Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 1 oktober 2017, 23:09   #1
deathspell
Vintage lid

Live synth zonder presets...
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af, hoe doen jullie dat? Stel je gebruikt een analoge synth zonder de mogelijkheid om presets op te slaan - in mijn geval een TwoVoice Pro. En je gebruikt die synth in twee nummers met twee verschillende patches, geluiden of hoe je het ook noemen wilt. Als je dat live wilt doen, moet je dus de patches dus tussen twee nummers snel maken, correct? Maar hoe noteren jullie die? Wat werkt het beste?

Ik speel zelf nooit synths live en neem alles gewoon op in Logic, maar misschien komt het er ooit van. Vandaar de vraag...

the skyline was beautiful on fire
all twisted metal stretching upwards
everything washed in a thin orange haze
deathspell is offline   Met citaat reageren
Oud 1 oktober 2017, 23:14   #2
cult45
011110111000

cult45's schermafbeelding

gasten van Air hadden een vent met witte handschoenen die vanaf zijkant podium de MS20 patches wisselde tussen de tracks.

Oorspronkelijk geplaatst door fjoesz
dat kan dan wel weze, maar het is niet om aan te horen verder
cult45 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2017, 00:02   #3
ambi-j
synthveteraan

ambi-j's schermafbeelding

snel zijn, je synth door en door kennen en weten wat je aan't doen bent. inoefenen en memoriseren. in de pre preset tijd was het niet anders.
je kan soms ook organisch van de ene klank naar de andere gaan dwz: de tussenklanken tijdens het herpatchen in je muziek gebruiken. kan heel mooi effect zijn als je dat goed benut.

still crazy after all this years
ambi-j is offline   Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2017, 04:42   #4
Mark-T
Budget lid

Mark-T's schermafbeelding

Daarom heb ik een hekel aan analoge synths zonder presets. Koop iets moderns met geheugens, of een sampler waarmee je de oude synth kunt vertegenwoordigen.

Zou zomaar kunnen...
Mark-T is offline   Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2017, 18:36   #5
deathspell
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door ambi-j Bekijk bericht
snel zijn, je synth door en door kennen en weten wat je aan't doen bent. inoefenen en memoriseren. in de pre preset tijd was het niet anders.
je kan soms ook organisch van de ene klank naar de andere gaan dwz: de tussenklanken tijdens het herpatchen in je muziek gebruiken. kan heel mooi effect zijn als je dat goed benut.
Thanks... ik was bang dat ik iets over het hoofd zag, maar zo eenvoudig is het dus.

Het leuke van echte synths op het podium lijkt me juist de mogelijkheid om te variŽren, het geluid aan te passen en ermee te spelen - in tegenstelling tot op plaat waar het allemaal - letterlijk en figuurlijk - vast staat. En dat is een stuk minder met een sampler of iets dergelijks.

Dank voor de input!

the skyline was beautiful on fire
all twisted metal stretching upwards
everything washed in a thin orange haze
deathspell is offline   Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2017, 21:38   #6
brz
Mediator

brz's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Mark-T Bekijk bericht
Daarom heb ik een hekel aan analoge synths zonder presets. Koop iets moderns met geheugens, of een sampler waarmee je de oude synth kunt vertegenwoordigen.

Lanterfanterpanter
brz is offline   Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2017, 21:46   #7
tragmadat
vioo eh 'l

tragmadat's schermafbeelding

Zoals een gitaar TOCH?

Dada
tragmadat is offline   Met citaat reageren
Oud 2 oktober 2017, 23:29   #8
DjunaSaurus

DjunaSaurus's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door deathspell Bekijk bericht
Thanks... ik was bang dat ik iets over het hoofd zag, maar zo eenvoudig is het dus.

Het leuke van echte synths op het podium lijkt me juist de mogelijkheid om te variŽren, het geluid aan te passen en ermee te spelen - in tegenstelling tot op plaat waar het allemaal - letterlijk en figuurlijk - vast staat. En dat is een stuk minder met een sampler of iets dergelijks.

Dank voor de input!
Yup, en het leuke daarvan is dat je zo soms op leuke ideeŽn komt voor in de studio. Je leert je synth beter kennen.

DjunaSaurus' geluidswolkje (a.k.a. Dragon Twins)
DjunaSaurus is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2017, 15:50   #9
MeneerJansen
y = sin (x)

MeneerJansen's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door deathspell Bekijk bericht

Dank voor de input!
Daarom hadden de grote bands meerdere Minimoogs. Kleine bands kozen denk ik voor een specifieke sound waar ze mee varieerden live on stage. Zie bijv. het Minimoog gebruik in de band van Bob Marley. Tegenwoordig is de "gimmick" van een analoge synth zonder presets dat men er wat mee experimenteert (lees: aanklooit) voor het publiek op het podium en doet alsof de synth een eigen leven leidt (lees: geluidseffect).

Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt.
MeneerJansen is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2017, 16:04   #10
Mark-T
Budget lid

Mark-T's schermafbeelding

Waar is het ooit misgegaan? We leven in 2017 en het enige synth-nieuws is een kloon van de Mini Moog uit de jaren '60 van de vorige eeuw. Zelfs zonder geheugens, want SD is net iets duurder dan gratis. Waar is de vernieuwing? Ik kan mij de tijd nog herinneren dat je blij was dat je meer dan een stuiver kon krijgen voor je oude achterhaalde monofone Moog.

Zou zomaar kunnen...
Mark-T is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2017, 16:54   #11
Pianoman
Vintage lid

Pianoman's schermafbeelding

ik heb 3M - Blue Fine Line Tape - 3mm gebruikt op mijn Roland SH-2 om mijn meest gebruikte preset daarmee te markeren naast de faders.
Voor de rest werk ik vanuit die preset verder met zo min mogelijk aanpassingen om het makkelijk te onthouden (bv. alleen de attack, cutoff en release aanpassen).

Veel stuff enzo...
Frangula
Pianoman is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2017, 17:06   #12
SB-SIX
Vintage lid

SB-SIX's schermafbeelding

Als je meerdere voices hebt lopen (lees meerdere synths) met ieder hun eigen rol (bass/lead/etc) kan je heel ver komen met presetloze synths.
Maar er zijn meer opties. Niet alle synths met veel knoppen zijn presetloos. Neem bijvoorbeeld een nord lead. Voor iedere functie is een knop, maar heeft wel presets en zelfs 4 part multitimbraal. Alleen de sound moest je natuurlijk wel aan staan.
Ook met een modular kan je meerdere voices creŽren, en dat samen in 1 koffertje stoppen. Dat is minder sjouwen dan allemaal losse synths, alleen relatief duurder.
SB-SIX is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2017, 18:30   #13
synthiaks
Pay attention!

synthiaks's schermafbeelding

Foto's maken van je settings!
synthiaks is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2017, 18:44   #14
Bathmutz
Vintage lid

Bathmutz's schermafbeelding

Gewoon ongeveer instellen, en dan tweaken als je speelt. Klinkt het lekker live ook.
Bathmutz is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2017, 20:40   #15
sunny pedaal
ALL (Anna Loog Lid)

sunny pedaal's schermafbeelding

Patchsheets gebruiken
En verder je synth op een defaultstand zetten en gewoon tweaken richting geluid wat past, tijdens het spelen ...
Old school zogezegd

"FILTER MAINTENANCE- After every 100 hours of operation apply a sine wave to the output of the FILTER to back flush the trapped overtones to unclog your filter." - (EML 101 Manual)
sunny pedaal is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2017, 00:05   #16
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

Voor elke song een nieuwe synth. Die al klaar staat met een patch. Hebben ze met gitaren ook.

Oorspronkelijk geplaatst door DRť
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2017, 00:19   #17
klinkske
Krom Lid

klinkske's schermafbeelding

Er zijn filmpjes te vinden waar the prodigy hun 101 afgeplakt heeft met kleurtjes om snel patches te vinden.
Papieren overlays wisselen. Beetje zelfde met hoe n dj snel een stuk uit n plaat vist. Afplakken.

///Zo mooi als oud spul maken ze het niet meer///
klinkske is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2017, 10:51   #18
sinew1958
Vintage lid

sinew1958's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door ambi-j Bekijk bericht
Jaren,jaren geleden in de begin periode begin jaren '80,trad ik op in een jeugdhuis met de roland syst 100 toen,wel na een paar nummers met nagenoeg dezelfde patch systeem,moesten we een hele omgooi doen,wel dat duurde een half uur,die op we opvulden met platen met elektronische muziek,de combinatie werd wel gesmaakt door het publiek toen.
sinew1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2017, 12:38   #19
willem1958
Vintage lid

willem1958's schermafbeelding

Al gedacht aan een Roland se-02?
Analoog met 128 user presets en wordt automatisch getuned als je 'm aanzet met temperatuur stabilisatie.
Je moet wel met het boutique formaat om willen gaan maar voor live misschien juist wel zo praktisch.
willem1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2017, 14:10   #20
MeneerJansen
y = sin (x)

MeneerJansen's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk bericht
Al gedacht aan een Roland se-02?
Analoog met 128 user presets en wordt automatisch getuned als je 'm aanzet met temperatuur stabilisatie.
Je moet wel met het boutique formaat om willen gaan maar voor live misschien juist wel zo praktisch.
Of een Moog Sub Phatty van Ä 900. Yep, zelfs Moog werkt tegenwoordig met pre-sets (ik weer met mijn Moog fanatisme terwijl ik er niet eens een heb/kan betalen, ha ha).

Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt.
MeneerJansen is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Software » Hardware

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten