Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 22 oktober 2016, 11:54   #1
tbonesixtynine

RME setup + ada8200 + ?
Hey,

ik ben van plan mijn recording setup een beetje te upgraden, maar ik zit nog met een aantal vragen. Momenteel heb ik 2 audio interfaces, phonix helixboard plus FCA1616 die ik via asio4all samenbind met nog wat andere asio over usb synths, maar dat komt uiteraard de totale latency niet ten goede. Aangezien ik veel live dingen doe is die latency dus showstopper.

Dus mijn plan is om een RME raydat kaart te kopen waar ik 4 adat IO's op heb.

1) Heb ik het goed voor dat ik voor elke adat IO een ada8200 kan kopen die mij 8 analog in/out geeft?
2) Bestaat er een soort device a la ada8200 maar die 4xspdifIO naar 1xADA doet, zodanig dat ik 4 synths/effectmodules die elk hun eigen spdif IO hebben zo kan aansluiten op 1 ADA channel van de RME? Ik vind het een beetje zonde om de devices die reeds voorzien zijn van digital IO over de analoge connecties te gaan aansluiten...

Alvast bedankt!

cheers
tbonesixtynine is offline   Met citaat reageren
Oud 22 oktober 2016, 12:29   #2
Ramoonus
Vintage lid

let op dat elke aansluiting wel unidirectioneel is
voor 8 analoge in en uit heb je dus 2x adat nodig
1 in
1 uit

Ramoonus is offline   Met citaat reageren
Oud 22 oktober 2016, 12:45   #3
tbonesixtynine

zeker van? de ADA8200 biedt zowel adat in en out, voorkant 8xTRS + XLR balanced input en achterkant 8xXLR output, voor zover ik lees
Oud 22 oktober 2016, 13:04   #4
Steve303
aka WOLF

Steve303's schermafbeelding

Ik gebruik ook een RME kaart met een ADA8000 en dat werkt goed.
Wel inderdaad 1 x in en 1 x uit per ADA aan te sluiten. En de ADA clocken aan de RME natuurlijk.
Steve303 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2016, 15:23   #5
tiger001

surely zijn er toch interfaces waar de analoge IN te koppelen is aan de ADAT out en de analoge OUT aan de adat IN ? (-tegelijk!-)
dat tekort aan S/P DIFF en / of AES/EBU ervaar ik ook en precies niet zo makkelijk (meer) op te lossen

4 SPDIFF en/of 4 AES naar ADAT of S/P diff of AES interface, iemand?
tiger001 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2016, 00:52   #6
Fles
THEMATIC

Fles's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door tbonesixtynine Bekijk bericht
Hey,

ik ben van plan mijn recording setup een beetje te upgraden, maar ik zit nog met een aantal vragen. Momenteel heb ik 2 audio interfaces, phonix helixboard plus FCA1616 die ik via asio4all samenbind met nog wat andere asio over usb synths, maar dat komt uiteraard de totale latency niet ten goede. Aangezien ik veel live dingen doe is die latency dus showstopper.

Dus mijn plan is om een RME raydat kaart te kopen waar ik 4 adat IO's op heb.

1) Heb ik het goed voor dat ik voor elke adat IO een ada8200 kan kopen die mij 8 analog in/out geeft?
2) Bestaat er een soort device a la ada8200 maar die 4xspdifIO naar 1xADA doet, zodanig dat ik 4 synths/effectmodules die elk hun eigen spdif IO hebben zo kan aansluiten op 1 ADA channel van de RME? Ik vind het een beetje zonde om de devices die reeds voorzien zijn van digital IO over de analoge connecties te gaan aansluiten...

Alvast bedankt!

cheers
1) Ja dit klopt. Een Raydat kan dus 24 i/o aan = 8 adat kabels.
2) Volgens mij kan dit niet omdat je in deze situatie al je divices die je digitaal aansluit aan dezelfde (word)clock zou moeten syncen en daar voorziet spdif niet in. Los daarvan, hw synths en fx die iets moois toevoegen tov je software doen dat ook als je ze analoog aan je RME hangt.

IIIone love

SNDCLD
Fles is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2016, 01:49   #7
Niel
OPEN DIE GAIN & EQ !!!

Niel's schermafbeelding

Citaat:
24 i/o aan = 8 adat kabels.
Dat zijn toch 6 kabels ? 24/8 x 2 = 6 kabels
Niel is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2016, 09:14   #8
tbonesixtynine

Oorspronkelijk geplaatst door Fles Bekijk bericht
1) Ja dit klopt. Een Raydat kan dus 24 i/o aan = 8 adat kabels.
2) Volgens mij kan dit niet omdat je in deze situatie al je divices die je digitaal aansluit aan dezelfde (word)clock zou moeten syncen en daar voorziet spdif niet in. Los daarvan, hw synths en fx die iets moois toevoegen tov je software doen dat ook als je ze analoog aan je RME hangt.

32 IO neem ik aan... Concreet dus is spdif totaal nutteloos in een multi synth setup. Ik dacht als ik mijn digital stuff (vsynth GT, ultranova, lexicon, ...) in het digitale domain kan houden skip ik de DA/AD conversies, wat de klank misschien zuiverder houdt. Misschien een beetje overdreven digitaal purisme
Oud 26 oktober 2016, 11:59   #9
Eraser127
Vintage lid

Eraser127's schermafbeelding

- 8 kabels toch?:
Code:
set 1 in/out = 8 in/8 out
set 2 in/out = 8 in/8 out
set 3 in/out = 8 in/8 out
set 4 in/out = 8 in/8 out
               ----------+
              32 in/32 out

3630 Compressor|Arion SOD-1|Tube MP|BCR2000|DT 770 Pro|DS1|GX700|FX57|Xboard25|Small Clone, Small Stone, Big Muff, Electric Mistress Deluxe|M8U|Compounder|UE400|Rokit RP-5|MPX1|JH-1 Jackhammer|MOTU 1224|Impact LX61|NYS-SPP-L1|Central Station|MWR-01 MetalWorker|Cubase Pro|Soft synths|Voiceworks|TH MPS
Eraser127 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2016, 12:27   #10
synthiboy

Hey,

Ik werk met een MOTU 828 + 2 x AD8200. Ik kan hiermee 26 devices (8 + 1 spdif Motu + 2x8 ADA), in mijn geval allemaal synths rechtstreeks op de inputs aansluiten, 1 van mijn synths heeft spdif, dus dat is een stereokanaal over 1 kabeltje. Alles komt netjes binnen in mijn DAW. Wat ik wel nog niet getest heb is of je zowel een in als out op een ADA gelijk kan aanspreken maar het zou me toch wel straf lijken mocht dat niet kunnen. Maar wegens zelf niet getest laat ik dit even in het midden. Als iemand met ervaring zegt dat het niet kan zal het wel kloppen zekers. Ik gebruik enkel maar de stereo uitgang van de MOTU naar mijn monitors.Waar je bij zo'n setup wel moet op letten is je sync setup, in mijn geval is 1 ADA8200 master en de rest slave, dat werkte het beste. Mogelijk is dat wat zoeken en testen maar je hebt maar een beperkt aantal mogelijkheden. Ik heb niets van Word Sync kabels of settings geselecteerd en heb niets van timing issues. Heel af en toe durft een ADA8200 bij opstart eens nukkig doen en stuurt hij ruis over alle kanalen, maar dan volstaat een simpele power on/off. Gebeurt misschien maar 1 keer om de zoveel maand, niets storends. Initieel had ik wel een soort van constante sinus ruis op 1 ADA, bleek te maken te hebben dat je ALLE in/out optische kabels moet aansluiten, ook al gebruik, je bv niet de uitgangen toch alles aansluiten. Dus telkens 2 kabels per ADA8200! 4 ADA's is dus 8 kabels.
synthiboy is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2016, 12:38   #11
Bas M

Bas M's schermafbeelding

In het kort:

RME Raydat 4 is 32 kanalen i/o over adat. Voor iedere set van 8 i/o heb je een ADA8200 en 2 adat kabels nodig. 4 X 8200 voor 32 i/o dus. En 8 adat kabels.
Bas M is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2016, 14:03   #12
synthiboy

Grrr, die Raydat PCIe zit er eigenlijk wel iets afgelikt uit en voor toch een mooie prijs ook. Als je daarmee 32 in/uitgangen krijgt (lees zelfs iets van 36) sta ik toch wel in de verleiding mijn Motu te verkopen die ik uiteindelijk ook alleen maar als inputs gebruik. Ik zou toch ook wel denken dat de latency op een PCIe bus beter is dan USB of firewire, je zit dan meteen op de memory/CPU bus structuur. Interessante tip hier dus toch wel, iemand er al ervaring mee? bij bax 585 euro..
Oud 26 oktober 2016, 14:06   #13
synthiboy

En dit is dan meteen ook opgehelderd!

Up to 36 inputs and 36 outputs can be used simultaneously!
Oud 26 oktober 2016, 15:41   #14
synthiboy

Wat ik mij wel nog afvraag. Als je enkel met zo'n kaart zou werken en bv 4 ADA's, hoe dan een deftige soundoutput opzetten? je kan wel met een XLR pair van 1 ADA naar een mengpaneel gaan en van daaruit verder, maar in principe is dat weer onnodige ballast. Concreet denk ik dan hoe koptelefoons aan te sluiten. 1 XLR paar naar de monitors, 1 XLR paar naar koptelefoon, maar dan moet je van een XLR paar naar stereo jack + ik weet niet of dit zomaar kan (signaal verhoudingen). Er bestaan blijkbaar wel kabeltjes voor:
http://www.swamp.net.au/pc-to-mixer-cable

Verder zit je ook met audio routing in je DAW zelf en daarnaast ook in de mixer van de RME.
Trouwens klopt het dat die kaart al 4 jaar oud is, of is deze ondertussen al verfrist. En blijkbaar zou de kaart ook geen FX ondersteunen die wel bij de mix software zit maar dus niet voor de PCIe versie. Direkte compressie bv op je ingangssignaal zonder eerst via de DAW te moeten lopen lijkt me soms toch ook wel handig.
Ik vrees dus gepruts en voor mezelf misschien toch niet zo ideaal. Maar die 36 kanalen tegen zo'n prijsje, ja vind ik toch wel de moeite..
Oud 26 oktober 2016, 21:47   #15
tiger001

ik gebruik een 9562 met dus 24 in/outs over adat (+S/Pdiff)
totalmix is een breeze, elk kanaal naar (tegelijk) elk ander kanaal sturen is da max
ik heb een console met 32 kanalen die dus 2 stereo uit + 6 EFX sends + 8 groepen + 2 hulp aux mixt naar een toestel dat alles omzet naar (2x)ADAT
verder heb ik ook wat synths/samplers met adat in/outs
alles naar alles kunnen sturen (zonder vertraging) vind ik de grootste plus
opnemen in Ableton werkt ook prima ; ik heb een default gemaakt met elk (2) kanaal op een aparte track - dat zijn dus 12ŗ24tracks (afhankelijk van configuratie)
binnenkort ga ik interface gebruiken om mijn modulair geval aan te sturen (mbv expert sleepers E3)
ps. ik gebruik 1 S/PDiff uit om een stereo (master) signaal uit te sturen, verderop de ketting
tiger001 is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Software » Hardware

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten