Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud Vandaag, 08:38   #81
Drs. Analog

Oorspronkelijk geplaatst door Digimod Bekijk bericht
Gehoormatig vind ik bijvoorbeeld de Akai S1100 lekker klinken, ook de Akai S3200.
Ik heb tevens een Akai S6000 in het rack hangen maar deze vind ik een beetje ongezout
klinken zal ik maar zeggen
Kijk je naar de specs ja dan klinkt de Akai S6000 beter maar dit wil niet
zeggen dat dit de beste sampler is, dit vind ik namelijk de S1100 / S3200,
maar ja dit in mijn persoonlijke mening al delen heel wat mensen deze mening
Komt wel ongeveer overeen met wat ik ook vind ja. Ik vind de specs van S6000 super en vooral het feit dat ie via USB nog werkt met mijn huidige computer vind ik top. Qua sound vond ik de S3200 heel nice. Zelf helaas nooit gehad, maar wel mee gewerkt.

Uiteraard gaat alles om persoonlijke smaak. Mooi dat er zoveel keuze is. En dan met name ook buiten Akai.

Ik wens de TS-starter veel plezier met de S1000
Drs. Analog is nu online   Met citaat reageren
Oud Vandaag, 09:56   #82
j0ris
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door Steve303 Bekijk bericht
Hifi zoek ik niet in de oude bakken hoor. Eerder wat 'karakter' en iets om lekker te experimenteren.
Voor lofi, karakter en experimenteren is de S612 een leuke optie. Opslag is dan alleen niet zo makkelijk en snel.
j0ris is offline   Met citaat reageren
Oud Vandaag, 10:29   #83
KatieMusic
Vintage lid

KatieMusic's schermafbeelding

De S612 vind ik ook een leuke optie, maar ook de SU10 die Furious5 noemt - die ik nog niet kende - lijkt me best tof. Niet de beste keuzes (vind ik) voor een hardware sampler, maar (zeer) bruikbaar voor een prijs die nog leuk is.

Op de vraag "Wat is de mooist klinkende sampler" krijg je (vele!) antwoorden die afhankelijk zijn van smaak.
Beter is de vraag "Wat is de beste sampler voor (kick)drums van (bijv.) 80's techno". Maar ook op die vraag zijn meerdere goede antwoorden mogelijk (die deels afhankelijk zijn van smaak).
KatieMusic is offline   Met citaat reageren
Oud Vandaag, 10:31   #84
Steve303
aka WOLF

Steve303's schermafbeelding

Wel als we het dan over smaak en ‘sound’ hebben liefst 90’s techno...
Steve303 is offline   Met citaat reageren
Oud Vandaag, 11:35   #85
flyweight
Vintage lid

flyweight's schermafbeelding

Voor lofi sound laatst een zoom mrs4 gekocht. Beats een beetje overstuurd opnemen en @ 32khz klinkt het heerlijk.
Das net als ds su10 een goedkope optie.
Voor een sampler gaat het voor mij meer om hoe melodische sounds over het keyboard klinkt. Vooral in de lage regionen. Ik bedoel voor beats alleen lofi / gritty te maken zijn er andere goedkope opties.

hier bv de beat en bass uit de mrs4.

CENSORED
flyweight is nu online   Met citaat reageren
Oud Vandaag, 11:36   #86
KatieMusic
Vintage lid

KatieMusic's schermafbeelding

@ Steve303

En niet te vergeten vintage outboard (multi) FX's..
Ben je (helemaal) tevreden met je MidiVerb II?
Een vintage SPX90 vind ik (bijv.) ook nog steeds een aanrader. Deze is nog steeds in veel studio's te vinden. En (nog) voor weinig te koop....
KatieMusic is offline   Met citaat reageren
Oud Vandaag, 11:41   #87
j0ris
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door Steve303 Bekijk bericht
Wel als we het dan over smaak en ‘sound’ hebben liefst 90’s techno...
Als het Akai moet zijn, dan zie je in de tijdlijn van Akai samplers welke er begin jaren 90 waren:

S950, S1000: 1988
S3000, S3200: 1992

Probeer er gewoon eens wat, is de enige manier om echt voor jezelf te checken of de sound en workflow je bevalt.
j0ris is offline   Met citaat reageren
Oud Vandaag, 14:12   #88
Steve303
aka WOLF

Steve303's schermafbeelding

KatieMusic; Ik heb hier inderdaad al wat oude fx bakken staan:
Dep-5, Lexicon LXP-1, Boss SE-50, Midiverb2 en een lexicon Alex die ik van een vriend (definitief) mag gebruiken.
Midiverb2 bevat wel een paar hele leuke presets hoor; ik denk dat dit wel een blijvertje is. Ik ben momenteel aan het wachten op een paar zware adapters qua stroomsterkte om verschillende toestellen met 1 adapter te kunnen voeden als gevolg van een overdosis stekkerblokken , dus de fx sectie ligt momenteel deels plat .

j0ris; ik had hetzelfde idee en ben dus begonnen bij een S1000.
Steve303 is offline   Met citaat reageren
Oud Vandaag, 14:21   #89
MatthewLeBlom
Vintage lid
Moderator

MatthewLeBlom's schermafbeelding

Verschillende units op 1 adapter met voldoende vermogen is in principe geen verkeerd plan, maar let op: je kan hiermee ook gedoe op je hals halen. Soms ontstaat er brom of ander gedoe.
Niet dat dat per se erg is, maar dan weet je dat alvast mocht je ineens geluiden horen die je niet eerder hoorden en misschien in opperste staat van paniek denken dat de FX bakken in kwestie kapot zijn.
Ff terug naar de oude adapters om te kijken of het weggaat..

Wat betreft de vraag welke sampler het beste klinkt heb ik ook een mening:
Don't go there.
Nastreven dat je de best klinkende of het vetste exemplaar hebt is zoooo onvruchtbaar.
Gewoon iets kopen waarvan je denkt dat het zinvol is om aan te schaffen en pielen, pielen, pielen.
Als je geluk hebt heb je iets gekocht waarmee je blij bent en vette dingen maakt
En als je pech hebt heb je pech en moet je gaan klagen op de social media over je miskoop
Of hier op Synthforum, dat kan natuurlijk ook.

Ik vind zelf overigens de S1000/1100 en de S950 erg mooi, maar ook de andere vind ik mooi.
Eigenlijk vind ik ze allemaal wel mooi

silvertone
MatthewLeBlom is nu online   Met citaat reageren
Oud Vandaag, 14:49   #90
Von Naphoven
100% zuur

Von Naphoven's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door KatieMusic Bekijk bericht
De S612 vind ik ook een leuke optie, maar ook de SU10 die Furious5 noemt - die ik nog niet kende - lijkt me best tof. Niet de beste keuzes (vind ik) voor een hardware sampler, maar (zeer) bruikbaar voor een prijs die nog leuk is.
Vergis je niet, het was destijds al een budgetsampler en dat merk je wel aan alles. Heel weinig geheugen, geen opslagmogelijkheden (dan wel weer flashgeheugen) en echt ontzettend lo-fi - ik meen me te herinneren dat het een 8 bit engine is die er in zit. Wat wel erg leuk is is de control ribbon die je ook kunt gebruiken om realtime geluid te bewerken (bijvoorbeeld een filter op inkomend signaal).

Ik heb er ooit 1 gehad (een nieuwe van de fabriek!) maar ik vond het eigenlijk niet echt een werkbaar ding. Dan zou ik nog eerder een Volca Sample pakken ofzo als het goedkoop moet zijn/klinken.
Von Naphoven is offline   Met citaat reageren
Oud Vandaag, 15:05   #91
Furious5
..no need to act ill

Furious5's schermafbeelding

Ah, ik gebruik die su10 enkel om samples te kleuren, ik sample de su10 vervolgens.. Om er op te werken is niet lekker, weinig stemmen, hoop beperkingen. Maar de lo-fi sound is lekker, en zoals ik al zei, je kan 12 semitones gepitcht spelen met de pads.. Dan kan praktisch geeneen phrase sampler (enkel de Sampletrak).

Eigenlijk vind ik geeneen hardware sampler echt lekker werken, het blijft toch omslachtig in menu's duiken en keygroups aanmaken etc. De meest makkelijke en leuke vind ik de s950 en de Zoom Sampletrak. Die zijn straigtforward en klinken fijn.

Tegenwoordig gebruik ik m'n iPad als sampler (en tja, een sampler is ook gewoon een computer in een 19" doos) en dan vooral de app Caustic. Klinkt goed en werkt supersnel! En er mee werken voelt als een hardware sampler. Ik maak nog wel een video'tje om te laten zien hoe geniaal het is en dan vooral als je een externe audiointerface aansluit en de output op de input aansluit voor easy (re) sampling

Een paar handige dingen:
- wifi server in de app: via wifi samples droppen vanaf je computer
- bpm detectie van een sample, en vervolgens timestretchen. Kost me 10 secs
- stereo naar mono (L, R of L+R)
- leest .sf2 files
- non destructieve sample slices maken
etc. etc.

'Why can't you make records like Marley Marl?!!'
'He's in his livingroom.. you're in a million dollar studio!'

Laatst gewijzigd door Furious5; Vandaag om 15:21
Furious5 is nu online   Met citaat reageren
Reactie