Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 10 februari 2017, 15:17   #1
jvq

Kawai R-50 upgraden met LED backlight?
Hallo,

Ik heb een leuke Kawai R-50 gekocht op Ebay. Wat beschadigingen aan de behuizing maar de knoppen doen het goed en er zit een nette ROM switcher in zodat ik alle sounds van de R-100, R-50 en R-50e heb. De condensatoren zien er ook erg nieuw uit, ik denk dat hij een recap gehad heeft.

Anyhoo, er lijkt een standaard 80*36mm 16x1 karakter LCD in te zitten zonder backlight. Ik overweeg nu om daar een nieuwe met LED backlight in te zetten. Ik kan een beetje solderen en ik kan lezen, maar ik ben geen electronica-expert.

De originele LCD heeft een 14-aderige kabel wat mij een standaard LCD lijkt. Ik weet dat je bij een moderne LED backlight-LCD extra pinnen 15/16 hebt voor de voeding, en dat veel mensen die aansluiten op de voeding van de LCD zelf (pin 1/2).

Ik heb dit al eens gedaan bij een Casio CZ-1 maar dat is een veel grotere synth, met een grotere voeding. Deze Kawai gebruikt officieel 12V DC 500mA (6 VA), en dan is 5V 130mA voor een LED (0,65 VA) best veel meer vermogen (10% meer).

Ik kan een adapter met wat meer vermogen kopen (goedkoop, kan geen kwaad) en eventueel een grotere zekering in de Kawai zetten. Maar wat kan er daarachter misgaan als ik opeens 130mA meer op de 5V voedingsrail trek?

Misschien moet ik er ook niet aan beginnen want hij was niet heel goedkoop.

Ik baseer mijn 'berekeningen' op deze LCD http://www.produktinfo.conrad.com/da...eichen_LED.pdf Conrad 184071

Ik ben er bekend mee dat LCD's met LED backlight dikker zijn dan zonder; de Kawai lijkt genoeg ruimte te hebben voor een dikkere LCD.
jvq is nu online   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2017, 17:31   #2
Designer
audio lab

Designer's schermafbeelding

Je moet ALTIJD een weerstand voor een LED, zonder weerstand niet aansluiten dus, anders alsnog weerstand inbouwen.
Je pakt eerst een 1K weerstand, dan ga je steeds hoger tot je bij de volgende stap een groot verschil qua licht ziet,
anders ga je lager tot ie vel genoeg is, niet te ver gaan, liever 1 stapje terug, net niet op zijn felst, dan heb je zoiezo geen kortsluiting.
Met 12 volt begin je met een hogere waarde weerstand, 1K is voor 5volt.

Ik ga ervanuit dat je het contrast in kan stellen op de Kawai, dat is ook belangrijk.
Designer is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2017, 18:08   #3
jvq

Hoi Designer, bedankt voor de reactie!

Die LCD+LED unit waar ik naar linkte heeft al een ingebouwde weerstand voor de LED. Goed punt.

Het LCD'tje wat er nu in zit heeft een contrastregeling, die heb ik al bij moeten stellen. Dus dat is er al.

De moeilijke vraag in mijn ogen is of ik die 130mA extra stroom voor de LED veilig kan tappen op de stroomvoorziening. Het lijkt er sterk op dat er een 7805 regulator in zit (kan het moeilijk lezen zonder kabels los te trekken) die op zich 1.5A kan leveren maar hij heeft op het moment geen koelelement.

Het zou waarschijnlijk helpen als ik zo'n infraroodcamera had, dan kon ik de temperatuur met/zonder de LED erop meten. Maar die heb ik niet.
Oud 10 februari 2017, 18:50   #4
Designer
audio lab

Even een groffe berekening maken, wat zit er allemaal aan.
Is het een 1Ampere regelaar ?, kun je hem nog aanraken ?

Zit er geen beveiliging op ?, bij overhitting schakelt ie uit zichzelf uit meen ik, even datasheet bekijken van het juiste merk.

130 mAh ?, wooowwww, zoek een betere schermpje, mijn ervaring is dat ze minder gebruiken dan ze zeggen, tog wel veel 130mAh.

edit : ik lees het 1,5 A, gewoon proberen, anders heatsink ?
Oud 11 februari 2017, 22:16   #5
jvq

Ik had niet goed gekeken, er zit wel gewoon een heatsink op. Ik heb hem een tijdje laten lopen (loopen?) en ik kan de heatsink nog aanraken.

Even verderop zit een D1266 transistor in TO-220 verpakking, zonder heatsink. Die zag ik abusievelijk aan voor de regulator.

De AN7805 kan blijkbaar 1A, niet 1.5A.

Qua design zie ik meerdere TL072 op-amps; in de grote broer (R-100) werken die op +/- 15V. Maar in dit beestje zit geen trafo dus ik zie niet zo goed hoe die TL072's gevoed worden. De enige heatsink is die op de AN7805. Aangezien het een rompler lijkt het logisch dat een groot deel op 5V draait. Maar je zou toch denken dat er iets van +/- rails moeten zijn voor het analoge deel.

Ook interessant: er moet officieel een 12V 500mA DC voeding op maar van binnen zit een T315mA zekering. Zie nog niet of die voor het totaal is, voor de 5V rail, of voor de mysterieuze niet-5V-rail(s).

Ik zal ook even kijken of zo'n LED met minder stroom kan. Als ik er een extra grote weerstand voor hang, dan zou het toch ook minder (en minder fel) worden?

Edit: nee 130mA voor zo'n LED lijkt normaal te zijn, met een ondergrens van ca. 100mA. Zeg ik op basis meerdere datasheets bij Conrad.
Oud 14 februari 2017, 14:52   #6
Designer
audio lab

1 opamp is 5 milliampere, alleen die gaan niet op de 5 volt.

Als de heatsink niet erg warm word kun je het er rustig erbij aan hangen lijkt mij.

Ja weerstandje ervoor word het minder fel van.

Ik koop altijd mijn beeldschermpjes op ebay.com
die zijn 20 milliampere zie ik net.

Koop altijd de gele niet de blauwe versie!, veel duidelijker zichtbaar.

Geel : http://www.ebay.com/itm/1pc-1601-16x...4AAOxyf1dTKBxB
Blauw : http://www.ebay.com/itm/1pc-1602-16x...IAAOxyZw5RZs7r
Wel duur trouwens deze, 5 dollar wow.
Die blauwe datasheet zegt 20 mAh.

Heb jij een linkje van jouw beelschermpje bij conrad ?
Oud 17 februari 2017, 09:51   #7
jvq

Bedankt voor de links! Ja 20mA lijkt mij ook veel redelijker, en ik kies ook nooit de blauwe. Ik wist niet dat het met zoveel minder stroom kon. Ben benieuwd hoe 'helder' deze zijn.

Ik vind $5 niet zo duur (inclusief verzending uit Hong Kong!). Het alternatief van Conrad kost €10 plus €4 verzendkosten.

Heb deze besteld: http://www.ebay.com/itm/291015059719
Oud 26 maart 2017, 16:20   #8
jvq

Dit heeft even stilgelegen maar ik heb het display nu ingebouwd.

Jumpertjes voor de stroom:

Foto van de R-50 bij daglicht. Je kunt het display slecht lezen maar dat komt door de foto, in het echt is de helderheid helemaal OK.

Zoals gewoonlijk oppassen met vastzetten van het display omdat het dikker is dan het origineel; als ik de schroeven helemaal had aangedraaid was de boel stukgegaan. Qua dikte paste het verder wel nog goed in de kast.

Voorzover ik kan zien gaat het goed met de hitte in de regulator maar ik moet hem nog een keer een paar uur aan laten staan om te zien hoe dat gaat.

Designer: nogmaals bedankt voor de hulp!
Oud 26 maart 2017, 17:29   #9
Designer
audio lab

Ok dan, blij dat het werkt.
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken