Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 11 oktober 2017, 16:23   #161
Bob1991
Vintage lid

Bob1991's schermafbeelding

Ik zou nog niet gelijk wakker liggen van die afwijkende CV's.
In jouw meest afwijkende waarde (CV1 octaaf 2) 0.990 ipv 1.000, wijkt het slechts 10milliVolt af van de ideale waarde. 1/100ste Volt dus, op een noot van 1/12e octaaf. Pas als je richting 5/100ste volt afwijking zou gaan, zou je op een flink hoorbaar kwart noot verschil (tussen bijv. C en C# in) uit komen. In dit geval verwacht ik niet dat dat hoorbaar zal zijn.

Ik weet zo 123 niet wat voor pitch CV DAC er in de OB-X zit, maar ik kan alleen maar verwachten dat die nog wel wat meer afwijking zal vertonen

Synthesizer of ander geluidsapparaat kapot? Ik repareer op professionele basis, stuur gerust een PM!
Bob1991 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 oktober 2017, 20:39   #162
jvq

Bedankt Bob1991, ja je hebt gelijk de DAC in de originele OB-X zal niet veel beter zijn met techniek van 1979.

En met 1000 mV per octaaf is een 'cent' 1000/1200 = 0.8 mV. Dan zit je met 10 a 15 mV ernaast, op 12-18 cent. Misschien valt het mee. https://en.wikipedia.org/wiki/Cent_(...man_perception

En anders heb ik ook al een plan. Dan ga ik mijn eigen MIDI-CV converter maken met wat jatwerk uit die van Hexinverter, een Atmega328 (ben ik meer in thuis nu dan PIC) en een 16-bits DAC. Het lijkt dat de INL-fout meestal in de orde van grote van de LSB van de DAC is. Dus als je meer bits hebt, krijg je in absolute zin een lagere fout.

Maar goed eerst maar proberen hoe het daadwerkelijk klinkt ipv meet met de Hexinverter module.
jvq is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2017, 02:05   #163
jvq

Nou, ik ben wat verder, maar het is nog steeds niet in orde allemaal. Drie voices zijn nu OK en de MIDI-CV converter doet het grotendeels. Helaas is die ingesteld op 4-voice polyfoon dus hij tikt de hele tijd de "slechte" voice aan. Met mijn andere (externe) MIDI-CV converter kan ik makkelijk de slechte voice uit de rotatie halen. Maar, toch leuk dat de ingebouwde converter in principe werkt nu.

Wat er nou mis is met die ene voice... Itt tot de voice die nu weer OK is deze de hele tijd op drift, maar alleen in VCO2. Dat beperkt nogal wat er mis kan zijn omdat het dan wel haast iets moet zijn wat alleen op VCO2 betrekking heeft. Ik vrees nu inderdaad dat het iets met de LS318 dubbele transistor is. Ik heb de trimmers van VCO2 vervangen. Verder nog de soldeerverbinding opnieuw verwarmd voor het geval er een slechte tussen zat.

Het vervelende van de LS318 is dat ik niet kan zien of er een kier tussen zit (er staan teveel hoge componenten omheen) en hij zit noodgedwongen niet in een socket. Van een DIP-8 desolderen met loodvrije soldeer (jaja eigen schuld) wordt ik niet blij. En als ik zo'n LS-318 stuk maak is het nogal duur om een nieuwe te bestellen. De firma die Bob1991 in Engeland gevonden had heeft een nogal hoog minimumbedrag voor een bestelling (rond de €50 geloof ik) dus dat vind ik niet zo geslaagd. In Amerika bestellen zoals ik zelf gedaan had was ook erg duur. Met name omdat ik niet weet of het het probleem op gaat lossen.

Nu ik er zo hardop over denk ga ik eerst nog maar een keer de LT1013's omwisselen tussen VCO1 en VCO2. Lijkt met erg sterk dat het daaraan ligt maar die zitten in sockets dus het is snel geprobeerd.

Edit: OK het valt mee bij de Micross, minimum order is 25 GBP. Dus misschien moet ik er gewoon maar 10 stuks bestellen, dan heb ik maar een voorraadje. Verzendkosten vallen mee en Brexit is nog niet in effect.
Oud 14 oktober 2017, 15:36   #164
PWM
User

PWM's schermafbeelding

In het NL gaat het me toch iets makkelijker af..

Het driften van de OSC kan inderdaad aan de Tempco liggen. Je zou alsnog tussen een werkende en de 'zwefende' VCO verschillen kunnen meten voordat je gaat desolderen. Je hebt per slot van rekening een referentie.
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 14 oktober 2017, 16:55   #165
jvq

Haha geen probleem, ik vind het zowel in het Engels als het Nederlands fijn dat je meehelpt.

Ik weet niet zo goed wat ik kan meten aan de tempco, met name als de boel aanstaat. Gewoon de weerstand?

Mijn theorie is dat de thermische koppeling stuk is. Maar hoe verifieer ik dat?

NB de tempco is een SMT piefje dat gesandwicht zit tussen de buik van de DIP8 LS318 dubbele transistor en de PCB. Ik kan er niet bij zonder de LS318 te desolderen. Ik kan de tempco wel doormeten met de multimeter omdat ik weet hoe de traces lopen.
Oud 14 oktober 2017, 17:32   #166
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Nee, weerstand kan je niet meten als er spanning op staat. Zelfs in een afgesloten circuit niet echt.

Je kan de voltages rond de log converter vergelijken en wat met een scope rondprikken en kijken of er afwijkingen zijn tussen de twee.

Ik kan niet zo goed bedenken hoe de thermische koppeling tussen de Tempco en transistor paar verbroken is als er een kloder(tje) pasta tussen zit. Kan me trouwens niet voorstellen dat die LS318 persť die moet zijn. Denk dat je met een ander gematched NPN paar ook wel uit de voeten kan, al helemaal om te testen.

Heb je de soldeerpunten al een keer laten hervloeien? Als alles opwarmt en net niet goed contact maakt..
Oud 14 oktober 2017, 19:21   #167
jvq

Citaat:
Je kan de voltages rond de log converter vergelijken en wat met een scope rondprikken en kijken of er afwijkingen zijn tussen de twee.
OK maar ik weet al dat de voltages anders zijn want de "slechte" VCO zwalkt. Hoe helpt dat om aan te wijzen waar het mis is?

Hervloeien heb ik gisteravond gedaan, heeft niet geholpen.

Tijdens het bouwen had ik geen duidelijk idee hoeveel pasta ik moest gebruiken. Het zou kunnen dat ik bij die LS318 te weinig heb gebruikt. Vergezochte theorie waarom het stuk is: bij het uit het circuit halen van een voice buigt de PCB een beetje. Misschien is er zo ergens een kier in gekomen.

Wat ook nog zou kunnen is dat door buigen van de PCB een SMT soldeerverbinding van de tempco gebroken is. Dat ik die moet hervloeien.

Zoals ik het nu begrijp wil je geen lucht bij de tempco hebben. Zie bijvoorbeeld pagina 15 en 16 van http://www.openmusiclabs.com/files/expotemp.pdf waar ze het over PTC en RTD ontwerpen hebben. Dus als ik nu die LS318 eraf krijg zou ik hem terug zetten met een royale klodder warmtegeleidende pasta.
Oud 14 oktober 2017, 20:56   #168
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Ja kan misschien het punt vinden waar het zwalken begint of ontstaat. Je zoekt nu in de log converter maar misschien ontstaat het al in het CV summing gedeelte hiervoor. Als je niet weet wat het probleem is vind ik uitsluiten de handigste manier van werken.

Je theorieŽn over de gebogen print zouden heel goed waar kunnen zijn. Ik heb het niet vaak meegemaakt en met het installeren van een RAM moet je toch ook een behoorlijke druk op het moederbord uitoefenen. Ook hier is het handig om andere factoren uit te sluiten. Tot die tijd blijft het gissen.
Het kan b.v. ook een defecte LS318 zijn. De kans is klein maar niet uitgesloten. (Heb zelf wel eens een weerstand gehad die gewoon geen weerstand had..)
Oud 14 oktober 2017, 21:07   #169
jvq

Ja, OK, ik ga ernaar kijken. Mijn verwachting zijn niet hoog. Ik heb eerder op een andere voice een probleem gehad in dit deel van het circuit, en mijn multimeter gaf toen niks zinnigs weer noch bij de goede VCO noch bij de slechte. Dat was toen een kapotte trace in de feedback loop van de CV summer, waardoor ik een constante pitch kreeg. Heel leerzaam wat er allemaal stuk en mis kan.

Ik zal ook met mijn scoop kijken. Die is geloof ik wat preciezer dan mijn multimeter.
Oud 14 oktober 2017, 23:25   #170
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Ik grijp steeds vaker naar mijn scope, ook voor snelle volt metingen. Zo heb ik voir mijn gevoel een duidelijkere feedback van wat er gebeurt.
Oud 15 oktober 2017, 01:29   #171
jvq

Het stomvervelende is dat hij niet de hele tijd zweeft. Ik kon vandaag niks vinden.

Omdat ik toch bezig was heb ik alle voices nog een keer gestemd, deze keer op de nieuwe ingebouwde MIDI-CV converter. Zoals ik al vermoedde gaf dat een minder mooi lineair resultaat dan voorheen, het is echt niet de beste converter. Het is speelbaar maar duidelijk minder goed gestemd dan hiervoor.

Enfin, met meten vond ik niks, maar met stemmen kreeg ik de slechte VCO nu met geen mogelijkheid goed. Alsof de trimmers niet genoeg bereik hebben.

Nou is dat op zich niet onmogelijk maar dat hadden ze voorheen wel. Beetje gek als ik nu moet gaan klooien met weerstanden om de trimmers meer bereik te geven.
Oud 15 oktober 2017, 16:17   #172
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Ja, problemen die sporadisch voorkomen zijn heel vervelend met repareren. Zo had ik hier een 606 met een ruis op het bass drum kanaal wat soms kwam en weer ging. Leek het opgelost kwam het na 7,5 uur aan de scope hangen toch weer terug!..

Ben zelf ook niet de beste V/Oct calibrateur die er is. Krijg mijn Thomas Henry 555 VCO met geen mogelijkheid strak terwijl velen beweren dat ie juist super makkelijk te calibreren is. Mijn VCS3 VCO's had ik daarentegen zo gepiept.

Soms is een project even aan de kant leggen een goed idee. Kan je er over een paar weken weer fris naar kijken. Frustrerend om nu te doen maar het kan mij echt helpen.
Oud 15 oktober 2017, 18:40   #173
jvq

PWM: dank je. Ja ik ga het even laten liggen.

Ik heb een tijd geleden een CB-55 (DR-55 kloon) gebouwd maar nooit afgemaakt met MIDI en een behuizing, dat ga ik nu eerst doen. Als dat af is ga ik lekker mijn eigen MIDI-CV converter maken voor de CrowBX. Heb ik nog nooit gedaan maar ik denk dat ik het voor elkaar ga krijgen en dat is wat deze hobby leuk maakt voor mij.
Oud 11 november 2017, 01:24   #174
jvq

Ben vanavond weer even met de CrowBX bezig geweest. Ik heb een nieuwe MIDI-CV converter gekocht puur voor het stemmen; ik vind het handig om een goede referentie te hebben. Het is een Kenton Pro Solo en mijn eerste indrukken zijn zeer positief. Niet alleen heel strak lineair (tot op de millivolts) maar ook netjes afgeregeld zodat hij begint op 0,000V en stapt naar 1,000V, 2,000V allemaal perfect tot de eerste 'fout' bij 6,001V. Er zitten trimpots in het kastje dus het moet wel dat iemand bij de fabrikant dit met de hand getuned heeft. Super.

De goede lineariteit is ook meteen te merken bij het stemmen. Het lukt nu prima om tot binnen 2 cent nauwkeurig te stemmen over 6 octaven. Niet slecht voor een discrete analoge poly gebouwd door een beginner! Zegt veel over het ontwerp van Oberheim in mijn ogen, en wellicht over de kwaliteit van de onderdelen die Old Crow op de BOM heeft gezet.

Ik heb wel nog steeds een gare VCO2 op voice 3. Ik denk dat ik dit weekend nog eens ga werken aan dat probleem.
Oud 14 november 2017, 17:19   #175
SRPP
Vintage lid

SRPP's schermafbeelding

Ik heb ooit een paar MIDI Implants gekocht, bij Roman Sowa, en daar zat zelfs een calibratie rapport bij.
Ideaal voor inbouw in een module, lijkt me, piepklein!

Edit:
Maar wel monofoon, dus misschien minder geschikt voor de CrowBX, sorry
SRPP is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten