Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 27 oktober 2016, 22:30   #41
MacGyverGear
Frequently kind

MacGyverGear's schermafbeelding

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de Prophet 6 nog niet zo goed beluisterd heb.

Had nog even de vraag over de functie van de Z80 in de Moog Source gesteld aan mijn synthdokter Marc Cox.
Het is een soort combi van een analoge schakeling die met verschillende spanningen de volumeverloop per fase uitvoert.
Is er 'n fase afgerond, wordt dit terugkoppeld aan de CPU, waarna de stuurspanningen behorend bij de volgende fase worden gegeven.. Best interessant.
De snelheid van de Z80 Is dus voor de attack fase (in de Moog Source) wel van belang, maar doordat alle tussenliggende stapjes van geen signaal naar maximaal signaal nu niet uitgelezen hoeven te worden (zodat er geen hinderlijke clicks/plops optreden) is er meer dan genoeg capaciteit om dit zonder vertraging af te handelen..

Ik ken aardig wat synthjes met digitale aansturing die wel een stuk meer punch dan de JX8p /P600 (*Z80 versie) maar vrees dat daar ook wel gebruik gemaakt zal zijn van een extra schakeling voor de envelopes.
De OB8 bv heeft ook een Z80 maar mist de CEM3310's van de OBXa. De voicekaarten zijn ook stukken kleiner.

Zat net nog even te luisteren naar de DW8000 en die komt aardig in de buurt qua snelheid van de Juno1/2 en ook een 106 is stukken sneller als een Jx8p bv, maar lang niet zo spikey als een Juno 6/60.

Wat betreft het Prophet 6 verhaal.. qua snelheid moet het gewoon gerealiseerd kunnen worden met behulp van DSP of processors? Ik ken genoeg VST synthjes, en ook wat VA's waarin ik de envelopes dik in orde vind
MacGyverGear is nu online   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2016, 08:26   #42
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Ja zeker interessant. Al waren we er achter dat pops juist door een te snelle attack kwam. Het probleem bij bijv een p600 is dan volgens mij ook dat stand nul van de attack het een gate is en dus plopt maar stand 1 weer te langzaam is. En als je er dan een 2 keer snellere cpu in zit dan is stand 1 de helft van de snelheid van een orginele attack. Mijn punt is dat dat evt te marginaal is en nog steeds als langzaam gezien kan worden.

En dat van die source klinkt aannemelijk. Maar de snelheid wordt dus analoog afgewerkt en daar zit het verschil. En ja er zijn dus andere truken om een software envelope best snel te maken. Kijk maar naar een mks80 en nog wat van die Roland bakken.

In de p6 zit iig een shark dsp. Maar een dsp doet vooral intern rekenwerk. Ik weet niet precies hoe het zit maar het werkt geheid anders dan een z80 en pc cpu. Een pc cpu draait op een soort van schil/os en daarboven op zit de code. Een z80 draait machine taal dus je kan alles veel sneller maken want je hoeft niet door een OS. Maar de resolutie is gewoon niet heel hoog. En als je dan daarmee direct de vca aanstuurt gaat het gewoon te langzaam.
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2016, 10:12   #43
KSUS
The Syncopath

KSUS's schermafbeelding

Hij is nu te bestellen lijkt het, $345 + shipping: http://kiwitechnics.com/kiwi-8p.htm

Ik heb me 8P in de verkoop maar ga toch eerst deze bestellen.
Ik ben benieuwd wanneer ze een nieuwe demo gaan uploaden, dat hadden ze beloofd voor release.

The only time you should ever look back, is to see how far you've come.
KSUS is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2016, 16:08   #44
dj_bomber
Analog @##0# (error)

dj_bomber's schermafbeelding

Weet niet of dit heel erg de moeite waard is, geen PWM mod en geen variabele chorus speed rate en alle ic's die los moeten worden gepeuterd vs. de functie upgrade. Klinkt als een uitdaging voorbehouden aan de echte synth diy die-hards

https://soundcloud.com/dj_b0mber - Homies & Gear4life
Rambo gaat Rossen https://youtu.be/o4AyKVG-Igw?t=164
Rambo geremixt https://soundcloud.com/djcasketkrush...uction-records
Rambo gaat Re-mixen [under construction]
dj_bomber is offline   Met citaat reageren
Oud 5 mei 2017, 14:50   #45
MVMNT

Heeft iemand de upgrade nu eigenlijk al geïnstalleerd? Ik kocht een maand geleden mijn JX-8P net omdat de uitbreiding bestond. Die verwacht ik vanavond of volgende week in de postbus
MVMNT is offline   Met citaat reageren
Oud 6 mei 2017, 11:58   #46
dj_bomber
Analog @##0# (error)

dj_bomber's schermafbeelding

Ik ga hem heel misschien bestellen als ik het licht erin zie. Verneem dus graag welke vette improvements deze oplevert. Btw ik moet mn 3P eerst eens gaan installen hier

https://soundcloud.com/dj_b0mber - Homies & Gear4life
Rambo gaat Rossen https://youtu.be/o4AyKVG-Igw?t=164
Rambo geremixt https://soundcloud.com/djcasketkrush...uction-records
Rambo gaat Re-mixen [under construction]
dj_bomber is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2017, 15:50   #47
MVMNT

Ik heb hem in twee avondjes geïnstalleerd, het lastigste was nog de reeds geïnstalleerde ROM chips uit hun sockets krijgen

Ik had ook even mijn twijfels bij een aantal draadjes die onder het mainboard gesoldeerd zaten, maar blijkbaar heb ik één van de oudste mainboards en waren deze door Roland zelf geplaatst. Die moest ik gewoon laten zitten en naar dezelfde pins laten gaan van de Kiwi boards.

Wat me meteen opviel zijn inderdaad die strakkere envelopes! Basses zijn lekker snappy! Verder heb ik er nog niet zoveel tijd mee kunnen doorbrengen. Chord memory, arpeggiator werkten allemaal zoals je zou verwachten. Ziet er veelbelovend uit, maar ik kwam wel één bug tegen waarbij de decay van de derde (nieuwe) envelope blijkbaar relatief was aan de attack tijd. Met attack op 0 bleef de decay ook bij een klik - maakt niet uit op welke waarde ik deze instelde. Wel zit ik op versie 1.1, dat is een update van november 2016. Wellicht is dit al gefixt met de laatste update van februari, ik zal laten weten weten als ik die geïnstalleerd heb.
Oud 9 mei 2017, 18:27   #48
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MVMNT Bekijk bericht
Ik heb hem in twee avondjes geïnstalleerd, het lastigste was nog de reeds geïnstalleerde ROM chips uit hun sockets krijgen

Ik had ook even mijn twijfels bij een aantal draadjes die onder het mainboard gesoldeerd zaten, maar blijkbaar heb ik één van de oudste mainboards en waren deze door Roland zelf geplaatst. Die moest ik gewoon laten zitten en naar dezelfde pins laten gaan van de Kiwi boards.

Wat me meteen opviel zijn inderdaad die strakkere envelopes! Basses zijn lekker snappy! Verder heb ik er nog niet zoveel tijd mee kunnen doorbrengen. Chord memory, arpeggiator werkten allemaal zoals je zou verwachten. Ziet er veelbelovend uit, maar ik kwam wel één bug tegen waarbij de decay van de derde (nieuwe) envelope blijkbaar relatief was aan de attack tijd. Met attack op 0 bleef de decay ook bij een klik - maakt niet uit op welke waarde ik deze instelde. Wel zit ik op versie 1.1, dat is een update van november 2016. Wellicht is dit al gefixt met de laatste update van februari, ik zal laten weten weten als ik die geïnstalleerd heb.
Leuk , gave review.. laat over een maand maar weten hoe je hem dan vind.

Oorspronkelijk geplaatst door DRé
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2017, 19:04   #49
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Yup, demo's graag!
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2017, 00:30   #50
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
Oud 10 mei 2017, 14:59   #51
MVMNT

Demotje's komen nog als je wil. Eerst die update doorvoeren en de bak eens calibreren.

Laatst gewijzigd door MVMNT; 10 mei 2017 om 15:24
Oud 11 mei 2017, 13:22   #52
MVMNT

... aaaaand it's bricked..

De transfer van de update is foutgelopen en momenteel zit mijn Kiwi 8P vast in een bootloop. Ik heb al antwoord teruggehad van Murray, Kiwitechnics dat ik desnoods de bordjes moet terugsturen naar Nieuw Zeeland om ze te laten herprogrammeren.. Liever niet.. Daarna volgde nog wel een mail om het nogmaals te proberen met andere instellingen in MidiOX. Ik heb het dus vanuit Windows, met mijn werklaptop en motu ultralite MK3 geprobeerd. Op zich niets mis mee, maar Ik heb toch zo'n buikgevoel dat het van de eerste keer gelukt zou zijn als ik mijn Macbook gebruikt had :p
Oud 11 mei 2017, 18:43   #53
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

Vervelend ... succes

Oud 12 mei 2017, 02:12   #54
MVMNT

Hij leeft weer. Gewoon dezelfde update procedure gevolgd, dit keer met mijn Macbook + Snoize Sysex Librarian.. Wat zei ik van Mac?

Nu nog calibreren en dan op verkenning
Oud 22 juni 2017, 16:04   #55
MVMNT

Nog steeds niet de tijd gevonden om een video'tje te maken (andere synthjes en bakjes aan het ombouwen)

So far so good, maar ik heb al enkele bugs gerapporteerd:
- een "all not off" bericht van Ableton maakt dat de bank / tone op 1 ingesteld worden (dus bv patch 457 wordt 411)
- Hold pedal werkt niet naar behoren: bv alle noten worden afgekapt wanneer je de pedaal loslaat, maar de noten nog wel met de vingers ingedrukt hebt
- Het Receiving midi kanaal is niet in te stellen (de parameter is niet aan te passen, reageert niet op de data slider)

Hier wordt aan gewerkt naar de volgende update toe.

Ook voor al wie gewend was om zijn JX-8P met een virtual editor of de iPad app te bedienen is er aan voor de moeite: na de Kiwi 8P upgrade werken die niet meer want de 8P werkt met andere sysex messages. Er is wel een BCR-2000 template wat behoorlijk werkt. Hij zou nog wel moeten werken met de originele PG-800 controller - daar ga ik waarschijnlijk die recent aangekondigde mini clone van kopen. Natuurlijk is het nog uitkijken naar een controller / software editor die ook alle Kiwi 8P features bevat.
Oud 8 juli 2017, 12:07   #56
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

Werkt de kiwi editor nog wel of moet daar een nieuwe os in om dit te laten fuctioneren.? Met die nieuwe functies ..

Oud 10 juli 2017, 14:52   #57
MVMNT

Hun eigen editor is natuurlijk ook compatibel, maar omvat ook niet alle features

Toen ik overlaatst aan het sequencen was vanuit Ableton, is me wel opgevallen dat de timing van akkoorden via MIDI echt rommelig is.
En dan kreeg ik zo'n mailtje terug..:

"I will look at this but there may not be a lot I can do. The note processing is very complex and is made worse by the fact that the cpu after processing the incoming note then has to send it to the voice board cpu for sounding. This all takes time and you may have found a limitation of the upgrade."

Wat is nu nog het nut van een polysynth die geen 6 noten tegelijk perfect kan timen..
Toch ben ik er steevast van overtuigd dat het softwarematig te verhelpen is. Ik zou er echt zelf naar willen gaan zoeken..
Oud 10 juli 2017, 15:14   #58
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Slechtere MIDI timing dan de vorige CPU uit de jaren '80? Dat is wel jammer. Misschien dat ze beter de latency wat kunnen verhogen en daarmee een buffetje creëren waardoor het wel een constante latency is.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2017, 09:50   #59
MVMNT

Dat dacht ik ook.. Zelfs mijn 2$ Arduino kan 5 triggers nagenoeg gelijk genereren.. dan verwacht ik het ook van die ARM chip die Kiwitechnics gebruikt
Oud 3 augustus 2017, 09:58   #60
MVMNT

Nieuwe firmware update gereleased die alle bugs waar ik van afweet heeft opgelost
Ik kan hem volgende week pas testen, maar het ziet er veelbelovend uit. Er wordt wel niets gezegd over die MIDI timing.
http://kiwitechnics.com/releasenotes.htm

1) Midi In cannot be set to channels other than 1
2) When MidiCC is set to Midi In only MidiCC commands are not received. It works if set to Both.
3) Hold release not operating correctly
4) MidiCC all Notes Off command was changing current tone number
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten