Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 14 augustus 2008, 16:58   #21
Patat Met
TB or not TB

Patat Met's schermafbeelding

Ik ben er inmiddels achter welke echo in dit geluidsfragment gebruikt is: De Roland SDE 3000. En blijkbaar is het een erg goed ding als de die maffe Gearslutz moet geloven: Zie hier.
Patat Met is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2008, 18:23   #22
cowbell

In de Boss DD-2 en de eerste versie van de DD-3 zit dezelfde chip als in de SDE-3000.
Zie analogman http://www.analogman.com/boss.htm#dd3

Hier meer info over de verschillende versies:
http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/articles/DD3.htm
cowbell is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2008, 18:41   #23
koediman
--<{(OoO)}>--

koediman's schermafbeelding

let er wel op dat er waarschijnlijk een edit in dat stukje lee perry zit die je postte. volgens mij kan je met deze delay namelijk niet direkt van modulation AAN naar mod UIT gaan. dat is allemaal frutten met die drukknopjes. veruit het grootste nadeel van die sde serie als je het mij vraagt.
als ze er draaiknoppen op hadden gezet was het echt de delay van m'n dromen geweest. hij klinkt namelijk perfekt, net als z'n kleinere broertjes (1000 en 2000).
koediman is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2008, 18:43   #24
koediman
--<{(OoO)}>--

die boss pedaaltjes klinken echt een stuk minder. zal wel aan de opamps enzo liggen. die zijn dus wel ideaal qua gebruiksgemak. helaas helaas, er is geen tussenvorm met de pluspunten van rack en pedaal verenigd.
Oud 14 augustus 2008, 19:11   #25
Patat Met
TB or not TB

Ik heb effe de manual erbij gehaald en er zit een 2x knop op, zodat je de delaytijd met 1 druk op de knop kan verdubbelen of halveren. Net zoals gebeurt bij het geluidsfragmant.
Verder zit er ook een knop op om de modulatie aan en uit te zetten. Er zit zelfs een ingang op voor externe modulatie, vet.
Hier heb ik net de manual vandaan gehaald.

En voor de liefhebbers heb ik ook een linkie naar waar het geluidsfragment vandaan komt: Deze of deze.
Ik weet niet meer welke ik gebruikt heb, maar beide cd's zijn zo'n beetje het beste op het gebied van electronische dub.
Bijgevoegde bestanden:
Bestandstype: pdf 20e22308587f132794e714df98a98b44.pdf‎ (659,9 KB, 23x gelezen)
Oud 14 augustus 2008, 19:21   #26
koediman
--<{(OoO)}>--

ok, ik heb een kleinere versie gehad, die kon niet in 1 keer switchen. toch maar eens uitkijken naar die 3000 dan.

blijft staan dat het met draaiknoppen handiger bedienen is. ook het verdelen in meerdere stappen multiplicatie zoals op de pedaaltjes zou erg fijn zijn.
Oud 14 augustus 2008, 20:11   #27
Patat Met
TB or not TB

Oorspronkelijk geplaatst door koediman Bekijk bericht
ok, ik heb een kleinere versie gehad, die kon niet in 1 keer switchen. toch maar eens uitkijken naar die 3000 dan.
Hier staat er 1 te koop.

Oorspronkelijk geplaatst door koediman Bekijk bericht
blijft staan dat het met draaiknoppen handiger bedienen is. ook het verdelen in meerdere stappen multiplicatie zoals op de pedaaltjes zou erg fijn zijn.
Helemaal mee eens.
Oud 14 augustus 2008, 21:31   #28
organix
Synth DIY Goeroe

organix's schermafbeelding

Interessant om een thread te lezen over delay's!

Toevallig ben ik vorige week naar Feedback geweest om wat delaypedalen uit te gaan testen.

Eisen waren:

- Een bandecho delayline te vinden waarbij je realtime de delayline kan veranderen waardoor je pitchshift effecten krijgt.

- Delaytijd van extreem kort tot extreem lang.

- (Veel) feedback (de parameter, niet de winkel zelf ).

- LFO om de delaytijd te bepalen, waardoor je met een korte delay ook Chorus en Flanger kunt maken.

- Liefst stereo

Ik weet dat sommige delayapparaten gewoon niet realtime de delayline kunnen aanpassen, waardoor je tikken krijgt of de delay gewoon even ophoud.

Mijn interesse ging eerst uit naar de Boss RE-20 Space Echo. Dat was best een leuk ding, inclusief de pitch die veranderde als je de delaytijd instelde. Wat ik jammer vond is dat het even duurt voordat de delaytijd 'op gang komt'. Natuurlijk is dit bewust ingebouwd (bandecho emulatie), maar ik had liever gewild dat je het ook uit kon zetten.

Verder ben ik bezig geweest met een Akai bandecho emulatie (ik weet even niet meer welk type, maar die kon het helemaal niet wat ik wilde), de Line6 EchoPark (ook best een leuk ding).

Uiteindelijk is het een Eventide Timefactor geworden. Echt een geweldig apparaat als je een uitgebreide delay zoekt! Deze heeft meerdere delaytypes waaronder VintageDelay en TapeEcho (naast nog een aantal andere interessante delaysoorten met bijv. filtermodulatie). De delaytijd is realtime aan te passen waardoor je pitcheffecten krijgt. De feedback gaat tot 110% (in de nieuwe OS, via USB te uploaden) waardoor de delayline kan zelfoscilleren. Tevens zit er een modulator op, dus je kunt er ook Chorus en Flanger mee maken. En je hebt totaal 2 delaylines, dus alles kan ook nog eens in stereo.

Er zit zelfs MIDI op en alle knoppen en parameters zijn via realtime MIDI aanstuurbaar. Eindelijk een delay van een fabrikant die het snapt

Hier een voorbeeldje, gemaakt met een JX-3P sequence door de Eventide heen. Aan het begin gebruik ik één delayline en aan het einde worden het er twee (stereo). Verder een hoop gestoei met de feedback parameter, dus let op je speakers

Enige minpuntje... hij was prijzig
Bijgevoegde bestanden:
Bestandstype: mp3 Eventide TimeFactor.mp3‎ (2,46 MB, 66x gelezen)

Don't fix it if it ain't broke
organix is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2008, 21:55   #29
koediman
--<{(OoO)}>--

leuke post. geeft mij ook gelijk ideeen. ik kan natuurlijk ook een effekt op m'n eventide programmeren dat precies de controllers heeft die ik wil!
dat gaat me wel een paar dagen en bloed zweet en tranen kosten in die programmeertaal van hun maar uiteraard ook leuk om te leren hoe dat moet.
Oud 14 augustus 2008, 22:02   #30
organix
Synth DIY Goeroe

Programmeertaal van de Eventide? mis ik iets? volgens mij is hij niet open-source of wat dan ook.

Oud 14 augustus 2008, 22:06   #31
koediman
--<{(OoO)}>--

http://www.eventide.com/AudioDivisio...ries/VSIG.aspx

sja.. een taal mag je het waarschijnlijk niet noemen, maar heb al wel gehoord van een sonoloog die er na 2 dagen proberen nog niet uitkwam dus lastig in het gebruik is het zeker.
Oud 14 augustus 2008, 22:09   #32
organix
Synth DIY Goeroe

Ziet er indrukwekkend uit... maar dat is dus voor een ander apparaat dan de TimeFactor zoals ik er uit begrijp (ik begrijp nu min of meer je post )

Oud 14 augustus 2008, 22:13   #33
koediman
--<{(OoO)}>--

idd. ik zou bijna zo'n timefactor kopen alleen al voor gebruikersgemak maar als ik een pepedure machine + midicontroller heb staan moet ik het van mezelf toch echt wel daarmee doen.
voordeel is de flexibiliteit. ben benieuwd of ik die multiplicaties er bruikbaar in kan programmeren.
Oud 14 augustus 2008, 22:46   #34
soham
.

Oorspronkelijk geplaatst door organix Bekijk bericht
Uiteindelijk is het een Eventide Timefactor geworden.
Ik heb dit apparaat zelf nog niet getest, maar na het bekijken van onderstaande YouTube filmpjes denk ik dat je een verstandige aankoop gedaan hebt.

Eventide Timefactor Delay Pedal Part 1
Eventide Timefactor Delay Pedal Part 2

Bij de vraag 'Welk echo apparaat kan dit?' dacht ik gelijk aan de Timefactor.
soham is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2009, 20:47   #35
koediman
--<{(OoO)}>--

nog even terugkomend op deze oude discussie. ik heb wat delays weten te programmeren voor m'n eventide maar het gewenste effekt (multifikatie van de delaytijd waarbij de pitch ook navenant veranderd) is onmogelijk. (volgens mij dan, misschien dat een of andere wizard er met allerlei omwegen wel toe in staat is maar ik heb er behoorlijk diep op zitten denken en van alles geprobeerd en het lukt me niet)

die oude digitale delays veranderen gewoon de frequentie van de masterclock en dat gaat natuurlijk niet zomaar op moderne effekten.

misschien binnenkort toch maar eens zo'n nieuw pedaaltje van boss aanschaffen. wellicht klinken ze beter dan die van 15 jaar geleden, alleen weet ik niet of ze ook nog steeds op de gewenste manier werken (dus door met die masterclock te goochelen)
Oud 11 april 2009, 07:45   #36
MatthewLeBlom
Vintage lid
Moderator

MatthewLeBlom's schermafbeelding

Wat ik hoor in het geluidsfragment is geen tape of analoge delay. Daarvoor durf ik bijna mijn hand in het vuur te steken. Als je luistert naar de feedback welke soms heel lang is zoals bijvoorbeeld op 0:07 en 0:23 dan hoor je praktisch geen degeneratie in het signaal. Het blijft zuiver als ware het een sampler. Dat kan niet met een tape of een oude analoge delay.

Welke digitale delay het is weet ik niet, Lexicon Prime Time PCM42 of Eventide of wat dan ook zou wat mij betreft allemaal wel kunnen.

silvertone
MatthewLeBlom is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2009, 17:08   #37
Patat Met
TB or not TB

Ik heb inmiddels een SDE-3000 (echo gebruikt in fragment) en het is een geweldig ding.

Je kan met een footswitch de feedback op 100% zetten en dan druk je op de 2x knop voor de gepitchshifte echo's. Dat werkt beide kanten op dus echo's 2x zo snel en 1 octaaf naar boven en 2x zo langzaam en octaaf naar beneden.

Verder kan je de delaytijd moduleren met interne lfo en een externe bron. En zit er ook een filter in de feedbackloop die je in en uit kan schakelen.

Top ding!

Ik heb ook 2 gemodde Danelectro FabEcho pedaaltjes en die shiften ook pitch als je de delaytijd veranderd. Ook leuke dingen zeker voor het geld.
Oud 11 april 2009, 18:45   #38
6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR

6 trak's schermafbeelding

en op het moment dat je pitched/moduleerd komt er geen nieuw signaal meer binnen? (net als een sample dus) aangezien de taps dan ook zouden meegaan qua rate met als gevolg dat je allerlei timings door elkaar hoort...
6 trak is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2009, 19:17   #39
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Leuk, Mad Prof met zijn Ariwa sound. Erg goed! Altijd al gewaardeerd. Ik weet nog dat Macka B en Mad Prof een keer in Nighttown waren en wat een berg zooi nam ie mee.. haha.. meerdere 19" racks vol.

-----------------------------------------------------------
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 11 april 2009, 19:18   #40
Arv
-

Arv's schermafbeelding

maar eh, ik denk dat dit sample werk is.

Arv is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » De Studio » Effecten & dynamics

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten