Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 31 augustus 2016, 23:52   #1
Urbanized

Urbanized's schermafbeelding

Geluidskaart calibratie REW
Hallo forummers,

Ik heb onlangs een Sonarworks meetmicrofoon gekocht en wilde er direct mee aan de slag gaan. Althans dat was de bedoeling, want ik loop tegen een probleem aan tijdens het kalibreren van mijn geluidsinterface [Steinberg MR816x]. Ik heb alles gedaan volgens het boekje, waaronder ook de kabel van de output naar de input van de geluidsinterface doorsluizen. Na de meting komt er een vreemde grafiek uit de REW. Ook als ik een measurement doe, krijg ik een abnormale grafiek. Zie de foto's hieronder.

Ik heb ook een microfoon calibratie bestand van Sonarworks website gedownload. Waar kan men die voor gebruiken?

Calibratie geluidsinterface:

Measurement:

Zoals men kan zien is de calibratie grafiek verre van strak. De measurement grafiek is zo goed als identiek aan de calibratie grafiek. Ik heb overigens de 'loop back' kabel wel eruit gehaald voordat ik begonnen was met een measurement.
Urbanized is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2016, 00:23   #2
Jompo

Heb je de calibration files ook opgeslagen?
Ik weet wel niet of je iets hebt aan zo'n 'generic' mic calibratie bestand; een calibratie file geeft de afwijkingen weer van die ene specifieke microfoon, waarmee REW bij de metingen voor deze afwijkingen kan corrigeren.
Zo'n fabrieks calibratie bestand is niet specifiek voor jouw individuele microfoon en derhalve gewoon een gok.

Je moet verder:
- de limits (rechtsboven) aanpassen, zodat de horizontale as tussen 20Hz en 20kHz weergeeft en de vertikale as van 40dB tot 85dB.
- op het tablad ALL SPL drukken.

Succes.
Jompo is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2016, 07:18   #3
Acidfever
There's no “I” in denial.
Moderator

Acidfever's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Jompo Bekijk bericht
Zo'n fabrieks calibratie bestand is niet specifiek voor jouw individuele microfoon en derhalve gewoon een gok.
Een sonarworks microfoon komt juist met een voor die microfoon specifiek correctiebestand wat je, op basis van het serienummer, download van hun website.

Is dus 100% specifiek voor die microfoon.
Er zit een Sonarworks specifiek bestand bij (voor gebruik met hun eigen software) en een generiek bestand wat ook voor andere applicaties te gebruiken zou moeten zijn. Of dat een formaat is waar REW iets mee kan weet ik niet.

"He has Van Gogh's ear for music."
Acidfever is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2016, 07:42   #4
sunny pedaal
ALL (Anna Loog Lid)

sunny pedaal's schermafbeelding

Je zult dus eerst de meetmicrofoon, met dat specifieke bestandje, moeten callibreren
En dan nog zal het nooit recht zijn
Ten eerste heb je de afwijkingen van de geluidskaart, die wrs zeer klein zijn en die je opspoort met een loop
Daarnaast ( belangrijker) heb je de afwijkingen van je boxen en invloed van de ruimte etc

"FILTER MAINTENANCE- After every 100 hours of operation apply a sine wave to the output of the FILTER to back flush the trapped overtones to unclog your filter." - (EML 101 Manual)
sunny pedaal is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2016, 08:03   #5
Jompo

Oorspronkelijk geplaatst door Acidfever Bekijk bericht
Een sonarworks microfoon komt juist met een voor die microfoon specifiek correctiebestand wat je, op basis van het serienummer, download van hun website.

In dat geval; "I stand corrected".
(Sommige andere fabrikanten hebben slechts één en dezelfde (generic) cal. file voor al hun microfoons, vandaar mijn eerdere opmerking).

Oorspronkelijk geplaatst door sunny pedaal Bekijk bericht

Nu jij het opmerkt; ik dacht dat hij bedoelde dat hij de meting niet vertrouwde omdat de grafiek identiek was aan de geluidskaart calibratie.
Inderdaad zal de grafiek, zelfs in de beste akoestische situatie, nooit een rechte lijn zijn.

Laatst gewijzigd door Jompo; 1 september 2016 om 08:31
Oud 1 september 2016, 10:43   #6
Urbanized

Oorspronkelijk geplaatst door Jompo Bekijk bericht
Heb je de calibration files ook opgeslagen?
Ik weet wel niet of je iets hebt aan zo'n 'generic' mic calibratie bestand; een calibratie file geeft de afwijkingen weer van die ene specifieke microfoon, waarmee REW bij de metingen voor deze afwijkingen kan corrigeren.

Je moet verder:
- de limits (rechtsboven) aanpassen, zodat de horizontale as tussen 20Hz en 20kHz weergeeft en de vertikale as van 40dB tot 85dB.
- op het tablad ALL SPL drukken.

Succes.
Jompo,

Die calibratie bestand hoort specifiek bij de Sonar microfoon. Het was een optie om het downloaden van hun website.

De calibratie bestand wat ik had gemaakt had idd opgeslagen, maar weer verwijderd. Normaal gesproken zou zo'n calibratie grafiek relatief recht moeten zijn, zoals hieronder afgebeeld:

Kan toch niet zo zijn dat een interface als de Steinberg MR zo'n kromme grafieklijn geeft. Zelfs een laptop onboard kaart geeft nog een beter lijn.
Oud 1 september 2016, 10:49   #7
Urbanized

Oorspronkelijk geplaatst door Acidfever Bekijk bericht

Er zit een Sonarworks specifiek bestand bij (voor gebruik met hun eigen software) en een generiek bestand wat ook voor andere applicaties te gebruiken zou moeten zijn. Of dat een formaat is waar REW iets mee kan weet ik niet.
Klopt helemaal!

Of het ook voor REW te gebruiken is vraag ik me ook af, maar vraag me dan ook af waarvoor die dan te gebruiken is. Maar dat is voor nu geen niet prio.
Oud 1 september 2016, 10:53   #8
Urbanized

Oorspronkelijk geplaatst door sunny pedaal Bekijk bericht
Je zult dus eerst de meetmicrofoon, met dat specifieke bestandje, moeten callibreren
Ten eerste heb je de afwijkingen van de geluidskaart, die wrs zeer klein zijn en die je opspoort met een loop
Daarnaast ( belangrijker) heb je de afwijkingen van je boxen en invloed van de ruimte etc
Hoewel het een zorg is voor later, vraag ik me toch af hoe dat moet...
Oud 1 september 2016, 10:56   #9
Urbanized

Jompo,

De meting heb ik gedaan om te zien of er een verschil zou zijn tussen geluidsinterface grafiek en de calibratie metingsgrafiek. Nou zoals te zien is, is er weinig verschil. Dit kan toch nooit goed zijn.
Oud 1 september 2016, 11:12   #10
Jompo

Oorspronkelijk geplaatst door Urbanized Bekijk bericht
Jompo,

Die calibratie bestand hoort specifiek bij de Sonar microfoon. Het was een optie om het downloaden van hun website.

De calibratie bestand wat ik had gemaakt had idd opgeslagen, maar weer verwijderd. Normaal gesproken zou zo'n calibratie grafiek relatief recht moeten zijn, zoals hieronder afgebeeld:

Zo herken ik inderdaad ook een normale geluidskaart calibratie grafiek.
Heb je bij de geluidskaart calibratie meting niet per ongeluk het rechterkanaal gemeten, terwijl het linker 'ge-looped' was (of omgekeerd)?
Staat dus bij de settings de input channel wel op het juiste kanaal èn gebruik je daarbij ook slechts díe ene output?
(dus niet allebei de outputs gebruiken)

Laatst gewijzigd door Jompo; 1 september 2016 om 11:26
Oud 1 september 2016, 11:24   #11
Jompo

Hoewel het een zorg is voor later, vraag ik me toch af hoe dat moet...

Net zoals voor de cal.file voor de soundcard, ga je naar SETTINGS.
- Op tablad "Soundcard" kun je browsen naar de opgeslagen file en deze laden (wel eerst oudere files clearen)
- Op tablad "MicMeter" doe je hetzelfde voor de microfoon cal.file, als deze herkend wordt natuurlijk (vergeet hier niet om het vakje "C Weughted SPL Meter" te unchecken!).
Oud 1 september 2016, 11:44   #12
sunny pedaal
ALL (Anna Loog Lid)

sunny pedaal's schermafbeelding

Alleen al de plaarsing van de microfoon heeft effect
Staat je niet blind op ideale grafiekjes
Doe ervaring op met je speakers, dat is veel belangrijker
Vergelijk je mixen op andermans instalaties en leer zo de zwakke kanten kennen
Het bij eq'en helpt maar ten delen , faseproblemen en je luisterpositie verpesten de ideale lijn al
Als het zo makkelijk zou zijn dan zou iedereen thuis de perfecte studioroom hebben ....

"FILTER MAINTENANCE- After every 100 hours of operation apply a sine wave to the output of the FILTER to back flush the trapped overtones to unclog your filter." - (EML 101 Manual)
sunny pedaal is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2016, 12:28   #13
Urbanized

Jompo,

Ik heb zo wel de linker als de rechterkanaal gebruikt. Bij de inputs idem dito. Maar op de Steinberg kaart is niet echt duidelijk wat een liner- of rechterkanaal is. Ik heb de output 3 op de mic/line input 7 aangesloten, maar heb ook bijvoorbeeld output 4 geprobeerd.

Bij de settings gebruik ik precies de instellingen als hoe ik de kabel heb lopen. Misschien moet ik de Steinberg programma openen wat bij de kaart hoort en daar even nakijken, maar normaal gesproken zou REW dat toch zelf moeten kunnen?

Ik heb het zelfs via de ouput van de hoofdtelefoon geprobeerd, maar met resultaat als idem dito bovenstaande grafiek.
Oud 1 september 2016, 12:32   #14
Urbanized

Citaat:
Net zoals voor de cal.file voor de soundcard, ga je naar SETTINGS.
- Op tablad "Soundcard" kun je browsen naar de opgeslagen file en deze laden (wel eerst oudere files clearen)
- Op tablad "MicMeter" doe je hetzelfde voor de microfoon cal.file, als deze herkend wordt natuurlijk (vergeet hier niet om het vakje "C Weughted SPL Meter" te unchecken!).

Dank je!

Ik ga dat proberen nadat het probleem is gefikst.
Oud 1 september 2016, 12:46   #15
Urbanized

Citaat:
Alleen al de plaarsing van de microfoon heeft effect
Staat je niet blind op ideale grafiekjes
Doe ervaring op met je speakers, dat is veel belangrijker
Vergelijk je mixen op andermans instalaties en leer zo de zwakke kanten kennen
Het bij eq'en helpt maar ten delen , faseproblemen en je luisterpositie verpesten de ideale lijn al
Als het zo makkelijk zou zijn dan zou iedereen thuis de perfecte studioroom hebben ....
Ten eerste: Geen enkele studio is perfect. En diezelfde studio's waar jij het over hebt, een hoop daarvan hebben metingen laten verrichten [met de daarbij behorende grafieken] om tot zo'n goed moeilijk resultaat te komen. Eigenlijk zou ik mij niet met hen moeten vergelijken, aangezien ik het vanuit nieuwsgierigheid en hobby perspectief doe. Natuurlijk is het leuk om een goed acoustic/spot te hebben.

Het is eigenlijk hier begonnen: http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=192869
Oud 1 september 2016, 13:16   #16
Jompo

Jompo,

Ik heb zo wel de linker als de rechterkanaal gebruikt. Bij de inputs idem dito. Maar op de Steinberg kaart is niet echt duidelijk wat een liner- of rechterkanaal is. Ik heb de output 3 op de mic/line input 7 aangesloten, maar heb ook bijvoorbeeld output 4 geprobeerd.

Bij de settings gebruik ik precies de instellingen als hoe ik de kabel heb lopen. Misschien moet ik de Steinberg programma openen wat bij de kaart hoort en daar even nakijken, maar normaal gesproken zou REW dat toch zelf moeten kunnen?

Ik heb het zelfs via de ouput van de hoofdtelefoon geprobeerd, maar met resultaat als idem dito bovenstaande grafiek.

Als je bij "Settings" > "Soundcard" bij "Output device & output" en "Input device & input" de Steinbergkaart hebt geselecteerd, moet je inderdaad in de Steinberg software bij de "mixer" gedeelte kijken welke kanalen gebruikt worden en, eventueel, de te gebruiken Input/Output kanalen selecteren.
Daarbij moet je, indien van toepassing, opletten dat die I/O kanalen niet intern worden doorgelust/gekoppeld (direct monitoring o.i.d.).

Desnoods zet je in REW de "Sound Generator" aan en kijk je in het Steinberg programma wèlke kanalen signaal krijgen (of anders bij de outputs zelf testen uit welke er geluid komt).
Oud 1 september 2016, 18:01   #17
Urbanized

Citaat:
Als je bij "Settings" > "Soundcard" bij "Output device & output" en "Input device & input" de Steinbergkaart hebt geselecteerd, moet je inderdaad in de Steinberg software bij de "mixer" gedeelte kijken welke kanalen gebruikt worden en, eventueel, de te gebruiken Input/Output kanalen selecteren.
Daarbij moet je, indien van toepassing, opletten dat die I/O kanalen niet intern worden doorgelust/gekoppeld (direct monitoring o.i.d.).

Desnoods zet je in REW de "Sound Generator" aan en kijk je in het Steinberg programma wèlke kanalen signaal krijgen (of anders bij de outputs zelf testen uit welke er geluid komt).
Ik ga dat proberen. Overigens goed idee, je laatste alinea. Dank je!
Oud 2 september 2016, 10:14   #18
Tijs
Vintage lid

Tijs's schermafbeelding

Ik ben er vorige week ook mee bezig geweest. Heb uiteindelijk in REW een meting kunnen doen met de sonarworks mic die nagenoeg overeen kwam met wat sonarworks teruggaf. Enkel wat dB verschillen. De nulls en bumps zaten op dezelfde plekken. Het kalibreren let erg nauw in REW vind ik. De levels waar je de calibratie mee uitvoerd hebben erg veel impact.
Tijs is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2016, 16:58   #19
Urbanized

Ik geloof dat het gelukt is. Ik zie wel dat de lijn niet meer recht loopt vanaf 3k. Heeft dat met de kaart te maken of heb ik weer iets niet goed gedaan?

Oud 2 september 2016, 16:59   #20
Urbanized

Oorspronkelijk geplaatst door Tijs Bekijk bericht
Ik ben er vorige week ook mee bezig geweest. Heb uiteindelijk in REW een meting kunnen doen met de sonarworks mic die nagenoeg overeen kwam met wat sonarworks teruggaf. Enkel wat dB verschillen. De nulls en bumps zaten op dezelfde plekken. Het kalibreren let erg nauw in REW vind ik. De levels waar je de calibratie mee uitvoerd hebben erg veel impact.
Zo ver ben ik nog niet. Als het goed is, is het me eindelijk gelukt de Steinberg kaart te kalibreren. Ik heb ook contact opgenomen met Sonarworks. En ze zeiden me de mic kalibratie file mee te laden in REW. Zie hieronder de reactie:

"Normally it is used in our Reference 3 Speaker calibration software. It is one of the first steps in the application where it asks you to load a calibration file for the microphone. You can use it also in REW as a .txt file when pressing File -> Import Frequency Response to make neutral measurements with our microphone."
Reactie

Synthforum » De Studio » Overig Studio

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten