Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 22 december 2017, 18:45   #1
sKeLeTvM
.

sKeLeTvM's schermafbeelding

X-Mass Nocturn
Of deze Kerstman pakjes brengt is maar zeer de vraag...
Hoe dan ook, Happy One iedereen !
Bijgevoegde bestanden:
Bestandstype: mp3 X-Mass Nocturn.mp3‎ (9,07 MB, 60x gelezen)

sKeLeTvM is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2017, 21:38   #2
fas55

fas55's schermafbeelding

Ik heb hier toch weer met bewondering en waardering naar geluisterd beste skelettvm, het is wederom prachtig. Ik vraag me af hoe dit weer tot stand is gekomen, maar dat blijft een vraag. Over het algemeen zijn jouw producties hier op het forum zonder afbreuk te doen altijd van een ruim bovengemiddeld niveau.
Groeten
Frans

Music was my first love and it will be my last
www.soundcloud.com/fas55
fas55 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2017, 21:49   #3
DarkChaos
just music

DarkChaos's schermafbeelding

Mooie track, knap sound design en goede stereo imaging. Die autotune mag wel iets minder chaotisch
DarkChaos is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2017, 15:10   #4
sKeLeTvM
.

Oorspronkelijk geplaatst door fas55 Bekijk bericht
Ik heb hier toch weer met bewondering en waardering naar geluisterd beste skelettvm, het is wederom prachtig. Ik vraag me af hoe dit weer tot stand is gekomen, maar dat blijft een vraag. Over het algemeen zijn jouw producties hier op het forum zonder afbreuk te doen altijd van een ruim bovengemiddeld niveau.
Groeten
Frans
Dit is wel een heel erg mooi compliment en daar ben ik bijzonder blij mee. Bedankt.

Hoe zoe iets tot stand komt, daar zou ik bij wijze van spreken een heel boek aan kunnen wijden. Bovenstaande track ging vrij snel overigens. Geheimen heb ik niet, maar genoot wel een muziekopleiding. Veel zit in het compileren van sounds. Je fantasie is je enige beperking. Ik gebruik ook (haast nooit) geen drumloops of (synth) samples omdat ik vaak vind dat die net niet doen wat ik wil. Alles wat je hoort is gespeeld, geprogrammeerd, en vooral goed over nagedacht, geprobeerd, getrashed opnieuw gedaan. Tot slot, en dat vind ik voor iedereen met een home studio erg belangrijk : steengoede monitors en een steengoede ADDA. Omdat dat net heel goed laat horen wat je doet. En tot slot heel aandachtig afmixen. 5,6,7 of meer keer opnieuw. Een aantal dagen na elkaar. Want elke dag hoor je dan toch weer dingen die nog niet helemaal lekker zitten. Nogmaals dank voor je waardering !
Oud 23 december 2017, 15:10   #5
sKeLeTvM
.

Oorspronkelijk geplaatst door DarkChaos Bekijk bericht
Mooie track, knap sound design en goede stereo imaging. Die autotune mag wel iets minder chaotisch
Bedankt.
Oud 23 december 2017, 16:46   #6
willem1958
Vintage lid

willem1958's schermafbeelding

Goeie track, mooie balans in je sound.
Je hoort dat hier aan gewerkt is en over nagedacht en ook dat je het niet voor het eerst doet.
Enigste wat voor mij een beetje afbreuk doet is de autotune.
Dat geeft het voor mij een beetje het gevoel van het moet vooral populair klinken.
Natuurlijk heel persoonlijk zoiets maar met gewone zang had voor mij deze track nog wat beter geweest.
Maar misschien een beetje zeuren want het is gewoon een mooie track verder.
willem1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2017, 17:57   #7
e-Gloomy-nations
e-Gloomy-nations

e-Gloomy-nations's schermafbeelding

Heerlijk plaatje Skelet !! Die autotune mag idd wat minder, voor de rest een prima track. Enjoyed.
e-Gloomy-nations is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2017, 11:48   #8
sKeLeTvM
.

Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk bericht
Goeie track, mooie balans in je sound.
Je hoort dat hier aan gewerkt is en over nagedacht en ook dat je het niet voor het eerst doet.
Enigste wat voor mij een beetje afbreuk doet is de autotune.
Dat geeft het voor mij een beetje het gevoel van het moet vooral populair klinken.
Natuurlijk heel persoonlijk zoiets maar met gewone zang had voor mij deze track nog wat beter geweest.
Maar misschien een beetje zeuren want het is gewoon een mooie track verder.
Dank voor de appreciatie. Tja, die autotune...ik was al behoorlijk in kerst 'stemming'
Oud 24 december 2017, 11:55   #9
Robi
Vintage lid

Robi's schermafbeelding

Leuke track en doet me ook wel denken soms aan Daft Punk.
Die autotune is inderdaad wel aanwezig; voor mij niet heel storend overigens.
Robi is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2017, 12:10   #10
sKeLeTvM
.

Voor zij die interesse hebben een paar tips :

* lead op 01:36 op links, is rechts dezelfde partij met een andere sound, maar dan veel stiller. Soms doe ik het zo dat het in de mix nagenoeg niet meer hoorbaar is, maar net aanwezig so to speak. Vanaf 02:53 is dat nagenoeg het geval. Het is wel zoeken, liefst naar sounds die complementair zijn.
* Ik speel een percussieve 'polysynth' partij met een '0' attack, en een bepaalde release. (met de release kan je wat experimenteren) Die partij zet ik dan in wav. Vervolgens zet ik midi partij in reverse (zodat die partij omgekeerd wordt gespeeld, neem opnieuw op in WAV en zet die dan opnieuw reverse. Dan wijzig ik EQ's van beide partijen zodat de eene wat meer in mid en laag zit en de andere wat meer mid en behoorlijk veel hoog. Als je die 2 partijen dan in 2 tracks onder elkaar zet, dan met panning en extra FX speelt (al dan niet geautomatiseerd) kun je wonderbaarlijke resultaten krijgen. Kun je, want het is trial en error.
Bovenstaand wordt bv ook gebruikt met vocals waarbij de stem wordt opgenomen, dan in reverse en dan FX waarbij 0:100% wet gaat. Die FX opnieuw in WAV en daarna terug in Reverse. Dat zet je dan onder de orginele opname en zo komt de FX voor de stem.

* voor bass gebruik ik vaak een sub FX (MaxxBass Waves of standaard Logic) Wel subtiel gebruiken, mag haast niet hoorbaar zijn.
20Hz hoor je niet, maar voel je wel... ;-) Opletten met rumble.

* tijdens afmix alle kanalen die het niet nodig hebben : LOW CUT ! (dus alles wegsnijden tot waar je frequenties dat toelaten.

* heel stil mixen. Héél stil. Dan hoor je goed wat het luidst in je mix staat.

* quantize is mijn vijand. Ik tracht iets zo juist mogelijk, of beter gezegd met de beste feel in te spelen. De beste stukken kopïeer ik uiteraard. (vandaar mijn grootste respect voor ABBA en vele andere oudere bands, omdat alles wat je hoort toen ook werkelijk 'live' gespeeld is) Een fout spelen was simpelweg opnieuw beginnen en daarom werd er soms ook een jaar of 2 aan een album gewerkt...) Ik quantize nooit drums ! Toch niet volledig. De event-list / piano roll editor is mijn beste vriend en ik bekijk noot per noot inzake timing, velocity, lenght,enz. Ook voor synth partijen trouwens.

* track delay : ik gebruik vaak track delay omdat het je toelaat partijen bv bass een wat meer 'layed back' feel te geven.

* tracht 'stiltes' in je tracks te stoppen die je opbouwt naar een 'leegte' en dan terug opbouwen om te eindigen met een coda op het einde van je track (1:18 > 1:36 > 1:55)

* en uiteraard, luister veel naar artiesten die vergelijkbaar werk maken : https://soundcloud.com/trifonic/transgenic-rust-mix
(deze jongen schreef de muziek voor Assasins Creed op PS3 en heeft vele workshops op YouTube, one of my favorites)
Ik schuim vaak SC af naar andere artiesten, greedy for information...euh lees muziek ;-)

En zo zijn er nog tientallen, honderden dingen die je kan doen. Vrolijk kerztveest. Hik. ;-)

Laatst gewijzigd door sKeLeTvM; 24 december 2017 om 12:39
Oud 24 december 2017, 13:14   #11
willem1958
Vintage lid

willem1958's schermafbeelding

Citaat:
heel stil mixen. Héél stil. Dan hoor je goed wat het luidst in je mix staat.
Dat is een heel goede tip, zeker als je veel layers in een track hebt en wel heel logisch eigenlijk.

Citaat:
vandaar mijn grootste respect voor ABBA en vele andere oudere bands, omdat alles wat je hoort toen ook werkelijk 'live' gespeeld is
Leuk dat je Abba aanhaalt, ik heb wel 'ns in een documentaire gezien dat ze door dubbele sporen te maken aan de 'Abba sound' kwamen.
Ik geloof dat Jeff Beck met hi ho silver lining een van de eersten was die de solo 2 keer opnam en een fractie na elkaar ze in de mix zette om op die manier die dikke sound te krijgen.
Ik heb vroeger wel 'ns een jongen gesproken die betrokken was bij opnames voor Kayuta Hill van de band Partner.
Die vertelde ook dat het soms rustig een aantal dagen kon duren voordat een song er goed op stond.
En dan nog maar te zwijgen van Phil Spector die de muzikanten net zo lang liet spelen tot ze er zo ongeveer bij neer vielen.
Wat nu zo makkelijk is in een daw dat was toen een hele klus.....respect voor de oude garde!

Thanks voor een inkijkje in de keuken...

Laatst gewijzigd door willem1958; 24 december 2017 om 13:31
willem1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 december 2017, 10:28   #12
sKeLeTvM
.

Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk bericht
Wat nu zo makkelijk is in een daw dat was toen een hele klus.....respect voor de oude garde!
Om maar te zwijgen over de kostprijs van het materiaal en de studiotijd...$$$

Ik kocht in 95 een Amek Mozart tafel. 'Normale' jonge mensen kochten daar in die tijd een huis voor...
Reactie

Synthforum » Muziek algemeen » Tracks

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten