Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 11 maart 2016, 17:34   #21
jayoverdose
Vintage lid

het een sluit het ander niet uit.
jayoverdose is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2016, 21:05   #22
Arv
-

Arv's schermafbeelding

"chord progression suggestion" system heeft ie.
Ah, net als vroeger op mn PSS570!

Tja ik ben er geen fan van, maar qua jam tool kan het fun zijn. Muzikale waarde is 0 natuurlijk.

-----------------------------------------------------------
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2016, 21:12   #23
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door jayoverdose Bekijk bericht
het een sluit het ander niet uit.

Met kennis helaas wel. Je kunt namelijk niet ontweten..
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 12 maart 2016, 15:15   #24
r.5
Vers lid geweest

r.5's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door PWM Bekijk bericht
Waarom is het niet net zo goed als je een meester bent in het programmeren/hanteren van 'chord-keyboard-robot kastjes' en er iets moois uit komt?
Idd, die vieze, voze, technologie toch... Brood kneed je idd best met de hand ipv met een keukenrobot. Dat doet iedere warme bakker toch... enmelk opwarmen doe je niet in de microgolf maar op een gasvuur, of liefst zelfs op een met hout gestookte kachel waarvoor je het hout nog voor dageraad in een oerbos bent gaan omzagen (zonder kettingzaag uiteraard) en met paard en kar getransporteerd hebt voordat je het met je blote handen gekliefd hebt. Zo smaakt de melk nog het beste!

GEAR: Analog Rytm, Sub 37, Bass Station II, Matrix 1000, SQ80, Nord Modular, DX200, Mono Evolver, Blofeld, Streichfett, Wavestation Legacy, M1 Legacy, Deluxe Bass Big Muff, FireworX, M-One XL, MidiVerb IV, Monotron Delay, Triple-C, 3632, BCR2000, Pyramid, Zillion, Numerology 4 Pro, Logic Studio X, AMT8, Macbook Pro, ProFire 2626, 01V96, Monitor2USB, DT990, D8, Active MixCube, B&W PIPELINED: PHASED OUT: E5000 Ultra, X3
r.5 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2016, 14:02   #25
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Sander02 Bekijk bericht
Kan je je bijv voorstellen dat mensen die 10+ (zeg maar gerust 30 jaar zoals in mijn geval) aandachtig naar ELKE nuance hebben geluisterd van elk akkoord(-verloop) en progressie etc.. dat die beetje kriebelig worden van dit soort tools, waarom uberhaupt die akkoorden gebruiken als je ze niet begrijpt en voelt.. wat voor goeds moet daar dan uitkomen?
Ik heb hier een sterke mening over, dus ik ga even vol in de verdediging:

Waar word je kriebelig van? "Ik heb pijn en moeite moeten doen voor X, dus iedere volgende generatie moet ook pijn en moeite doen voor X omdat mijn moeite anders tevergeefs is geweest en daar voel ik me niet lekker bij"? Denk eens goed na over dat sentiment, en alle dingen die jij geleerd kon hebben omdat iemand anders je pad voor je gebaand heeft en niet moelijk deed over pijn en moeite. En de bitterste pil: als wat je doet makkelijk vervangen kan worden door software is dat wat je hebt geleerd wellicht niet zo bijzonder als dat je graag zelf had gehoopt.

Hier is wat er voor goeds uitkomt:

Van jongsafaan krijg je muziek te horen en internaliseer je dit als "dit klinkt goed, dat klinkt niet goed" - zelfs iemand die niks van akkoorden weet. Er is niemand met een volledig neutraal en blanco concept van muziek - dat zie je wel aan verschillende toonladders die ons eigenlijk als "vals" in de oren klinken, maar ik houd het even bij het populaire Westerse voorbeeld.

Tenzij je in een muzikaal gezin zit waarbij je een hele brede range aan muziek te horen krijgt (en de interesse er voor hebt) zit de pech er in dat als je naar de meeste populaire muziek luistert het bij een stuk of 4 akkoorden ophoudt; hoe hard mensen ook schreeuwen dat ze zich niks aantrekken van theorie omdat het hun beperkt, ze krijgen het toch wel op andere manieren onbewust binnen.

Als er dan iets of iemand je suggereert dat je ipv die cliché-progressie of toonladder iets anders kunt gebruiken wat origineler klinkt is het alsof er oogkleppen wegvallen - "verdorie, dus zo gaat het ook!". Het probleem is alleen dat je dat niet in een paar pianolessen leert en over het algemeen expliciet bij een goede docent moet aangeven dat je die theorie ook wil leren. Al gauw kom je toch bij iets conservatorium-achtigs terecht, en als je al midden 30 bent en 40 uur per week werkt kun je dat niet makkelijk erbij gooien.

Iemand die een akkoordengenerator gaat gebruiken kan 1 van de 4 volgende dingen doen:

1) Ze knallen nog een keer op "randomize" en halen er de leuke stukjes uit omdat ze eerst niet verder kwamen dan 1 of 2 grondtonen.
2) Ze gebruiken 'm gelijk in een liedje. Da's al een hele vooruitgang over de progressie van Am/G/F/G die ze eerst gebruikten omdat ze niet muzikaal verder konden denken.
3) Ze gaan er dieper induiken en gaan ipv 4 eens 8 akkoorden gebruiken.
4) Ze gaan er dieper induiken en daadwerkelijk theorie bestuderen.

Elk van deze scenarios is netto genomen winst omdat je minder ongeinspireerde cookie-cutter rommel krijgt die er anders gemaakt zou worden.

Het belangrijkste: een stel akkoorden achter elkaar maakt nog geen liedje. Plus, zet ze achter een piano neer en jij met je 30 jaar theorie gaat ze er nog met gemak uitspelen.

Maar - muziek is geweldig. Je moet juist willen dat meer mensen muziek gaan maken, niet minder - dan zit de kans er ook in dat ze het meer gaan waarderen. De manier waarop mensen erbij komen dat ze iets dieper in theorie moeten gaan duiken omdat het hun vocabulaire verrijkt maakt dan niks uit.

Het mp3tje dat je hier plaatst laat uiteindelijk alleen maar het eindresultaat horen. Het boeit me niet of je 4 jaar hebt zitten werken op een doctoraat in muziek en naar de verste uithoeken van de wereld bent gereisd om je instrumenten te vinden, als het resultaat nergens naar klinkt heb je daar uiteindelijk alsnog niks aan gehad.

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2016, 16:36   #26
peter2xl

peter2xl's schermafbeelding

ik heb hem inderdaad gekocht om wat van te leren en omdat er ook vage akkoorden in zitten die je anders nooit zou oppikken. Verder is de super kordbot grens bijna bereikt en er is inmiddels al veel meer moois bijgekomen.
peter2xl is offline   Met citaat reageren
Oud 19 september 2016, 08:01   #27
MikeJarod
ziet ze vliegen

MikeJarod's schermafbeelding

Ik had m besteld. September blijkt niet realistisch vwb leverdatum. Minpunten dat ze dat dan pas half September laten weten. Kreeg een heel verhaal in de mail en ook hier te lezen waarom ie verlaat was. Maar ik kan nergens een nieuwe datum vinden wanneer ie dan wel wordt geleverd. Ik heb er zin in Maar niet om nog een half jaar te gaan wachten.
MikeJarod is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2017, 14:17   #28
cmdz

Iemand al een update? zijn ze bestelbaar? recente ervaringen?
cmdz is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2017, 00:05   #29
djazid

djazid's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door cmdz Bekijk bericht
Iemand al een update? zijn ze bestelbaar? recente ervaringen?

Ze zijn bijna klaar met de software: http://www.islainstruments.com/facebook-to-blog/
djazid is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2017, 01:27   #30
djazid

djazid's schermafbeelding

Hij schijnt nu toch echt uitgeleverd te worden , Gaz Williams heeft 'm al. Maar die was waarschijnlijk één van de eerste om hem te bestellen.

Alleen moet er daarna nog wel wat functies aan de software toegevoegd worden.
djazid is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2017, 08:07   #31
MikeJarod
ziet ze vliegen

MikeJarod's schermafbeelding

Iemand die m besteld heeft en die m al ontvangen heeft?
MikeJarod is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten