Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 31 oktober 2007, 15:08   #1
Mischa_Ozanna

Wat maakt de geluidskaart goed?
Als nieuweling op dit interessante forum heb ik een vraag,

Ik ben nu bezig om mijn dell pc te verpatsen en een audiobak aanteschaffen.

Nu ben ik door de bomen het bos kwijt als het gaat om geluidskaarten!

Ik heb graag een externe kaart voor rond de 300E

maar dan loop ik tegen de volgende dingen aan, USB of Firewire
-wat is beter? (ik zie namenlijk dat er veel meer aanbod is (bij de betere kaarten)bij firewire)

-(24bit/192kHz)/(24bit/96kHz) wat is het verschil en maakt dat veel uit?

Ik gebruik de kaart om te werken met ableton, reason en VST's.
Eventueel live opnemen met de mic. Voorderest is het belangrijk dat ik GEEN gekut heb met de driver,
heb nu namelijk een IO|2 alesis, en word er knetter gek van!
Hang er 2 actieve monitors aan.

kaarten die mij opzich wel wat lijken zijn,

-M Audio Fast Track pro

USB-interface (24bit/96kHz) met dubbele mic/instrument preamp. Biedt gebalanceerde en ongebalanceerde I/O, MIDI I/O, coaxiaal S/Pdif, hoofdtelefoonaansluiting met volume, en A/B switch. PC en Mac.

-Presonus FireBox

Compacte firewire interface met een waanzinnige sound. 2 Mic/instrument preamps, 2 line imputs, 6 line outputs, MIDI en S/Pdif.

- TC Electronic Konnekt 8

Deze Firewire interface (24bit/192kHz) is uitermate geschikt voor degene die wil beschikken over een perfecte sound en slimme aansluitingen. Uitgevoerd met IMPACT mic preamps, HiZ gitaar ingangen, dubbele hoofdtelefoon aansluiting en Jitter Elimination Technology.

Graag advies van jullie pro's !

Mvg,
Mischa
Mischa_Ozanna is offline   Met citaat reageren
Oud 31 oktober 2007, 19:43   #2
Resonance
Turn up the reso!

Resonance's schermafbeelding

Re: Wat maakt de geluidskaart goed?

Citaat:
Origineel geplaatst door Mischa_Ozanna
.

- TC Electronic Konnekt 8

Deze Firewire interface (24bit/192kHz) is uitermate geschikt voor degene die wil beschikken over een perfecte sound en slimme aansluitingen. Uitgevoerd met IMPACT mic preamps, HiZ gitaar ingangen, dubbele hoofdtelefoon aansluiting en Jitter Elimination Technology.
Ik ben geen pro, maar mag ik je toch ergens op wijzen?

Die konnekt is een erg fijne geluidskaart, maar een hoop mensen hebben er problemen mee...

ik heb er eenmalig een driver probleempje mee gehad waar eenvoudig omheen te werken was..
maar mocht je nou zoals je al aangaf absoluut niet weer een kaart met problemen willen, is de Konnekt wat dat betreft wel een grote gok .. ik heb zelf die gok genomen en hij werkt voor mij prima, ben er erg blij mee.. alles werkt ook direct, geen ingewikkelde software matige routing etc. en t geluid is super ..

Blub
Resonance is offline   Met citaat reageren
Oud 31 oktober 2007, 20:58   #3
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

Citaat:
Had je hier al gezocht wat anderen hier over gepost hadden. Dat heb je nl. niet gezegd.
En er komen hier zeer regelmatig dit soort vragen voorbij.
fuse is offline   Met citaat reageren
Oud 31 oktober 2007, 21:52   #4
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Citaat:
-wat is beter? (ik zie namenlijk dat er veel meer aanbod is (bij de betere kaarten)bij firewire)
Het zijn allebei populaire interfaces en USB wint terrein. Het verschil ligt 'm in de manier waarop de protocollen (dit zijn de "afspraken" die een apparaat heeft voor de communicatie) werken; Firewire laat bijvoorbeeld toe dat je 2 audio-interfaces achter elkaar zet - zo kun je bijvoorbeeld 2 keer een Mackie Onyx achter elkaar hangen om dan een geluidskaart met dubbel zoveel ins en outs te krijgen.

Om even terug te komen op je hoofdvraag - wat een geluidskaart goed maakt is hoe stabiel deze is en wat de kwaliteit van de converters is; de ingangen die je analoge signaal omzetten naar digitaal.

Citaat:
-(24bit/192kHz)/(24bit/96kHz) wat is het verschil en maakt dat veel uit?
24-bit maakt meer uit dan 96 of 192kHz; het betreft hier een grotere dynamiek (het verschil tussen het meest luide signaal en stilte).

Citaat:
Het beste is eigenlijk om even naar de winkel te gaan en te kijken hoe het installeren en het gebruik in z'n werk gaat. Sommige kaarten hebben een heel duidelijk bedieningspaneel; bij andere is dat wat lastiger. Vergelijken van geluidskaarten is sowieso lastig omdat je er vaak aan 1 al genoeg hebt.

Kijk eventueel ook hier: http://reviews.harmony-central.com/r...s/FireBox/10/1 (en op de rest van de site voor de andere apparaten). Thing is, als je zo'n ding koopt werkt het goed of werkt het klote, dus de waarderingen kunnen erg uit elkaar liggen.

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 1 november 2007, 00:18   #5
Mischa_Ozanna

Re: Re: Wat maakt de geluidskaart goed?

Citaat:
Origineel geplaatst door fuse
Had je hier al gezocht wat anderen hier over gepost hadden. Dat heb je nl. niet gezegd.
En er komen hier zeer regelmatig dit soort vragen voorbij.
Dit had ik idd gedaan! Maar ik kwam elke X als ik een leuke kaart gevonden had op negatieve reacties van gebruikers.
Hierdoor wist k t allemaal ffies niet meer.

@ Yoozer:

Thnx voor je uitgebreide uitleg! Dus als ik het goed begrijp maakt het niet extreem veel uit of ik voor usb of firewire kies, tenzij ik meerdere kaarten aanelkaar wil koppelen.

Ik moet idd maar eens wat proberen, maar ik vroeg me gewoon af of er niet 1 kaart is die gewoon algemeen bekend staat als " de beste in zijn klasse"

[B]PreSonus FireBox[B/]
Summary
Price New PreSonus FireBox @ Musician's Friend
Manufacturer URL http://www.presonus.com/
Ease of Use 7.8 (5 responses)
Sound Quality 6.8 (5 responses)
Reliability 4.8 (5 responses)
Customer Support 6.8 (4 responses)
Overall Rating 6.3 (3 responses)

Deze val nu dus ook al af aangezien er bijna alleen maar negatief over wordt gesproken.

Ik las ook veel over driver en software problemen van de Konnect 8,

Zou het dan toch de M-Audio fast track pro worden? Deze heeft alleen usb1....

Kom ik meteen bij nog een vraag, gebalanceerde uitgangen, wat heeft dit te betekenen? en moet ik hier aan geloven?

Greets, Mischa
Oud 1 november 2007, 00:36   #6
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

Re: Re: Re: Wat maakt de geluidskaart goed?

Citaat:
Maar ik kwam elke X als ik een leuke kaart gevonden had op negatieve reacties van gebruikers.
Veel mensen posten eerder over hun problemen.
Maar dat geeft op zich ook een redelijk idee wat je kan verwachten. Want de rest waar je niet veel over hoort wordt of nooit verkocht of bevallen dus wel goed.
fuse is offline   Met citaat reageren
Oud 1 november 2007, 00:38   #7
Mischa_Ozanna

Re: Re: Re: Re: Wat maakt de geluidskaart goed?

Citaat:
Origineel geplaatst door fuse
Want de rest waar je niet veel over hoort wordt of nooit verkocht of bevallen dus wel goed.

50% kans dus...moet te doen zijn
Oud 1 november 2007, 03:28   #8
MadDonna
Juventus nieuwste fan

MadDonna's schermafbeelding

Citaat:
FireWire is nu nog beter, nu nog omdat je natuurlijk niet weet wat de toekomst brengt. Wat in het stuk van Microsoft niet genoemd staat is dat FireWire een gegarandeerde snelheid heeft, dat heeft usb niet en dat je veel meer sporen kunt behappen met firewire dan met usb.

Stukje van de Microsoft site:
FireWire versus USB
Naast USB heeft ook FireWire een (zij het kleinere) plek veroverd in de computerwereld en consumentenelektronica. FireWire wordt ook wel aangeduid met IEEE 1394 of iLink. De standaard werd ontwikkeld door Apple en werd in 1995 op de eerste Apple G3-computers geimplementeerd. De eerste versie was FireWire 400 en dat is inmiddels geŽvolueerd tot de tweede generatie: FireWire 800, ook wel aangeduid als FireWire 8.0. De derde generatie (Next Generation) staat reeds te wachten.

FireWire 400 400 Mb/sec
FireWire 800 800 Mb/sec
FireWire NG 1,6-3,2 Gb/sec

Dankzij de grotere bandbreedte ten opzichte van FireWire 400 en USB 2.0 is FireWire met name geschikt voor toepassingen als digitale video, professionele audio, high-speed vaste schijven en CD-RW recorders en professionele scanners, waarbij grote hoeveelheden data over de kabel worden getransporteerd. Eťn uur digitaal videomateriaal is bijvoorbeeld circa 14 GB groot.

Dankzij de hoge transportsnelheid leent FireWire zich voor gebruik in combinatie met programma's voor beeldbewerking, waarbij dit soort bestanden (van honderden of duizenden MegaBytes) worden uitgewisseld.

Een tweede voordeel van FireWire ten opzichte van USB is de kabellengte: deze is bij USB begrensd tot circa 2 meter, bij FireWire kunnen veel grotere afstanden worden overbrugd. Een afstand van 5 meter is niet ongewoon, terwijl met een 'optische repeater' lengtes tot 1000 meter mogelijk zijn. De FireWire kabel is vergelijkbaar met een 10BaseT ethernetkabel.

Via de USB en FireWire kabel kan het aangesloten apparaat ook van stroom worden voorzien. USB 2.0 levert maximaal 2,5 Watt en dat is genoeg voor eenvoudige, langzame apparaten, zoals een muis. Apparaten die meer stroom vergen, zoals een vaste schijf, worden additioneel gevoed door middel van een aparte voeding of netadapter. Via de FireWire kabel is 45 Watt vermogen beschikbaar en dat is genoeg voor het voeden van een externe vaste schijf of een MP3-player. Een externe CD- of DVD-schrijver heeft een aanmerkelijk grotere energiebehoefte, en moet zowel bij USB als FireWire apart gevoed worden.

hardware lijstAcornBBC B, Commodore, Apple iMac G5, Powerbook G4, Atari TT/Falcon, ST
MusicCasio CZ-101, Yamaha DX-7, DX-7IIFD, sy-35, SY-55, SHS200, Korg Poly 61, 800, 05R/W,M1, N364, Kawai K1-M, K4, Roland E-20, U-110, U-20, Casio DG-20 Bass Yamaha BB350F, Ibanez 707 Gitaar Yamaha RGX-112, Fender Telecaster, XP Akoestisch staal, Dean Baby V, Squier Hello Kitty Strat
in revisie: niets op het moment

Al mijn commodore hardware voor een Yamaha DX200
MadDonna is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2007, 20:45   #9
Mischa_Ozanna

Thanks voor alle bruikbare informatie!

Hij is binnen, heb toch gekozen voor een TC Konnect 8 kaart, firewire.

Ik heb m geinstalleerd en krijg gewoon prima geluid uit mijn monitortjes. Ik krijg alleen een deze dagen een nieuwe PC. Kan het dan zijn dat hij het op die dan niet doet?

En wat kan ik allemaal testen om te kijken of de kaart 100% goed werkt?

Mvg,

Mischa.
Oud 16 november 2007, 15:00   #10
Ramoonus
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door Mischa_Ozanna Bekijk bericht
Thanks voor alle bruikbare informatie!

Hij is binnen, heb toch gekozen voor een TC Konnect 8 kaart, firewire.

Ik heb m geinstalleerd en krijg gewoon prima geluid uit mijn monitortjes. Ik krijg alleen een deze dagen een nieuwe PC. Kan het dan zijn dat hij het op die dan niet doet?

En wat kan ik allemaal testen om te kijken of de kaart 100% goed werkt?

Mvg,

Mischa.
yep
er kunnen problemen op treden met de firewire chipset

Ramoonus is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2007, 19:08   #11
MusiQmaN
Drummer, tech.

Ik zit nu te denken aan de volgende modellen:

Phonic Firefly 302 (firewire)
Edirol UA25 (USB)
Presonus firepod (Firewire) een stuk prijziger, en voor midi werkende met een extra kabel dockje)
Echo AudioFire2

Kan iemand hier tips over geven of ervaringen delen?

Het is vooral de bedoeling dat er veel midi data doorheen gaat en dat ik een 6,3 jack stereo (l en r) uitgang heb voor optredens. Oja en compact en van metaal (ivm houder monteren) bus powered is handig, maar niet noodzakelijk (gooit je cpu zo omhoog)
MusiQmaN is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2007, 23:14   #12
Yoonchi
Synth Dork

Yoonchi's schermafbeelding

Enige tip die ik heb is: Koop een kaart waarvan de driver goed werkt en niet een kaart waarvan ze beloven dat de driver in de toekomst iets aan gedaan wordt. Ook moet je opletten met XP of Vista drivers. Veel Dell machines komen met Vista erop en de Vista drivers van de meeste kaarten zijn er nog niet.

Citaat van Elbee: Een song zonder autotune is als een selfie zonder filters.
Yoonchi is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2007, 23:16   #13
MusiQmaN
Drummer, tech.

Ok.

Ik werk trouwens met een mac met Tiger
Oud 9 december 2007, 16:53   #14
arnomusicman
Radiation!

arnomusicman's schermafbeelding

Hierzo prima ervaringen met de Echo AudioFire12 (op PC met XP SP2). 10in/12uit+MIDI in gebruik.
Maar ik zou er alleen voor kiezen als je ook echt veel audio I/O nodig hebt, anders zijn er goedkopere oplossingen.
De Echo AudioFire4 (o.a. 2in/4uit analoog en MIDI) en 8 (o.a. 6in/8uit analoog en MIDI) zijn compacter (en goedkoper).
En al deze modellen hebben een aluminium behuizing.
Check ook de product website:
http://www.echoaudio.com/Products/FireWire/index.php

Verder vind ik dat ze goede driver-support hebben. Regelmatig brengen ze nieuwe drivers uit.

Arno
Rise to yourself

Synths: Alesis QS8.1, Yamaha CS6x, Roland R-70, Korg Wavestation SR + NS5R
Software: Windows 10 64-bit, Cubase Pro 9, WaveLab Pro 9, div. VSTi's
PC: i7-980 6-core,, 24GB RAM, 2xSSD, 3xHDD
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport, Behringer BCF2000
Mixer: Soundtracs Topaz Project 8 48ch
De complete setup: www.amps-recordings.nl.

Cursussen Cubase en studio advies, ook op locatie
Facebook
arnomusicman is offline   Met citaat reageren
Oud 13 december 2007, 09:35   #15
MusiQmaN
Drummer, tech.

Ok het is de Esi 610 Quattrafire geworden (kon m voor een mooi prijs aanschaffen, veel aansluitmogelijkheden EN 4 midi in en out )

Alleen nu zit ik met het volgende. Met het programma'tje kan je wel het geluid harder en zachter zetten van de diverse in en out puts, en muten en linken. Alleen kan je niet routen.

Hoe doe ik dit.

Ik krijg wel geluid uit mn koptelefoon uit, maar niet ui t de 5/6 en 7/8 jack outputs (die ik wil gebruiken voor de D.I. live)

in de handleiding kan ik er niks over vinden.
Oud 6 januari 2008, 19:13   #16
MaBeCo

Hallo, wil graag even gebruik maken van deze post, ben zelf in bezit van TC Konnekt 8 en heb nooit problemen gehad, wil er zelfs nog een aanschaffen nu voor mijn laptop, dat is gelijk mijn vraag..., op mijn Dell Latitude D600 laptop zit geen firewire aansluiting, kan je een firewire aansluiting laten inbouwen in je laptop of is er een kaart voor die je in je laptop kan steken?
MaBeCo is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2008, 01:12   #17
Threster

Ik ben zelf ook uit aan het kijken naar een usb geluidskaart (zit met Dell inspiron 1720 laptop en hier op het forum zegt men vaak dat firewire geluidskaarten dan hopeloos zijn). Aankoop zou eerste week februari zijn.

Ik twijfel tussen:
1. M-audio Fast Track Pro
2. EMU 0404
3. Edirol Ua-25.

Probleem is dat ik ook met vista zit, mijn eerste 2 voorkeuren hebben nog geen non-beta drivers, voor de fast track pro is de laatste beta al in juni '07 verschenen... Is daar nog hoop voor?

M-audio heeft pas de fast track ultra uitgebracht, en daar zijn dan wel al direct stabiele vista drivers voor Zo gek veel tijd zal een beetje porten toch ook niet in beslag nemen?

Yamaha S90 ES,Nord Electro 3 73, Yamaha Stagepass 300, Hartke KM100 combo, EMU 0404 USB, M-audio Fast Track Pro, Rode M3, NI Komplete 8, korg nanokontrol, Cubase 6 Essentials, Ableton live 9 standard, Yamaha MG102C mixer
http://myspace.com/asepticband (2006-2007)
http://revue.vtk.be theaterband (2010-2012)
Threster is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2008, 01:16   #18
MaBeCo

Begrijp ik hieruit dat een externe geluidskaart aangesloten via USB net zo goed is al via firewire? Waarom heeft TC Konnekt 8 dan geen USB maar alleen firewire?
MaBeCo is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2008, 13:10   #19
shortwave
Vintage lid

shortwave's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Yoozer Bekijk bericht
Het zijn allebei populaire interfaces en USB wint terrein. Het verschil ligt 'm in de manier waarop de protocollen (dit zijn de "afspraken" die een apparaat heeft voor de communicatie) werken; Firewire laat bijvoorbeeld toe dat je 2 audio-interfaces achter elkaar zet - zo kun je bijvoorbeeld 2 keer een Mackie Onyx achter elkaar hangen om dan een geluidskaart met dubbel zoveel ins en outs te krijgen.
Dat is wel interessant wat je hier zegt. Ik werk deels met een Behringer FCA202 (2x in 2x out.) Zou ik die ook seriŽel kunnen plaatsen? Wat ik me dan afvraag is of software (Cubase) de extra poorten ook als zodanig herkent en of die poorten individueel aanwijsbaar zijn binnen Cubase (of andere software) want je zou dan twee identieke apparaten aan de FW hebben hangen. Ik bedoel: ontstaat er geen conflict o.i.d.?

FUNK INSURANCE

www.soundcloud.com/shortwave

Variety is the spice of life .....
shortwave is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2008, 10:53   #20
Acidfever
There's no ďIĒ in denial.
Moderator

Acidfever's schermafbeelding

Heeft iemand nog ervaringen wat betreft de M-audio Fastrtack pro vs de Edirol UA25?

En dan voor wat betreft stabiliteit van de driver en geluidskwaliteit?

"He has Van Gogh's ear for music."
Acidfever is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Software » Hardware

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten