Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 29 november 2002, 01:04   #1
JohnnyBusca
rocket scientist

JohnnyBusca's schermafbeelding

Een C en een C#
Iedereen heeft het vast en zeker wel eens gedaan....

Een C en een C# tegelijkertijd in drukken... KLINKT VOOR GEEN METER...... op geen enkele synth....

Of je zit achter een piano...... of achter een Hammond, of Philcordia...Dan klinkt het WEL! Hoe kan dit....
Ik denk maar een ding.....

Synths zijn nog niet zover om piano's te vervangen, omdat ze 60% van het geluid na kunnen bootsen en niet 100%? Zijn hier resonate frequenties die vergeten worden in synths?

p.s. Ik wil met electronica geen acoustische instrumenten nabootsen, ik wil alleen acoustische insturmenten begrijpen door electronica...

JohnnyBusca (TonyBlack) AKA JanVerbrugge (Piet Rutten Bowling team) AKA Jacques ClairEsprit (BonBon) AKA de Modular Pimp AKA The Chaotic Architect
http://www.tonyblack.org - Vereenigde Synthologische Compagnie der Lage Landen
Gear List: SH-101, TB-303, TR-606, TR-606 (Analogue Solutions Mod), TR-707, TR-727, TR-909, MC-303, MPC2000xl, AX-73, SIDstation, Mobius, 1402 VLZ, 1604 VLZ PRO, 3x A-100+DL+PAIA+EFM+ Voxglitch+ASo+planB, Voice Modular System, Pocketcontroller, SDS-800, SDE, DSM-200, Cyclone, MSQ-700, VL-one, Virtualizer, DR-110, MFB-synth, Maximizer, DS-1, DR-55, 2x Böhm Soundlab, Digital Drums, 2x Formant, Casio Triggersticks, Magnus Electric Air Organ, AD202, Draakdoos, computer, delta1010, x0xb0x en Scom4
Onderweg:void "Your equipment list is as pathetic as your opinion"
JohnnyBusca is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2002, 07:27   #2
Jeroen
Jazzy lid

Jeroen's schermafbeelding

C#C
Heeft met boventoonreeksen te maken, ook in welk octaaf je de toetsen indrukt, en de context. Als je achtereenvolgens een G#, een C, een C# en een E# (eigenlijk F) indrukt klinkt het wel weer goed op de meeste instrumenten. Het interval C-E klinkt vaak zuiver, maar speel het maar eens in het onderste oktaaf van de piano...

Grtz,
Jeroen

Gear: 10 vingers!
Jeroen is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2002, 08:50   #3
schaapje
beeeeeeeeeeeeeeeeeh !

schaapje's schermafbeelding

het heeft inderdaad met de boventoonreeksen te maken, maar nog veel meer met de stemming...

een synthesizer is (meestal) everedig zwevend gestemd en dat is niet op dezelfde manier als een piano gestemd is... de evenredig zwevende stemming is namelijk een wiskundig vrij perfecte stemming, maar boventoon technisch niet geheel correct. dat zul je ook merken met gesampelde piano's die vaak een stuk hoger of lager dan de gesamplede toon erg vals klinken.

|< |\| o |\/| |\/| e |_ . ( 0 |\/|

What i wouldn't give to neutralize her shields, advert power to my forward thrusters, lock my sensors on to her coordinates and fire the old photon torpedo! - Duckman
schaapje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2002, 09:45   #4
Jeroen
Jazzy lid

Stemming
Een synth is inderdaad (meestal) gelijkzwevend gestemd. Dit is een wiskundig correcte stemming (een interval van een halve toon betekent dat de frequentie de twaalfdemachtswortel van 2 hoger wordt). Muzikaal is het een compromis-stemming. Ieder interval heeft een gelijke hoeveelheid zweving (onzuiverheid). C-G klinkt even onzuiver als E-B. Er zijn andere stemmingen waarin je in een bepaalde toonsoort (bv C) geen zweving hebt, maar als je dan in Db gaat spelen is het weer niet om aan te horen. Bij met name de duurdere synths kan je zo'n stemming selecteren, en moet je daarbij ook een grondtoon instellen. Nog steeds blijft het zo dat ook op een synth C-C# geweldig kan klinken ongeacht de stemming (binnen de twaalftoonstoonladders). Maar dit hangt vooral af van het geluid dat je gebruikt (en dus de boventoonreeksen), en de relatieve ligging op het klavier (meer naar de discant kan het beter). Een leuk artikel over gelijkzwevende stemming en een motivatie waarom de term gelijkzwevend eigenlijk niet klopt vind je hier: http://www.troostmuziek.nl/stemmen2.htm.

Grtz,
Jeroen

Oud 29 november 2002, 09:47   #5
wiener303
A zo moet dat dus

wiener303's schermafbeelding

Er onstaan inderdaad zogenaamde beatnotes, dat zijn verschiltonen. Bij lagere tonen kan je dit het beste horen.

Ik wist trouwens niet dat dit op een hammond niet zo is.
wiener303 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2002, 10:06   #6
Jeroen
Jazzy lid

?
Waarom zou een Hammond geen beattonen hebben?

Elke combinatie van 2 verschillende tonen heeft beattonen (frequentie=verschilfrequentie tussen beide tonen), ongeacht het geluid of het instrument dat gebruikt wordt.

Grtz,
Jeroen

Oud 29 november 2002, 15:02   #7
CraZ
..

beatnoten
Probeer het maar eens met een willekeurige 2 vco synth (v.a. kan ook). Zet twee VCO's op ongeveer dezelfde frequentie.. en draai een de detune..

Je hoort de 'beats' op een gegeven moment heel duidelijk. En nou is het geloof ik zo.. dat de frequentie van de 'beat' (veroorzaakt door het samenvallen van twee 'pieken' in de twee afzonderlijke golfvormen) gelijk is aan het verschil in frequentie van de twee oscillators.

En tja.. als de frequenties verder uit elkaar liggen.. kun je je wel voorstellen dat die 'beat' een hoorbare frequentie gaat opleveren.

Geweldig toch! Zonder bijtonen geen muziek!
CraZ is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2002, 15:05   #8
Pjotr G
funky lid

Pjotr G's schermafbeelding

bedoel je een soort chorusing effect zoemzoemzoemzoem ?

All rhythm evolves around the kick...
Gear List: Roland MC-307, Roland TR-606, Roland TR-909, Yamaha DX-7, E-mu ESI4000 turbo, 2 x Zoom rfx-1000, Tascam M2524, Tapco 100M, Clavia Nord Rack 2, Korg MS2000r, Korg Electribe ESX, Korg KAOSS Pad 3, Roland Alpha Juno 1, Clavia ddrum 4 SE, LEM CLX2, Zoom 505II, Electro Harmonix Electric Mistress, Lexicon MPX110, Tannoy Reveal Actives, e-mu 1820m
Pjotr G is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2002, 19:48   #9
Slipperman
Rooibosje iemand?

Slipperman's schermafbeelding

raar. een Bb en een B klinken wel oPEEN SYNTH... is dat ook die boventoon???

We Can't Dance - the Dutch tribute to Genesis | Website | Twitter | Facebook | Soundcloud |
Ning
Slipperman is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2002, 19:54   #10
Bahamut
yip yip

Bahamut's schermafbeelding

nee dat ligt aan jouw synth

Bahamut is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2002, 17:23   #11
Slipperman
Rooibosje iemand?

Citaat:
Origineel geplaatst door Bahamut
nee dat ligt aan jouw synth
Op een piano klinkt het ook wel. En mijn keyboard kan ik in herz stemmen. Heb dit ook gedaan door verschillende herzen te kiezen. Blijft goed klinken.

We Can't Dance - the Dutch tribute to Genesis | Website | Twitter | Facebook | Soundcloud |
Ning
Oud 30 november 2002, 17:46   #12
Gerwin

Gerwin's schermafbeelding

ik produceer progressive house/techhouse whatever

maar pas had ik dus een sinus-achtig geluidje en sloeg de F-F#-G aan...dus 3-voudig (da's de truuk denk ik).....dat was me toch is een wreed geluid!
ik heb die sound dus gebruikt om op een percussie-achtige manier te laten spelen

op zich wel interessant om niet-klinkende geluiden klinkend te maken

progressive cheese
Gerwin is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2002, 19:10   #13
Naton.Rozenburg
Vintage lid

Naton.Rozenburg's schermafbeelding

t draait idd om de boventonen.
En een leuke manier om die te zien is een oscilloscoop aan te sluiten op het signaal. Makkelijk gezegd: hoe minder hoeken het plaatje bevat, hoe minder extra bijtonen [boventonen]. Een plaatje op het scherm met geen hoeken, zoals de zuivere sinustoon, heeft dus geen extra bijtonen.
al zit er maar een KLEIN oneffenheidje in het beeld, dan zullen er boventoontjes klinken. Geen wonder waarom de zaagtand en blokgolf zoveel gebruikt worden, kijk es naar die sccccherpe hoeken !

als je dan ook nog 2 toetsen indrukt die vlak bij elkaar liggen gaat het ook nog interfereren, dat is hierboven al een beetje uitgelegd en is heel wiskundig allemaal. als je t gaat uitrekenen dan blijkt ook waarom het minder storend is in hogere freqs, en zeer storend op lagere.

Theorie: DE heer Fourier bedacht dat alle geluiden kunnen worden opgebouwd uit sinusgolfjes. Met formules enzo.
een blokgolf is ook opgebouwd uit sinustoontjes!

Naton.Rozenburg is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2002, 10:59   #14
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Theorie: DE heer Fourier bedacht dat alle geluiden kunnen worden opgebouwd uit sinusgolfjes. Met formules enzo.
een blokgolf is ook opgebouwd uit sinustoontjes! [/B]
het blijft fascinerend ja ...

allleen al het feit dat een 909 kick 2 sinusen is ..waarbij als ik het goed heb onthouden de 1 net iets later begint dan de andere ...

wat die zweving betreft ...
mijn k2000 kan ook op verschillende manieren ingesteld worden zodat noten dichter of verder bij elkaar liggen

iemand daar mee geexperimenteert ?

ik hoor het verschil niet echt maar heeft iemand er wat voorbeelden van ?

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2002, 15:29   #15
Slipperman
Rooibosje iemand?

Citaat:
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg

een blokgolf is ook opgebouwd uit sinustoontjes!
ZOu je dan een synth kunnen maken die alleen maar sinus generatoren heeft???? waarmee je echt alle geluiden mee kan namaken???

Ning
Oud 1 december 2002, 15:30   #16
bambamstudio
Certified MoogPro

bambamstudio's schermafbeelding

Blijf ff ontopic heren

Certified MoogPro by Moog Music inc. - Founder of www.gearjunkies.com- Teacher at www.bambamopleidingen.nl - Main website www.bambamstudio.nl
bambamstudio is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2002, 15:38   #17
CraZ
..

Additieve synthese
Additieve Synthese is hierop gebaseerd. De Yamaha DX-7 bijvoorbeeld bevat 'operatoren' die niets meer of minder kunnen produceren dan een Sinusgolf. Door 6 van die dingen te combineren.. kun je toch de meest complexe golfvormen bouwen.

Dit plaatje (uit de Nord Modular manual) zie je hoe additie van 6 sinusgolven een triangle op levert. Op vergelijkbare wijze kun je ook blokgolven, zaagtanden.. etc. bouwen.

Het getal 6 is overigens volledig arbitrair.. maar toevallig wat de DX-7 én de Nord Modular manual gebruiken.

In latere DX-achtigen is yamaha toch overgestapt op een ander principe.. waarbij de operatoren naast Sinus ook nog andere golfvormen kon genereren. Dit omdat voor gedegen synthese er anders ontzettend veel operatoren per voice nodig waren.. en het geheel nauwelijks nog te bouwen en te programmeren viel.
CraZ is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2002, 15:49   #18
Slipperman
Rooibosje iemand?

Klinkt heel erg interresant. Ik ga me denk ik eens in fm syntheze verdiepen...

Ning
Oud 1 december 2002, 15:50   #19
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Slipperman
ZOu je dan een synth kunnen maken die alleen maar sinus generatoren heeft???? waarmee je echt alle geluiden mee kan namaken???
Kawai k5000 is er bijv een. Daar kun je zelfs via een programma een analyse van een sample mee maken en dat programmeren als een combinatie van sinussen.

En voor de mensen die niet precies weten wat Fourrier nou precies inhoud zou ik zeggen. Google het even op en ga er eens rustig voor zitten. Het principe is simpel maar de praktijk is allesomvattend. Wat daaruit is ook de theorie van stemming en boventonen etc uit af te leiden. (ook wiskundig gezien)

Maar wie gebruikt er nou eigenlijk wel eens andere stemmingen op z'n synths? (als dat kan)
Want wie weet is het bijv met een bas geluid wel net zo wreed in een hardcore track.

Enne, C en C# met een string patch is toch Hitchcock? Da's retegaaf.
fuse is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2002, 16:38   #20
Naton.Rozenburg
Vintage lid

Naton.Rozenburg's schermafbeelding

probleem is dat je ONGELOFELIJK veel [zuivere!] sinus generatoren nodig hebt om bijv. een Beethoven symfonie na te spelen.. met acoustiek en al en ze moeten ook nog op precieze tijdstippen samen/ of juist alleen klinken! [off topic daarom was ik ook zo gefascineerd door ABOX omdat dat prog zo snel en klein is dat je HEEL veel sinus generatoren bij elkaar kan plaatsen en ook nog op verschillende tijdstippen kan laten horen, simpel gezegd.]

.. hee hier realiseer ik me iets: dit is dus de kracht van soft synths, want ga maar s n echte studio bouwen met biljarden sinus generatoren..] in soft synhts is het natuurlijk gewoon een kwestie van copy en paste

Naton.Rozenburg is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Muziek algemeen » Klank, geluid en theorie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten