Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 9 juli 2017, 21:22   #1
36251

tip voor extern ergonomisch toetsenbord mac+muis+apart numeriek deel
hoi allen,

even in een 'upgrade flow' de laatste weken. Ik ben van windows naar mac overgestapt vanwege de stabiliteit, tot nu toe een goede keuze (behalve met mainstage, maar dat is een ander verhaal).

Ik wil nu ook een keuze maken voor een goede ergonomische setup. In het verleden heb ik vaak lange uren moeten maken voor arrangementen (sibelius) en merkte dat ik daarna echt last had omdat de hele constructie niet ergonomisch was.

Heb nu dus macbook pro en wil daarbij een ergonomisch toetsenbord met APART numeriek gedeelte (handig voor Sibelius!) en een ergonomische muis aanschaffen. Het officiele apple spul is (uiteraard) schreeuwend duur. Wie o wie heeft er tips voor een betaalbaar en werkend alternatief?

dank!

Edgar

Edgar van Asselt - componist, pianist - Novation Impulse 61, Roland RD-300,
computer: MacBook Pro 15" Early 2011, 2,2 Ghz Intel Core i7, 8 GB DDR3 1333 Geheugen, 500GB SSHD, AMD Radeon 6750 HD met 1GB geheugen, - Intel HD 3000 native graphics met 512MB geheugen Software: Sibelius, Ableton Live 9 Suite, NI Komplete 9 Ultimate, band-in-a-Box
36251 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2017, 22:20   #2
hajohoek
No techno in this room

hajohoek's schermafbeelding

Hoi Edgar, ik kan je zeker adviseren. Ik ben naast producer ook bedrijfsfysiotherapeut en heb jarenlang werkplekadvies gegeven. Het type toetsenbord en muis zijn erg persoonlijk en het verdient de aanbeveling om wat modellen uit te proberen. Modellen met een los numeriek gedeelte bestaan zeker. Apple of toetsenborden met de term ergonomic erop (of van die bolle) zijn niet ergonomisch. Backshop.nl is een goede zaak, waar je ook fysiek langs kunt voor goed advies. Ook kun je hun producten gratis twee weken op proef krijgen. Het voorkomen van klachten hangt ook af van op tijd pauzes nemen en wat oefeningen doen tussen door��. Meer bewegen op de werkplek is zeker aan te raden. Mocht je meer advies willen is een pb handig of ik kan je ook een keer bellen.
hajohoek is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2017, 22:23   #3
hajohoek
No techno in this room

hajohoek's schermafbeelding

Een goede ergonomische muis en toetsenbord zijn niet goedkoop (80-120€ En meer). Maar laat de prijs je niet afschrikken. Je gezondheid is het belangrijkst en als je met klachten komt te zitten ben je ook niet blij.
hajohoek is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2017, 22:23   #4
36251

Oorspronkelijk geplaatst door hajohoek Bekijk bericht
Hoi Edgar, ik kan je zeker adviseren. Ik ben naast producer ook bedrijfsfysiotherapeut en heb jarenlang werkplekadvies gegeven. Het type toetsenbord en muis zijn erg persoonlijk en het verdient de aanbeveling om wat modellen uit te proberen. Modellen met een los numeriek gedeelte bestaan zeker. Apple of toetsenborden met de term ergonomic erop (of van die bolle) zijn niet ergonomisch. Backshop.nl is een goede zaak, waar je ook fysiek langs kunt voor goed advies. Ook kun je hun producten gratis twee weken op proef krijgen. Het voorkomen van klachten hangt ook af van op tijd pauzes nemen en wat oefeningen doen tussen door��. Meer bewegen op de werkplek is zeker aan te raden. Mocht je meer advies willen is een pb handig of ik kan je ook een keer bellen.
thanks hajo1
ik ga's even checken..

Edgar van Asselt - componist, pianist - Novation Impulse 61, Roland RD-300,
computer: MacBook Pro 15" Early 2011, 2,2 Ghz Intel Core i7, 8 GB DDR3 1333 Geheugen, 500GB SSHD, AMD Radeon 6750 HD met 1GB geheugen, - Intel HD 3000 native graphics met 512MB geheugen Software: Sibelius, Ableton Live 9 Suite, NI Komplete 9 Ultimate, band-in-a-Box
36251 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2017, 22:52   #5
klinkske
Krom Lid

klinkske's schermafbeelding

je kan eventueel een 2e hands apple keyboard kiezen (bedraad, spaart je massa batterijen) en zelfs de touchpad met 'n sticker zodat ie naast nummeriek klavier ook nog kan dienen als touchpad. Ik heb dat allemaal gehad en 2e hands verkocht destijds. Beetje zoeken en vast te vinden. Er is zelfs een plat namaak apple los numeriek klavier te koop (ik had ooit een)
2e hands zoeken, komt goed. En indien niet ok kan je 't altijd verkopen en gaan voor de dure ergonomische dingen als daar dan nood aan blijkt...

///Zo mooi als oud spul maken ze het niet meer///
klinkske is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2017, 08:38   #6
Paulogic

Paulogic's schermafbeelding

Het Apple materiaal is inderdaad niet goedkoop, echter wel heel goed.
Vlak, dun en tikt vlot.

Recent is het nieuwe Magic Keyb (draadloze keyb met num gedeelte) gelanceerd.
Kostprijs 149 euro incl BTW, niet zo heel duur in vergelijking met andere degelijke
keyboard.

Ikzelf werk dagelijks met de bedrade versie (al jaren) en heb nog geen last van
pols of arm klachten. Ik denk hierbij vooral aan de sumiere hoogte van het keyb.
Een pc keyb is meestal hoger en vraagt een andere polshouding.

Met muzikale groeten,

Paulogic
Paulogic is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2017, 11:32   #7
Septic
ex Modular addict

Septic's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Paulogic Bekijk bericht
Het Apple materiaal is inderdaad niet goedkoop, echter wel heel goed.
Vlak, dun en tikt vlot.

Ikzelf werk dagelijks met de bedrade versie (al jaren) en heb nog geen last van
pols of arm klachten. Ik denk hierbij vooral aan de sumiere hoogte van het keyb.
Een pc keyb is meestal hoger en vraagt een andere polshouding.
Dit dus....

ALs je voor goedkoop wilt gaan moet je gewoon GEEN mac nemen. Het kost wat, maar het is het ook waard.
Ik gebruik trouwens een LogicKeyboard, deze fullblown (geen stickers of maar half ingedeeld) Kost wat, maar het is zo mooi en werkt ideaal.
https://www.thomann.de/nl/logickeybo...FfUV0wod56EPug

Het niets is alles wat niet iets is
https://soundcloud.com/septicstudio <---Elitaire Grafmuziek
Septic is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2017, 12:04   #8
klinkske
Krom Lid

klinkske's schermafbeelding

https://www.apple.com/nl/shop/produc...cbook?fnode=9d

belkin dus, even 2e hands te scoren voor pakweg 30 euro als je wat zoekt

///Zo mooi als oud spul maken ze het niet meer///
klinkske is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2017, 16:09   #9
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Ik heb zelf een Microsoft Natural 4000. Een https://discountoffice.nl/p/kinesis-...qwerty-9-inch/ is ook een optie en specifiek voor de Mac.

Kinesis komt dit jaar ook nog met dit:

https://www.kickstarter.com/projects...aming-keyboard

Zo'n vrij toewijsbare macro-knoppen lijken me ook geweldig geschikt voor DAWs.

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is nu online   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2017, 16:18   #10
quifster
Vintage lid

quifster's schermafbeelding

ik gebruik zelf de microsoft Sculpt Ergonomic, het numerieke deel is hier helemaal los van het keyboard zodat je hem overal kunt neerzetten waar je maar wil.

https://www.microsoft.com/accessorie...ktop/l5v-00001

The only true measure of ones talent is not a measure against the talents of others but a measurement of growth as an artist.
quifster is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Software » Hardware

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten