Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 8 maart 2017, 23:53   #21
CoolRunning
She's lost control again

CoolRunning's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Arv Bekijk bericht
Ik heb hier een TD20A met afstandsbediening, nog nergens tegengekomen..
Fijne machine maar wil er eigenlijk vanaf.. Wat zou dat opleveren? (sorry Off Topic)

Ligt eraan, op de locale markt is het waarschijnlijk wat moeilijker in te schatten. Via ebay of zo, lijkt het 400 in redelijke staat is, 500 in goede staat. Voeg er nog 100-150 voor de exclusiviteit van de afstandsbediening bij?
Tenzij het een studio-versie is met transformers & XLR, dan zie ik mensen er wel het dubbele voor betalen.

Mvg.

CoolRunning

"Hello image, sing me a line from your favourite song"
CoolRunning is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2017, 20:53   #22
Arv
-

Arv's schermafbeelding

thanks Coolrunning!
Was benieuwd, ik ben het met je eens dat het moeilijk te bepalen is bij die oudjes..

-----------------------------------------------------------
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2017, 11:20   #23
sidamosae.be
IG: this_is__rogue85

sidamosae.be's schermafbeelding

Leuke reacties, het roept toch wel wat nostalgie op precies. Inderdaad een echte eighties curve ook op die grafische eq.

Vroeger hield ik geen rekening met welke soort cassette of welke afspeel- of opnamestand (ik hoorde wel dat de klank veranderde). Met Metal band heb ik nooit gewerkt (die ITT ondersteunde dat ook niet zie ik nu op VintageCassette), is dat nog meer een 1:1 kopie van de bron of ... ?
sidamosae.be is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2017, 18:56   #24
willem1958
Vintage lid

willem1958's schermafbeelding

Citaat:
Vroeger hield ik geen rekening met welke soort cassette of welke afspeel- of opnamestand (ik hoorde wel dat de klank veranderde). Met Metal band heb ik nooit gewerkt (die ITT ondersteunde dat ook niet zie ik nu op VintageCassette), is dat nog meer een 1:1 kopie van de bron of ... ?
Ik heb vroeger wel 'ns metaltapes geprobeerd van Maxell maar ik vond niet echt veel verschil ivm de betere tapes van Maxell of TDK
Je had dan ook vaak een aparte afspeelstand op het deck voor dat soort tapes bij de betere decks.
Er werd gezegd dat alleen de korte tapes niet rekten maar ik zelf heb de ervaring dat t/m 90 minuten tapes het altijd goed bleef.
Was ook wel handig natuurlijk want dan paste aan beide kanten een lp.
Maar voor wat jij wilt is waarschijnlijk korte tapes genoeg.
willem1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2017, 10:39   #25
audiocollage
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door sidamosae.be Bekijk bericht
...Vroeger hield ik geen rekening met welke soort cassette of welke afspeel- of opnamestand (ik hoorde wel dat de klank veranderde).
Mij lijkt het net het belangrijkste voor je opnames. Een slechte cassette in een top toestel zal ook je toestel snel doen degraderen : stof, roest (metaal-afzetting van de tape), groeven in de koppen door het slechte loopwerk in de cassettes, ect. Andersom net zo goed, in een minder top toestel kun je nog steeds goede opnames maken met top cassettes. Vandaar dat ik ook al de lengte vernoemde. Deze bepaald daardoor de dikte van de tape : hoe langer hoe dunner en dus zal het hoge geluidsniveau ook sneller 'doorsijpelen' (ik spreek uit jaren ervaring hoewel decennia geleden). Ik was blij dat het digitale tijdperk begon...

Laatst gewijzigd door audiocollage; 11 maart 2017 om 10:53
audiocollage is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2017, 11:23   #26
Hooihuis
Acta est fabula

Hooihuis's schermafbeelding

Gisteravond heb ik mijn Tascam weer eens even aangezet en wat proefopnamen gemaakt (wat synthloopjes etc). Viel me nog niet eens tegen eerlijk gezegd. Inderdaad gebruik gemaakt van een ouwe metalcassette.

Ben benieuwd wat de mogelijkheden qua kleuring zijn voor hele tracks, al verwacht ik wel dat een kleine EQ-correctie daarna misschien nodig is. Maar dat geeft niet, want experimenteren is altijd leuk en uiteindelijk gaat het om het resultaat.

Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG-20170310-WA0001.jpg‎
Bekeken: 129
Grootte:  37,4 KB
ID: 114789  

Er is schoonheid, maar je moet niet te veel willen zien
Hooihuis is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2017, 11:46   #27
roetsj
Vintage lid

roetsj's schermafbeelding

Deze?

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv...f4f8b9c5b7a618
roetsj is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2017, 01:02   #28
arnomusicman
Radiation!

arnomusicman's schermafbeelding

Ik ben me wat aan't oriënteren op de high-end markt voor 80s 3-heads cassettedecks, zoals bv. Nakamichi.

Met ouwe tapedecks heb ik niets, maar als kind van de 80s nam ik vroeger K7s op met de ITT bandrecorder van mijn vader en ik hield van die sound.

Zijn er leden die hier ook mee bezig zijn?
Wat is uit jullie ervaring aan te raden qua modellen, naar kwaliteit en onderhoud toe?
Wat zijn de beste plaatsen om tapes te bestellen?
Wil je hem voor in de woonkamer of in de studio?
In de woonkamer heb ik een SONY TC-K808ES 3 koppen met Dolby S. Die heb ik via Marktplaats op de kop kunnen tikken voor een sympathieke prijs. Was bijna ongebruikt. Recent snaartje laten vervangen prijs was iets minder sympathiek trouwens...
En in de studio heb ik een Tascam 112MKII. Die is 2 kops. De 122MKII en MKIII zijn 3-kops. Maar vaak zijn ze nogal versleten door intensief gebruik vroeger. Let daar wel mee op. Vooral de koppen. Maar de audio kwaliteit van de Tascam vind ik heel goed.

Cassettes koop ik altijd NOS gesealed op Ebay. Ik heb trouwens ook een deel van mijn cassettes die overgenomen mogen worden :-) Allemaal gesealde CrO2 cassettes van SONY en TDK. Laat maar weten als je interesse hebt. En een paar Metal geloof ik ook nog trouwens....

Arno
Rise to yourself

Synths: Alesis QS8.1, Yamaha CS6x, Roland R-70, Korg Wavestation SR + NS5R
Software: Windows 10 64-bit, Cubase Pro 9, WaveLab Pro 9, div. VSTi's
PC: i7-980 6-core,, 24GB RAM, 2xSSD, 3xHDD
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport, Behringer BCF2000
Mixer: Soundtracs Topaz Project 8 48ch
De complete setup: www.amps-recordings.nl.

Cursussen Cubase en studio advies, ook op locatie
Facebook
arnomusicman is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2017, 08:33   #29
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Wat kostte het vervangen van die snaar dan? Neem aan dat ie opnieuw ook afgeregeld moest worden.

Ghetto Love !
MadR is nu online   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2017, 09:36   #30
arnomusicman
Radiation!

arnomusicman's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MadR Bekijk bericht
Wat kostte het vervangen van die snaar dan? Neem aan dat ie opnieuw ook afgeregeld moest worden.
Hij moest helemaal uit elkaar gehaald worden om erbij te kunnen.
De reparatie was €200. voor het vervangen van een snaartje van €5.
Maar die reparateur ga ik niet meer naar toe

Arno
Rise to yourself

Synths: Alesis QS8.1, Yamaha CS6x, Roland R-70, Korg Wavestation SR + NS5R
Software: Windows 10 64-bit, Cubase Pro 9, WaveLab Pro 9, div. VSTi's
PC: i7-980 6-core,, 24GB RAM, 2xSSD, 3xHDD
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport, Behringer BCF2000
Mixer: Soundtracs Topaz Project 8 48ch
De complete setup: www.amps-recordings.nl.

Cursussen Cubase en studio advies, ook op locatie
Facebook
arnomusicman is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2017, 10:25   #31
sidamosae.be

Ik wil 'm gebruiken in de studio. Qua mastering doe ik veel indie - lofi bandjes, die vinden dat soms wel leuk. En om zelf muziek te maken en die sound terug te roepen vind ik het ook wel leuk.
Misschien wel tof als het deck instelmogelijkheden heeft om creatiever aan de slag te gaan.

Als ik de reacties hier lees is 't wel echt hit-or-miss als je er weinig van kent.
Bij een vintage synth is't toch wel anders, omdat er minder mechanische onderdelen in zitten en deze makkelijker te vervangen zijn door alternatieven / zelfs betere componenten.
Of is dat maar een idee?
Oud 21 maart 2017, 11:16   #32
SRPP
Vintage lid

SRPP's schermafbeelding

Dat klopt wel, voor de meeste electronische onderdelen zijn wel equivalenten te vinden, maar voor mechanische delen is dat minder evident.
Dan nog kun je natuurlijk tamelijk desastreuze dingen tegenkomen bij synths die niet te repareren zijn, schade door lekkende batterijen en zo.
SRPP is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2017, 11:24   #33
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door arnomusicman Bekijk bericht
Hij moest helemaal uit elkaar gehaald worden om erbij te kunnen.
De reparatie was €200. voor het vervangen van een snaartje van €5.
Maar die reparateur ga ik niet meer naar toe
Dank! Ja dat zijn dure zaken en erg frustrerend als de snaar zelf maar 5 euro is.

Heb zelf ook nog een portable Philips waar een nieuwe snaar in moet. Kreeg ik gratis nadat Pipo van de kringloop 2 houders waar de schroeven in gaan kapot draaide. Maar is nog te fixen en snaar kan ik makkelijk zelf. Maar iets voor later.

Ghetto Love !
MadR is nu online   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2017, 14:58   #34
Chinetti
Fortune favors the bold

Chinetti's schermafbeelding

Ik wil 'm gebruiken in de studio. Qua mastering doe ik veel indie - lofi bandjes, die vinden dat soms wel leuk. En om zelf muziek te maken en die sound terug te roepen vind ik het ook wel leuk.Misschien wel tof als het deck instelmogelijkheden heeft om creatiever aan de slag te gaan.
Wat zou je doel eigenlijk zijn? Wil je masteren op tape, of instrumentgroepen opnemen en weer in de computer verder arrangeren?

Instelmogelijkheden zijn weinig creatief op cassettedecks. Die hebben vaak vooral met noise levels te maken, of met kleine aanpassingen aan de afspeel snelheden. Dan zou je als effect beter een software tape emulator gebruiken, dan heb je veel meer controle over eigenschappen die je bij authentieke tape alleen bij een samenloop van omstandigheden krijgt, of die merk specifiek zijn. En je hebt het gemak dat je het per instrument vrij kunt instellen, iets wat bij stereo cassettedecks natuurlijk een stuk lastiger is. Goed, het is niet zo mooi als een heuse machine, maar wel praktischer.

Als ik de reacties hier lees is 't wel echt hit-or-miss als je er weinig van kent.
Bij een vintage synth is't toch wel anders, omdat er minder mechanische onderdelen in zitten en deze makkelijker te vervangen zijn door alternatieven / zelfs betere componenten.
Of is dat maar een idee?
Nee daar heb je wel gelijk. Het zijn machines met bewegende delen, en dat levert wrijving op, en dus slijtage. Vergelijk het daarom gerust met een auto. Leeftijd, onderhoud en beschikbaarheid van onderdelen zijn belangrijk bij je keuze. Belangrijke delen zijn van rubber, wat door de jaren heen niet alleen slijt door wrijving maar ook uitdroogt of in plakkerige stroop veranderd. En net als bij auto's: een 20 jaar oude auto met zeer weinig kilometers zal ook slijtage problemen hebben.

Alles is te repareren of te vervangen, maar het is verstandig om daarom te zoeken naar een type deck waar voor veel onderdelen te krijgen zijn. Onderdelen zijn tussen verschillende merken niet uitwisselbaar, dus het wordt lastiger als je een prachtig klinkend maar zeldzaam merk kiest. In de reel recorder wereld is het ook niet voor niets dat recorders als de als Revox A/B77, Studer A80 of Telefunken M15 redelijk populair zijn. Kwalitatief goede recorders die geen moeite hadden met veel uren werk, makkelijk te onderhouden zijn en die wereldwijd relatief veel zijn verkocht. En de modellen zijn jarenlang nagenoeg onveranderd, waardoor je dus makkelijk(er) aan onderdelen komt. Hoewel alles z'n prijs heeft, snaren en aandrukrollen zijn goedkoper en makkelijker te vinden dan motoren of koppen.

Maar dat gezegd hebbende, ik zou me er ook niet heel druk over maken. Je kunt op zoek gaan naar een gereviseerd deck van een vertrouwd adres, dan is de kans het grootst dat je de eerst komende jaren probleemloos vooruit kunt. Of je koopt gewoon een goedkoop werkend deckje waar je mee gaat experimenteren. Kijk wat het doet voor je geluid en ga dan, als het bevalt, gericht verder zoeken naar een machine die meer aansluit op je nieuwe wensen. Wat dat betreft is het wel weer net als een met een vintage synth: je moet ergens beginnen, en dat hoeft niet meteen een Jupiter 8 te zijn.
Chinetti is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2017, 16:07   #35
sidamosae.be

Oorspronkelijk geplaatst door Chinetti Bekijk bericht
Wat zou je doel eigenlijk zijn? Wil je masteren op tape, of instrumentgroepen opnemen en weer in de computer verder arrangeren?

Instelmogelijkheden zijn weinig creatief op cassettedecks. Die hebben vaak vooral met noise levels te maken, of met kleine aanpassingen aan de afspeel snelheden. Dan zou je als effect beter een software tape emulator gebruiken, dan heb je veel meer controle over eigenschappen die je bij authentieke tape alleen bij een samenloop van omstandigheden krijgt, of die merk specifiek zijn. En je hebt het gemak dat je het per instrument vrij kunt instellen, iets wat bij stereo cassettedecks natuurlijk een stuk lastiger is. Goed, het is niet zo mooi als een heuse machine, maar wel praktischer.
Stereospoor / stems naar tape en terug het D.A.W. in, dus zowel voor mastering als voor eigen producties.

Ik werk nu al met de Universal Audio ATR-102-plugin, dat vind ik heel 'gemakkelijk', maar ik heb een zwak voor 'ambachtelijk' en voor 'imperfect'.
Zoals nu mijn studiosetup opgebouwd is stuur ik al mijn synths via DI's met verschillende trafo's (Cinemag, Lundahl, Jensen) naar één mixer, die dient als summer.

Via MIDI kan ik alle synths aansturen vanuit het DAW, opnemen op tape en dan de tape-opname digitaliseren, waarna ik verderwerk in het DAW voor het arrangeren, mixen (wat eigenlijk meer neerkomt op volumes automatiseren en galm toevoegen).

Wat ik je hoor zeggen is dus dat ik best iets meer neertel voor een deck dat gereviseerd is en waar ik ook nog eens garantie op krijg / een reparateur van ken voor het geval dat ...
Reactie

Synthforum » De Studio » Overig Studio

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten