Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 8 maart 2018, 11:47   #1
Gondwana

Gondwana's schermafbeelding

Arturia komt met 3 Filters & 3 Pre-Amps

more info:
https://www.arturia.com/3fltrsand3prmps
Gondwana is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2018, 11:58   #2
elektrovolt
compuphonic

elektrovolt's schermafbeelding

Interessant, die preamps. Wel jammer dat ze in de vergelijking net wat harder staan waardoor je niet goed kan vergelijken.

----------------------
//
elektrovolt is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2018, 07:54   #3
Roonan
Lang lid

Roonan's schermafbeelding

Behoorlijk ambitieuze uitspraak dat je deze plugins altijd gaat gebruiken. Zou heel stoer zijn als ze je geld teruggeven als dat niet zo is. Zou een goede marketing stunt zijn.
Roonan is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2018, 09:15   #4
Von Naphoven
Weltraumforscher
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Zou wel de eerste keer zijn met Arturia plugins. Ik heb die V Collection en die gebruik ik eigenlijk nooit
Von Naphoven is nu online   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2018, 10:15   #5
arnomusicman
Radiation!

arnomusicman's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door elektrovolt Bekijk bericht
Interessant, die preamps. Wel jammer dat ze in de vergelijking net wat harder staan waardoor je niet goed kan vergelijken.
Voor zover ik weet wel een veelgebruikte (maar in dit geval wel opvallende) truc om goed uit A-B vergelijkingen te komen.

Off-topic:
In de high-end home audio wereld schijnen ze bij het vergelijken van kabels(!) gewoon op de achtergrond klankkleur instellingen aan te passen om een hoorbaar verschil te maken. Dit doen ze vooral bij producten waar een verschil of nauwelijks waarneembaar is, of het gewoon niet bestaat, zoals bij voedingskabels. Bij dit soort productvergelijkingen worden soms dus gewoon oplichterspraktijken gehanteerd.

On-topic:
Misschien een placebo-effect, maar ik heb vaak toch het gevoel/idee dat ik bij hardware toch duidelijkere verschillen hoor dan bij plugins.

Deze demo heb ik nog niet geluisterd, maar ga ik zeker doen. Misschien is het een goed alternatief voor de veel duurdere hardware preamp die ik nog op het oog heb.

Arno
Rise to yourself

Synths: Alesis QS8.1, Yamaha CS6x, Roland XV-5050 + R-70, Korg Wavestation SR + NS5R
Software: Windows 10 64-bit, Cubase Pro 9.5, WaveLab Pro 9.5, div. VSTi's
PC: i7-980 6-core,, 24GB RAM, 2xSSD, 3xHDD
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport
Mixer: Soundtracs Topaz Project 8 32ch inline
De complete setup: www.amps-recordings.nl.

Cursussen Cubase en studio advies, ook op locatie
Facebook
arnomusicman is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2018, 11:33   #6
elektrovolt
compuphonic

Dit is zeker een veelgebruikte, al dan niet de klassieke manier om het beter te laten klinken
Ik hoor wel verschil als ik even de volumeknop gebruik, maar evengoed is het een flauwe truc. Zoals je zegt: een net iets anders gekeurd achtergrond ruisje kan al heel veel doen.
Bij hardware, tja.. ik hoor lang niet altijd verschil en hardware kan soms ook gewoon slecht klinken. Soms hoor je alleen maar verschil als het element in een mix wordt gebruikt.

Zelf ben ik niet zo'n fan van Arturia en dat komt door hun producten (zowel hw als sw) maar vooral ook hun manier van het aan de man brengen..

----------------------
//
Oud 9 maart 2018, 11:49   #7
4-Tek
Vintage lid

4-Tek's schermafbeelding

Ik snap voorversterkers in een plugin niet zo goed eerlijk gezegd. Op deze manier is het gewoon een manier om wat klankkleur toe te voegen met wat vervorming, en misschien wat eq. Daar hoef ik geen 200 euro voor neer te tellen.

Wat een echte voorversterker, en vooral een goeie, leuk maakt is dat ze helemaal voorin de keten zitten zodat ze op een interessante manier op de enorme dynamiekverschillen kunnen reageren die door een microfoon binnen komen. Dit in een plugin stoppen is volgens mij het paard een beetje achter de wagen spannen.

De filters lijken me nog wel interessant. Een SEM notch filter met een LFO in een plugin kan een leuk effect zijn! En deze zijn ook een stuk betaalbaarder.
4-Tek is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2018, 16:32   #8
elektrovolt
compuphonic

Oorspronkelijk geplaatst door 4-Tek Bekijk bericht
Wat een echte voorversterker, en vooral een goeie, leuk maakt is dat ze helemaal voorin de keten zitten zodat ze op een interessante manier op de enorme dynamiekverschillen kunnen reageren die door een microfoon binnen komen. Dit in een plugin stoppen is volgens mij het paard een beetje achter de wagen spannen.
Mic voorversterkers worden vaak genoeg ingezet ergens midden in of zelfs achter in de signaalketen, uiteraard dan wel met een afgezwakt signaal. Enorme dynamiekverschillen kan je ook op een lijnsignaal hebben als je wilt. Maar uiteindelijk gaat het om het geheel, dus niet enkel één object zoals een voorversterker, compressor of wat dan ook. Maar sommige voorversterkers doen het juist heel goed met een afgezwakt lijnsignaal en zorgt dan voor de gewenste klankkleur. Zo gebruik ik mijn Cooper preamps ook nog weleens voor een hele mix of een submix. Maar de marketing noemer "...you'll actually use" is dan ook wel erg overdreven.

----------------------
//
Oud 9 maart 2018, 21:38   #9
4-Tek
Vintage lid

4-Tek's schermafbeelding

Helemaal mee eens. In de studio gebruik je natuurlijk alles wat je hebt liggen om het gewenste effect te bereiken. Ik vind het vooral raar dat ze "voorversterker" plugins verkopen die uitsluitend gebruikt kunnen worden als effect. En als gimmick is het leuk. Maar dit zijn serieuze prijzen.
Oud 10 maart 2018, 18:59   #10
Lamp

Lamp's schermafbeelding

Ik heb een Arturia keystep en daar laat ik het voorlopig bij.
Lamp is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2018, 21:31   #11
T-CM11
Vintage lid

T-CM11's schermafbeelding

Helemaal mee eens. In de studio gebruik je natuurlijk alles wat je hebt liggen om het gewenste effect te bereiken. Ik vind het vooral raar dat ze "voorversterker" plugins verkopen die uitsluitend gebruikt kunnen worden als effect. En als gimmick is het leuk. Maar dit zijn serieuze prijzen.
Ik zeg niet dat het hetzelfde klinkt, maar opnemen terwijl de plugin actief is (niet achteraf) of een echte hardware voorversterker - het principe is toch hetzelfde?
T-CM11 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2018, 11:49   #12
4-Tek
Vintage lid

4-Tek's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door T-CM11 Bekijk bericht
Ik zeg niet dat het hetzelfde klinkt, maar opnemen terwijl de plugin actief is (niet achteraf) of een echte hardware voorversterker - het principe is toch hetzelfde?
Het zal in sommige situaties vergelijkbaar klinken. Maar je hebt het signaal dan al wel door een echte voorversterker en een a/d converter heen gestuurd. Veel van het karakter van dit soort klassiekers komt van hoe ze reageren als de zangeres net iets harder uithaalt dan waar je op had gerekend of als de bassist even goed aan een snaar plukt waardoor de boel in het rood schiet. Dit soort micro-dynamiek is al door je goedkopere preamp en ad converter verkloot voor het de arturia plugins bereikt.

Helemaal waardeloos zijn ze natuurlijk niet. Als je al hele mooie dure transparante pre's en ad-converters hebt en met heel veel head-room opneemt kan je misschien wel in de buurt komen van het geluid van deze preamps. Maar ik denk dat de meeste mensen deze plugins gewoon gaan gebruiken om hun geluid een beetje op te warmen. En er zijn al veel meer veel goedkopere plugins voor die hetzelfde bereiken en vaak veel flexibeler zijn.

Maar heeft iemand de filters al geprobeerd? Ik ben wel benieuwd naar meningen over het SEM filter eigenlijk. En hebben de filter plugins nog zin als je de V-collection ook hebt? Die staat ook nog steeds op mijn lijstje.
Oud 11 maart 2018, 12:22   #13
T-CM11
Vintage lid

T-CM11's schermafbeelding

En hebben de filter plugins nog zin als je de V-collection ook hebt?
Je kan door de V-collection instruments toch geen externe audio sturen?
De Moog filter had ik al van toen die gratis was, en voor de SEM-filter heb ik een Boomstar (wat natuurlijk niet zo flexibel is als een plugin).
T-CM11 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 maart 2018, 20:43   #14
Ytse
༼ つ ◕_◕ ༽つ

Ytse's schermafbeelding

Zit wel te twijfelen. 99 euro voor alle 6 omdat ik de beatstep pro heb.
Die V76-Pre klinkt wel goed naar mijn idee. Even demo's proberen maar.
Ytse is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten