Synthforum

Mededelingen

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 19 december 2016, 14:22   #41
demian
Tijdelijk lid

demian's schermafbeelding

Het ging er om hoe een verkoper met het aankoopgeneuzel om zou kunnen gaan, van uit dat oogpunt is een aanbetaling een goede oplossing.

In veel gevallen is het ook een prima manier om een optie op een synth te hebben waar je niet gelijk om kan komen. Al regelmatig een aanbetaling gedaan (maar ook gekregen) om die reden.

Als koper hoef je het niet te doen, maar als je het niet vertrouwt dan moet je betreffend apparaat sowieso links laten liggen.

Error: Invalid signature, warning message send to admin.
demian is nu online  
Oud 19 december 2016, 14:28   #42
demian
Tijdelijk lid

Overigens vind ik 20,- euro aanbetaling wel een erg niet relevant (laag) bedrag bij aankopen die de 400/500,- euro toch al snel overschrijden. Maar als de onzekerheid over een bedrag van 20,- je al te groot is dan kan je de 2e hands markt beter helemaal maar links laten liggen.

demian is nu online  
Oud 19 december 2016, 16:38   #43
Leo
monkey on my back

volgens mij had dit topic de titel Zeurende, wantrouwende, trage kopers

maar ik lees vooral berichten van zeurende, wantrouwende verkopers
Leo is offline  
Oud 19 december 2016, 16:54   #44
demian
Tijdelijk lid

Oja, kopers idd.

Nu ben ik overigens de gene die bijna altijd van het goede vertrouwen is, vandaar ook dat ik 3x opgelicht ben in 1 jaar tijd, 2x als koper (waarvan 1x via ebay) en 1x als leverancier (dat laatste was zakelijk overigens en kan je een mooie Jupiter 8 voor kopen)

Dus ja, aanbetalingen, niks mis mee en in mijn geval meestal omdat ophalen dan pas een maand later plaatsvindt

demian is nu online  
Oud 19 december 2016, 17:11   #45
demian
Tijdelijk lid

Trouwens Leo, je zit er met je opmerking helemaal naast.
Jij weet helemaal niks van in welke hoedanigheid een eventuele aanbetaling tot stand is gekomen, beetje flauw wat jij suggereert. Ik heb een half jaar geleden nog 4 behoorlijk dure synths naar iemand gebracht die ik had verkocht zonder dat het geld was bijgeschreven wat wel de bedoeling was. Dan moet je toch wel vertrouwen hebben vind je niet, bij overdracht zou ik het op de rekening moeten hebben maar ik had het 3 weken later pas omdat de Belgische belastingdienst er beslag op had gelegd zonder dat te laten weten. Flink in de rats gezeten toen, en die jongen kon bewijzen dat het betaald was, maar t geld was weg. Maar toch maar vertrouwen hebben dat het goed kwam. En fyi, meeste aanbetalingen die ik meemaak zijn op verzoek van de ander.

Nu ga jij zeker weer over een knipoog beginnen.

demian is nu online  
Oud 19 december 2016, 17:29   #46
Leo
monkey on my back

nee hoor, niks daar verschuil ik me niet achter.
wat ik sowieso niet begrijp, is dat jij denkt dat ik iets suggereer in dat ultrakorte bericht.
waar zit m de suggestie dan?!

ik reageerde namelijk juist niet op jouw posts, maar op de meeste andere, met allerlei zeurverhalen over andere mensen die zeuren.

en het ging over wat ik eerder had gepost: draai het eens om.
ik ken zat 'zeurende' verkopers ook. over betrouwbaarheid wil ik het niet hebben, maar verschillende mensen hebben vaak verschillende ideeŽn over perfecte staat. etc.
ik las zelfs nog een post van iemand die het zo erg vond dat iemand hem had laten zitten zonder wat te laten horen. dat was wel een waard, als ik bedenk dat ik weken, zo niet maanden achter mijn geld aan heb moeten zitten en uiteindelijk een flink stuk verlies moest nemen, vanwege drugs- en schuldproblemen van betrokkene, toen ik eens zo dom was iets te versturen voor de betaling uit.

ik vraag ook wel eens om een aanbetaling, een enkele keer, gewoon omdat ik het beu ben om iets 2 weken te reserveren, waarna het alsnog niet doorgaat. met name de combinatie van heel vlot reageren op een (gewild) artikel, daarna afdingen en dan vragen of ik iets wil vasthouden voor de bedongen lagere prijs - en daarmee dus mij de gelegenheid ontzeggen het ding alsnog binnen die zelfde periode voor de vraagprijs te verkopen - is een favoriet.

maar het blijft gewoon een inschatting van de dag. om wie gaat het, om wat gaat het, wat heb ik de week ervoor meegemaakt, ben ik in goede doen. hoe is het weer..... enz.

dat was ook iets waar ik impliciet op reageerde: al die universeel ware oplossingen die sommige mensen aandragen.

zoiets dus.
Leo is offline  
Oud 19 december 2016, 17:30   #47
Leo
monkey on my back

het is ook wat iemand hier ergens zei (misschien was jij het wel): als je het allemaal niet ziet zitten. blijf dan weg van die tweedehandsmarkt.
Leo is offline  
Oud 19 december 2016, 20:21   #48
Anatal
www.anatal.io

Anatal's schermafbeelding

Wel mooi deze draad, moet even afreageren. Zet ik een alpha juno voor een te lage prijs neer want mijn hele inbox stroomt over, is ok, ik gun het de eerste van harte. Heb verder geen studio dus zeg neem maar mee als er iets is neem ik het terug. Heb vierkante stroomkabeltje ergens anders , kan daar opgehaald worden want het moest perse vandaag.

1ste reactie koper : het al het is allemaal weer vaag.
Verkoop hem maar aan iemand anders.

Ik verbaasd mezelf nog wat nader verklaren

Laatste reactie koper : vooral het ontbreken van een volmondige verklaring dat de synth technisch 100% in orde is de belangrijkste reden om niet verder te gaan met de aankoop

Nou vraag ik je wanneer krijg je nou de kans iets op je gemak thuis uit te proberen en als het niet goed is geld terug. Feitelijk een dag garantie voor een alhpa uno van 250 euro??? Alsof ik voor dat bedrag mijn hele reputatie naar de klote zou helpen. Ben ik nou gek of is dit normaal? Het apparaat van 30 jaar oud voor 250 euro moet volmondig verklaard 100% technisch in orde zijn, hij moet dus gewoon nog niet uitgepakt in de doos zitten. Dan moet je toch gewoon nieuw kopen met zo'n houding en niet mee willen rijden met de vintage trein voor niets. Zo dat is eruit.
Anatal is offline  
Oud 19 december 2016, 20:31   #49
anoniempje
hobby knooier

anoniempje's schermafbeelding

Nou voor 250 euro voor een alfa Juno 1 zou ik ook wel wat meer zekerheid willen over de staat voor ik de auto pak, het is niet bepaald een koopje ofzo.

Mijn alfa Juno 2 in nieuwstaat met originele dozen, handleidingen en een pg300 in nieuwstaat ging als setje voor 450 euro een jaar of 2 terug.
anoniempje is offline  
Oud 19 december 2016, 20:42   #50
Anatal
www.anatal.io

Anatal's schermafbeelding

dan snap ik niet waarom ik zoveel reacties krijg, nog nooit meegemaakt. Ik had echt zoiets van zeker te weinig gevraagd, niet dat het me uitmaakt, ik kan het bedrag uitstekend gebruiken , was alleen maar blij dat het zo lekker ging. nu zit ik best wel met een vreemd gevoel erover. gelukkig zijn er dus nog genoeg die hem wel willen en daar geldt hetzelfde voor, als dezelfde dag iets mis blijkt dan neem ik m gewoon terug. ik ga nu maar proberen er niet meer aan te denken geloof ik, dat lijkt me het best
Anatal is offline  
Oud 19 december 2016, 20:47   #51
Nicolas 2000
Lidl

Nicolas 2000's schermafbeelding

Een aanbetaling vragen als iemand vraagt om een apparaat langere tijd vast te houden vind ik dan wel weer normaal. Als ik iets wou verkopen heb ik door dat soort pipo's ook al genoeg kansen door mijn neus geboord gezien.

Het ging in mijn opmerkingen over verkopers die standaard een aanbetaling zouden vragen ook al zou ik er asap om komen.

====DOT MATRIX WITH STEREO SOUND====
Nicolas 2000 is offline  
Oud 19 december 2016, 20:48   #52
DigiLoog
Vintage lid

DigiLoog's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door demian Bekijk bericht
Ik ben overigens de gene die bijna altijd van het goede vertrouwen is, vandaar ook dat ik 3x opgelicht ben in 1 jaar tijd, 2x als koper (waarvan 1x via ebay) en 1x als leverancier.
Niet meer van goed vertrouwen zijn zou ik zeggen.
Ik ben al sinds eind jaren tachtig aan het kopen en verkopen van vintage gear en ben zowel als koper alsmede verkoper nog nooit opgelicht, de reden is simpel.
Niks vooruit betalen zowel zelf niet als koper alsmede van koper in spe ook niet, altijd zelf ophalen (kun je het item meteen testen op goede werking) of te verkopen item altijd laten ophalen door koper en altijd cash (laten) betalen.
Bij elke ander voorstel van verkoper of koper haak ik af.
Als verkoper alleen wil opsturen en een test dus niet mogelijk is gaan bij mij ALLE alarmbellen af, wat is er aan de hand met het item of bestaat het item wel eens?
Ben je zelf te lui of te zuinig om 50 tot 100 euro brandstofkosten uit te geven om iets op te halen en kiest zelf voor opsturen dan moet je achteraf ook niet klagen dat item niet (naar behoren) werkt of nooit aankomt.
Ik mag dan wantrouwend zijn maar dat heeft mij tot nu toe voor onheil bespaard.

Laatst gewijzigd door DigiLoog; 19 december 2016 om 21:16
DigiLoog is offline  
Oud 19 december 2016, 21:06   #53
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

Ik zie niet in waarom ik iets vooruit zou moeten betalen als ik achteraf cash ga betalen aan de persoon,ik denk dan eerder dat de verkoper iets te verbergen heeft!

Als je online koopt dan is het logisch dat je alles vooruit betaalt natuurlijk,dan neem je ook het risico erbij.
egres is offline  
Oud 19 december 2016, 21:18   #54
DigiLoog
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door egres Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom ik iets vooruit zou moeten betalen als ik achteraf cash ga betalen aan de persoon,ik denk dan eerder dat de verkoper iets te verbergen heeft!.
Hť, na aper
Had ik niet net iets van dien strekking verteld
DigiLoog is offline  
Oud 19 december 2016, 21:21   #55
DigiLoog
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door egres Bekijk bericht
Als je online koopt dan is het logisch dat je alles vooruit betaalt natuurlijk,dan neem je ook het risico erbij.
Als je Baxshop of Thomann al niet meer vertrouwen kunt dan weet ik het niet meer
DigiLoog is offline  
Oud 19 december 2016, 21:58   #56
OORzaak
Hangend lid

OORzaak's schermafbeelding

Kopen/verkopen

Oorspronkelijk geplaatst door Von Naphoven Bekijk bericht
Als iemand mij om een vooruitbetaling zou vragen zou ik in de meeste gevallen direct afhaken of het moet wel een ontzťttende buitenkans zijn. Vooral omdat in verreweg de meeste gevallen de transacties gewoon goed gaan vind ik het behoorlijk onbeschoft om zo wantrouwig te reageren op een potentiŽle koper die in 99% van de gevallen gewoon van goede wil is.
De aanbetaling vraag ik alleen als iemand wil dat ik het item voor hem wil reserveren voor een x aantal dagen, vind dat niet onbeschoft of vreemd.
OORzaak is offline  
Oud 19 december 2016, 22:04   #57
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door DigiLoog Bekijk bericht
Als je Baxshop of Thomann al niet meer vertrouwen kunt dan weet ik het niet meer
men heeft het hier over reserveren,en tweedehands eerder dus..

wakker worden!
egres is offline  
Oud 19 december 2016, 22:10   #58
DigiLoog
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door OORzaak Bekijk bericht
De aanbetaling vraag ik alleen als iemand wil dat ik het item voor hem wil reserveren voor een x aantal dagen, vind dat niet onbeschoft of vreemd.
En als koper niet/nooit komt opdagen gewoon de aanbetaling houden, moet die zich maar aan z'n afspraak houden.
DigiLoog is offline  
Oud 19 december 2016, 22:30   #59
Von Naphoven
Der SpaŖmacher
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door OORzaak Bekijk bericht
Nee, daar ben ik het wel mee eens als het om langere perioden gaat (dus niet 1-2 dagen ofzo). Mensen die 'wegens omstandigheden' willen reserveren en vervolgens met een vage smoes afhaken zijn erg irritant en kunnen er voor zorgen dat je een goede deal mist. Daar mag wat mij betreft ook wel een aanbetaling tegenover staan.

KOPEN KOPEN KOPEN - Roland A-01 en Gakken NSX-39 Pocket Miku!
KOPEN DUS, KLIK HIER!
Von Naphoven is offline  
Oud 19 december 2016, 22:47   #60
Klaas
Vintage lid

Ik ben die bewuste persoon die geen zin en tijd heeft om 250 kilometer met de auto te rijden als op de vraag of de alpha juno technisch 100% in orde is geen bevestigend antwoord komt van de verkoper. Het aanbod om als hij niet in orde is de synth binnen 24 uur terug te brengen en nogmaals 250 kilometer te moeten rijden is mijns inziens goed bedoeld maar niet bepaald praktisch.

Maar zoals ik de verkoper als zei zal hij er ongetwijfeld iemand anders (die misschien iets dichterbij woont) heel blij mee maken.

En ja, het is mijn inmiddels al meerdere keren overkomen dat er bij het ophalen of later bij aankomst thuis toch nog ongenoemde gebreken te voorschijn kwamen.
Vandaar dat ik nu toch echt kritischer ben geworden voordat ik besluit tot de aankoop; zelfs als de prijs laag en gunstig is.

Laatst gewijzigd door Klaas; 19 december 2016 om 22:58
Klaas is offline  
Discussie gesloten

Synthforum » Algemeen » Algemene Discussie [overig]

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten