Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 10 juli 2014, 12:41   #61
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door richard2000 Bekijk bericht
Je kan het ook zo maken dat je in middenstand van de pots beide wave's heb uit je VCO, en dan met de schakelaar kiezen welke van de VCO je wil horen, of alle 2 als je een 3 standen gebruikt.
Dit snap ik niet helemaal.(?)

Liever geen zwakker signaal het filter in. Filter drive is juist een mod die ik vaak uitvoer op synths, maakt b.v. een mono/poly een stuk interessanter.
Maar goed, dit soort dingetjes kan je natuurlijk altijd naar je eigen smaak invullen.
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2014, 11:42   #62
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Ik heb me eens op de PCB gestort en snap een paar dingen niet.
Om te beginnen de Tune knop. Ik had het idee dat dit twee knoppen in één zijn, Coarse en Fine. Maar vind dit niet terug in de schema's.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  OB_SEM.jpg
Bekeken: 55
Grootte:  61,2 KB
ID: 97654

Dan de Envelope. Hier zie ik allemaal aansluitpunten waar het me niet echt duidelijk word wat deze zijn. Gate, Trigger en ENV. out snap ik maar dan zijn er nog een hele boel punten...(?)

Naam:  SEM ENV.jpg
Bekeken: 27
Grootte:  59,2 KB
ID: 97655

Neem T1 (ENV-1). Die gaat naar de LED driver maar ook naar de Sustain pot maar wat doet ie daar?

De notch pot, met DPST schakelaar een lastige. Ik vind het prima om dit op te lossen met een losse schakelaar bij de pot.

Voor de VCO Modulation opties heb ik een (mijns inziens) prima oplossing.

Naam: Modulation Options.bmp
Bekeken: 231
Grootte: 743,3 KB

Voor de Mixer heb ik een soortgelijke oplossing. Vier mix pots met Ext. Sig. In-1 aan de Square van VCO-1 en Ext. Sig In-2 aan de Saw van VCO-2.
Zo word het dus geen exacte kloon maar kom je volgens mij best dicht in de buurt.

Als er voorstellen/goede ideeën zijn hoor ik het graag!
Oud 14 juli 2014, 12:26   #63
etaoin
Mystic Loges

etaoin's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door PWM Bekijk bericht
Ik heb me eens op de PCB gestort en snap een paar dingen niet.
Om te beginnen de Tune knop. Ik had het idee dat dit twee knoppen in één zijn, Coarse en Fine. Maar vind dit niet terug in de schema's.
In het schema staan toch Freq en Init Freq pots? Of kijk ik nou scheef? De Init Freq is aan de weerstand van 4M7 te zien de fine tune.
Er staat wel iets naast dat trimmer suggereert, maar dat kunnen ze natuurlijk in de praktijk anders geimplmenteerd hebben. Of zit er op de originele pcb ook nog een init freq trimmer?
etaoin is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2014, 12:52   #64
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door etaoin Bekijk bericht
In het schema staan toch Freq en Init Freq pots? Of kijk ik nou scheef? De Init Freq is aan de weerstand van 4M7 te zien de fine tune.
Er staat wel iets naast dat trimmer suggereert, maar dat kunnen ze natuurlijk in de praktijk anders geimplmenteerd hebben. Of zit er op de originele pcb ook nog een init freq trimmer?
Ik ging er dus idd vanuit dat het een trimmer is.
Heb een plaatje gevonden!
https://ticalun.files.wordpress.com/...em-vco-top.jpg

Het ziet ernaar uit dat je gelijk hebt. Dan lijkt het er op dat de waarde van T2 of T3 niet klopt in de schema's. Dit zou dan 100K moeten zijn als ik naar de foto van de PCB kijk... (2X 100k trimmer en 1X 10K)
Bijgevoegde miniaturen:

Naam:  SEM PCB VCO.jpg‎
Bekeken: 63
Grootte:  88,6 KB
ID: 97657  
Oud 14 juli 2014, 12:59   #65
etaoin
Mystic Loges

Ja vier trimmers in het schema en drie op de print. Dan is het vermoedelijk die init freq inderdaad.

Wat je helaas niet op de print kunt zien is of ze naast een andere T2 ook een andere R6 gebruiken. Het gaat natuurlijk uiteindelijk om de combinatie. Misschien hebben ze 10k trim + 100k vast vervangen door 100k trim en 10k vast, om maar wat te noemen.
Oud 14 juli 2014, 13:29   #66
ambi-j
synthveteraan

ambi-j's schermafbeelding

er is slects 1 tuneknop per vco. die wordt met een speciale potmeter met "twee snelheden" bedient.
dus die fine tune is een mechanische vertraging van de potmeter als ik mij goed uitdruk.

still crazy after all this years
ambi-j is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2014, 14:05   #67
barn
Detroit nerd

barn's schermafbeelding

maar de nieuwe sem heeft die fine tune knop gewoon losgetrokken... lijkt me ook een stuk makkelijker

ik denk er het mijne van...
barn is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2014, 14:14   #68
etaoin
Mystic Loges

Oorspronkelijk geplaatst door ambi-j Bekijk bericht
er is slects 1 tuneknop per vco. die wordt met een speciale potmeter met "twee snelheden" bedient.
dus die fine tune is een mechanische vertraging van de potmeter als ik mij goed uitdruk.
Da's helemaal een ingewikkelde (en dure?) constructie.

Die kleine knop bovenop die grote suggereerde voor mij inderdaad ook een dual concentric potmeter. D&R heeft die nog wel gebruikt en die knoppen zien er net zo uit (twee spantang knoppen op elkaar).

Maar goed, het is allemaal CV dus hoe je het uiteindelijk oplost is natuurlijk om het even.
Oud 14 juli 2014, 14:27   #69
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Ik ben al zo vrij geweest om voor een Coarse en een Fine knop te gaan..
Moet alleen nog even de waarden voor de weerstanden na deze pots uitvogelen.
Oud 14 juli 2014, 14:31   #70
marcmarc
Vintage lid

marcmarc's schermafbeelding

Ik schoot ineens wakker. Verrek, een pot met drie kogeltjes in een lager en een pin. Ingewikkelder had ik het nog niet gezien.

Wat jaartjes geleden zo'n pot uit elkaar gehaald om dat ie niet meer lekker ging.

Die kan inderdaad vervangen worden door een 'normale' dubbele-knop-pot coor Coarse & Fine met iedere loper een eigen weerstand naar de 'CV summing node' van de opamp.

Het is altijd wat!

Linndrum LM2 9xPot frequency pitch mod beschikbaar.
http://www.synthforum.nl/forums/show...light=linndrum

http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/index.html
marcmarc is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2014, 18:45   #71
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door ambi-j Bekijk bericht
Dus als je de knop indrukt draaid de pot trager/stroever?

Dan ben ik nog steeds een pot kwijt op de PCB..
Oud 14 juli 2014, 20:10   #72
Twiki

Twiki's schermafbeelding

Dan de Envelope. Hier zie ik allemaal aansluitpunten waar het me niet echt duidelijk word wat deze zijn. Gate, Trigger en ENV. out snap ik maar dan zijn er nog een hele boel punten...(?)
SEM = Synthesizer expander module, daarom zijn er jumpers om de envelopes met de meeste gangbare triggers en gate combinaties te laten werken. Onder envelope 1 in het schema staat links hoe de jumpers gemonteerd moeten worden voor interfacing met ARP, rechts de plain vanilla methode en onder envelope 2 d links de moog versie, rechts alleen met trigger.
Standaard zijn beide envelopes van de SEMs met 1 gate/trgger verbonden, waardoor de envelopes tegelijk starten, maar dat kan ook onderbroken worden, geldt ook voor de cv's van beide oscillatoren.
Twiki is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2014, 20:22   #73
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Twiki Bekijk bericht
SEM = Synthesizer expander module, daarom zijn er jumpers om de envelopes met de meeste gangbare triggers en gate combinaties te laten werken. Onder envelope 1 in het schema staat links hoe de jumpers gemonteerd moeten worden voor interfacing met ARP, rechts de plain vanilla methode en onder envelope 2 d links de moog versie, rechts alleen met trigger.
Standaard zijn beide envelopes van de SEMs met 1 gate/trgger verbonden, waardoor de envelopes tegelijk starten, maar dat kan ook onderbroken worden, geldt ook voor de cv's van beide oscillatoren.
Ah, ik snap hem! Nu de uitleg in de schema's ook, bedoel ik. Bedankt Twiki!
De Gate, Trigger en CV inputs had ik inderdaad al op die manier aan elkaar verbonden, leek me wel zo handig
Oud 18 juli 2014, 11:35   #74
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Ik krijg de onderdelen niet op een PCB in het beloofde formaat van 26HP, zelfs niet met SMD ontkoppel condensatoren.
Ook moet ik steeds meer beknibbelen op in- en out-puts.. Voor mij geen probleem (ik vind b.v. één Ext. In per SEM prima) maar als je een echte kloon wil..

Dus, er moeten 741 IC's bij elkaar gevoegd worden in 4558 of iets dergelijks en de HP moet omhoog geschroefd. Dit laatste vind ik wel een beetje een probleem. Als je uiteindelijk maar één SEM per 19" rack kwijt kan verliest het een beetje de meerwaarde van een Euro rack oplossing.
Oud 18 juli 2014, 12:29   #75
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

http://www.smallbearelec.com/servlet/Detail?no=1213

http://www.angelfire.com/music2/thea...ttage/sem1.htm
egres is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juli 2014, 12:37   #76
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

Dus als je de knop indrukt draaid de pot trager/stroever?

Dan ben ik nog steeds een pot kwijt op de PCB..
als je de ene draaid,draait de andere gewoon mee vice verca

bij burklin hebben ze zo een knob die op een 6mm as past (heb zo eens 1 gekocht) werkt super

https://www.buerklin.com/default.asp?event=ShowArtikel%2820H662%29&context=ArtikelSubsetId:0;PHNodeH,PH,B0DCA5C0-DB21-4125-B0A0-6D7C1E9778B9;ALArtikelProSeite:25&l=d&jump=ArtNr_20H662&ch=63839

Bestellen bij Burklin als particulier gaat enkel na telefonisch kontakt ,vroeger toch

de naam van zo'n pots/knobs noemt' gear clutched potentiometer knobs' dacht ik
egres is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juli 2014, 13:42   #77
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Bedankt voor de links Egres!
Ik vind een Coarse en Fine tune knop prima. Hoeft die lelijke knop er ook niet op..
Oud 18 juli 2014, 13:48   #78
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Ik zie op de tekening van de PCB (tweede link die Egres poste hierboven) wel 4 trimpots per VCO. Dat ruikt naar verschillende versies.
Oud 18 juli 2014, 14:33   #79
Jop
Lid

Jop's schermafbeelding

Zoals ik het zie zijn er per vco 4 trimpots. Van boven naar beneden:

T2 (10K) = v/oct trimmer, deze zit gemonteerd aan de andere kant en is dus te bedienen via het frontpaneel (zitten twee kleine gaatjes boven de sync switch).
T1 (100K) = Init freq.
T3 (10K)= Hi freq tracking
T4 (100K) = init PW
Jop is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juli 2014, 14:42   #80
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Jop Bekijk bericht
Zoals ik het zie zijn er per vco 4 trimpots. Van boven naar beneden:

T2 (10K) = v/oct trimmer, deze zit gemonteerd aan de andere kant en is dus te bedienen via het frontpaneel (zitten twee kleine gaatjes boven de sync switch).
T1 (100K) = Init freq.
T3 (10K)= Hi freq tracking
T4 (100K) = init PW
Dat zie ik ook, ja. Als je naar de link gaat uit post #64 zie je echter een foto van een SEM PCB met 3 trimmers per VCO.
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten