Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 25 april 2018, 16:03   #1
Von Naphoven
Weltraumforscher
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Dreadbox Lil' Erebus DIY kit
Leuk voor de knutselaars

Lil’ Erebus (DIY KIT)
158.00 € – 200.00 €

Before buying a Lil’ Erebus DIY Kit, kindly note that:
We do not provide support for this project, except for cases of missing or defective parts.
It is your responsibility to build this project with the instructions provided.
We’ d suggest you to download the Construction Manual before buying this kit.

Eurorack: DIY Kit
Desktop: DIY Kit + assembled bus board + power supply

https://www.dreadbox-fx.com/product/lil-erebus-diy-kit/

My mind is glowing
Von Naphoven is nu online   Met citaat reageren
Oud 25 april 2018, 18:03   #2
kobuz

Dat is zeker leuk! Keertje op de erebus gespeeld en vond dat een toffe synth, dit is wel een mooi prijsje om zelf een kleintje te maken
kobuz is offline   Met citaat reageren
Oud 25 april 2018, 18:22   #3
Von Naphoven
Weltraumforscher
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Ik heb de 'gewone' gehad, leuk ding. Uiteindelijk weer verkocht omdat hij niet echt in mijn setup paste, maar zeker een toffe unit als je op zoek bent naar smerige driftende oscillatoren en bijtend filter.

My mind is glowing
Von Naphoven is nu online   Met citaat reageren
Oud 25 april 2018, 21:16   #4
kobuz

Zelf heb ik hem nooit gekocht omdat ik het teveel geld vond voor wat ie toe zou voegen in mijn setup, maar voor 200 euro en wat soldeerwerk ben ik toch wel geneigd om deze te bestellen, terwijl ik net mijn GAS een beetje onder controle had haha.
Oud 25 april 2018, 21:20   #5
4-Tek
Vintage lid

4-Tek's schermafbeelding

Ik heb de Hades kit gebouwd en ben er erg blij mee. Ik hoop dat deze nog te koop is als mn salaris gestort is! Ga er zeker eentje bouwen!
4-Tek is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2018, 09:32   #6
4-Tek
Vintage lid

4-Tek's schermafbeelding

Ook leuk om te zien dat ze hebben geleerd van de Hades kits. Een paar kleine maar fijne verbeteringen die ik zie;

Zo te zien zit er een MIDI-CV converter ingebouwd. Links onder op het voor paneel zit een MIDI-in
De frontplaat is van aluminium, bij de Hades kits was de frontplaat kunststof. Volgens mij hetzelfde materiaal als de printplaat.
De kit is compleet. Bij de Hades kit moest ik er nog een partij weerstanden bij bestellen.

Al met al best knap dat ze dit voor 158 euro kunnen aanbieden.
Ik ga vanavond bestellen. Wil er nog iemand verzendkosten (15 euro) delen?
Oud 26 april 2018, 10:33   #7
kobuz

Ik wil hem vandaag ook bestellen (woon in Eindhoven, dus samen bestellen lijkt me niet heel handig). Ik ben alleen enorm aan het twijfelen of ik de eurorack versie of powered koop. Dit zou een mooi begin van het einde voor mij kunnen zijn, maar dan moet ik wel gaan nadenken over cases, voeding en dergelijk.... Aan de andere kant, als ik het goed begrijp kan je op de power unit die erbij zit drie modules aansluiten. Als ik dan toch een case moet maken voor de lil erebus, kan ik die iets groter maken en vanuit daar eventueel verder gaan.
Oud 26 april 2018, 11:43   #8
4-Tek
Vintage lid

4-Tek's schermafbeelding

Ik vind 42 euro voor alleen zo'n voeding best veel geld eigenlijk. Volgens mij is het een vergelijkbare voeding als die bij de Hades zat en dat is gewoon een 15 volt wall-wart met een boardje met een 12 volt regulator en een dc-dc converter voor de -12 volt.

Best interessant als je hem echt stand-alone wil gaan gebruiken. Maar als je hem later toch in een eurorack case in wil bouwen zou ik die gewoon meteen aanschaffen. Gewoon 2ehands kopen. Dan kan je klein beginnen en kost het je niet veel extra om later in te ruilen voor een grotere.
Oud 26 april 2018, 12:36   #9
MeneerJansen
y = sin (x)

MeneerJansen's schermafbeelding

Stomme vraag: is hij echt identiek aan de "reguliere" Erebus? Hij zier er nl. wat anders uit. En als dat zo is: koopje voor die € 200 in vgl. met de € 500 die de reguliere moet kosten. Als je handig bent met de soldeerbout. En je moet denk ik wel goed zijn met houtbewerking om zelf een behuizing te maken. Want het karton waar 'ie in hoort is natuurlijk zo kapot. Dat karton moet je denk ik gebruiken als mal voor de een huoten behuizing voor deze kleine krachtpatser. Ondanks dat het filter "slechts" 12 dB is klinkt hij als een Moog in het kwadraat met een 24 dB filter.

Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt.
MeneerJansen is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2018, 13:05   #10
Disharmonic

Disharmonic's schermafbeelding

Dit is de Lil’ Erebus, dus "kleine" Erebus. Eventueel kun je een kant-en-klare behuizing kopen als je niet handig bent met zoiets.
Disharmonic is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2018, 14:57   #11
kobuz

Oorspronkelijk geplaatst door MeneerJansen Bekijk bericht
Stomme vraag: is hij echt identiek aan de "reguliere" Erebus? Hij zier er nl. wat anders uit.
Als ik het groed begrepen heb mis je tov de grotere: OSCs afzonderlijk tunen, extra env en geen release op de env die erop zit.

Oorspronkelijk geplaatst door 4-Tek Bekijk bericht
Ik vind 42 euro voor alleen zo'n voeding best veel geld eigenlijk. Volgens mij is het een vergelijkbare voeding als die bij de Hades zat en dat is gewoon een 15 volt wall-wart met een boardje met een 12 volt regulator en een dc-dc converter voor de -12 volt.

Best interessant als je hem echt stand-alone wil gaan gebruiken. Maar als je hem later toch in een eurorack case in wil bouwen zou ik die gewoon meteen aanschaffen. Gewoon 2ehands kopen. Dan kan je klein beginnen en kost het je niet veel extra om later in te ruilen voor een grotere.
Ik vind het lastig om eerlijk te zijn. Aan de ene kant heb je een punt, beter om het gelijk goed aan te pakken. Aan de andere kant weet ik gewoon echt niet of ik me wel wil committen aan eurorack. Dan is het weer handiger om voor de kant en klare oplossing te gaan, waar je nog evt twee modules aan kan hangen om wat te experimenteren.
Oud 26 april 2018, 17:51   #12
4-Tek
Vintage lid

4-Tek's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door kobuz Bekijk bericht
Als ik het groed begrepen heb mis je tov de grotere: OSCs afzonderlijk tunen, extra env en geen release op de env die erop zit.
En golfvorm selectie op de OSCs mis je ook. Ze staan vast op zaagtand en pulse.

Oorspronkelijk geplaatst door kobuz Bekijk bericht
Ik vind het lastig om eerlijk te zijn. Aan de ene kant heb je een punt, beter om het gelijk goed aan te pakken. Aan de andere kant weet ik gewoon echt niet of ik me wel wil committen aan eurorack. Dan is het weer handiger om voor de kant en klare oplossing te gaan, waar je nog evt twee modules aan kan hangen om wat te experimenteren.
Klopt inderdaad.
Een voordeel van een behuizing kopen is dan wel weer dat je meteen ook iets stevigers hebt dan de kartonnen doos die Dreadbox levert. Maar je bent wel weer extra geld kwijt. Ik heb begin dit jaar 2 Hades bouwpakketjes in elkaar gezet en die heb ik in een mooie Pittsburg skiff gemonteerd. Ziet er best sjiek uit! Ik moet nog even bedenken of ik deze weer verkoop voor iets wat groot genoeg is om een Erebus bij te hangen of dat ik die in een aparte behuizing monteer.
Oud 4 mei 2018, 12:40   #13
4-Tek
Vintage lid

4-Tek's schermafbeelding

Ik heb hem binnen. Het is alleen niet echt soldeerweer...
Oud 4 mei 2018, 12:50   #14
kobuz

Hehe, meer voor een terrasje inderdaad . Zelf ik mijn gas kunnen temperen en sla ik hem over. Niet het moment voor mij om in modular en/of soldeer avonturen te stappen nu...
Oud 4 mei 2018, 14:44   #15
MeneerJansen
y = sin (x)

MeneerJansen's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door 4-Tek Bekijk bericht
Ik heb hem binnen. Het is alleen niet echt soldeerweer...
Ik ben superbenieuwd naar je ervaringen. Zou het soldeerwerk voor een beginner te doen zijn? Als eerste project? En hoe verschilt 'ie in functionaliteit met het "origineel". Voor zover ik heb begrepen ontbreekt er een klein beetje functionaliteit.

Ga lekker BBQ-en, terrasje pakken enzovoorts. Maar zodra je weer binnen zit: niet binge-watchen op Netflix en lekker gaan solderen, joh.

Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt.
MeneerJansen is offline   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2018, 15:32   #16
4-Tek
Vintage lid

4-Tek's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MeneerJansen Bekijk bericht
Ik ben superbenieuwd naar je ervaringen. Zou het soldeerwerk voor een beginner te doen zijn? Als eerste project? En hoe verschilt 'ie in functionaliteit met het "origineel". Voor zover ik heb begrepen ontbreekt er een klein beetje functionaliteit.

Ga lekker BBQ-en, terrasje pakken enzovoorts. Maar zodra je weer binnen zit: niet binge-watchen op Netflix en lekker gaan solderen, joh.
Ik heb al twee Hades DIY kits gesoldeerd en deze lijkt niet veel ingewikkelder. Dit soort kits is erg simpel als alles goed gaat. Maar als je ergens een foutje maakt en het ding werkt niet in 1 keer is het wel handig als je weet waar je mee bezig bent. Maar ik denk dat er op het forum volop mensen rondlopen die je in dat geval wel willen helpen.

De Lil'Erebus is inderdaad wat simpeler dan de Erebus V2. En er is net een V3 uitgekomen die nog weer wat uitgebreider is. Ik heb deze gekocht omdat ik het leuk vind om zelf te solderen. Anders zou ik denk ik voor z'n grote broer gaan.
Oud 4 mei 2018, 16:58   #17
willem1958
Vintage lid

willem1958's schermafbeelding

verwijderd
willem1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 mei 2018, 09:29   #18
Jess

Jess's schermafbeelding

-- naar de knoppen
Jess is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2018, 10:26   #19
4-Tek
Vintage lid

4-Tek's schermafbeelding

De kit is nog steeds te koop en niet meteen uitverkocht zoals de Hades kits.

Ik ben nog niet aan bouwen begonnen. Maar inmiddels is er op de site van Dreadbox wel meer documentatie beschikbaar, waaronder een schema; https://www.dreadbox-fx.com/product/lil-erebus-diy-kit/

Grappig is ook om te zien dat itt tot de Hades geen LM13700 meer wordt gebruikt in de VCO en VCF maar een quad VCA chip van Coolaudio. De VCA lijkt nog wel hetzelfde ontwerp te zijn als de Hades. Ik ben benieuwd of dit de nieuwe OTA is die ook in de Erebus 3 wordt gebruikt.
Oud 7 juni 2018, 11:45   #20
Jess

Jess's schermafbeelding

Mijn LilErebus is af. Voor een allereerste project zou ik wat anders aanbevelen, maar als je al eens wat gesoldeerd hebt is het volgens mij goed te doen. Wel een heel fijn puntje gebruiken. (Ik had mijn leesbril er bij nodig om goed te kunnen zien wat ik deed.)

De klank valt me niks tegen, en het is door de retrigger een lekker eigenwijs geval, deze kleine heer der duisternis.

Volgende stap: patches uitproberen.

-- naar de knoppen
Jess is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten