidsregeling op de chorus.. erg leuk synthje ook.
Toch voor lekkere pads vind ik dat de Jx3p een beetje raar reageert met de envelopes.. 'k weet niet wat het is.. dan vind ik een Alpha juno mooier.. en zit ook dichter bij een Jx8p misschien ook door het filter..

2 andere bakkies met analoge chorus die ondanks wavetables best lekker klinken zijn de K3 en DW6000.. ik layer deze 2 wel 's en dan wordt het nog romiger..
Check eerste seconden hieronder...
https://soundcloud.com/macgyvergear/80s-esque-wip
MacGyverGear is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2015, 12:27   #24
marcmarc
Vintage lid

marcmarc's schermafbeelding

"De 3101 is een clock om de BBD aan te sturen. Deze doet niet zo veel met de sound."
De 3101 genereert twee in fase omgekeerde clock pulsen. Die zijn van wezelijk belang voor het geluid. Als de twee clock pulsen iets uit fase zijn, dan hoor je dat direct in het geluid. Daarom hebben ze dan ook er een speciale chip voor gebakken.

En natuurlijk zit er ook verschil in de clockfrequentie (= delay time) tussen de diverse chorussen.

Het is altijd wat!

Linndrum LM2 9xPot frequency pitch mod beschikbaar.
http://www.synthforum.nl/forums/show...light=linndrum

http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/index.html
marcmarc is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2015, 13:19   #25
Roel
Vintage Lid

Roel's schermafbeelding

ik zou ook niet voor de versie met leds kiezen
Roel is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2015, 13:26   #26
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door marcmarc Bekijk bericht
"De 3101 is een clock om de BBD aan te sturen. Deze doet niet zo veel met de sound."
De 3101 genereert twee in fase omgekeerde clock pulsen. Die zijn van wezelijk belang voor het geluid. Als de twee clock pulsen iets uit fase zijn, dan hoor je dat direct in het geluid. Daarom hebben ze dan ook er een speciale chip voor gebakken.

En natuurlijk zit er ook verschil in de clockfrequentie (= delay time) tussen de diverse chorussen.

Uiteraard, maar omdat ik er van uit mag gaan dat dit in alle besproken apparaten goed geïmplementeerd is legde ik het even simpel uit. Voor de mensen die de buitenkant van synthesizers beter begrijpen dan de binnenkant.
Oud 30 december 2015, 13:31   #27
Eraser127
Vintage lid

Eraser127's schermafbeelding

Faderkit ok, leds iets minder tenzij ze te dimmen zijn.

3630 Compressor|Arion SOD-1|Tube MP|BCR2000|DT 770 Pro|DS1|GX700|FX57|Xboard25|Small Clone, Small Stone, Big Muff, Electric Mistress Deluxe|M8U|Compounder|UE400|Rokit RP-5|MPX1|JH-1 Jackhammer|MOTU 1224|Impact LX61|NYS-SPP-L1|Central Station|MWR-01 MetalWorker|Cubase Pro|Soft synths|Voiceworks|TH MPS
Eraser127 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2015, 20:00   #28
JurgeN
Stof verwijderen

JurgeN's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MacGyverGear Bekijk bericht
Ik vind de snelheidsregeling van de Kiwi mod wel goed.. alleen de complete mod zelf vind ik een beetje te prijzig..
De Kiwi-update is inderdaad niet goedkoop (ik heb 'm overigens via rubadub.co.uk. en dat scheelde weer gedoe met de douane (als je 'm uit Nieuw Zeeland laat komen)), maar ik vind het zeker het geld waard (zeker in combinatie met vervangen van de (alle) voice chips).

Ik overweeg deze upgrade wel (wacht nog even de prijs), maar zie ook een potentiele drempel in de LEDs in de faders (bij mij werkt alles nog goed, dus echt nodig zal het niet zijn), dus een LED-loze of dimbare- versie zou fijn zijn.

De foto doet, vind ik, geen recht aan de upgrade. Zeker de LEDs in de onderste Juno lijken veel te fel, maar zoals aangegeven is het nog niet helemaal af....

Leuk om te zien dat de Juno nog steeds mee doet...

JurgeN

Gear list: Eindelijk afgestofd en opgesteld. Nu alleen nog aansluiten (en een computer er aan, ander mengpaneel, een goede stoel, een paar luidsprekerboxen, de rest van de kamer opruimen, en...en...en. )
JurgeN is offline   Met citaat reageren
Oud 6 januari 2016, 08:41   #29
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

Waarom niet normale faders,zonder led?

Mensen die een vintage juno 106 hebben willen die meestal niet modden.

ik ga ervan uit dat iedereen wel faders kan laten maken goedkoop met plastiek shafts (met led dus) in China

Volledige metal shaft is al iets ingewikelder (moet je al enkele duizenden laten maken),ik ga ervan uit dat dit de reden is dat je 'vervangers' met leds aanbiedt.
egres is offline   Met citaat reageren
Oud 6 januari 2016, 16:44   #30
Dnaab136

1: Als je iets of wat op de hoogte bent van hetgeen ik maak en verkoop, dan weet je dat dit alles behalve "goedkoop" is. Ik hou er een zéér hoge standaard op na en het eerste stuk electronica dat ik gemaakt heb en in-the-field gefaald heeft moet nog terugkomen. Je mag hetzelfde van dit verwachten.
2: Het enige dat nu verkrijgbaar is, is goedkope brol uit China, met metal shaft.
3: Niemand heeft iets aan hetgeen waar jij van uit gaat.

En last but not least: Die leds zitten er in omdat ik die zelf persoonlijk leuk vind en ook een heel klein beetje omdat het vedomd goede faders zijn die fantastisch aanvoelen.
Dnaab136 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 januari 2016, 20:16   #31
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

Citaat:
3: Niemand heeft iets aan hetgeen waar jij van uit gaat.
daar heb je het 100% helemaal fout makker,elke tech die een Juno fader moet vervangen heeft geen reet aan je led faders

je faders sets zijn dus enkel en alleen goed voor moded junos,idem als die fadermods voor de arp odyssey

ALLE,los van hoe goed je denkt je kwaliteit wel mag zijn,plastic shaft faders zijn mechanish zwakker/minder duurzaam.
egres is offline   Met citaat reageren
Oud 6 januari 2016, 20:41   #32
marcmarc
Vintage lid

@egres:
Hier heb je een punt.
Hoe zeer ik ook ten hoogste waardeer wat Dnaab maakt en waar hij toe in staat met b.v. zijn voicevervanging voor de Juno 106, ben ik niet gecharmeerd van zijn kerstboom-vervanging waarbij je dan ALLE sliders moet gaan doen.

@Dnaab: doe die kerstboom weg en lever goede vervangings sliders. Dat zal heel veel mensen blij maken en een bak geld opleveren i.p.v. die misplaatste eigenpijperij met die leds.

Sorry, ik kom het niet laten om een beetje aggresief te zijn ;-)

Het is altijd wat!

Oud 6 januari 2016, 21:32   #33
Dnaab136

Wat een gezeik gasten. Het meestvoorkomende probleem met de originele faders is de metal shaft die los komt uit het stuk plastic met wipers. Tot zover het nut van de extra stevigheid van dat metaal.

Non-led versie komt er sowieso voor de HPF en mogelijks ook voor de andere. Maar, alles op zijn tijd.
Oud 6 januari 2016, 21:53   #34
marcmarc
Vintage lid

@Dnaab:
Fijn om te horen dat alles op z'n tijd komt ;-).

"Het meestvoorkomende probleem met de originele faders is de metal shaft die los komt uit het stuk plastic met wipers."

Jij blijft voor mij een boeiende ontwerper die ik hoog heb zitten doch, weinig van wat je hier beweert herken ik uit mijn intensieve praktijk. Ik heb het hier over de Juno 106 om dat even extra te benadrukken.
Dat geeft allemaal niks want, als je zeker van je zaak ben kan je dit stootje best wel hebben. Toch?
Het als gezeik af doen vind ik een zwaktebod waarmee je een aantal mensen hier blijkbaar als minder onderlegd beschouwd. Dat is onterecht!

Het is altijd wat!

Oud 6 januari 2016, 22:14   #35
Dnaab136

Zie foto: Is ook hetgeen dat ik te horen krijg van zowat alle reparateurs en service centra wereldwijd.
Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_0044.JPG‎
Bekeken: 58
Grootte:  268,8 KB
ID: 107126  
Oud 6 januari 2016, 23:00   #36
Dnaab136

3e serie protypes is nu besteld met volgende aanpassingen:

- Helderheid van de leds volgt de positie van de faders nu volgens de wet van Fechner en Weber zodat de helderheidsvariatie vloeiender waargenomen wordt.
- Aanstuurstroom van de leds onafhankelijk van de spanningsval ervan. M.a.w. de leds kunnen vervangen worden (je kan ze er gewoonweg uit trekken en andere in steken) door alle andere types en kleuren zonder verdere aanpassing.
- Het Stroomverbruik van de stuurelectronica is serieus verlaagd. Het totaalverbruik is nu dat van de leds + enkele µA wat ver beneden de headroom is van de voeding van de juno.
- Helderheid kan extern zeer flexibel gedimd worden. 1 enkele pulldown weerstand/potentiometer is genoeg voor alle faders. 0-5V is ook goed en een LDR (lichtgevoelige weerstand) kan ook geplaatst worden zodat de helderheid meegaat met het omgevingslicht. Indien gewenst kunnen de faders ook afzonderlijk gedimd worden. Kan bvb. nuttig zijn voor diegene die verschillende kleuren leds samen gebruiken en de helderheid op elkaar wensen af te stemmen (witte leds zijn bvb een pak helderder dan rode).

Wat de kerstboomfoto betreft: De helderheid van de faders (en de lichtjes in de boom) is een pak minder dan op de foto. Het is ook zo goed als onmogelijk (Door onvolmaaktheid van de kleurfilterarray, bleeding naar buurpixels, channel clipping,...) om met een digitale camera leds to fotograferen. Bijgevoegde foto (2e prototype) is iets beter, maar de kern van de leds slaat nog altijd wit/geel uit terwijl die in werkelijkheid diep rood is.
Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  DSCF1376 small.jpg‎
Bekeken: 67
Grootte:  132,1 KB
ID: 107127  
Oud 6 januari 2016, 23:13   #37
j.baars
vintage eigenheimer

j.baars's schermafbeelding

ik vind het als repateur die minstens 100 juno106 heeft gerepareerd...,
er best wel goed uitzien die ledjes.
alleen wat mij een beetje tegenstaat is dat je dan tegelijk alle faders moet vervangen.
kom er ook losse faders zonder leds?

ik ben trouwens ook nog bezig met juno uitbreidingen. extera vco´s of dco´s, en een extra lfo, en een extra adsr.
komt later dir jaar.

/\/\/\/\/\/\/\\/\/\/\/\\//\/\/\//\//\/\/\\//\/\/\/__ //\///\\\////\///\/\/\/\/\/\/\\\\//\///\///\//\/\\///\//\\//\\/
https://soundcloud.com/milky-way-gas-station

j.baars is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2016, 17:25   #38
efexor
The Analog Collective

Denk dat Dnaab136 wel goed bezig is.
Als je de kwaliteit van z'n voice chips checkt,
Hoeveel Juno's zijn er ondertussen al niet gered van de slachtbank voor onderdelen omdat ze niet meer te verkrijgen zijn?
efexor is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2016, 17:49   #39
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door efexor Bekijk bericht
Denk dat Dnaab136 wel goed bezig is.
Als je de kwaliteit van z'n voice chips checkt,
Hoeveel Juno's zijn er ondertussen al niet gered van de slachtbank voor onderdelen omdat ze niet meer te verkrijgen zijn?

Tientallen zeker maar ik durf al wel honderdtallen te beweren. (Alleen de beste heer zelf weet hoeveel kitjes die verkocht heeft.)

Van mij hadden de LEDs ook niet gehoeven maar 100x liever deze pots i.p.v. krakende/niet werkende pots.. God, wat heb ik daar een hekel aan
Oud 9 januari 2016, 13:50   #40
JurgeN
Stof verwijderen

JurgeN's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Dnaab136 Bekijk bericht
3e serie protypes is nu besteld met volgende aanpassingen:
Wat de kerstboomfoto betreft: De helderheid van de faders (en de lichtjes in de boom) is een pak minder dan op de foto. Het is ook zo goed als onmogelijk (Door onvolmaaktheid van de kleurfilterarray, bleeding naar buurpixels, channel clipping,...) om met een digitale camera leds to fotograferen. Bijgevoegde foto (2e prototype) is iets beter, maar de kern van de leds slaat nog altijd wit/geel uit terwijl die in werkelijkheid diep rood is.
Ik bedenkt me nu, met de hoeveelheid updates die er voor de juno nu zijn, deze een significant andere synth wordt:
Binnenkant: Kiwi update board, nieuwe voice boards
Buitenkant: sliders en synthographics opdruk, houten zijkantjes

What's next...

JurgeN

Gear list: Eindelijk afgestofd en opgesteld. Nu alleen nog aansluiten (en een computer er aan, ander mengpaneel, een goede stoel, een paar luidsprekerboxen, de rest van de kamer opruimen, en...en...en. )
JurgeN is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten