Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 12 november 2017, 12:02   #1
325iaddict
De baardstaart

Welke MODERNE synth voor Italo Disco?
De onvermijdelijke vraag: als ik nou zoiets zoek als een moderne opvolger van, laten wij zeggen, een Juno-60 of Jupiter 8.... gewoon een hardwarematige synth, net als de bovenstaande 2, welke zou ik dan moeten kiezen? Vooral voor de effect-apparatuur om de synth heen heb ik al veel alternatieven gelezen voor de inmiddels onbetaalbare zaken als de TR-808 enzo, maar voor de synth zèlf zijn de aangedragen alternatieven mondjesmaat... welke, nu nog gewoon te koop zijnde synth zou een mooie zijn om Italo mee te maken?
Budget nog onbepaald, en ja... net gelezen dat ze allemaal wel en niet geschikt zijn... het is maar hoe je ermee omgaat... maar er moeten toch specifieke synths zijn die "beter zijn voor Italo dan andere?
325iaddict is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2017, 12:08   #2
Depressoptimist

Depressoptimist's schermafbeelding

Behringer Deepmind 6/12
Roland Aira TR8
Arturia Drumbrute
boutique reeks Roland
...

Fear the beard!
Depressoptimist is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2017, 12:12   #3
Von Naphoven
Der Spaßmacher
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Roland System-8? Zie ze tweedehands nu voor €1.000 en minder gaan en dan heb je meteen de Juno en Jupiter sound. En nog een leuke modern klinkende synth ook.
Von Naphoven is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2017, 12:15   #4
demian
Tijdelijk lid

demian's schermafbeelding

Ik had hem in een ander topic ook al genoemd maar dat is je blijkbaar ontgaan. Roland System 8.

Error: Invalid signature, warning message send to admin.
demian is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2017, 12:15   #5
demian
Tijdelijk lid

demian's schermafbeelding

Die dus idd.

Error: Invalid signature, warning message send to admin.
demian is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2017, 12:17   #6
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

De makers van italo gaven daar toendertijd niet zoveel om, het was meer een kwestie van “wat was er op de markt”. Het helpt wel als wat je uitzoekt een arpeggiator heeft.

Voornaamste factor - wat is je budget in euros?

edit: mijn referentie voor italo is dit:

Ik hoor hier een 808 rimshot en sampled drums. Ik hoor een paar partijen die hoogstwaarschijnlijk van een analoge poly zijn. De orchestral hit en piano komen van een sampler of rompler. Het makkelijkste en goedkoopste is iets als een Digitakt of andere samplebased drumbak (Akai MPC, zelfs een Roland SP404 als het moet), die kan al erg veel opvangen. Hardwaresequencer - zelfs een RM1x zou dit makkelijk kunnen, als je moderner wilt een Pyramid of zo, maar als je al voor een MPC gaat doet die het ook al. Romplers kosten niks meer, een JV1080 heb je voor weinig en daar zit zo’n synthbrass geluidje vrijwel letterlijk in. Als je een Novation Mininova of Korg Microkorg pakt heb je gelijk je virtueel analoge bak en de vocoder ook al, als je voor een Nord Lead gaat moet je die apart kopen. Voeg daar bij een mixer en een paar effecten toe (dit kan ingebouwd zijn in sommige mixers, een basic reverb en delay maar slechts 1 instelling voor alle kanalen)

Italo heeft een aantal clichés - m.a.w. je moet binnen een bepaald stramien passen, anders noemt men het geen italo meer. Je kunt op die basis nieuwe dingen maken maar niet te ver er van weg gaan. Zo is het ook met andere soorten muziek. Die clichés houden ook in dat je een bepaald soort instrumenten moet kiezen.

Kijk eens op de site van Synthmania zelf, die heeft ook superveel demo’s van hoe apparatuur zelf in isolatie klinkt. Je kunt er een hoop van leren!

edit 2: als suggestie bij bovenstaande video kreeg ik dit:

Voor een setup zonder computer zou het er niet erg verschillend uit hoeven te zien; vervang de computer gewoon door een hardwaresequencer. Dat heeft echter wel gevolgen: de apparatuur die je dan uitzoekt heeft er dan wel baat bij om multitimbraal te zijn. Een oudere analoge bak is dat vaak niet.

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)

Laatst gewijzigd door Yoozer; 12 november 2017 om 12:46
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2017, 16:43   #7
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

In mijn beleving drie versies

Space disco= tr-808/707 combi vocoder korg vc-10 juno60 goedkopen reverbs " spacer woman" "commando Imatran voima" budget dingen in die tijd.

Italo disco= linndrum LM2 (aan verwanten) prophet 5 Minimoog harmonizer eventide h910 AMS reverberation "Moroder" "Gazebo" enz enz

Euro beat = Linndrum LM1 Minimoog Yahama dx7 ams reverberation fairchild 670 pultec eqp1a Stock Eitken Waterman muziek

Oorspronkelijk geplaatst door DRé
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.

Laatst gewijzigd door DRe; 12 november 2017 om 16:53
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2017, 17:17   #8
Tactic
Vintage lid

Tactic's schermafbeelding

offtopic:

Luister naar deze 'blauwdruk' waarin je precies kunt horen hoe de magie van de gebruikte spullen gebruikt wordt. De 808 kick en de juno 60 bas klinken zo goed met elkaar

Let your feeling riding over the flies (Ken Laszlo- Tonight)
Tactic is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2017, 17:54   #9
325iaddict
De baardstaart

Roland system 8 was mij zeker niet ontgaan, werd meer dan eens genoemd. Maar veel meer dan die en de Poly61 (en nu ook 2X de Deepmind 6/12) kwam er nog niet.... als er niet meer is, dan wordt het dus 1 van die. Hoewel ook de Jupiter-8 nog genoemd werd als "de ultieme bak" maar die zal dan ook een ultiem prijskaartje hebben... nog niet uitgezocht. Ik krijg nu ZOVEEL info over mij heen, geweldig, laat maar komen die stroom aan info :-)
Oud 12 november 2017, 18:29   #10
Yoozer
vorbei

Een System 8 bevat (emulaties van) een Jupiter 8 en een Juno. Die zitten er al in. Je hebt zelfs een overlay waarmee je 'm er iets meer als een Jupiter 8 laat uitzien:

Een Deepmind is een modernere versie van een Juno. Veel sliders, 1 oscillator, maar met wat interessante extras zoals meer on-board effects dan alleen een chorus, en een modulatiematrix.

Het moderne equivalent van een Juno zou ik - voordat de Deepmind er was - een Nord Lead 2 noemen. Betaalbaar, betrouwbaar, genoeg knoppen, en populair. En ook niet meer duur.

Een Jupiter 8 kun je inderdaad schudden, prijzen zweven ergens rond de 8000 euro tegenwoordig. Alle goedkope die voor verdacht lage prijzen worden aangeboden zijn van oplichters die je via Western Union of Venmo centen aftroggelen.

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Oud 12 november 2017, 18:38   #11
dreamer
goedkope rommel

dreamer's schermafbeelding

^ allemaal geen MODERNE synths DRe, even het topic lezen

Imo kun je alles wel voor alles gebruiken. Je eigen creativiteit is de bottleneck
dreamer is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2017, 19:12   #12
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

verschil tussen 2700 euro

Dat hoor je meteen
Bijgevoegde bestanden:
Bestandstype: wav 808vs707.wav‎ (5,60 MB, 11x gelezen)

Oorspronkelijk geplaatst door DRé
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2017, 19:17   #13
AdDM
Tiroler Knie-schlempfer

AdDM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door 325iaddict Bekijk bericht
Hoewel ook de Jupiter-8 nog genoemd werd als "de ultieme bak" maar die zal dan ook een ultiem prijskaartje hebben... nog niet uitgezocht.
Hoef je ook niet uit te zoeken, kansloos.

Kitlist: Je oma in een doosje..
AdDM is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2017, 20:31   #14
Yoozer
vorbei

Oorspronkelijk geplaatst door dreamer Bekijk bericht
^ allemaal geen MODERNE synths DRe, even het topic lezen

Imo kun je alles wel voor alles gebruiken. Je eigen creativiteit is de bottleneck
Ik vond het wel informatief hoor, dan weet je waar je de equivalenten mag zoeken

Oud 12 november 2017, 20:45   #15
325iaddict
De baardstaart

Ik VOND het niet alleen informatief, ik VIND het informatief. Bij mijn weten is die system-8 toch nog niet zo oeroud? Of hij inderdaad nog nieuw te krijgen is, weet ik niet, maar ik las al ergens, dat het ding voor rond de 1000 Euro van eigenaar wisselt. Maar wat heeft die system-8 eigenlijk allemaal te bieden? Ik zie een hoop knopjes die ik op alle andere synths nog niet heb gezien... het lijkt wel een kruising tussen een synth en een TR-808 :-)
MAARREH.... heeft die System-8 nou geen arpeggiator??
Oud 12 november 2017, 21:07   #16
djazid

djazid's schermafbeelding

Waldorf Streichfett
djazid is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2017, 21:53   #17
325iaddict
De baardstaart

Net gezien dat het ding bij Bax shop gewoon te koop is voor 1249 Euro. Kon zo snel geen arpeggiator op het apparaat vinden, maar heeft het gelukkig wel. Als ik dan de keus heb tussen een tweedehandsje voor 1000 Euro of een spiksplinternieuwe met garantie enzo voor 1249... dan lijkt de keus niet moeilijk. En als ik het zo eens lees zitten er oneindig veel mogelijkheden op... zoveel, dat het mij wel zomaar een jaar zal kosten voordat ik het apparaat ook maar enigszins door heb. Bedenk je dat ik werkelijk 0,0 ervaring heb met een synth. Mijn hele leven (vanaf zo'n 9 jaar gok ik, toen de eerste synthesizer-hit in de charts kwam (The model) vind ik het al prachtinstrumenten), en NU wil ik er eindelijk zelf iets mee gaan doen... moet ik nu maar gewoon op muziekles gaan? Noten lezen kan ik ook al niet... ik heb in mijn leven denk ik een paar keer een piano voorzichtig aangeraakt :-)

En wat ik nu pas zie in de video: de Juno-60 heeft veel meer toetsen dan de System-8! In het toetsenbord van de System-8 zitten vier groepen van drie zwarte toetsen, de Juno-60 heeft er vijf! Is dat een bezwaar? Mist er dan onder of boven gewoon een heel octaaf of hoe zit dat??

Laatst gewijzigd door 325iaddict; 12 november 2017 om 22:10 Reden: keyboard-maatverschillen ontdekt...
Oud 12 november 2017, 22:02   #18
Yoozer
vorbei

Oorspronkelijk geplaatst door 325iaddict Bekijk bericht
Bij mijn weten is die system-8 toch nog niet zo oeroud? Of hij inderdaad nog nieuw te krijgen is, weet ik niet, maar ik las al ergens, dat het ding voor rond de 1000 Euro van eigenaar wisselt. Maar wat heeft die system-8 eigenlijk allemaal te bieden? Ik zie een hoop knopjes die ik op alle andere synths nog niet heb gezien... het lijkt wel een kruising tussen een synth en een TR-808 :-)
MAARREH.... heeft die System-8 nou geen arpeggiator??
Hij is zeker nog nieuw te koop ja, vorig jaar uitgekomen.

Wellicht dat het even helpt een hoge-resolutie-afbeelding te bekijken:

https://static.roland.com/assets/ima...-8_top_gal.jpg

De arpeggiator zit links. De knopjes die je op andere synths niet ziet zijn er niet veel; een Korg MS2000 heeft bijvoorbeeld ook zo’n 16-step sequencer. De System 8 gebruikt dezelfde knoppen als een TR8.

Even voor de goede orde, je weet wat het verschil is tussen virtueel-analoog en analoog?

Oud 13 november 2017, 01:16   #19
dreamer
goedkope rommel

dreamer's schermafbeelding

@325iaddict: ik had het tegen DRe, die kwam aan met allemaal jaren-80 apparatuur die nu een extra hypotheek op je huis kost
dreamer is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2017, 09:49   #20
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Standaard Italo kan je echt met alles maken. Al die poly chords sounds zijn te simpel voor woorden. Al die romplers uit de jaren 90 kunnen dat voor een habbekrats. VA ook. Leads worden iets moeilijker omdat daar wel wat meer karakter voor wordt gevraagd. Maar die romplers hebben die soms ook of als sample pack. Drums kunnen ook alles zijn. Want ze gebruikte soms echt de meeste goedkope zooi die ze konden vinden. En vaak gebruikte ze gewoon 2 drumbakken waarvan ze de sounds combineerde.

Juno 60 voor bass? Wrm geen minibrute of bassstation 2?
JP8 voor poly chords? Wrm geen Yamaha reface CS of Virus 1? Of een Waldorf bak. Micro Q draait er zijn hand er echt niet voor om. Is gewoon 2 osc saw poly chords zonder heftig filter of envelope werk.
Drums? gewoon alles. Van volca's tot jaren 80 drumcomputers voor nop. Als het niet mega klinisch klinkt is geschikt voor italo.

Dit wordt al weer wat moeilijker. Dat laag en die wolligheid van die chords gaat moeilijk worden. Al denk ik dat een system 8 het wel kan. OB6 of P6 moeten dit misschien beetje kunnen. Basslijn zo punchy en dik voor in de mix kan je bijna wel vergeten. Althans met zoveel karakter. Daar moet je gewoon voor betalen.

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten