Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 15 september 2014, 12:39   #121
joeribl

Oorspronkelijk geplaatst door bjonson Bekijk bericht
Precies dat begrijp ik zeker en wat je zegt: steeds een instrumenets bouwen en die te testen. Maar aangezien je schemas hebt, is mijn vraag daar meer op als je gewoon egt goed die schemas volgt en goed de tijd neemt en controleert wat je doet voor dat je hem iets soldeert moet het tog gewoon het zelfde wezen als een wille keurig tekst over te type zeg maar
Uiteraard maar met het toenemen van het aantal componenten neemt de kans op fouten ook toe. Dus ik denk als je precies werkt en de tijd neemt het wel te doen moet zijn.
joeribl is offline   Met citaat reageren
Oud 15 september 2014, 15:12   #122
ElSmurf

ElSmurf's schermafbeelding

Precies dat begrijp ik zeker en wat je zegt: steeds een instrumenets bouwen en die te testen. Maar aangezien je schemas hebt, is mijn vraag daar meer op als je gewoon egt goed die schemas volgt en goed de tijd neemt en controleert wat je doet voor dat je hem iets soldeert moet het tog gewoon het zelfde wezen als een wille keurig tekst over te type zeg maar
Was bij mij ook m'n eerste echte DIY project. Voordien veel kabeltjes gesoldeerd maar qua electronica nooit meer als'n simpel Velleman kitje. Als je de building guide op de site van e-lick mooi volgt, en je tijd neemt om elk componentje juist te zetten komt het wel goed. Ik had 1 IC socket omgekeerd gemonteerd, dus de IC die erin ging zat ook omgekeerd. Gewoon omgedraaid en alles werkte. Een oscilloscoop, een goeie multimeter en een degelijk soldeerstation zijn echter wel een aanrader!
ElSmurf is offline   Met citaat reageren
Oud 15 september 2014, 15:13   #123
ElSmurf

Oorspronkelijk geplaatst door Revok Bekijk bericht
Mooi! Waar heb je die behuizing laten maken? Is dat metaal?

Die is door Facim in Kapellen geproduceerd. Is een MgAl legering van 2,5mm dik. Heel stevig maar niet overdreven zwaar.
Oud 16 september 2014, 01:32   #124
Nisei
Vintage lid

Nisei's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door ElSmurf Bekijk bericht
Was bij mij ook m'n eerste echte DIY project. Voordien veel kabeltjes gesoldeerd maar qua electronica nooit meer als'n simpel Velleman kitje....
Een oscilloscoop, een goeie multimeter en een degelijk soldeerstation zijn echter wel een aanrader!
Welke beginneling heeft nou een oscilloscoop staan
Nisei is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2014, 07:35   #125
bjonson
Vintage lid

Is die oscilloscoop echt nodig? Zoja wat is een goed ding, staan Zoveel soorten op internet en kosten van 100 tot wel 1000 euro's ,

Goed soldeer station heb ik wel, multi meter ook.
Vraag me me wel hoe een dikke pint jullie gebruiken op de soldeer bout en hoe dik soldeer tin?
bjonson is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2014, 08:31   #126
Rvooh
Vintage Lid

Rvooh's schermafbeelding

Is die oscilloscoop echt nodig? Zoja wat is een goed ding, staan Zoveel soorten op internet en kosten van 100 tot wel 1000 euro's ,

Goed soldeer station heb ik wel, multi meter ook.
Vraag me me wel hoe een dikke pint jullie gebruiken op de soldeer bout en hoe dik soldeer tin?
Souncard scope en/of afstellen op gehoor
En een hele dikke pint

LINKE BOEL: rv0 shop met xoxbox onderdelen (n0nx0x panels, x0xlarge cpu, switches, ..) | c0nb0x control-app voor de x0xb0x (Mac/PC) | Alles over n0nx0x 303 sequencer clone | eigen zure brouwsels op soundcloud
Rvooh is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2014, 08:45   #127
bjonson
Vintage lid

Dat moet natuurlijk punt wezen
bjonson is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2014, 09:46   #128
shiftr
DIY!

shiftr's schermafbeelding

Ik ga trouwens alle weestanden in de kit van mij vervangen voor 1% metaal film.
Hiervoor gebruik ik de 0204 LR series van TE connectivity ... Deze zijn 3,5mm lang en passen gewoon plat op de print ipv rechtop. Lijkt me wat overzichtelijker en makkelijker te solderen.

http://nl.farnell.com/jsp/search/bro...D2021%2B215514
shiftr is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2014, 10:24   #129
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Een oscilliscoop is ook maar zo goed als de calibratie.. De oudjes op marktplaats zijn waarschijnlijk in de jaren 70 voor het laatst gecalibreerd..
Niet dat het dan niet werkt, maar de waarden op je schermpje zijn dan wel anders dan de knoppen aangeven. Kan onhandig zijn als je echt precies wil zijn.

-----------------------------------------------------------
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2014, 10:26   #130
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Arv Bekijk bericht
Een oscilliscoop is ook maar zo goed als de calibratie.. De oudjes op marktplaats zijn waarschijnlijk in de jaren 70 voor het laatst gecalibreerd..
Niet dat het dan niet werkt, maar de waarden op je schermpje zijn dan wel anders dan de knoppen aangeven. Kan onhandig zijn als je echt precies wil zijn.
Je kan een oscilloscoop ook calibreren. Heb je wel een oscilloscoop voor nodig.
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2014, 10:33   #131
Rvooh
Vintage Lid

Rvooh's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door shiftr Bekijk bericht
Ik ga trouwens alle weestanden in de kit van mij vervangen voor 1% metaal film.
Hiervoor gebruik ik de 0204 LR series van TE connectivity ... Deze zijn 3,5mm lang en passen gewoon plat op de print ipv rechtop. Lijkt me wat overzichtelijker en makkelijker te solderen.
oh dat valt wel mee, is enkel handig als je alle weerstanden in 1x bestukt, dan leg je er iets op en draai je het om
als je voice per voice werkt is het handiger rechtop, je soldeert dan telkens 1 'been' aan de componentzijde

de 808 zelf gebruikt ook geen metaalfilm 1%

LINKE BOEL: rv0 shop met xoxbox onderdelen (n0nx0x panels, x0xlarge cpu, switches, ..) | c0nb0x control-app voor de x0xb0x (Mac/PC) | Alles over n0nx0x 303 sequencer clone | eigen zure brouwsels op soundcloud
Rvooh is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2014, 10:50   #132
shiftr
DIY!

Oorspronkelijk geplaatst door Rvooh Bekijk bericht
de 808 zelf gebruikt ook geen metaalfilm 1%
De metaalfilm weerstanden waren in de jaren 80 denk ik duurder dan het personeel dat ze achteraf moest testen....
Zo op het forum van e-clicktronic te lezen kan een goed gebouwde yocto beter klinken dan een originele 808 als hij dichter in de buurt komt van de specs. Wat me ook op is gevallen in mijn kit en op het forum van de yocto is dat alle onderdelen in de kit echt van een belabberd goedkope kwaliteit zijn. Er wordt ook geadviseerd om de condensators op te waarderen.

Ik wil inderdaad eerst alle weerstanden van alle modules solderen en dan de rest per stem.
Oud 16 september 2014, 13:04   #133
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door shiftr Bekijk bericht
Zo op het forum van e-clicktronic te lezen kan een goed gebouwde yocto beter klinken dan een originele 808 als hij dichter in de buurt komt van de specs.
Specs qua klank worden in de meeste gevallen waarschijnlijk gemeten en dan opgeschreven allesziijnde specs.
Als je een term als beter gebruikt moet je natuurlijk ook je definitie van 'beter' geven. Nu staat er niks...
Een 808 klinkt zoals ie klinkt. Een kloon komt daar in de buurt van of niet. Een kloon klinkt nooit 'beter' dan het origineel want dan klinkt ie anders. Of jij dit mooier vind is een tweede.
Oud 16 september 2014, 13:13   #134
richard2000
SyBorg

richard2000's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Arv Bekijk bericht
Scope hoeft niet zo nodig gecalibreerd te zijn, je gaat op je scoop toch geen spanningen of frequenties meten, scoop is eigelijk gewoon plaatjes kijken.
Voor audio enzo heb je niet zo'n dure scoop nodig, tot 10Mhz is genoeg, memory is wel leuk, voor EG's bv.
richard2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2014, 13:15   #135
shiftr
DIY!

Hey ik heb het ook maar van horen zeggen maar ik kan me er wel wat bij voorstellen...

Ik bedoel de specs van het circuit. Als je meerdere 808's hebt gehoord weet je dat een 808 niet klinkt zoals ie klinkt. Daar zit nogal wat verschil tussen. Dat zal ook met de leeftijd te maken hebben.
Met beter bedoel ik dingen als een diepe kick. Een harde scherpe snare. (Mijn beide 808's hadden nogal last van doffe kartonnen doos geluid)
Oud 16 september 2014, 13:16   #136
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door richard2000 Bekijk bericht
memory is wel leuk, voor EG's bv.

Ja! Heb ik niet. Is toch jammer..
Oud 16 september 2014, 13:32   #137
richard2000
SyBorg

Ik ken dat, best lastig dat stipje volgen...
Oud 16 september 2014, 13:41   #138
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door richard2000 Bekijk bericht
Ik ken dat, best lastig dat stipje volgen...
Ik hoop dat ik er een sneller brein van krijg! (lijkt het trouwens niet op.. )
Oud 16 september 2014, 14:44   #139
ElSmurf

Ik weet toch al van één persoon die zijn 808 verkocht heeft nadat ie z'n Yocto klaar had.
Oud 16 september 2014, 15:19   #140
richard2000
SyBorg

Oorspronkelijk geplaatst door PWM Bekijk bericht
Ik hoop dat ik er een sneller brein van krijg! (lijkt het trouwens niet op.. )
Helaas, bij mij iig niet
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten