Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 8 oktober 2015, 11:58   #21
exel
Vintage lid

exel's schermafbeelding

Ensemble kun je ook nog gebruiken als standalone AD/DA, dus een brick wordt het nooit. Ik haal uit het verhaal van Apogee niet of het nou gelijk helemaal niet meer werkt, of vooral 'uit support' is. Voor zover ik weet is er in El Capitan niks bijzonders veranderd aan het XNU driver-model.
exel is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2015, 12:03   #22
154
Lid van de week

154's schermafbeelding

Uit support, als ik de reacties op gearslut zie, het werkt allemaal nog wel. Zal vooral ook een reactie zijn van Apogee op Apple's officiele niet meer ondersteunen van het FireWire protocol.

Is Apogee de enige? Volgens mij hebben UAD en Motu ook problemen, maar Motu is weer USB? Benieuwd hoe dit gaat uitspelen qua andere fabrikanten.

prairie doggin'
154 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2015, 12:23   #23
exel
Vintage lid

exel's schermafbeelding

De Apollo en UAD satellites zijn tegenwoordig allemaal thunderbolt. Zou me kunnen voorstellen dat UA dus ook vaarwel gaat zeggen tegen officiele support op firewire onder OSX.
Oud 8 oktober 2015, 12:37   #24
MvD
Vintage lid

Ik draai op dit moment op Yosemite en bevalt prima. Ik heb een Focusrite PRO 40 soundcard en zo te lezen is het niet heel verstandig om over te stappen i.v.m. de firewire support.

Heeft iemand goede argumenten om over te stappen? Is het OS meer efficient? Of gewoon zwaarder zoals bijna bij elke upgrade van OS?

Ik heb een Macbook Pro 2011 i7, 16GB DDR3 geheugen en 2 SSD schijven.

Ik moet wel zeggen dat ik last heb van het bekende warmte probleem. Heeft iemand daar misschien ervaring mee met het nieuwe OS?
MvD is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2015, 12:43   #25
exel
Vintage lid

exel's schermafbeelding

Je hebt voor audiowerk weinig noodzaak om weg te gaan van Yosemite. Mijn studio-PC draait zelfs nog Snow Leopard. Er komt vanzelf wel een keer een punt dat, bijvoorbeeld, de nieuwste versie van Logic eist dat je op het nieuwste OS zit. Tot die tijd ben ik tevreden met een oplossing die werkt. Ik heb El Capitan wel op mijn laptop staan (MBPR), verder ook weinig nadelen (of voordelen) van gemerkt t.o.v. Yosemite.
Oud 8 oktober 2015, 12:50   #26
MvD
Vintage lid

Thanks voor je info Exel.

Als er niet veel performance verbeteringen in zit laat ik het gewoon zo. Als Logic op een bepaald moment een nieuw OSX versie vereist blijf ik gewoon bij de huidige versie van Logic.

Met Mainstage ben ik nog aan het testen welke versie voor mij het beste werk met performance. Op dit moment is dat nog 3.0 (uit mijn hoofd).
MvD is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2015, 13:03   #27
Acidfever
There's no “I” in denial.
Moderator

Acidfever's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door 154 Bekijk bericht
Is Apogee de enige? Volgens mij hebben UAD en Motu ook problemen, maar Motu is weer USB? Benieuwd hoe dit gaat uitspelen qua andere fabrikanten.
Apogee is de enige die (in samenwerking met Apple) native ondersteuning heeft voor Apogee apparaten in Core Audio. Alle andere fabrikanten gebruiken een in eigen keuken ontwikkelde driver/kext en hebben hier dus totaal geen last van. Het is dus in feite een vervelend neveneffect van de marketing strategie van Apogee (native supported door Apple en dus ook afhankelijk van wat Apple doet).

"He has Van Gogh's ear for music."

Laatst gewijzigd door Acidfever; 8 oktober 2015 om 14:08
Acidfever is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2015, 13:40   #28
SynnyS
Groot lid
Moderator

SynnyS's schermafbeelding

Uit support, als ik de reacties op gearslut zie, het werkt allemaal nog wel. Zal vooral ook een reactie zijn van Apogee op Apple's officiele niet meer ondersteunen van het FireWire protocol.

MOTU is met hun high end line ook overgestapt op thunderbolt. en dat werkt heerlijk...
SynnyS is nu online   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2015, 18:22   #29
elektrovolt
compuphonic

elektrovolt's schermafbeelding

ik vraag me af waarom er niet meer fabrikanten zijn die AVB gebruiken. Motu heeft nu een AVB lijn. werkt eenvoudig via je netwerkaansluiting, en kan door (bepaalde) netwerkswitches heen. ook zijn lange kabels geen probleem.

----------------------
//
elektrovolt is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2015, 18:24   #30
154
Lid van de week

154's schermafbeelding

Metric halo gaat met een uitbreidingskaart komen waar dit ook op zit om meerdere metrics te laten communiceren met 1 sample latency. En dus USB.

prairie doggin'
Oud 8 oktober 2015, 18:56   #31
Der_Mantie
Verschrompeld lid.

Der_Mantie's schermafbeelding

Avb van Motu, fantastisch lijkt mij dat.
gewoon via ethernet!

Oorspronkelijk geplaatst door elektrovolt Bekijk bericht
ik vraag me af waarom er niet meer fabrikanten zijn die AVB gebruiken. Motu heeft nu een AVB lijn. werkt eenvoudig via je netwerkaansluiting, en kan door (bepaalde) netwerkswitches heen. ook zijn lange kabels geen probleem.

To each his own.
Der_Mantie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2015, 19:08   #32
154
Lid van de week

154's schermafbeelding

AVB via een router naar meerdere kaarten. Maar richting computer is nog steeds USB toch? Echo deed volgens mij echt volledig via ethernetkabels, maar daar weet ik weinig van.

Fijne van de Metric is dat de router op de kaart zelf draait, hoef je dus niet los te kopen. En elke gekoppelde kaart kan gewoon nog naar een computer via usb, dus je hebt vrijwel zonder latency meerdere computers en een iPad in een netwerk via ethernet. Tres chique!

Afijn, El Capitan. FireWire. Niet dus

prairie doggin'
Oud 8 oktober 2015, 19:48   #33
elektrovolt
compuphonic

volgens mij zijn de Motu's ook direct via het netwerk aan je computer te koppelen en dan als interface te gebruiken. met meerdere interfaces moet het dan mogelijk zijn om een AVB audio interface te selecteren.

----------------------
//
Oud 8 oktober 2015, 19:56   #34
154
Lid van de week

154's schermafbeelding

Er moet toch zon motu router tussen?

prairie doggin'
Oud 8 oktober 2015, 20:07   #35
elektrovolt
compuphonic

je zou hem via AVB aan kunnen sluiten op je computer via een netwerkkabel. een AVB-compatible switch is alleen nodig als je er meerdere aan wilt sluiten. dit is ook het leuke van AVB! je hebt wel de nodige driver nodig om AVB te kunnen gebruiken, maar dat spreekt vanzelf.

zie http://www.motu.com/techsupport/tech...searchterm=avb

----------------------
//
Oud 9 oktober 2015, 06:06   #36
SynnyS
Groot lid
Moderator

SynnyS's schermafbeelding

ik zal het wel even uitleggen gezien ik twee motu avb's heb en avb ook daadwerkelijk gebruik. Ik heb een 16A (Studio) en een Ultralite AVB (Podium)

Het gave van AVB vind ik dat ik twee computers 1 interface kan laten gebruiken.
Computer 1 is een hackintosh met thunderbolt verbonden met de Motu 16A, mijn macbook pro retina sluit ik aan via thunderbolt->ethernet adapter. Eigenlijk stream je dan van je macbook 8 audio kanalen (die kun je gewoon in je DAW selecteren) als een AVB stream naar de MOTU heen, die dan eigenlijk als een soort server fungeert.

Toepassing hiervoor is bijvoorbeeld op het podium, als ik samen draai, dan kan mijn muzikale wederhelft bijvoorbeeld vanuit traktor alle audio van 4 decks individueel naar mijn kaart streamen, zodat het bij mij in ableton die ik als FX chain gebruik, weer door kan lussen naar een fysieke output.

Mar het is ook mogelijk om beide computers direct op de interface aan te sluiten met respectievelijk USB en Thunderbolt, en dan de interface onderling te koppelen met ethernet. Zo kun je meerdere avb streams (8 audio kanalen) naar elkaar sturen voor processing.

En dat streamen is superstabiel en heeft een fixed latency van 1,3ms meen in. Het mag volgens de AVB specificatie maximaal 2ms zijn en motu heeft de boel op 1,3ms lopen dacht ik.
SynnyS is nu online   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2015, 07:07   #37
sKeLeTvM
.

sKeLeTvM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Space-Echo Bekijk bericht
Ik zit ook lekker stabiel op snow Leopard.
Alles daarna geeft bij mij een bak ellende.
Ook hier 10.6.8 retestabiel voor muziek.
Heb geen zin in geklooi met alles wat erna kwam...
sKeLeTvM is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2015, 09:11   #38
elektrovolt
compuphonic

heb jaren 10.6.8 gedraaid op zowel de imac als de macbook, en daar had ik nagenoeg geen problemen mee. helaas draaiden bepaalde programma's niet meer op dat systeem, dus was er geen andere mogelijkheid dan op te graden.
Mavericks zou stabiel genoeg zijn, maar hier had ik zo veel problemen mee (crashes, freezes, gloeiend heet worden, geheugen vreten etc.) dat ik uiteindelijk mij 10.10.4 ben beland. tot nu toe werkt dit zonder problemen en zal dan ook niet snel meer een andere versie (zelfs geen 10.10.5) installeren.

----------------------
//
Oud 11 oktober 2015, 10:59   #39
manvsmachine
Electribe junk

manvsmachine's schermafbeelding

El Capitan zorgt er hier in ieder geval voor dat de M-audio firewire solo niet meer werkt.
Officieel werd die maar tot 10.7 ondersteund. Maar in Yosemite werkte alles nog gewoon. Ik denk dus dat ik maar weer terug naar yosemite ga.

Electribe EA-1, Xenyx 502, Akai S900, Oakley TM3030, Oakley LFO, Polyvoks filter clone , gyraf SSL compressor, Ridrum TK09, Midibox Sequencer V4L , alesis m1 active, motu midi express xt, NewTone MuzzFuzz, M-audio firewire solo
manvsmachine is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2015, 17:31   #40
bel20
Registered Abuser

bel20's schermafbeelding

Afijn, El Capitan. FireWire. Niet dus
Ik vind het allemaal toch een beetje rot. Heb in 2009 een digi rack 003 gekocht (FireWire), nu via thunderbolt op mijn MacBook Pro. Ik ga nog eens nadenken voor ik overstap naar El Capitan. Maar de kans is dus groot dat dat sprookje niet oneindig gaat blijven duren.

Ziet het er nu eigenlijk naar uit dat thunderbolt wel nog even zal blijven bestaan? Met het oog op een vervanger voor mijn digi rack had ik stiekem al eens naar de focusrite clarett 8pre x gekeken. Die is thunderbolt. Maar ik heb eerlijk gezegd niet veel zin om veel geld neer te leggen om over een dikke vijf jaar weer een nieuwe audio interface te moeten aanschaffen. Noem me onwetend, maar ik zou het eigenlijk fijn vinden moest zo'n apparaat een jaar of 10 kunnen meegaan.

Wat is nog een goede beredeneerde gok qua connectie?

en waarom niet?
bel20 is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Tips & Tricks » Software

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten