Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 7 februari 2017, 00:56   #41
Modus Operandi
Nostalgia is a trap

Modus Operandi's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door GroteBozeWolf Bekijk bericht
Kan je dat ook onderbouwen?
Met feitelijke argumenten bijvoorbeeld, om maar iets te noemen...

Tuurlijk kan ik dat. Windows gerichte troep lijkt in eertse instantie goedkoop maar op de lange duur ben je duurder uit en met een Mac heb je betere kwaliteit, hoef je minder zelf onder de motorkap te sleutelen en zal je er ook minder vaak vloekend achter zitten. Bovendien is op Windows elke file mogelijk besmet met een virus waar je op de Mac nagenoeg geen last van hebt. Maar laten we het er op houden dat het een kwestie van smaak is om te voorkomen dat we belanden in een eindeloos Mac vs Windows duel. Daarvan zijn er hier al genoeg geweest.
Modus Operandi is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2017, 08:22   #42
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door bikkel Bekijk bericht
Moderne MacBooks (vanaf de 2015) hebben echt bloedsnelle SSD's, dat is niet te vergelijken met een SSD in een 2012 of ouder proppen. Bij disk intensieve taken merk je het verschil. Ook zijn de grotere schijven sneller omdat die meer in parallel kunnen wegschrijven, tot 512GB zit er een verschil in. De meeste mensen die een keer achter mijn Mac zitten zeggen toch dat hij sneller is ondanks dat het qua nummertjes nauwelijks verschilt met oudere modellen.

Ook kun je via USB-C / TB3 makkelijk schijven aankoppelen die vrijwel op maximale snelheid gegevens kunnen overdragen.

Gezien het aantal uur wat ik achter een computer werk ga ik nooit meer beknibbelen. Er staat hier een MacBook 2008 unibody nog dag en nacht te draaien, twee keer de batterij vervangen maar nooit problemen gehad verder. Als ik het geld wat ik er voor betaald heb uitsmeer over het aantal uren gebruik is het goedkoper dan een Netflix abonnement.
Volgens mij komt dat niet door snellere ssd's maar vooral door een snellere bussnelheid die de maximale snelheid ssd nu pas ondersteunen en voorheen minder.

Usbc is daar dus ook gevolg van.

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2017, 08:45   #43
Manu
Vintage lid

En verschil is merkbaar maar wel heeeeeeeeeeeul, had ik al gezegd heeeeeeul subtiel. Ik heb oa een maxed out 15" MacBook Retina mid/end 2015 2.8Ghz core i7 (= quad) met 16Gb staan naast m'n mid-2012 2.6Ghz quad core i7 met 16Gb OWC RAM en 2 OWC Mercury Xtreme SSD's erin en met zowel audio als video hier enorm weinig verschil, en al helemaal geen € 2500,- verschil. (Ongeveer verschil tussen de 2 machines incl extra's op het moment dat ik die 2015 kocht).
Manu is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2017, 09:03   #44
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Heb je disk testen gedaan? Die pci 3 bus voor ssd in de macbookpro 15" 2015 moet bruto 10 keer sneller zijn Sata 3.

Ghetto Love !
Oud 7 februari 2017, 09:13   #45
Manu
Vintage lid

Welke disk test bedoel je? Specifieke in gedachte? Bedoel je gewoon zo'n blackmagic speed test ofzo?
Oud 7 februari 2017, 09:21   #46
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Manu Bekijk bericht
Welke disk test bedoel je? Specifieke in gedachte? Bedoel je gewoon zo'n blackmagic speed test ofzo?
Je hebt meerdere testen. Ssd testen bijv. Weet effe niet welke maker.

Maar je zou het al simpel moeten merken door bijv 10 gb te kopiëren. Dat moet netto zeker 8 keer sneller gaan over een pci3 bus dan een sata 3.

Bij simpel systeem gebruik merk je dat verschil amper. Maar bij software met heel veel data moet dat meteen opvallen.

Ghetto Love !
Oud 7 februari 2017, 09:54   #47
Manu
Vintage lid

Ik doe voornamelijk audio, weinig video. Al m'n macs zijn ook, los van 1 dedicated voor huis tuin en keuken admi etc gebruik, gericht op opnemen/productie/mixen. En dan merk je vrij weinig verschil tussen de genoemde machines. En daar waar je het merkt zijn het subtiele en voor mij geen belangrijke dingen. In puur een SSD speedtest ga je grote verschillen zien in resultaten uiteraard maar nogmaals in de praktijk zijn die verschillen (afhankelijk van gebruik) stukken minder schokkend. Een goede snelle SSD op de plek van je originele schijf (niet op de plek van je superdrive) levert prima resultaten op.
Oud 7 februari 2017, 10:43   #48
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Manu Bekijk bericht
Ik doe voornamelijk audio, weinig video. Al m'n macs zijn ook, los van 1 dedicated voor huis tuin en keuken admi etc gebruik, gericht op opnemen/productie/mixen. En dan merk je vrij weinig verschil tussen de genoemde machines. En daar waar je het merkt zijn het subtiele en voor mij geen belangrijke dingen. In puur een SSD speedtest ga je grote verschillen zien in resultaten uiteraard maar nogmaals in de praktijk zijn die verschillen (afhankelijk van gebruik) stukken minder schokkend. Een goede snelle SSD op de plek van je originele schijf (niet op de plek van je superdrive) levert prima resultaten op.
Ik snap je wel maar dat komt omdat je het vergelijkt met een oude situatie waar we nog geen ssd's hadden. Over paar jaar ben je gewend dat je in 10 seconden bent opgestart ipv rond minuut. Dan is in 1 seconde opstarten/wake up zoals bij een pci ssd wel opvallend. Alles is relatief!

En voor opnemen en mixen en wat plug-ins heb je echt geen i7 nodig. Mijn 12 jaar oude dual proc G5 kan nog steeds met gemak 60 kanalen streamen met meerdere plug-ins. Ik bedoel als we dan toch een referentie voor audio erbij willen halen

Ghetto Love !
Oud 7 februari 2017, 13:42   #49
MVMNT

Ik heb het geheel hier vlug diagonaal doorgelezen en wil nog twee dingen toevoegen die de aanschaf van een mid-2012 model kunnen verantwoorden
- Processoren zijn er vooral op het vlak van zuinigheid op vooruit gegaan, veel minder op performance. Dus zit je met een i7 zeker en vast goed voor de komende jaren
- In plaats van de CD speler kan je een tweede HDD/SSD installeren en de twee laten samenwerken in Raid0 (worden gezien als één schijf in je Mac en alle data wordt opgesplitst over de twee -> werkt in theorie twee keer zo snel)
- en natuurlijk: uitbreidbaar werkgeheugen + connectiviteit: standaard usb's, firewire...
MVMNT is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2017, 22:39   #50
Afroham

Afroham's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
Ik heb een Macbook Pro 13 inch 2016 model zonder touchbar, 256 GB SSD, met Logic Pro X en wat audio units erbij, en een draadloos midi keyboard over bluetooth.

Heerlijke laptop. 15 inch vind ik niet nodig, scherm is heel scherp, en 13 inch is compacter om mee te nemen.

Gekocht voor 1700 bij de Apple store, en later bleek dus dat Media Markt en anderen deze versie voor 1544,- aanbied. Ik dacht dat Apple altijd vaste prijs hanteerde. Dat was heel jammer.

1 nadeel, slechts 2 USB-C poorten. Ik heb een HDMI stekker gekocht, en daar zit een USB-C poort op,alleen om op te laden, en een gewone USB poort, dus ik heb nu 3 ingangen, 1 voor opladen, en 2 voor een audio interface en nog wat anders.

Mijn advies, koop die MBP voor 1544,-, zeker niet goedkoop, maar daar ga je nog jaren plezier van hebben. De MBP 2016 zonder touchbar heeft iets minder CPU power dan de MBP 2016 met touchbar, maar daar merk je in de praktijk weinig tot niets van. Alleen als je in Logic of andere DAW heel veel zware plugs draait, dan kan de CPU wat eerder zijn max bereiken. Dat zal niet vaak gebeuren, en er is vast wel weer een oplossing voor, b.v. tracks bouncen of freezen.

En 256 SSD is voldoende als je geen grote sample libraries installeert.

En over die CPU power, het model uit 2015 is wat CPU power betreft ongeveer gelijk (of beter?) dan de MBP 2016 zonder touchbar, en heeft meer poorten en ingangen. Een 2015 model MBP met 13 inch is ook een goede koop voor va. 1250,- , alleen is in de standaard versie de SSD maar 128GB groot.
Ha Raabje, uiteraard bedankt voor je reactie. goed om te horen dat hij bevalt! Helaas, echter super jammer van de aansluitingen. Dit is voor mij oprecht een deal breaker. hiermee, kan ik niet eens een midi controller en interface aansluiten tijdens het opladen. om met allerlei adapters en dergelijke tw werken lijkt me ook niet fijn en die magnetische oplader lijkt me super chill. Helaas is apple er op achteruit gegaan naarm ijn mening met dit model.

Oorspronkelijk geplaatst door MVMNT Bekijk bericht
Ik heb het geheel hier vlug diagonaal doorgelezen en wil nog twee dingen toevoegen die de aanschaf van een mid-2012 model kunnen verantwoorden
- Processoren zijn er vooral op het vlak van zuinigheid op vooruit gegaan, veel minder op performance. Dus zit je met een i7 zeker en vast goed voor de komende jaren
- In plaats van de CD speler kan je een tweede HDD/SSD installeren en de twee laten samenwerken in Raid0 (worden gezien als één schijf in je Mac en alle data wordt opgesplitst over de twee -> werkt in theorie twee keer zo snel)
- en natuurlijk: uitbreidbaar werkgeheugen + connectiviteit: standaard usb's, firewire...
Dit neem ik ook zeker mee MVMNT.

Ik ben helaas tot de conslusie gekomen dat de macbook pro 2015 256GB nergens meer te krijgen is. behalve bij Eglobalcentral. maar die site blijkt slecht te vertrouwen te zijn en ik vind dat nog een groter risico dan referbished. Vandaar besloten dat ik voor Refurbished ga, Dus toch!!

Volgensmij heb ik op dit Forum nog nul slechte ervaringen gelezen van mensen die daadwerkelijk een refurbished mac hebben gekocht. daarnaast krijg je veel meer voor minder geld. en je hebt gewoon 2 jaar garantie. Ik moet alleen nog even naar verzekeringen kijken. Mijn budget ligt rond de 1500 maar liever echt wat lager. Ik twijfel ook nog heel erg of ik 13 of 15 inch moet nemen. nu 15 inch wel een mogelijkheid is, maar wel gesjouw en ook weer iets duurder. Ik ga deals vergelijken dus. Ondertussen: Blijf alsjeblieft toevoegen want ik neem nog steeds alles mee in mijn beslissing en het is sowieso een erg fijn topic voor mensen die ook opzoek zijn naar een macbook.

Ik zal snel een update doen met mogelijke deals, hoor dan graag jullie mening!

-Afroham

Treitervlogger
Afroham is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2017, 00:31   #51
Afroham

https://www.iused.nl/6333-tweedehand...-154-inch.html Ik heb deze besteld!! nog 14 dagen om hem ook te retourneren mocht dat nodig zijn. Dus als je je nog dingen weet waar ik echt naar moet kijken etc. Laat het me alsjeblieft nog even weten!

erg Bedankt allemaal

Treitervlogger
Oud 8 februari 2017, 00:44   #52
anoniempje
hobby knooier

anoniempje's schermafbeelding

Heb je in elk geval een hele lekkere snelle mac en retina ook nog, weet je zeker dat je niet liever 16 gb hebt? Heb zelf 8 gb in de macbook pro maar ik gebruik ook vrij weinig sample library's.
anoniempje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2017, 01:55   #53
Modus Operandi
Nostalgia is a trap

Goede keus alleen met anoniempje eens dat 16gb nog veel beter is.
Op RAM moet je niet bezuinigen en je kan het later ook niet meer uitbreiden zoals vroeger.
Eenmaal gekozen zit je er aan vast.
Oud 8 februari 2017, 01:58   #54
anoniempje
hobby knooier

anoniempje's schermafbeelding

Heb op de link gekeken en volgens mij is het een 2012 mac en kan je het geheugen nog zelf uitbreiden.
anoniempje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2017, 02:03   #55
Modus Operandi
Nostalgia is a trap

ok dan is het cool
Oud 8 februari 2017, 11:20   #56
Afroham

Oorspronkelijk geplaatst door anoniempje Bekijk bericht
Heb je in elk geval een hele lekkere snelle mac en retina ook nog, weet je zeker dat je niet liever 16 gb hebt? Heb zelf 8 gb in de macbook pro maar ik gebruik ook vrij weinig sample library's.

Oorspronkelijk geplaatst door fatclap Bekijk bericht
Goede keus alleen met anoniempje eens dat 16gb nog veel beter is.
Op RAM moet je niet bezuinigen en je kan het later ook niet meer uitbreiden zoals vroeger.
Eenmaal gekozen zit je er aan vast.

Ja 16GB was mooi geweest. maar ik gebruik inderdaad geen gigantische samplelibraries en dergelijke. Hij is gelukkig altijd nog up te graden mocht dat nodig zijn want het is idd een 2012 model!

Treitervlogger
Oud 8 februari 2017, 12:09   #57
raabje
Korg Gadget!

raabje's schermafbeelding

Ik meen gelezen te hebben dat 8GB memory op de nieuwste modellen (met snelle SSD) betere benchmarks scoort dan 16GB. En 16GB gebruikt (veel?) meer stroom uit een accu. Daarom is 16GB ook de limiet in de 2016 modellen.

Als je een paar dikke sample sets in een track hebt, en veel audio sporen, dan is 16GB natuurlijk beter. En je bent toekomst-proof met 16GB.

Voor mij is het 2016 model prima, met een draadloos Korg midi keyboard en een audio interface en de oplader is 2 poorten net genoeg. De audio interface (Chord Mojo of Audioquest Dragonfly) zit wel aan een USB-C naar USB verloopstekker, tijdelijk voor 9 euro ipv 25,-. Als ik nog een extra USB poort nodig heb (b.v. om een Ipad aan te sluiten als midi controller of als externe synth), dan plug ik de HDMI stekker in (ca. 50 euro dacht ik, met tijdelijke korting).

Maar inderdaad, die USB-C poorten zijn heel schraal, dat is echt een ontwerpfout, zorgt ervoor dat de MBP 2016 eigenlijk geen echte "pro" machine is.
raabje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2017, 12:57   #58
Furious5
..no need to act ill

Furious5's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
Ik meen gelezen te hebben dat 8GB memory op de nieuwste modellen (met snelle SSD) betere benchmarks scoort dan 16GB. En 16GB gebruikt (veel?) meer stroom uit een accu. Daarom is 16GB ook de limiet in de 2016 modellen.

Dat heeft te maken met Apple's form-over-function filosofie. Compact is niet voldoende, het MOET nog platter...
Daarom is er dus minder plek voor de accu en dus maken ze die maar kleiner..wat betekent dat hij minder lang mee gaat qua gebruik...

De oplossing van Apple is vervolgens:
- geheugen beperken
- tijdsinschatting qua resterend accu gebruik uit OS slopen

Ik vind macOS echt te gek.. duidelijk, stabiel.. consistent.. En ook de apps, vst's zijn super. Ik gebruik niet graag Windows. Maar die jacht van ze naar naar steeds platter en platter.. En hun neiging om alles vast te lijmen en door gebruikers niet vervangbaar te maken irriteren me mateloos... Hun hardware zien ze als een grote cash cow, en overal willen ze de hoofdprijs voor..

'Why can't you make records like Marley Marl?!!'
'He's in his livingroom.. you're in a million dollar studio!'

Laatst gewijzigd door Furious5; 8 februari 2017 om 13:15
Furious5 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2017, 13:06   #59
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

16GB is de limiet de Intel heeft als je LPDDR4 wil gebruiken. Anders ga je voor normaal DDR4 geheugen of LPDDR3 geheugen, wat allebei een impact heeft op prestaties en/of stroomverbruik. Een MacBook kun je al jaren bijna een dag gebruiken op een volle accu (afhankelijk van wat je doet), dat kan bij een Dell XPS15 32GB gewoon echt niet. Hij wordt ook vrij warm wat niet echt handig is als het om een schootcomputer gaat.

En dan gaat het dus om de Dell XPS serie, toch wel het beste wat je kunt kopen buiten een MacBook, dus geen generieke cheap ass rammelbak met leuke specs op papier. Misschien dat Apple een luggable computer moet maken met een 17" 4K scherm en verder specificaties in de richting van de iMac die voor de mensen is die gewoon een draagbare computer willen hebben en geen laptop.

Er schijnt trouwens een revisie aan te komen van de laatste generatie, waarschijnlijk met Kaby Lake en wat verbeteringen rondom batterijverbruik. Maar Kaby Lake heeft nog steeds de zelfde 16GB RAM limitatie dus ik denk dat dat het zelfde blijft.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2017, 13:49   #60
Chinetti
Fortune favors the bold

Chinetti's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MVMNT Bekijk bericht
Volgens mij is dat niet zo slim, je systeem op een raid schijf draaien waar ook al je data heen en weer wordt geschreven. Dan kun je misschien beter een externe raid kopen zoals een Pegasus R2 (heeft ook als voordeel dat je raid hardware controlled is ipv softwarematig). Met meer dan 2 schijven in je raid zal (op de mid-2012) de usb3 port dan wel de bottlneck zijn.
Chinetti is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Software » Hardware

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten