Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 14 november 2017, 21:18   #1
cream
Vintage lid

cream's schermafbeelding

Acoustische panelen etc. bij Alibaba
Ik zit toevallig eens te kijken op AliExpress, zag ik dat ze ook veel absorbers en panelen etc. hebben. Scheelt aardig wat in prijs met nederlandse prijzen. Is dit wat?

https://nl.aliexpress.com/wholesale?...2&user_click=y
cream is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2017, 22:13   #2
Jompo

Dit soort foam spul doet niets (positiefs) voor jouw akoestiek.

Steenwol of glaswol moet je hebben of produkten die dit materiaal gebruiken.
Voor steenwol densiteit tussen 55kg/m3 en 90kg/m3 en voor glaswol tussen 48kg/m3 en 70kg/m3.

Success.
Jompo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2017, 10:32   #3
Chojin
Criss Cross Rhythms

Dat lijkt me wel een beetje heel kort door de bocht.

Deze panelen worden ook gewoon in Nederland verkocht. Als je het wil gebruiken voor geluidsdemping zijn er inderdaad betere alternatieven.

Voor akoestiek doet het wel degelijk wat.
Chojin is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2017, 11:20   #4
RSB
Whoehahaha

RSB's schermafbeelding

Ja inderdaad, waar Jompo het over heeft heeft niks met akoestiek te maken maar enkel met geluidsdemping
RSB is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2017, 11:53   #5
Acidfever
There's no “I” in denial.
Moderator

Acidfever's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door RSB Bekijk bericht
Ja inderdaad, waar Jompo het over heeft heeft niks met akoestiek te maken maar enkel met geluidsdemping
Demping, diffusie en absorptie zijn allemaal principes die te gebruiken zijn voor verbeteren van de akoestiek in een ruimte.

Voor bijvoorbeeld het zelf maken van basstraps is het materiaal waar Jompo over spreekt waarschijnlijk veel geschikter. Voor Diffusie of absorptie panelen voor hogere frequenties kunnen de alibaba panelen mogelijk weer geschikter zijn maar zonder praktijk ervaringen of meet gegevens is die conclusie onmogelijk te trekken.

"He has Van Gogh's ear for music."

Laatst gewijzigd door Acidfever; 15 november 2017 om 12:06
Acidfever is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2017, 11:57   #6
Depressoptimist

Depressoptimist's schermafbeelding

Dit is toch sarcasme hoop ik?

wat betreft die panelen, zijn daar ook (eerlijke) meetresultaten van bekend? Vaak is dat niet zo en is er mee gesjoemeld. Er zit dan wel een mooi verhaal bij wat precies ingewikkeld genoeg is om de consument mee te overbluffen. Wat Jompo zegt is waar... Glas- en steenwol zijn effectief en hebben een redelijk lineaire absorptie waarde vanaf 100Hz en hoger. Daarbij is het vaak veel goedkoper dan commerciële alternatieven. Het kost wel even wat werk om er wat moois van te maken.

In mijn homestudio heb ik zo'n €1000,- geïnvesteerd in alleen steenwol (bijna 2 pallets vol). De resultaten zijn geweldig...

Fear the beard!
Depressoptimist is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2017, 12:03   #7
elektrovolt
compuphonic

elektrovolt's schermafbeelding

Dit soort schuim absorbeert voornamelijk hoge frequenties waardoor je ruimte al snel 'boomy' gaat klinken. Wat Jompo zegt gaat wel degelijk over akoestiek. Glaswol of steenwol panelen op de juiste manier geplaatst zullen veel beter werken dan dit soort schuim.

----------------------
//
elektrovolt is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2017, 12:12   #8
Jompo

Oorspronkelijk geplaatst door Chojin Bekijk bericht

Deze panelen worden ook gewoon in Nederland verkocht. Als je het wil gebruiken voor geluidsdemping zijn er inderdaad betere alternatieven.

Nou, dan zal ik de bocht dan maar wat ruimer nemen.

Dat foam spul, van wat zal het zijn 4cm? dikte, absorbeert hoogstens frequenties boven de 2kHz** en helemaal niets daar onder (daar heeft het bovendien de densiteit ook niet voor).
Al helemaal niet in het meer problematische gebied onder de 200Hz, waar akoestische behandeling het meest noodzakelijk is.

**berekening:
Absorptie gebeurt op de kwart golflengte gerekend vanaf het reflecterende vlak/muur.
Met zo'n foam van, zeg, 4cm tegen de muur, betekent absorptie beginnend vanaf de frequentie; 344÷(4×0,04)= 2,15kHz.

Dat houdt dus in dat je met dit spul een compleet ongebalanceerde akoestiek krijgt, waar alleen het hoog is gedempt, terwijl alle laagfrequente problemen volop aanwezig zijn; kortom een doffe en 'boomy' klinkende hok.

Daarom worden de eerder genoemde steen- en glaswol producten, door hun specifieke densiteit en 'gasflow resistivity, gebruikt voor breedband absorptie.
Door de breedband werking, worden de frequenties over het hele hoorbare frequentie spectrum aangepakt, waardoor je een evenwichtige resultaat verkrijgt.

De akoestische behandeling van een ruimte gebeurt hoofdzakelijk door DEMPING van de weerkaatste golfvormen door, op hun kwartgolflengte, waar de 'particle velocity' van de aldaar ontstane staande golf het hoogst is, de energie te absorberen.

Dus, hoezo heeft akoestiek niets met geluidsdemping te maken?
Net als steen-/glaswol is dempen wat dit foam spul ook doet; alleen dempt foam slechts de hoogste frequenties, waardoor het niet geschikt is voor serieuze akoestische behandeling

Maar, 'to each his own'; als jullie je akoestiek willen aanpakken met dit foam spul, omdat akoestiek, volgens jullie, toch niets met geluidsdemping te maken heeft, ga vooral je gang.

EDIT:
Ik heb ondertussen bijval gekregen van mensen met ook verstand van zaken, zie ik.
Dank Acidfever, Depressoptimist en elektrovolt; ik begon al moedelos te worden.
Oud 15 november 2017, 12:14   #9
Acidfever
There's no “I” in denial.
Moderator

Acidfever's schermafbeelding

Lawyered!

"He has Van Gogh's ear for music."
Acidfever is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2017, 16:04   #10
Chojin
Criss Cross Rhythms

Oorspronkelijk geplaatst door Jompo Bekijk bericht
Al helemaal niet in het meer problematische gebied onder de 200Hz, waar akoestische behandeling het meest noodzakelijk is.

Dat houdt dus in dat je met dit spul een compleet ongebalanceerde akoestiek krijgt, waar alleen het hoog is gedempt, terwijl alle laagfrequente problemen volop aanwezig zijn; kortom een doffe en 'boomy' klinkende hok.

Daarom worden de eerder genoemde steen- en glaswol producten, door hun specifieke densiteit en 'gasflow resistivity, gebruikt voor breedband absorptie.
Door de breedband werking, worden de frequenties over het hele hoorbare frequentie spectrum aangepakt, waardoor je een evenwichtige resultaat verkrijgt.

Dus, hoezo heeft akoestiek niets met geluidsdemping te maken?
Net als steen-/glaswol is dempen wat dit foam spul ook doet; alleen dempt foam slechts de hoogste frequenties, waardoor het niet geschikt is voor serieuze akoestische behandeling
Tjonge jonge, van het ene uiterste naar het andere. Ik heb nooit gezegd dat akoestiek niets met geluidsdemping heeft te maken.

We hebben het hier over twee verschillende dingen.

- Ik wil mijn kamer geluidsarm maken zodat er zo weinig mogelijk lekt.
- Of ik wil mijn kamer akoestisch beter laten klinken.

Eerst geval, helpen de foams geen ruk maar ook glaswol helpt minder goed als het op de lage frequenties aankomt. Alleen zorgen dat alles contactloos hangt en veel massa werkt.

Tweede geval wel maar inderdaad niet voor de laagste frequenties. Hangt er maar net vanaf wat voor probleem je wilt oplossen. Daarom gebruiken ook alle professionele bedrijven die iets in de akoestiek doen ook alleen maar glaswol he? Bij alle professionele studio's hangt het ook maar voor sier aan de want. Over moedeloos gesproken.

Maar als jij je kamer vol wil plempen met pallets kankerverwekkend glaswol zodat je kamer zo dood is als de nieuwe Talor Swift album, be my guest.

Daarbij weten we helemaal niet wat TS wil oplossen.
Chojin is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2017, 16:12   #11
elektrovolt
compuphonic

elektrovolt's schermafbeelding

lekker subtiel weer.

----------------------
//
elektrovolt is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2017, 16:36   #12
BlackEyed
Vintage Lid

BlackEyed's schermafbeelding

Maar als jij je kamer vol wil plempen met pallets kankerverwekkend glaswol zodat je kamer zo dood is als de nieuwe Talor Swift album, be my guest.
Glaswol is niet kankerverwekkend https://www.ii-mensenwerk.nl/Upload/...20steenwol.pdf.
BlackEyed is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2017, 17:30   #13
Jompo

Tjonge jonge, van het ene uiterste naar het andere..

Het is ook nooit goed, hè?

.

Nee, JIJ hebt het over twee dingen; ik heb het de hele tijd over akoestiek gehad.

Daarom gebruiken ook alle professionele bedrijven die iets in de akoestiek doen ook alleen maar glaswol he? .

Ja, voor absorptie wel (als je de metalen omhuizing en stofbedekking niet meerekent, natuurlijk).
Zie GIK acoustics, REAlTRAPS..... en de top end studios hebben het materiaal ingebouwd in de wanden.

Bij alle professionele studio's hangt het ook maar voor sier aan de want.

Is dat zo?
Zegt meer over de studios die jij kent.

Nou, als je op die blote panelen gaat lopen kloppen met een stok als een piñata en het vervolgens lekker opsnuift, misschien.
En, dat materiaal uit China zal wel gezonder zijn; weet jij wat dáár in zit?

Inderdaad.
Oud 15 november 2017, 17:40   #14
Eurynom3
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door cream Bekijk bericht
Ik zit toevallig eens te kijken op AliExpress, zag ik dat ze ook veel absorbers en panelen etc. hebben. Scheelt aardig wat in prijs met nederlandse prijzen. Is dit wat?

https://nl.aliexpress.com/wholesale?...2&user_click=y
Als je het mij vraagt niet. Zie ook de opmerkingen van Jompo. Hij legt duidelijk uit waarom niet.

Zelf heb ik gekozen producten van GIK Acoustics. Niet de mooiste, maar wel effectief en je betaalt een redelijke prijs.
Eurynom3 is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2017, 21:44   #15
Depressoptimist

- Dat het door heel NL verkocht wordt zegt niets.
- Waar zou je de panelen anders voor willen gebruiken dan absorptie?
-

Tjonge jonge, van het ene uiterste naar het andere. Ik heb nooit gezegd dat akoestiek niets met geluidsdemping heeft te maken.

Het eerste gaat over isolatie, misschien verwarrend, maar de aanbeveling van isolatiemateriaal als glas- en steenwol heeft in dit verhaal niets te maken met isoleren. Absorptiepanelen zijn niet voor isolatie.

Het 2e is dan ook het punt waarover gesproken wordt in dit topic, daar bestaat wat mij betreft geen twijfel over.

...Eerst geval, helpen de foams geen ruk maar ook glaswol helpt minder goed als het op de lage frequenties aankomt. Alleen zorgen dat alles contactloos hangt en veel massa werkt.

Tweede geval wel maar inderdaad niet voor de laagste frequenties. Hangt er maar net vanaf wat voor probleem je wilt oplossen. Daarom gebruiken ook alle professionele bedrijven die iets in de akoestiek doen ook alleen maar glaswol he? Bij alle professionele studio's hangt het ook maar voor sier aan de want. Over moedeloos gesproken.

Maar als jij je kamer vol wil plempen met pallets kankerverwekkend glaswol zodat je kamer zo dood is als de nieuwe Talor Swift album, be my guest...
Je doet hier een aantal bewering die niet onderbouwd worden met feiten. Niets waaruit blijkt dat je weet waar je het over hebt. Misschien weet je wel waar je het over hebt, maar laat je het in ieder geval niet blijken door je reacties. Een beetje krachttaal en een flinke dosis retoriek laat mij niet ineens in die standpunten geloven. Ik snap daarom de reactie van Jompo ook wel. Er zijn veel mensen die veel roepen, maar eigenlijk aan het papegaaien zijn.

Citaat:
Dat is ook niet relevant. De vraagstelling was of die panelen 'any good' zijn...

Fear the beard!
Oud 15 november 2017, 21:56   #16
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

Waar hebben we het eigenlijk over , over die noppen vierkantjes die sommige gebruiken voor absobsie of de diffuser vierkanten. daar kan eigenlijk niks mee mis zijn. die kunnen zelfs van hout zijn. aan geven waarover je het hebt. als je antwoord geeft. is zie namelijk 30 verschillende op die site.

Oorspronkelijk geplaatst door DRé
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2017, 22:15   #17
René
Vintage lid

René's schermafbeelding

Gamma?

https://www.gamma.nl/assortiment/bou...et_13%26sg%3Db

"The greatest adventure you could ever go on, is to take the journey back to what you really are"
René is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2017, 22:22   #18
Depressoptimist

Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Gamma?

https://www.gamma.nl/assortiment/bou...et_13%26sg%3Db
Kan je allemaal links laten liggen. Die vlokken platen zijn voor ontkoppeling van wanden. Dat noppenschuim is vloeken in de akoestische kerk. Tenzij je op specifieke plekken reflectie van het tophoog wil tegen gaan. Die dingen werken niet breedbandig...

Fear the beard!
Oud 15 november 2017, 22:58   #19
OORzaak
Hangend lid

OORzaak's schermafbeelding

Valt mee dat de eierdozen hier nog niet ter sprake zijn gekomen. ;-)
OORzaak is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2017, 19:50   #20
Urbanized

Urbanized's schermafbeelding

Voor de forumleden die niet overtuigd zijn dat steenwol/glaswol (of ander soort wol, bijvoorbeeld schapenwol) beter absorbeert dan schuim - voornamelijk in het laag-, hieronder een test analyse:

http://www.gikacoustics.com/comparin...44-bass-traps/
Urbanized is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » De Studio » Overig Studio

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten