Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 2 augustus 2011, 09:04   #1
quisquater
Ebos

quisquater's schermafbeelding

aan de ene kant aan de andere kant
Sinds kort heb ik de vst's ontdekt en ja, ik ben onder de indruk.

Het gebruiksgemak,
  • ze zijn er meteen als je een track inlaadt in Cubase met de juiste presets op het juiste volume
  • ze zijn zo makkelijk te editten, je maakt spontaan en met plezier nieuwe sounds
  • ze zijn spotgoedkoop als je rekening houdt met wat je krijgt voor je geld
  • ze nemen geen plaats in
  • ze zijn veel uitgebreider van mogelijkheden dan de de digitale synths uit de jaren 90
Zo sterk onder de indruk zelfs dat ik overweeg om enkele van mijn hardware synths te verkopen om soft synths aan te schaffen. Op mijn verlanglijstje staan:
  • Komplete (wegens zo compleet en vooral voor Kontakt en Reaktor)
  • Alchemy (wegens waanzinnige mogelijkheden met samples)
  • Sylenth (wegens de extreem goede sound kwaliteit)
Heeft iemand reeds dit pad bewandeld, hardware verkocht om software te kopen? Beklaagd? Ik ben bang dat ik me binnen 5 jaar beklaag enkel pracht bakken verkocht te hebben... Aan de ene kant, aan de andere kant...
quisquater is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 09:44   #2
seiko
Unprofessional Abuser

seiko's schermafbeelding

ik denk dat velen dit pad al bewandeld hebben
en dat uiteindelijk dat pad een 'lus' blijkt te zijn waarbij je terug naar hardware gaat :-)
zo is het in elk geval bij mij...

-ben ooit enkel met hardware begonnen
-dan goeie PC gekocht en VST's ontdekt met de gouden voordelen (open je project en je VST klinkt nog exact zoals je hem savede, onbegrensd aantal presets en mogelijkheden)
- om toch wat het 'hardware' gevoel te houden, controllers gebruiken om je VST's aan te sturen
- zovéél VST's hebben en controllers dat je een keuze moet maken van 'welke VST gebruik ik en welke controller', op controllers aanduiden voor wat wélke knop dient etc

sinds enige tijd ben ik echter terug naar mn roots aan het gaan, en paar hardware bakken die elk maar één ding kunnen en waar voor elke functie een knop is en (liefst) géén menus bestaan (TR909/TR808/SH101/xoxbox/MS20)

Ik heb echter nooit hardware verkocht om software te kunnen kopen, heb altijd een combinatie van beide in mn studio gehad, en -gezien software quasi direct zn waarde verliest) hou ik die software ook gewoon bij.

Ikzelf heb Komplete en daar kom je al een héél stuk mee (om niet te zeggen : ben je een paar jaar zoet mee en met enkel dat pakket heb je eigenlijk alle soorten synthese, modular , FX...een hele nette studio eigenlijk).

Sylenth is ook erg goed.
Jaarlijks is er (nu net geweest) een moment dat Komplete voor géén geld de deur uit gaat (250 euro) en da's het moment om de deal te doen, wellicht moet je dan maar één hardwarebak verkopen :-)
Ook verwisselen Komplete pakketten wel al eens van eigenaar hier op't forum.

Maar je zou ook een iets modernere hardware synth kunnen kopen waar je dmv Program Change ook je patch oproept exact zoals je hem gesaved hebt...

Gear : Access Virus B /Elektron Machinedrum UW / Elektron Monomachine /Novation Drumstation / Roland TR-909 / Roland TR-808/ Sherman Filterbank 2 / Yamaha RS7000 / Xoxbox / Korg MS20 / Roland JX3P / Roland MKS30 / Akai MPC5000 / Waldorf Blofeld
Recording/sequencing : Ableton
Mixing : Yamaha O1V/Mackie 1402/Allen & Heath ZED R16
Monitoring : Mackie HR624
seiko is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 09:47   #3
Keybern
Vintage lid

Keybern's schermafbeelding

zelf zou ik altijd één hardware-bak houden, die voldoet aan minstens één van beide criteria:
- is analoog
- heeft dedicated controls voor quasi iedere parameter

Voor mij persoonlijk is dat de JX8p. Die gaat niet zo snel meer weg.

Sowieso zijn VA's de dag van vandaag soundwise zonder probleem te vervangen door softsynths. Tenzij je net die typische sound zoekt, maar dat geldt voor alles, dus laten we dat even buiten beschouwing laten.

Zoek je gebruiksgemak met een kwaliteit die niet onder hoeft te doen voor een VA, zeker niet twijfelen !

Keybern is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 09:49   #4
seiko
Unprofessional Abuser

seiko's schermafbeelding

misschien is het nuttig om aan te geven welke synths je hebt en zou willen proberen te vervangen door software ?

Gear : Access Virus B /Elektron Machinedrum UW / Elektron Monomachine /Novation Drumstation / Roland TR-909 / Roland TR-808/ Sherman Filterbank 2 / Yamaha RS7000 / Xoxbox / Korg MS20 / Roland JX3P / Roland MKS30 / Akai MPC5000 / Waldorf Blofeld
Oud 2 augustus 2011, 10:17   #5
quisquater
Ebos

Wel, ik merk dat ik sinds het gebruik van vst's bijvoorveeld mijn Korg Z1, Kawai K5000 en Kurzweil K2000 nog amper opzet. Maar dit zijn natuurlijk pracht synths... De Z1 zou ik wel houden denk ik, want die is echt wel uniek.
Maar hoe goed de K5000 ook klinkt, hij kan amper op tegen het vst geweld en een klank programmeren op de K5000 is echt wel moordend.
De K2000 mag er ook nog steeds best wezen, maar de klankkwaliteit, vooral van de effecten, kan ook niet echt meer op tegen die van de vst's. Maar 't is natuurlijk wel een Kurzweil K2000...
Begrijp je dat continu heen en weer geslingerd worden...
Ik heb ook een Yamaha A4000, die klinkt nog steeds supergoed, maar al dat gedoe met scsi schijven en cd-roms om een klank te laden zorgt ervoor dat ik Kontakt als vervanger zou gaan gebruiken.
Heb sinds kort ook een kleine Access Virus Rack, klinkt super, maar ik denk niet hij iets kan wat bijvoorbeeld Sylenth niet kan...en de laatste is een pak leuker om klanken op te maken...
Seiko heeft waarschijnlijk wel gelijk, 't is een lus...
Oud 2 augustus 2011, 10:30   #6
The Unholy
Hard lid

The Unholy's schermafbeelding

Ik zat gister eens wat Virus TI patches na te maken met de Sylenth1 (omdat ik van de Virus af wil, maar wel een beetje die sounds wil behouden). Blijkt dat de Sylenth hetzelfde eigenlijk beter kan dan de Virus (zie marktplaats.nl). Alleen de Sylenth heeft geen Pulse-width modulation, dat zou nog een verbeterpuntje zijn.

En nu gaat een analoge synth met nog meer knoppen de plaats van de Virus innemen. Het is een lus ja.
The Unholy is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 10:34   #7
Keybern
Vintage lid

Keybern's schermafbeelding

je moet gewoon eerlijk durven zijn met jezelf en bereid zijn om de hele "vintage hype" als ondergeschikt te beschouwen tov je eigen visie.

Jij hebt een vermoeden dat softsynths je meer plezier / kwaliteit zullen opleveren, wel dan moet je ervoor gaan.

Wil je later dikke winst maken, tjaa, hou ze dan bij. Maar met zo'n mentaliteit ben je geen muzikant meer. Toch niet in de eerste plaats.
Ga dan maar gelijk de vastgoed in ofzo.

Keybern is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 10:36   #8
6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR

6 trak's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door The Unholy Bekijk bericht
Alleen de Sylenth heeft geen Pulse-width modulation, dat zou nog een verbeterpuntje zijn.
heeft sylenth wel (tenminste) 2 oscs met sync? zo ja, dan kan je PWM bewerkstelligen...
6 trak is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 10:47   #9
seiko
Unprofessional Abuser

seiko's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Keybern Bekijk bericht
je moet gewoon eerlijk durven zijn met jezelf en bereid zijn om de hele "vintage hype" als ondergeschikt te beschouwen tov je eigen visie.

Jij hebt een vermoeden dat softsynths je meer plezier / kwaliteit zullen opleveren, wel dan moet je ervoor gaan.

Wil je later dikke winst maken, tjaa, hou ze dan bij. Maar met zo'n mentaliteit ben je geen muzikant meer. Toch niet in de eerste plaats.
Ga dan maar gelijk de vastgoed in ofzo.
als je enkel 'een vermoeden' hebt, dan zou ik gewoon 1 VST kopen en eens proberen te ondervinden hoe plezant je het vind om met VST's te werken.
Je hardware verkopen om dan VST's te proberen, zou dom zijn.
Trouwens, wellicht zitten er al standaard VST's in je DAW, je kan dan toch al ondervinden hoe gemakkelijk het is.
VST's rule als je kijkt naar recallbaar-heid, mogelijkheden etc maar je moet wel altijd je PC opzetten.
Ikzelf wil na een hele dag voor mn werk voor de PC zitten, ook wel's muziek maken waarvoor ik géén PC nodig heb.

Oud 2 augustus 2011, 10:51   #10
seiko
Unprofessional Abuser

seiko's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door quisquater Bekijk bericht
Heb sinds kort ook een kleine Access Virus Rack, klinkt super, maar ik denk niet hij iets kan wat bijvoorbeeld Sylenth niet kan...en de laatste is een pak leuker om klanken op te maken...
waarom software leuker zou zijn om klanken te maken, snap ik niet ...
Misschien moet je eens een Virus editor zoeken, dan heb je eenzelfde interface als Sylenth op je PC waarmee je je Virus editeert.
(maar ik had je al gezegd dat je eigenlijk beter géén rack virus koopt wegens te weinig knoppen en te veel menu's ... Sylenth leuker te editten dan een Desktop Virus zou ik toch wel zeer vreemd vinden)

Oud 2 augustus 2011, 10:52   #11
quifster
Vintage lid
  Winnaar SF Contest

quifster's schermafbeelding

ik zou kiezen voor een combinatie van hardware en software. Ik zelf heb veel vsti's gebruikt maar ben teruggekeerd naar een combinatie nu.

Ik gebruik alleen nog maar:
- NI Komplete
- Omnisphere

de rest wordt opgevuld met 'moderne' hardware synths die allemaal via usb en ADAT gekoppeld zijn.

Overigens is alleen software synths gebruiken niet per definitie goedkoper als hardware synths te gebruiken. Voor omnipshere heb je bijvoorbeeld toch wel een hele zware pc of mac nodig om die echt lekker te kunnen gebruiken. Dus die bijkomende kosten moet je dan wel rekening mee houden

The only true measure of ones talent is not a measure against the talents of others but a measurement of growth as an artist.
quifster is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 11:00   #12
The Unholy
Hard lid

The Unholy's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door 6 trak Bekijk bericht
heeft sylenth wel (tenminste) 2 oscs met sync? zo ja, dan kan je PWM bewerkstelligen...
Ik weet het ja. Maar via een LFO zou makkelijker zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door seiko Bekijk bericht
Sylenth leuker te editten dan een Desktop Virus zou ik toch wel zeer vreemd vinden)
Zo leuk is het niet om een Virus te editten vind ik...
The Unholy is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 11:41   #13
Ohmarinus

Ohmarinus's schermafbeelding

Heb zelf juist nu voor het eerst een MC-303 gekocht (Roland Groovebox) en vind dit eigenlijk veel fijner dan werken met de computer...

Zorg wel dat je goede hardware in je computer hebt (ja toch weer die hardware he) want zelfs op mijn mac heb ik met de standaard geluidskaart (Core Audio) nog best wat latency. Ik weet niet goed waardoor dit komt want op mijn Macbook pro die ik eerst had had ik minder latency terwijl het wel dezelfde 'Core Audio' is die er in zit.

Wat betreft het uitgebreide heb je inderdaad gelijk, je hebt geen kamer meer nodig vol met apparatuur want het past allemaal op 1- of als je wat breder zit 2 beeldschermen.

Al met al denk ik dat het ook nog goedkoper is maar dat had je zelf ook al door.

Als ik zo kijk is alles wat ik nu zeg waarschijnlijk bij jou zelf ook al bekend.
Het enige nadeel wat ik zelf vind is de 'feeling' en als ik achter een computer zit raak ik snel afgeleid, met hardware zit ik er veel meer 'in' heb ik ontdekt.
Ohmarinus is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 11:56   #14
seiko
Unprofessional Abuser

seiko's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Ohmarinus Bekijk bericht
Heb zelf juist nu voor het eerst een MC-303 gekocht (Roland Groovebox) en vind dit eigenlijk veel fijner dan werken met de computer...

Zorg wel dat je goede hardware in je computer hebt (ja toch weer die hardware he) want zelfs op mijn mac heb ik met de standaard geluidskaart (Core Audio) nog best wat latency. Ik weet niet goed waardoor dit komt want op mijn Macbook pro die ik eerst had had ik minder latency terwijl het wel dezelfde 'Core Audio' is die er in zit.

Wat betreft het uitgebreide heb je inderdaad gelijk, je hebt geen kamer meer nodig vol met apparatuur want het past allemaal op 1- of als je wat breder zit 2 beeldschermen.

Al met al denk ik dat het ook nog goedkoper is maar dat had je zelf ook al door.

Als ik zo kijk is alles wat ik nu zeg waarschijnlijk bij jou zelf ook al bekend.
Het enige nadeel wat ik zelf vind is de 'feeling' en als ik achter een computer zit raak ik snel afgeleid, met hardware zit ik er veel meer 'in' heb ik ontdekt.
inderdaad : je zit niet naar het scherm te kijken en dus CPU te wasten in je kop om je scherm te 'interpreteren', maar je bent des te meer aan het 'luisteren' naar wat je doet (en daardoor krijg je ook meer het gevoel dat je 'muziek' aan het maken bent dan wanneer je voor een computer zit)
Ik vind dat een voordeel...

Oud 2 augustus 2011, 12:02   #15
Lei
"Music Is The Best"

Lei's schermafbeelding

Zeker, softsynths hebben vele voordelen. Maar ik vind het gewoon leuk om veel hardware te hebben. Het is ook een onderdeel van de hobby, om er allerlei apparaten op na te houden, misschien wel te verzamelen, en daar mee te speln.

Ik was laatst bij iemand op bezoek (ja, om iets van hem te kopen) en hij had drie torens met modules tot het plafond. Daar kan ik echt van genieten ( en een beetje jaloers van worden, natuurlijk, en hebberig).

Nodig? Nee, want uiteindelijk gaat het om de muziek die je er mee maakt.
Linda McCartney speelde in The Wings op een Casio, en veel hits dat ze hadden....
Lei is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 12:20   #16
RSB
Whoehahaha

RSB's schermafbeelding

Het is een kwestie van gevoel.
RSB is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 12:40   #17
pjoris
Vintage lid

pjoris's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Lei Bekijk bericht
Linda McCartney speelde in The Wings op een Casio, en veel hits dat ze hadden....
Ik denk dat je gaat bemerken dat ze op sommige hits wel met een Casio Minimoog en Casio Pro-Soloist speelde.

Qua goedkoop moet je toch ook wel eens de afschrijvingskosten van computer hard en software tegen de waarde stijgingen van vintage synths bekijken. Ik meen meer verlies gedaan te hebben aan software dan aan hardware synths die je (tenzij je nieuw koopt) vaak aan dezelfde prijs kan verkopen als je ze gekocht hebt. Maar verder ben ik het wel met RSB eens.
pjoris is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 12:47   #18
T-CM11
Vintage lid

T-CM11's schermafbeelding

- en vooral voor Kontakt en Reaktor)[*]Alchemy (wegens waanzinnige mogelijkheden met samples)
Ik zou die hardware houden, samplen, en met bovenstaande bewerken
Het zijn volgens mij ook alle 3 goeie controllers (voor de toetsen toch zeker).
T-CM11 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 13:01   #19
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door pjoris Bekijk bericht
Qua goedkoop moet je toch ook wel eens de afschrijvingskosten van computer hard en software tegen de waarde stijgingen van vintage synths bekijken.
Klopt; maar dat trucje werkt niet bij alles. Geld dat je in een apparaat steekt kan vaak ook beter rente vangen op de bank. Het blijft een dure hobby .

Als je had willen verdienen had je in 2000 een Jupiter 8 moeten kopen voor 2000 gulden of zo (of in 1986 een 303 voor 25 gulden, en een Minimoog voor 400 piek), en dan kon je nu in je handen wrijven. Nog steeds een stuk minder dan dat je dat geld in goedlopende aandelen had gezet, maar okee. Als je in 2000 een sampler voor 2000 gulden had gekocht, dan heb je nu pech.

Oorspronkelijk geplaatst door The Unholy Bekijk bericht
Ik zat gister eens wat Virus TI patches na te maken met de Sylenth1 (omdat ik van de Virus af wil, maar wel een beetje die sounds wil behouden). Blijkt dat de Sylenth hetzelfde eigenlijk beter kan dan de Virus (zie marktplaats.nl). Alleen de Sylenth heeft geen Pulse-width modulation, dat zou nog een verbeterpuntje zijn.
Dus je hebt nooit de nieuwe oscillatormodellen op de TI gebruikt?

Ik ben bang dat ik me binnen 5 jaar beklaag enkel pracht bakken verkocht te hebben... Aan de ene kant, aan de andere kant...
Noem eens welke prachtbakken je er dan voor weg wil doen?

Houd op z'n minst 1 fatsoenlijk toetsenbord over als controller. Wat software ook doet, de kwaliteit van de toetsenbordcontrollers is helaas nog steeds diep triest, en een K2000/Z1/K5000 voelt vele malen beter dan wat dan ook.

Wat doe je nu met je synths? Gebruik je op de K2000 bijv. VAST?

Wat je ook doet; schakel niet in 1 keer over. Kijk ook of je licenties kunt overnemen. Alchemy heeft nu de gratis Player; houd die gewoon eens een tijd aan in plaats van gelijk de volledige te pakken.

Komplete is inderdaad ook niet goedkoop, maar wellicht dat je nu Komplete 7 tweedehands kunt scoren voor een lievere prijs: de upgrade naar 8 is de moeite nog niet heel erg waard. (alleen Kontakt wordt geupgrade, en 4 was al heel goed). NI is daar heel flexibel in; ik heb zelf Komplete 4 aangeschaft en had Kontakt, FM8 en Reaktor toen heel makkelijk verkocht. Sylenth vind ik qua mogelijkheden wat minder; ik heb 'm toen bij de group buy met korting gekocht, maar zo vind ik de prijs eigenlijk wat aan de hoge kant.

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)

TE KOOP: ROLAND JUNO-60
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 13:21   #20
quisquater
Ebos

't Is een K2000R en VAST gebruik ik zeker, VAST is trouwens een reden waarom ik de K2000 nog niet meteen zou weg doen, het blijft een prachtig klankmodel, al is het programmeren op de K2000 niet bepaald gebruiksvriendelijk in vergelijking met vst's en een goede editor heb ik nog niet gevonden. Verder zijn de effecten van een K2000 echt wel niet meer goed naar moderne maatstaven al kan ik die natuuurlijk bypassen en één of andere vst gebruiken als effectprocessor.

De K5000 gebruik ik eigenlijk het allerminst sinds Alchemy en ik meen dat de K5000 klankgewijs ook het makkelijkst te vervangen is door een VST. Al heeft die dan weer net een uitstekend toetsenbord...

Overigens, ik zie hardware helemaal niet als een investering hoor, dat speelt helemaal geen rol bij het nemen van beslissingen, het gaat mij puur over de bruikbaarheid en de klank. Een verzamelaar ben ik ook al niet, dus ik heb graag dat wat ik staan heb ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

Ik zal wat sparen en eerst eens Komplete kopen denk ik...geen overhaaste beslissingen nemen.

@Seiko, ik weet dat je me die Access Rack had afgeraden wegens te weinig knopjes, maar de gelegenheid deed zich voor en het was dicht in de buurt en het vlees was zwak en zo...ik vind de Rack wel zeer goed klinken, maar ook weer relatief makkelijk te vervangen door een vst.

Dus als ik vandaag zou moeten beslissen welke synths ik opoffer voor Komplete dan zijn het de K5000 of de Access Rack.
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten