Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 4 januari 2004, 11:11   #61
Wout Blommers
-

Citaat:
Origineel geplaatst door Kassen
wout is schijnbaar van mening dat de grondtoon dan verandert, dat is ook prima, maar dan kom je potentieel uit op grondtonen die lastig te noteren zijn. "dit stuk is in fis+30 cents" klinkt alsof je naar problemen zoekt...
Men spreekt in de theorie dan ook niet van absolute tonen, want zoals Kassen al eerder aanhaalde, een A 'kan' 440 Hz zijn, maar ook 432 Hz (historisch) Ook is een Dis hoger dan een Es. De 'piano' Gis (gelijkzwevende stemming) ligt eigenlijk op de helft tussen de 'echte' Gis en de As.*) Daarom heeft men het begrip toongebied ingevoerd, een stukje van het frequentie bereik, waarin het niet zo goed geoefend oor de verschillen toch niet opmerkt.
De overgang van het ene toongebied naar het is nogal vaag, al zijn er wel onderzoeken naar gedaan, want er is een moment wanneer een geoefend oor kan aangeven of een toon een C is en of een Cis (of een Des, maar dan moet je een andere toonladder gebruiken) Men laat een toonladder horen, want het gaat altijd om de relaties tussen de tonen, waarbij één frequentie wat verhoogd of verlaagd wordt, dus slechts één toon verandert in de volgorde. De luisteraar moet dan aangeven of hij/zij een 'valse' toon hoort. Dan blijkt dat die frequentie behoorlijk rekbaar is. Die rek is het toongebied. Ontzettend leuk om een middagje te mogen doen. Dit is een ander onderzoek dan 'de oren doorfluiten'. Dat krijgen de meesten van jullie nog... Dan kijken ze hoever die gehoorsbeschadigingen gaan...

Vertraag je een plaat behoorlijk, dan is er wel degelijk een toonsoort verandering. D wordt dan echt een Des! Luister sensatie is frequentie afhankelijk, nooit 'naamsgebonden' ten opzicht van de plaatsing op het klavier of op de notenbalk? We horen tonen, geen noten De sensatie die je hoort bij het tjilpen van een musje is toch beslist anders als je die gaat vertragen... Het wordt dan het trompetteren van een olifant, beslist een andere sensatie

Dat in de loop der eeuwen er iets met die stemming gebeurd is, vindt zijn oorzaak in de muziekinstrumenten bouw en accoustiek. Vandaar dat de A nu 440 Hz is, maar vroeger hoorbaar lager, vooral in samenspel is dat waarneembaar.

Wout

*) Waarbij de As links, dus lager van de 'piano Gis' ligt en de Gis rechts, dus hoger. Nog te volgen?

Laatst gewijzigd door Wout Blommers; 4 januari 2004 om 11:27
Wout Blommers is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2004, 11:19   #62
Wout Blommers
-

Re: in principe...

Citaat:
Origineel geplaatst door 6 trak
....als dit een C majeur accoord is:

....dan is dit een C# majeur accoord:

it's all in the transponation...
Volkomen juist, maar de notatie zou zijn: Gis-Cis-Eis (laatste spreek je uit als 'Eejies'), want er is een verschil met de F op het klavier en de echte Eis.

Maar wat bedoel je er mee?

Wout
Oud 4 januari 2004, 15:39   #63
Kassen
Kassen's login

Kassen's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Men spreekt in de theorie dan ook niet van absolute tonen, want zoals Kassen al eerder aanhaalde, een A 'kan' 440 Hz zijn, maar ook 432 Hz (historisch)
erger nog, als je i.p.v. naar het historisch zuiden (zoals jij doet) naar het historisch oosten gaat dan kan je in landen als polen een A op 445 Hz tegen komen. dat is dus een spreiding van 13Hz, ik vind dat nogal wat... erger wordt het nog als je je realiseert dat voor tijden lang de kerkelijke en de kamer stemming een grove semitoon uiteen liepen.

hoe dieper je er in duikt, hoe meer het gaat lijken op een wandeling over schuivende zandduinen in dikke mist :-)

Citaat:

Ook is een Dis hoger dan een Es. De 'piano' Gis (gelijkzwevende stemming) ligt eigenlijk op de helft tussen de 'echte' Gis en de As.*) Daarom heeft men het begrip toongebied ingevoerd, een stukje van het frequentie bereik, waarin het niet zo goed geoefend oor de verschillen toch niet opmerkt.
uitstekend punt, de "ware" toonhoogte van een noot hangt dus af van de muzikale context. helaas is de midi pitchbend parameter die onze redding had moeten zijn een parameter die werkt t.o.v. het hele channel en niet t.o.v. een noot. onze enige optie in deze is velocity aan pitch knopen wat met enig edit werk uitkomt zou bieden maar dat kost dynamiek. je komt dan uit op dynamiek als die van een klavesimbel (geen dus) of die van een akoordeon met behulp van de "volume" parameter (volume verschil maar over alle noten identiek).

Citaat:

De overgang van het ene toongebied naar het is nogal vaag, al zijn er wel onderzoeken naar gedaan, want er is een moment wanneer een geoefend oor kan aangeven of een toon een C is en of een Cis (of een Des, maar dan moet je een andere toonladder gebruiken) [snip voor leesbaarheid - kas]
een heel lastig onderzoek omdat weinig mensen gewend zijn aan puur zuivere intervallen in moderne muziek. we kunnen een hele hoop horen, maar dan hebben we wel enige training nodig om te weten waar we moeten zoeken. dit lijkt me ook zeer cultuur gebonden.

Citaat:

Vertraag je een plaat behoorlijk, dan is er wel degelijk een toonsoort verandering. D wordt dan echt een Des! Luister sensatie is frequentie afhankelijk, nooit 'naamsgebonden' ten opzicht van de plaatsing op het klavier of op de notenbalk? We horen tonen, geen noten De sensatie die je hoort bij het tjilpen van een musje is toch beslist anders als je die gaat vertragen... Het wordt dan het trompetteren van een olifant, beslist een andere sensatie
oh, maar dat zou ik natuurlijk ook nooit ontkennen, ik probeerde alleen dob's vraag te beantwoorden vanuit een theoretisch perspectief. mijn antwoord kwam er op neer dat het afhangt van je perspektief. ik bekeek het vanuit dob's compositie die op een andere toonhoogte wordt afgespeeld, jij kijkt naar wat er wordt afgepseeld en refereert dat aan de "standaard" notenbalk. zandduinen en mist. ik erken meteen de andere sensatie maar ik geloof niet dat dat inherent hoeft te leiden tot andere notatie. als je de hele dj-set in noten zou willen noteren is jouw systeem beslist handiger :-p

Citaat:

Dat in de loop der eeuwen er iets met die stemming gebeurd is, vindt zijn oorzaak in de muziekinstrumenten bouw en accoustiek. Vandaar dat de A nu 440 Hz is, maar vroeger hoorbaar lager, vooral in samenspel is dat waarneembaar.
sterker nog, alleen in samenspel is het echt belangrijk, een A op 440 wordt niet voor niets de "concert A" genoemd. in kamer ensembles wordt vaak gestemd op het klavesimbel (of op de piano, etc). het maakt dan nouwelijks uit exact waar die "A" ligt als hij maar gelijk ligt voor alle betrokenen. wij "electronische muziekanten" hebben het relatief makkelijk met onze tune knoppen en settings en passen ons gemakkelijk aan op eventuele mede muziekanten, mr.sequencer kan gewoon herstemmen op zijn vocalist, als dat zijn uitgangspunt is. harde afspraken zijn pas nodig als we stukken gaan schrijven voor grotere groepen waarvan een gedeelte zit met niet herstembare instrumenten.

ik persoonlijk dacht daar nog even mee te wachten :-)

kratarknathrak, ik wel best een keertje wat met je doornemen maar ik kreeg zelf mijn bazis door met een vriend die al lang saxofoon speelde en improviseerde een avondje een speelgoed casiotje op schoot te nemen. gewoon wat toonladders doen en 100 vragen stellen, ik denk dat je beter iemand van dat kalieber kunt nemen dan mij. ik weet er te weinig van, kan nouwelijks keyboard spelen en leg de klemtoon op gruwelijke uithoeken..... dat avondje leverde enorme spraakverwaringen op trouwends, ik begon natuurlijk met tellen op de "0", hij op de "1" het duurde een tijdje van verwarring voor we daar achter waren....

kas.
Kassen is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2004, 16:39   #64
Roel
Vintage Lid

Roel's schermafbeelding

Ik lees nog steeds met interesse mee, en moet zeggen dat dit een interessant onderwerp is waar mijn theoretische kennis danig tekort schiet! Ik snap hoe het werkt maar mis de onderbouwing.

Zijn alle klavierinstrumenten vals gestemd? (Of heet dat zwevende stemming)?
Deze kijk op de zaak omdat je op een toetsinstrument verschillende toonladders moet kunnen spelen, en dus alle intervallen niet exact mag uitmeten, omdat dit dan bij de eerste toonladder prima klinkt, en bij de volgende toonladder een niet-klinkend katte(n)gejank voortgebracht wordt?

Volgens mij is de hele theorie een gebed zonder eind. Hoe kun je ooit een toonladder met exacte nootintervallen op een synthesizer krijgen die nog in meerdere toonladders goed klinkt?
Roel is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2004, 17:10   #65
6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR

6 trak's schermafbeelding

b.t.w.

44.1khz sample freq, is dat nu gebasseerd op de middle A (441hz) aangezien synths ook worden gestemd omstreeks die freq...
offe...

wederom weer ff een overdenking des 6
6 trak is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2004, 17:18   #66
6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR

Citaat:
Volkomen juist, maar de notatie zou zijn: Gis-Cis-Eis (laatste spreek je uit als 'Eejies'), want er is een verschil met de F op het klavier en de echte Eis.

Maar wat bedoel je er mee?

Wout
wat ik o.a. wil zeggen is dat de zwarte toetsen per definitie geen halve noten zijn...
als je het dan goed zou willen benoemen dan zou het zo zijn:

hele:
C, D, E, F#, G#, A#

ten opzichte van boven genoemde 'hele noten' zullen de 'halve' zijn:
C#, D#, F, G, A, B

-------------------------
nog ff wat:
de benaming 'octaaf' is ook al niet juist... een toonladder bestaat uit, OF 12 halve noten, OF uit maar 6 'hele'

zo zie je maar weer: "monkey see, monkey do"... t'iz wah...

ff lekker radicaal bezig... zo, nu jullie weer...

Laatst gewijzigd door 6 trak; 4 januari 2004 om 17:31
Oud 4 januari 2004, 17:28   #67
Kassen
Kassen's login

Citaat:
Origineel geplaatst door Roel

Zijn alle klavierinstrumenten vals gestemd? (Of heet dat zwevende stemming)?
nee, de meeste zijn gelijkzwevend gestemd maar ook andere stemmingen komen voor. vooral bij pianos en klavesimbels die gebruikt worden voor barok en klasieke muziek komen andere stemingen voor, die zijn dan vaak bedoelt om de gespeelde stukken zo origineel mogenlijk te kunnen spelen. mozart bijvoorbeeld schijnt gezecht te hebben dat hij mensen die zijn werk in gelijkzwevende stemming uitvoerden wou doden. in experimentele muziek is "the sky the limit", een willekeurige synth uit de winkel om de hoek is eigenlijk altijd gelijkzwevend gestemd en met goede reden.

Citaat:

Deze kijk op de zaak omdat je op een toetsinstrument verschillende toonladders moet kunnen spelen, en dus alle intervallen niet exact mag uitmeten, omdat dit dan bij de eerste toonladder prima klinkt, en bij de volgende toonladder een niet-klinkend katte(n)gejank voortgebracht wordt?
nou, het gaat niet meteen van zuiver naar "niet klinkend katte gejank", er komen gewoon een paar intervallen tussen die minder bruikbaar zijn. in het algemeen gaat voor die stemmingen op; "hoe meer kruisen hoe meer onzuiverheden".

Citaat:

Volgens mij is de hele theorie een gebed zonder eind. Hoe kun je ooit een toonladder met exacte nootintervallen op een synthesizer krijgen die nog in meerdere toonladders goed klinkt?
nou, je kunt om de onzuivere tonen heen spelen, wat vroeger gedaan werd en als je geen toonsoort wisselingen nodig hebt in je stuk dan kan je natuurlijk gewoon stemmen op je grondtoon. "stemmen" is in sommige softsynths een questie van een andere stemming laden dus dat is niet echt een drama.

valt allemaal reuze mee, toch?

kas.
Oud 4 januari 2004, 17:37   #68
Kassen
Kassen's login

Citaat:
b.t.w.

44.1khz sample freq, is dat nu gebasseerd op de middle A (441hz) aangezien synths ook worden gestemd omstreeks die freq...
offe...
erm, nee, dat is gewoon een questie van de boven grens van het menselijk gehoor + een marge. mensenlijk gehoort kapt er mee zo rond de 20KHZ, keer twee vanwegen de nyquist frequentie, plus marge is cd qualiteit.

nyquist zij dat je voor een toon van XHz een sample frequentie van 2X nodig hebt, als je sampler een goede gebruiks aanweizing heeft kan je daar meer vinden, anders is er het web...

waarom dan exact 44.1KHz? weetiknie. oh, en doe je mastertune een Hz naar beneden als je muzicerend bezoek krijgt :-).

kas.
Oud 4 januari 2004, 17:46   #69
Kassen
Kassen's login

6 track, met die laatste post daar ben je mij helemaal kwijt. in mijn wereld zijn alle stapjes naar de volgende toets op het toesenbord semitonen en kunnen stappen in een ladder uit arbitraire hoeveelheden van die stapjes bestaan (meestal een of twee en natuurlijk minder dan 13). zijn we het dan eens of oneens?
Oud 4 januari 2004, 17:48   #70
6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR

Citaat:
6 track, met die laatste post daar ben je mij helemaal kwijt. in mijn wereld zijn alle stapjes naar de volgende toets op het toesenbord semitonen en kunnen stappen in een ladder uit arbitraire hoeveelheden van die stapjes bestaan (meestal een of twee en natuurlijk minder dan 13). zijn we het dan eens of oneens?
in dat opzicht zijn we iig comrads

Citaat:
erm, nee, dat is gewoon een questie van de boven grens van het menselijk gehoor + een marge. mensenlijk gehoort kapt er mee zo rond de 20KHZ, keer twee vanwegen de nyquist frequentie, plus marge is cd qualiteit.

nyquist zij dat je voor een toon van XHz een sample frequentie van 2X nodig hebt, als je sampler een goede gebruiks aanweizing heeft kan je daar meer vinden, anders is er het web...
thanks maar was allemaal al bekend...

het is nutuulk niet zo dat je een bass-geluid van bijv. 50hz maar op 100hz hoeft te samplen...
de quality is dan natuurlijk niet veel soeps... de resolutie moet nutuulk wel altijd optimaal zijn voor welke frequency dan ook...
Oud 4 januari 2004, 18:54   #71
Erazotropa
Incubating Cell

Erazotropa's schermafbeelding

Ik maak muziek in de toonsoort "P" blijkt na onderzoek
Erazotropa is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2004, 18:55   #72
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

ZOOOOo cool topic hoor !!!

ook leuk die voorbeelden !!

ik ga dit zeker binnenkort bestuderen
trouwens de k2000 kan je ook vreemd stemmen
en heeft ook allemaal van die andere toonsoorten
(of toon aarden .. weet nog effe niet wat nou precies het verschil is )

bobaphat is daar trouwens ook pas achter gekomen

hehehehe . .die dacht dat zijn net nieuwe k2000 vals was ..

hahahaha ..

txs iig boys .. ik ga het binnenkort zeker checken !!

(p.s. wat die faq betreft is het misschien ook handig om een soort belangrijke posts sectie te maken
waar deze dus erg goed in zou passen ... heb dat ooit op een andere site gezien .. www.deephousepage.com
ergggg handig !! )

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2004, 19:54   #73
dob
Helemaal in m'n (k)nopjes

dob's schermafbeelding

Trouwens;
ik meen een keer gelezen te hebben tijdens mijn poosje psychologie in een blok over perceptie dat je hersenen de neiging hebben licht valse noten zelf te corrigeren in de beleving ervan...
ze maken het passend als het niet precies klopt.
dob is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2004, 00:42   #74
Equo
Cheers !!!

Equo's schermafbeelding

Wie heeft eigenlijk die toonladder bedacht ?

Kan me moeilijk voorstellen dat er zo'n grotbewoner een steen laat vallen en zegt, Hhhmm klinkt als een D of C.

Enfin, persoonlijk kies ik voor de voor mij "lekker" in het gehoor liggende toon/klank/noot, daar ik geen notie heb van tonen/noten kan ik dus helaas niet zeggen of dit zich afspeelt in farce majeur of C minus.
Ik kan je wel zeggen dat ik altijd weer lol heb als ik iets speel in whatever toonhoogte.

Misschien als ik later groot ben dat ik het een keer ga leren :confused:
Equo is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2004, 05:37   #75
Wout Blommers
-

Citaat:
b.t.w.

offe...
wederom weer ff een overdenking des 6
Nee, dat heeft te maken met welke harmonischen nog netjes moeten kunnen worden weergegeven dmv digitale registratie, maar dat is een ander verhaal...

Wout

Laatst gewijzigd door Wout Blommers; 5 januari 2004 om 07:17
Oud 5 januari 2004, 05:43   #76
6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR

Citaat:
Nee, dat heeft te maken met welke harmonischen nog netjes moeten kunnen worden weergegeven dmv digitale regestratie, maar dat is een ander verhaal...

Wout
...

Citaat:
Origineel geplaatst door Equo
zoals met vele maateenheden (denk aan maanden, sterrebeelden, oude munteenheden, discipelen v. jezus), bestaat ook de toonladder uit 12... algemeen verschijnsel destijds dus

de naam 'ladder'... tsja daar heb ik eens een vaag verhaal over gehoord, over een man die een ouwe half rotte ladder beklom waarvan 2 treden er uit braken... (tussen E - F, en B - C geen zwarte toetsen)... got the picture?

Laatst gewijzigd door 6 trak; 5 januari 2004 om 06:02
Oud 5 januari 2004, 05:49   #77
Wout Blommers
-

Citaat:
wat ik o.a. wil zeggen is dat de zwarte toetsen per definitie geen halve noten zijn...
als je het dan goed zou willen benoemen dan zou het zo zijn:

hele:
C, D, E, F#, G#, A#

ten opzichte van boven genoemde 'hele noten' zullen de 'halve' zijn:
C#, D#, F, G, A, B
Neen! Het zou zijn:
Cis - Dis - Eis - Fisis - Gisis - Aisis...
Maar zullen we dat, met de enharmonische verwisselingen daarbij, hier maar verder onbesproken laten? Want dan wordt het echt lopen in een zandduin, in de mist met een Nazgul op je hielen :-)

Citaat:
nog ff wat:
de benaming 'octaaf' is ook al niet juist... een toonladder bestaat uit, OF 12 halve noten, OF uit maar 6 'hele'
zo zie je maar weer: "monkey see, monkey do"... t'iz wah...
ff lekker radicaal bezig... zo, nu jullie weer...
Tja, om tot tien te tellen heb je negen getalen nodig? Wat zei Kassen ook alweer over tellen?
Zeven intervallen hebben acht tonen nodig, waarbij de achtste twee keer de frequentie is van de eerste toon, niet interval.
Indien je praat over de 'hele toons toonladder' veel gebruikt in de twintigste eeuwse muziek, maar nu niet bepaald binnen onze gebied wat ' muzikale smaak' aangaat, die bestaat uit zes tonen, maar zeven intervallen...

Wout
Oud 5 januari 2004, 05:51   #78
Wout Blommers
-

Citaat:
...
Tja, dat is puur techniek, net als wwelke benzine het best voor je motor is...

Wout
Oud 5 januari 2004, 06:06   #79
Wout Blommers
-

Citaat:
Origineel geplaatst door Equo
Dat is door velen gedaan, want het is nog cultuur gebonden ook. Het is heus niet zo dat overal in de wereld de toonladders gelijk zijn. De 'slendro' (Indonesiche toonladder bij gamalan) is volledig mooie verdeling in zes gelijke afstanden van een octaaf. (Of is het nu juist de 'pelog' Het octaaf is zo'n beetje het enige wat universeel is. (van C naar c) De meeste volkeren hebben veel meer indelingen binnen het octaaf. Erg mooi te zien bij de steel van een Turkse sas. Veel 'niet westerse' muziek is op ritme en melodie gebaseerd en heeft geen harmonie-en. Dat laatste is typisch westers. Maar in India worden de luisteraars opgewonden van de buiginkjes die een zanger in de melodie aanbrengt. Frans Bouwer vinden ze uitermate saai
Trouwens in India wordt ALLE sitar muziek in F gespeeld (was vroeger anders, maar de Engelsen hebben het op F weten te brengen)

Wout
Oud 5 januari 2004, 06:06   #80
6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR

Citaat:
Tja, om tot tien te tellen heb je negen getalen nodig? Wat zei Kassen ook alweer over tellen?
Zeven intervallen hebben acht tonen nodig, waarbij de achtste twee keer de frequentie is van de eerste toon, niet interval.
...dan zijn er dus maar 11 intervallen... de hogere C is immers weer het begin van het volgend octaaf...
Oud 5 januari 2004, 06:30   #81
Wout Blommers
-

Citaat:
zoals met vele maateenheden (denk aan maanden, sterrebeelden, oude munteenheden, discipelen v. jezus), bestaat ook de toonladder uit 12... algemeen verschijnsel destijds dus
Sorry, maar nu vertel je onzin. De toonladder bestaat niet uit twaalf tonen, want deze 'opbouw' is veel later ingevoerd, om namelijk alle zeventoonstoonladders te kunnen gebruiken op een instrument. Op een Middeleeuws orgel komen geen witte en zwarte toetsen voor. Er werd ook niet gemoduleerd. Dit gebeurde pas bij de Nederlandse School, dus zeg maar als de eerste harmonische ontwikkelingen gaan beginnen. Dan zitten we al in de late Gothiek. (Ook componisten worden dan belangrijk en namen zijn dan bekend, bv van Ockengem, Obrecht, Orlando di Lasso. Dit speelde zich hoofdzakelijk in Vlaanderen af; tijd Philips de Goede en zo)
Het twaalftallig stelsel is een nalatenschap van Mesopotami-e (huidig Irak) en daar hebben we naast de maanden ook de klok met 12 van gekregen, maar muziek... verdomd weinig.

Op dit moment zijn we in het Gemeentemuseum druk doende een tentoonstelling in te richten met als thema: 'De suprematie van het Klavier' oftewel waarom die platte plank met die witte en zwarte toetsen zo belangrijk is kunnen worden in onze muziekpraktijk en of er geen andere manieren bestaan. Juist in de electronica zijn die manieren aanwezig en vooral computers. De piano-rol in veel softsequencers, ribbons, theremin staafjes en zo zijn dan leuk. Maar ook het Janko klavier, waarmee op een speciale piano zuiver in iedere toonsoort gespeeld kon worden. Dat klavier ziet eruit als dat van een knoppen accordeon.

Wout
Oud 5 januari 2004, 07:45   #82
Wout Blommers
-

Citaat:
...dan zijn er dus maar 11 intervallen... de hogere C is immers weer het begin van het volgend octaaf...
M'n beste 6 trak. Ik kan alleen maar zeggen... tellen is niet je sterkste kant, al weet ik natuurlijk niet hoe dat met 'tellen in de maat' is. Per slot: je kan tegenwoordig ook miljonair worden als je maar tot vier kunt tellen, getuige de 'dance'

Intervallen zijn de stapjes tussen twee tonen in het systeem. Gaan we even van het klavier uit, dus die witte en zwarte toetsen en we beginnen dan op de C:
C-Cis = stap 1; Cis-D = stap 2; D-Dis = stap 3; Dis-E = stap 4; E-F = stap 5; F-Fis = stap 6; Fis-G = stap 7; G-Gis = stap 8; Gis-A = stap 9; A-Bes = stap 10; Bes-B = stap 11 en die laatste sprong moeten we ook maken, dus B-C = stap 12!

Je staat op de C. Hoeveel sprongetjes moet je maken om weer op een C te staan? Dan tellen de sprong van de eerst C af en weer de laatste C toe ook mee!

Maar een octaaf kan in een heleboel verdelingen gemaakt worden. Dat is echt cultuur gebonden.

Nog even over het systeem van 12 tonen in het octaaf, gelijkzwevend gestemd, dat heeft pas zijn ingang gevonden in de tijd van Johan Sebastiaan Bach. Zijn bekende 'Das Wohltemperierte Klavier' is eigenlijk een proeve van bewijs dat het ook werkte. Een soort reclame. Zoals Kassen al zei, was Wolfgang Amedeus Mozart een grote tegenstander.

Echte twaalftoonsmuziek, zoals die door de Duitsers olv Arnold Schoenberg (die Umlaut wil niet meer bij dit programma!) vooral in de eerste helft van de twintigste eeuw nogal gepropageerd werd, was een volledig 'democratisch' systeem. Er was geen toonsoort in de zin van tonica, oftewel de ene toon was NOOIT belangrijker dan de andere. Er waren zelfs componisten die telden hoe vaak tonen in het stuk voorkwamen en dan werd dat gelijkgetrokken aan het eind, dus nog even achttien Fis'en, dertien bes'en en een Cis. Alle tonen gelijk!

Wout
Oud 5 januari 2004, 08:19   #83
C738
Frobnitz?

C738's schermafbeelding

Ik heb echt geen idee welke toonsoort ik gebruik.
Meestal speel ik dingen in C in (lekker makkelijk!) en later ga ik met transpose aan het experimenteren tot ik de toonsoort vindt waarin een melodie of baslijn het lekkerst klinkt. Dit doe ik al in een vroeg stadium, na een half uurtje wat dingetjes opzetten.

Toetsen die ik amper gebruik: E en B.

Verder doe ik veel 'op gevoel'.

-C-
C738 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2004, 10:34   #84
Exzit
Let's do the milkshake

Exzit's schermafbeelding

Speel eigenlijk in alle toonsoorten maar mijn favouriete toonsoort is Cis.
Die klinkt het lekkerst op acoustisch piano.

Gear: GEM Promega 2, Alesis ION, Moog Liitle Phatty, Roland U-220 + all soundcards, Yamaha TX7, M-Audio Projectmix, I Mac, Protools M-powered, Sonar homestudio 7, Soundforge 9, DBX 266XL, Behringer 2024P,Behringer V-Virb, , M-Audio Axiom 49 PRO MIDI Keyboard ,AKAI MPD16. Behhringer PX2000.

Laatst gewijzigd door Exzit; 5 januari 2004 om 13:15
Exzit is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2004, 13:06   #85
Wout Blommers
-

Citaat:
Origineel geplaatst door C738
Ik heb echt geen idee welke toonsoort ik gebruik.
Meestal speel ik dingen in C in (lekker makkelijk!) en later ga ik met transpose aan het experimenteren tot ik de toonsoort vindt waarin een melodie of baslijn het lekkerst klinkt. Dit doe ik al in een vroeg stadium, na een half uurtje wat dingetjes opzetten.
JUIST! En daar vraag ik nou net naar Waarom verander je de melodie van C naar iets anders? Waarom klinkt het wel lekker in die, voor jou onbekende toonsoort? Dat is trouwens via een MidiFile zo te beantwoorden, want als je weet waar je een C speelt en je gebruikt geen zwarte toetsen, dan weet je dat die C naar de nieuwe toonsoort is getransporteerd. Natuurlijk, het kan ook A mineur zijn en in de dance is mineur favoriet.

Maar je geeft dus aan dat het wel degelijk uitmaakt, want anders zou je het niet doen en alles in C laten staan. En daar gaat deze thread eigenlijk over en misschien wel niet over al die theorie

Wout
Oud 5 januari 2004, 13:35   #86
C738
Frobnitz?

C738's schermafbeelding

Op zich heb ik wel een redelijke stevige ondergrond qua muziek theorie.
Mijn vader had van die theorieboeken en die heeft me e.e.a. geleerd.
Verder heb ik een jaartje of 3 trompetles gehad en ik geloof ook 3 jaar keyboardles. Om het geheel compleet te maken nog 3 popworkshops van 10 lessen elk maar die waren rock / pop gericht. Daar leer je trouwens als toetsenfreak ook een hoop leuke truukjes die je niet echt vaak tegenkomt in de dance.

Als ik iets transponeer weet ik wel waar ik op uit kom en nieuwe melodieen en andere dingetjes speel ik dan ook braaf in die toonsoort. Maar het leggen van een basis vanuit C is wel makkelijk.

-C-
Oud 5 januari 2004, 13:37   #87
Bass
Gedeactiveerd account

Bass's schermafbeelding

Citaat:
Op zich heb ik wel een redelijke stevige ondergrond qua muziek theorie.
..daarom speel je alles in C natuurlijk...
Bass is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2004, 13:47   #88
C738
Frobnitz?

C738's schermafbeelding

Citaat:
JUIST! En daar vraag ik nou net naar Waarom verander je de melodie van C naar iets anders?
Gevoel.

Citaat:

Waarom klinkt het wel lekker in die, voor jou onbekende toonsoort?

Gevoehoel!

Citaat:

Dat is trouwens via een MidiFile zo te beantwoorden, want als je weet waar je een C speelt en je gebruikt geen zwarte toetsen, dan weet je dat die C naar de nieuwe toonsoort is getransporteerd. Natuurlijk, het kan ook A mineur zijn en in de dance is mineur favoriet.

Mineur akkoorden geven zo'n lekker mysterieus en licht dreigend sfeertje. spanning!

Citaat:

Maar je geeft dus aan dat het wel degelijk uitmaakt, want anders zou je het niet doen en alles in C laten staan. En daar gaat deze thread eigenlijk over en misschien wel niet over al die theorie

Wout
Een baslijn die in B of bes staat komt heel anders over dan wanneer ie in D of E staat.
Als je een leuk baslijntje 2 tonen opkrikt krijgt ie soms veel meer 'drive'.

Ik heb wel eens zitten denken of er ook op deze manier een verband bestaat tussen het aantal BPM en het aantal HZ van je bas.
Ik bedoel als je op 145 BPM zit heb je eigenlijk een frequentie van 2,4166666666666666666666666666667 HZ.
Je baslijn zit op een toonhoogte X van 154,66666666666666666 HZ. Dat is precies een factor 64.
Dus eigenlijk zijn dan je kicks (even uitgaand van four-to-the-floor) in sync met je baslijn alleen een factor 64 verschil zit ertussen.

Waar heb je het over C738???

Wat ik bedoel is, dat het altijd lekker klinkt als je een synthgeluidje pakt over een octaaf. C 2 en C 3 bijvoorbeeld.
C2 en C4 klinkt ook lekker, omdat het in het eerste geval een verdubbeling is van de frequentie en in het 2e geval een verdubbeling van de dubbele frequentie. octaven.

Zou het zijn dat tempo en Hz ook op een bepaalde manier met elkaar verbonden zijn?

-C-
Oud 5 januari 2004, 13:48   #89
C738
Frobnitz?

C738's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Bass
..daarom speel je alles in C natuurlijk...
Maakte jij geen trance???

-C-
Oud 5 januari 2004, 14:37   #90
Kassen
Kassen's login

Citaat:
Nog even over het systeem van 12 tonen in het octaaf, gelijkzwevend gestemd, dat heeft pas zijn ingang gevonden in de tijd van Johan Sebastiaan Bach. Zijn bekende 'Das Wohltemperierte Klavier' is eigenlijk een proeve van bewijs dat het ook werkte. Een soort reclame.
wacht, wacht, wacht, dat gaat mij veel te snel. ik weet dat dit is wat men dezer dagen leert op de muziek school maar het is uitermate dubieus. om te beginnen heb je voor precies gelijkzwevende stemmingen een osciloscoop nodig met een nouwkeurigheid die pas in de jaren 20 van de vorige eeuw werd uitgevonden. bach had toegegeven een neiging om de orgelbouwers van zijn tijd belachelijk te maken om de wolf tonen in hun stemmingen maar het is ook bekend dat hij zelf graag in werckmeisterIII speelde.

das wohltemperierte klavier is geschreven voor een soort stemming die "well temperate" heet in het engels (geen idee van de nederlandse naam). in zo'n stemming heb je intervallen die ongelijk zijn maar speelbaar en iets anders voor iedere ladder. hierdoor krijgt iedere ladder een eigen karakter en DAT is wat bach wou demonstreren en waarom alle delen van dat stuk een ander muziekaal karakter hebben.

bron

....en ik heb nog zo geprobeert dit onderwerp te vermijden.

kas.
Oud 5 januari 2004, 14:41   #91
Exzit
Let's do the milkshake

Exzit's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door C738 Als ik iets transponeer

-C- [/B]
Transponeren is bij mij verboden.
Gebruik ik dus echt nooit. Mocht het nodig zijn speel ik in zo'n geval alles gewoon opnieuw in.
Zo kom je van zelf van je C adictie af.

Gear: GEM Promega 2, Alesis ION, Moog Liitle Phatty, Roland U-220 + all soundcards, Yamaha TX7, M-Audio Projectmix, I Mac, Protools M-powered, Sonar homestudio 7, Soundforge 9, DBX 266XL, Behringer 2024P,Behringer V-Virb, , M-Audio Axiom 49 PRO MIDI Keyboard ,AKAI MPD16. Behhringer PX2000.
Oud 5 januari 2004, 14:48   #92
Wout Blommers
-

Gevoel is bespreekbaar :)

Citaat:
Gevoel.
Ja, zeg... Dat is een te gemakkelijk antwoord

Citaat:
Een baslijn die in B of bes staat komt heel anders over dan wanneer ie in D of E staat.
Als je een leuk baslijntje 2 tonen opkrikt krijgt ie soms veel meer 'drive'.
Dat is wat duideliker! Je gaat er dan natuurlijk wel van uit dat er alleen maar een baslijntje te horen is, misschien met wat beats. Ga ik even naar de 'algemene' opbouw van de hier te bespreken muziek stijl (Hoeveel leden maken eigenlijk 'noise - een volgende thread?), dan komem eerst de beats en na op z'n kortst vier maten later de bassline. Dus daar ga jij bepalen of het geheel hoger wordt, lager wordt of zo blijft? Dit vind ik even erg belangrijk.

Citaat:
Ik heb wel eens zitten denken of er ook op deze manier een verband bestaat tussen het aantal BPM en het aantal HZ van je bas.
Ik bedoel als je op 145 BPM zit heb je eigenlijk een frequentie van 2,4166666666666666666666666666667 HZ.
Je baslijn zit op een toonhoogte X van 154,66666666666666666 HZ. Dat is precies een factor 64.
Dus eigenlijk zijn dan je kicks (even uitgaand van four-to-the-floor) in sync met je baslijn alleen een factor 64 verschil zit ertussen.
Zalig. Waarom altijd in cijfertjes... Tja, dat is meetbaar Maar je zou best gelijk kunnen hebben dat de lagere frequenties in een muziekstuk en het tempo een relatie bezitten. Dat is naar mijn weten nog nooit onderzocht. Tegenspreekt het feit dat er tempo wisselingen bestaan, vooral in de serieuze muziek!

Citaat:
Wat ik bedoel is, dat het altijd lekker klinkt als je een synthgeluidje pakt over een octaaf. C 2 en C 3 bijvoorbeeld. C2 en C4 klinkt ook lekker, omdat het in het eerste geval een verdubbeling is van de frequentie en in het 2e geval een verdubbeling van de dubbele frequentie. octaven.
Parallen melodielijnen, over twee octaven!?! Dat was tot op een jaar of tien nog verboden

Citaat:
Zou het zijn dat tempo en Hz ook op een bepaalde manier met elkaar verbonden zijn?
Zie opmerking over die relatie boven. Daar kunnen we een boom over opzetten...

Maar dank voor het antwoord.
Trouwens, gevoel is ook bespreekbaar
Het waarom is dan ook zeer belangrijk.
Mijn levenservaringen hebben me geleerd dat gevoel niet iets is wat niet van jezelf is! Vaak wordt het gebruikt om antwoorden te omzeilen: "Tja, dat voel ik nu eenmaal zo." Dat is net als of er iets buiten jezelf is, dat je niet kan be-invloeden. Me neus! Hoewel persoonlijk, best bespreekbaar.

(Over persoonlijk; in vergaderingen in het onderwijs wordt vaak geschermd met "Dat is persoonlijk", waarop ik dan reageer met: "Val mij er dan niet mee lastig en hou het buiten de discussie..." Dan is men beledigd...

Wout
Oud 5 januari 2004, 14:48   #93
Kassen
Kassen's login

oeps, dat klonk bij teruglezen agresiever dan het bedoeld was. gaarne interperteren als enthousiasme....
Oud 5 januari 2004, 14:51   #94
Bass
Gedeactiveerd account

Bass's schermafbeelding

Citaat:
Maakte jij geen trance???

-C-
Hihi,

Ik wou alleen maar zeggen, als je alles in C BLIJFT spelen raak je vanzelf je muzikale theorie achtergrond kwijt...
Daarom varieer ik vaak van toonsoort...om het nog enigszins bij te houden...!
Oud 5 januari 2004, 14:57   #95
Exzit
Let's do the milkshake

Exzit's schermafbeelding

Basis regel
Ik heb ook altijd geleerd van mijn buurman een klasieke Jazz pianist dat als je een akoord breed pakt je nooit 2 maal de terts van het akoord mag aanslaan dat klink zo ontzettend lelijk.

Oud 5 januari 2004, 15:43   #96
Wout Blommers
-

Citaat:
das wohltemperierte klavier is geschreven voor een soort stemming die "well temperate" heet in het engels (geen idee van de nederlandse naam). in zo'n stemming heb je intervallen die ongelijk zijn maar speelbaar en iets anders voor iedere ladder. hierdoor krijgt iedere ladder een eigen karakter en DAT is wat bach wou demonstreren en waarom alle delen van dat stuk een ander muziekaal karakter hebben...
Wat zou er gebeurd kunnen zijn? Let wel, er is verdomd weinig onderzoek naar gedaan en in wezen is het opschrijven van de muziektheorie pas ten tijde van het ontwikkelen van een notenschrift voor het eerst gedaan.
De Grieken kenden een aantal verschillende toongeslachten, door oa Pythagoras in verband met elkaar gebracht. Daar hadden zij de Ionische ladder (bij ons is dat de majeur gworden...), de Aeolische (bij ons de mineur...) de Dorische... etc Allemaal vernoemd naar landstreken in Griekenland. Of ze ook speciaal in die streken gebruikt werden, dat is onbekend. Per slot weten we ook de uitspraak van de oude Griekse taal niet. Toen de Ionische het zo langzaam aan ging winnen van de anderen (We gebruiken soms nog wel eens Dorisch), wilde men die ladder ook op de D laten beginnen, waar voorheen alleen de Dorische begon. Of op de A, waarop voorheen alleen de Aeolosche begon. Maar dan moesten de intervallen wel aangepast worden. Het geheel samenvoegen tot een geheel systeem, dat op één instrument, het liefst het orgel, te bespelen was, dat gaf een probleem. Daar kwam die Pythagorese komma om de hoek. Maar die konden ze natuurlijk niets meer vragen, want ze wisten nog niet eens dat hij er over geschreven had. Dat kwam weer wat later. De komma heeft vooral betrekking op de kwint, dus het interval van C naar G. Als dat echt goed is gestemd, dus rein, dan kan die nooit gebruikt worden, dus werd die iets lager gemaakt.

Wat doet nu een pianostemmer, die geen oscilliscoop nog ander meet appartuur heeft, dan alleen een stemvork? Die maakt eerst die A goed. Dan heeft hij/zij geleerd om die kwint goed te horen, dus dan komt de E (alle acht), daarna de B, vervolgens de Fis, de Cis, de Gis, de Dis, de Bes (Ais), de F, de C, de G en de D. Natuurlijk doet de stemmer het wel iets anders, want die weet ook wel een kwart te horen en de Cis wordt vaak gestemd in de drieklank A-Cis-E, als de A en de E er al zijn.
En dat, Kassen, is gelijkzwevend, ook well tempered in het Engels, en tegenwoordig in Nederland evenredigzwevende temperartuur genoemd, maar iedereen denkt dan dat je wel heel erg ziek bent, als je daar over praat: "Jongen, kan je dan niet beter je bed ingaan?" Werkmeister had een werkbaar systeem, maar wat stemmers doen is de methode Simon Stevin.

Citaat:
en ik heb nog zo geprobeert dit onderwerp te vermijden.[/B]
Maar dat heb je niet gedaan
Als je eens een middagje ellende wil, dan moet je de klavecimbel specialist in het museum hierover vragen. Die wordt dan echt boos, als je het niet begrijpt.

Wout

Namen van Griekse toongeslachten (Kwamen later in een iets andere vorm als 'Kerktoonladders' terug in de Middeleeuwen):

Ionisch alle witte toetsen van af C

Dorisch idem van af D

Frigisch idem van af E

Lydisch idem van af F

Mixo-Lydisch idem van af G

Aeolisch idem vanaf A

Lokrisch idem van af B

Obelixtisch gewoon pom-perde-pom-pom-POM!
Oud 5 januari 2004, 15:45   #97
Cheimoon
(Erik)

Cheimoon's schermafbeelding

Citaat:
Het twaalftallig stelsel is een nalatenschap van Mesopotami-e (huidig Irak) en daar hebben we naast de maanden ook de klok met 12 van gekregen, maar muziek... verdomd weinig.
Daar valt nog wel wat over te zeggen hoor! (maar laat ik dat nou maar niet doen...)

Er is trouwens een site waar ze geprobeerd hebben de overgebleven Griekse muziek te spelen. Ik weet niet hoeveel je er uiteindelijk aan hebt (instrumentkeuze is slecht, stemming is modern, tempo is willekeurig want onbekend), maar de poging is aardig en het geeft tenminste wat inzicht in wat het geweest kan zijn.
- http://www.oeaw.ac.at/kal/agm/
- http://www.oeaw.ac.at/kal/agp/
- http://www.oeaw.ac.at/kal/sh/
Pas wel op met dat zingen van Homerus: de muziek daarbij is volledig verzonnen. Bovendien klopt er weinig van de uitspraak (ook bij het voorlezen) en gaat het veel te snel.

Muziek schrijven in C en dan transponeren is eigenlijk een raar iets trouwens. Over het algemeen klinkt muziek het beste in de toonsoort waarin hij geschreven of het eerst gehoord is is, los van allerlei natuurkundige dingen gewoon omdat je na het componeren of eerste keer horen gewend bent aan de melodie in die toonsoort. En daarbij: als het na transponeren beter klinkt was de melodie oorspronkelijk dus een geval van 'net-niet', en waarom maak je dat dan? Van de andere kant is het ook gewenning; als je gedwongen wordt te transponeren (zanger(es) haalt de oorspronkelijke toonsoort niet), dan klinkt dat eerst vreemd, maar na een paar keer weet je niet beter weer, en klinkt het origineel weer vreemd. Ik ben bang dat gewenning bij dat soort dingen een grotere rol speelt dan wetenschappelijk leuk is (want daar valt zo weinig aan te theoretiseren).

The music's playing, the notes are right
Cheimoon is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2004, 15:49   #98
Exzit
Let's do the milkshake

Exzit's schermafbeelding

Citaat:
Ionisch alle witte toetsen van af C

Dorisch idem van af D

Frigisch idem van af E

Lydisch idem van af F

Mixo-Lydisch idem van af G

Aeolisch idem vanaf A

Lokrisch idem van af B

Obelixtisch gewoon pom-perde-pom-pom-POM!
Laat ik Ionisch en dorisch kennen als architektuur vormen van die griekse zuilen op school.
Eeen keer wel goed opgelet.
Grappig ik wist niet dat dit een muziekale versie had.
Maar obelixtisch lijkt me egyptische oorsprong.
Maar de grieken hadden ook grote bewondering en dreven handel met de egyptenaren al ten tijde van de Minoische cultuur.

Oud 5 januari 2004, 15:50   #99
Bass
Gedeactiveerd account

Bass's schermafbeelding

Re: In welke toonsoort maak je muziek en waarom?

Citaat:

Zelf speel ik graag in A en D, omdat het lekker grijpt op een klavier.
Ik heb nog altijd mn bedenkingen bij dit motief...
Oud 5 januari 2004, 15:55   #100
Wout Blommers
-

Citaat:
Origineel geplaatst door Exzit
Laat ik Ionisch en dorisch kennen als architektuur die griekse zuilen.
Grappig ik wist niet dat dit een muziekale versie had.
Ik weet niet zeker of die namen echt door de Grieken zijn vergeven of dat het door de renaissance geleerden pas achteraf gedaan is. Lijkt me best mogelijk. Trouwens, paralellen in namen in de kunsten komen vaak voor: Klassiek, te weten alles wat met de Grieken en Romeinen te maken had EN de muziek ten tijde van Mozart; Romantiek, de muziek van oa Ludwig van Beethoven (eigenlijk een voorloper) en in de schilderkunst, zo halverwege en het eind van de negentiende eeuw (van die mooie boerderijtjes, het geluk van het landleven, maar geen impressionisme!)

Wout
Oud 5 januari 2004, 15:55   #101
maxdox
rode peper en knoflook

maxdox's schermafbeelding

Citaat:
Sorry, maar nu vertel je onzin. De toonladder bestaat niet uit twaalf tonen, want deze 'opbouw' is veel later ingevoerd, om namelijk alle zeventoonstoonladders te kunnen gebruiken op een instrument..

Wout
[offtopic]
Nou heb ik alweer alleen maar de klok horen luiden, maar er zit toch iets heel mysterieus aan de oorsprong van de muziektheorie en het begrip "muziek" en "vals"??? :confused:

Wat ik ooit in een SOS had gelezen, is dat de échte oorsprong en basis van alle muziektheorie door de grieken in kaart is gebracht. Zij zagen wiskunde in de muziek, zoals ze ook wiskunde in de sterrenstelsels zagen en wiskunde in de goden.
Nou weet ik dat ook bijv. in de oudheden verhoudingen van spirituele "wetenschap" vaak als muziek werd "beschreven". Ik geloof dat er ook de "tarrot" (zo'n zweverig kaarten"spel") zo'n muzikale beschrijving had. Tarrot mag wel zweverig zijn, maar het is wel iets ouds. Als ik mij niet vergis stond het getal 3 daar centraal.

Zou muziek niet het goddelijke element in ons zijn ?

[offtopic]

Ik heb vaker getracht wat over muziektheorie te lezen, en vooral te begrijpen. Maar dat is me alsnog niet gelukt. Ik begrijp wel de structuren die uitgelegd worden, maar ik vat de orde waarin ze vallen niet. De relaties zijn niet 1 op 1, zo snap ik bijv. niet het nut van "spelen in één toonsoort", terwijl toonladders binnen één stuk ook in andere toonsoorten gespeeld kunnen worden. Ook zie ik nog wel logica in het bouwen van muziek mbv de theorie. Maar stel dat je al wat gemaakt heb zonder logica, hoe weet je dan of iets in "C" of in "D" is? Bij mij is het vals of niet, en zelfs dat gaat niet eens altijd op!
Het zou allemaal wel op zijn pootjes terecht vallen als je er eenmaal veel mee in de praktijk werkt..... misschien moet ik daar maar eens moeite in gaan stoppen!

Leuke thread!

computers don't right the wrongs,
in poems,
nor in songs
maxdox is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2004, 15:56   #102
Wout Blommers
-

Re: Re: In welke toonsoort maak je muziek en waarom?

Citaat:
Origineel geplaatst door Bass
Ik heb nog altijd mn bedenkingen bij dit motief...
Terrecht!
Maar ik hoor het ook graag.

Wout
Oud 5 januari 2004, 16:05   #103
Wout Blommers
-

Citaat:
Origineel geplaatst door maxdox
[offtopic]Ook zie ik nog wel logica in het bouwen van muziek mbv de theorie. Maar stel dat je al wat gemaakt heb zonder logica, hoe weet je dan of iets in "C" of in "D" is?
Luisteren, naar alles en verder nog luisteren. Mijn gitaar staat altijd getemd en als ik iets leuks op de radio hoor, dan ga ik mee-pilen. Dan zoek ik eerst de toonsoort op. In het begin duurt dat een hele plaat Lekker voor een regenachtige middag.

Wout
Oud 5 januari 2004, 16:10   #104
Cheimoon
(Erik)

Citaat:
De Grieken kenden een aantal verschillende toongeslachten, door oa Pythagoras in verband met elkaar gebracht. Daar hadden zij de Ionische ladder (bij ons is dat de majeur gworden...), de Aeolische (bij ons de mineur...) de Dorische... etc Allemaal vernoemd naar landstreken in Griekenland. Of ze ook speciaal in die streken gebruikt werden, dat is onbekend.
Er is wel iets meer over te zeggen: de namen van deze toongeslachten hadden de Grieken al in de 7e eeuw v.C., dus bij de eerste overgeleverde schrijvers. De manier waarop erover geschreven wordt (over een 'Phrygisch melodie'; dat is (dan nog) geen Griekse streek trouwens, net als Lydië, en Lokrië is ook Zuid-Italisch (maar dus wel West-Grieks) maar dat terzijde) doet zeer sterk vermoeden dat er iets in het toongeslacht zat wat werd herkend als zijnde typisch voor een bepaalde streek. Wat zij 'Phrygisch' (toongeslacht) noemde was dus waarschijnlijk ook echt Phrygisch (van het volk), en ooit overgenomen. In die tijd hadden deze toongeslachten nog een andere vorm trouwens. Voor de archaïsche tijd wordt bijvoorbeeld aangenomen (hoewel enigszins speculatief) dat de vorm pentatonisch was.

Oud 5 januari 2004, 16:11   #105
Kassen
Kassen's login

wout, je bent mij even kwijt. ik geloof best dat je op het gehoor op een vorm van "well" die aan "equall" grenst kunt uitkomen zonder scopes. ik mis even de verdediging van jouw standpunt dat bach dat stuk voor "equall" schreef. als dat niet jouw standpunt was dan vergis ik me gewoon, dat zou niet de eerste keer zijn.

je verdere uitleg is natuurlijk hoogst interesant maar niet echt relevant voor wat ik dacht dat ons verschil van inzicht was, wel nuttig om het hier bij de hand te hebben.

mijn grote plan is nog steeds "wout ervan overtuigen dat hij bij clavia moet zeuren om andere stemmingen voor de g2 omdat kassen steeds tegen problemen aanloopt als hij die probeert te maken voor de g1"

:-P

kas.
Oud 5 januari 2004, 16:13   #106
Wout Blommers
-

Citaat:
oeps, dat klonk bij teruglezen agresiever dan het bedoeld was. gaarne interperteren als enthousiasme....
Nou, bij de volgende ontmoeting sla ik je, hoor

Maar nog effe treiteren... Weet je dat er verdelingen van het octaaf bestaan van 31 tonen en zelfs 41? En de topper is 53! Hoera!
Christiaan Huygens, voor de ouderen onder ons op het briefje van 25 gulden, met die krullen, berekende het octaaf in 31 delen. In het Teylers muzeum staat er nog een of twee van die orgels, dacht ik, die regelmatig bespeeld worden.
Die Janko deed het in 41 stukjes, met dat rare klavier met knoppen. Maar die snaren stemmen is ronduit K*T...

Wout
Oud 5 januari 2004, 16:15   #107
Cheimoon
(Erik)

Citaat:
Ik weet niet zeker of die namen echt door de Grieken zijn vergeven of dat het door de renaissance geleerden pas achteraf gedaan is. Lijkt me best mogelijk. Trouwens, paralellen in namen in de kunsten komen vaak voor: Klassiek, te weten alles wat met de Grieken en Romeinen te maken had EN de muziek ten tijde van Mozart; Romantiek, de muziek van oa Ludwig van Beethoven (eigenlijk een voorloper) en in de schilderkunst, zo halverwege en het eind van de negentiende eeuw (van die mooie boerderijtjes, het geluk van het landleven, maar geen impressionisme!)
Yep, de namen zijn dus authentiek, hoewel de invulling wel modern is: de vorm zoals die in de kerktoonladders zat is wel erg laat (en waarschijnlijk nog steeds verschillend van de huidige betekenis trouwens!). Volgens mij zijn de namen van de bouwordes echter Romeins, maar dat weet ik niet zeker; ook niet waarom de derde orde 'Korintisch' heet trouwens (de rest komt met de landsaard overeen: Dorisch = sttijf/sterk, Ionisch = weelderig/kunstig, Korintisch = ???).

Oud 5 januari 2004, 16:17   #108
Wout Blommers
-

Citaat:
Origineel geplaatst door Cheimoon
Voor de archaïsche tijd wordt bijvoorbeeld aangenomen (hoewel enigszins speculatief) dat de vorm pentatonisch was.
En de hypothese is dat er twee pentatonische waren, die naast elkaar geplaatst de 'huidige' toonladders opleverden. Dit naast elkaar plaatsen mag letterlijk genomen worden in het beeld van plank-cithers, waarbij de hoogste toon van de ene de laagste toon van de andere was. Maar ik ben daar niet bij geweest

Wout
Oud 5 januari 2004, 16:19   #109
Riezz
dit is een test

Riezz's schermafbeelding

ehm... zal me eigenlijk schelen in wat voor toonsoort het is...
als ik mee moet spelen doe ik het op het gehoor.... dan zie ik wel hoe en wat hahahaha

heb lang geleden 3 jaar orgel les gehad dus ook drie jaar bladmuziek.. vond meer dan genoeg ook

..een Korg 01Wfd .. enne een Yamaha AN1x, blijft cool (me 3e).. enne nog steeds de Crumar Stratus .. wat KORG Volca`s de rest via de pc met Ableton en hopelijk ook Bitwig binnenkort...
Riezz is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2004, 16:31   #110
Wout Blommers
-

Citaat:
Origineel geplaatst door Cheimoon
Yep, de namen zijn dus authentiek, hoewel de invulling wel modern is: de vorm zoals die in de kerktoonladders zat is wel erg laat (en waarschijnlijk nog steeds verschillend van de huidige betekenis trouwens!). Volgens mij zijn de namen van de bouwordes echter Romeins, maar dat weet ik niet zeker; ook niet waarom de derde orde 'Korintisch' heet trouwens (de rest komt met de landsaard overeen: Dorisch = sttijf/sterk, Ionisch = weelderig/kunstig, Korintisch = ???).
En waar zouden de Compositoren gewoond hebben? (Compositisch = mengvormen)
Maar het gaat hier toch vooral aan een naam geven aan iets, om het te kunnen onderscheiden van andere objecten/gegevens, zodat het bespreekbaar gemaakt kan worden. Of een Dori-er echt een tafel met zulke poten had, dat is eigenlijk niet belangrijk Synthesizer is eigenlijk ook zo'n woord. Wie heeft dat verzonnen? In 1966 komt de eerste brochure van Moog, waarin het apparaat dan zo heet, maar de Mark II heette ook al synthesizer, maar was toch een zeer ander apparaat, hoewel met een beetje hetzelfde doel.

Wout
Oud 5 januari 2004, 16:35   #111
Riezz
dit is een test

Riezz's schermafbeelding

ehm.. na al dit klassiek geweld.. klinkt het dan stom als ik gewoon zeg: ik speel wat ik lekker vind? of lekker/mooi vind klinken

en dat ik dan totaal niet geintereseerd ben of het nu uit Griekenland of waar dan ook vandaan komt? hahahahaha
ja sorry hoor

..een Korg 01Wfd .. enne een Yamaha AN1x, blijft cool (me 3e).. enne nog steeds de Crumar Stratus .. wat KORG Volca`s de rest via de pc met Ableton en hopelijk ook Bitwig binnenkort...
Riezz is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2004, 16:42   #112
Cheimoon
(Erik)

Citaat:
En waar zouden de Compositoren gewoond hebben? (Compositisch = mengvormen)
Maar het gaat hier toch vooral aan een naam geven aan iets, om het te kunnen onderscheiden van andere objecten/gegevens, zodat het bespreekbaar gemaakt kan worden. Of een Dori-er echt een tafel met zulke poten had, dat is eigenlijk niet belangrijk Synthesizer is eigenlijk ook zo'n woord. Wie heeft dat verzonnen? In 1966 komt de eerste brochure van Moog, waarin het apparaat dan zo heet, maar de Mark II heette ook al synthesizer, maar was toch een zeer ander apparaat, hoewel met een beetje hetzelfde doel.
Dat is ook zo. Maar als het beestje een naam moet hebben om niks anders dan het hebben van een naam, waarom dan een streek en niet iets duidelijkers? Waarom is de muziek niet 'vrolijk', 'melancholisch', etc. genoemd? Blijkbaar zag men er zo'n duidelijk Phrygisch, Ionisch, etc. karakter in dat het bijzonder logisch was om, als je over een toongeslacht praatte, het te omschrijven met zo'n streek i.p.v. een emotie (of zoiets). En als de link zó duidelijk is, dan is de hypothese dat een bepaald toongeslacht oorspronkelijk ook komt uit de streek waar het naar vernoemd is ook niet zo vergezocht meer, hoewel nog steeds onbewezen met verschillende parallellen mogelijkheden. Dit is hetzelfde als met de bouworden (waarbij de orden duidelijk niet afkomstig zijn uit de eponieme streken): de Doriërs stonden wijd en zijn bekend als enorm gedisciplineerd, sterk met het leger, enz. (modeldoriërs: de Spartanen). Er is geen betere benaming te vinden dus voor die bouworde.

Maar ik geloof dat dit zelfs in deze discussie nog een terzijde is.

Oud 5 januari 2004, 17:00   #113
Kassen
Kassen's login

Citaat:

Maar nog effe treiteren... Weet je dat er verdelingen van het octaaf bestaan van 31 tonen en zelfs 41? En de topper is 53! Hoera!
Christiaan Huygens, voor de ouderen onder ons op het briefje van 25 gulden, met die krullen, berekende het octaaf in 31 delen. In het Teylers muzeum staat er nog een of twee van die orgels, dacht ik, die regelmatig bespeeld worden.
Die Janko deed het in 41 stukjes, met dat rare klavier met knoppen. Maar die snaren stemmen is ronduit K*T...
daar is niks treiterigs aan. kijk, ik leid bij tijd en weilen aan slaapeloosheid en bij gebrek aan betere dingen pluis ik dan soms willekeurige onderwerpen online uit. paar vorming in jager-verzamelaar samenlevingen of alternatieve stemmingen bijvoorbeeld.... het leuke is dat veel mensen met internet paginas over deze materie ook zelf hebben geprobeert tot een oplossing te komen. er is een hele scene aan mensen met zelf verzonnen, nogal opmerkelijke stemmingen die ook componeren voor hun eigen instrumenten, ook nu nog.

dat valt natuurlijk onder het kopje "je kunt het jezelf zo moeilijk maken als je zelf wilt", maar het dwingt bij mij toch een zeker respect af.

bazis school meesters die slaan is een onderwerp voor een andere dag :-).

kas.
Oud 5 januari 2004, 17:26   #114
Wout Blommers
-

Citaat:
bazis school meesters die slaan is een onderwerp voor een andere dag :-).
Dat is goed voor je persoonlijkheidsvorming!
(Dit is een grapje, hoor, mensen...!)

Wout
(Hoeveel 'Beats per minute' haal ik eigenlijk? Kinderen, ga eens in de rij staan!)
Oud 5 januari 2004, 17:58   #115
Jeroen
Jazzy lid

Jeroen's schermafbeelding

Om nog wat meer verwarring te scheppen: er bestaan meer toonladders dan de al eerder aangedragen 8 kerktoonladders op basis van onze 12 tonige ladder. In principe is iedere keuze van noten eruit een toonladder. Meer bekendere zijn bv:
- hele toonstoonladder
- half-heel ladder
- heel-half ladder
- super locrisch (of dalend melodisch mineur)
- verschillende pentatonische ladders (oa. de ons bekende 'blues' ladder)
- chromatisch

Allen veel gebruikt in de jazz...

Grtz,
Jeroen

Gear: 10 vingers!
Jeroen is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2004, 18:31   #116
Kassen
Kassen's login

jeroen, kan je daar mischien wat dieper op ingaan of een link geven? jazz ladders en jazz in het algemeen hebben op het moment nogal mijn interesse na het aanschaffen van een stapeltje platen van dave brubeck.
Oud 5 januari 2004, 18:41   #117
Wout Blommers
-

Be effe bij de buurman geweest, want die heeft Bach in z'n kast staan en wat vermeldt de heer Bach ons op de titelpagina?: (DutchSynthForum, dus even vertaald) Preludia en Fuga's in alle toonaarden, zowel majeur als mineur. Tot nut en gebruik van de leergiereige muzikale jeugd, als ook tot een bijzonder tijdverdrijf van hen, die met deze studie reeds bekend zijn, opgesteld en vervaardigd door (de hele rotzooi, met baantjes en al ) anno 1722. Eerste uitgave pas in 1799!
Jootje (zo mag ik hem noemen) schreeft dit dus al een leerboek ter ontwikkeling van het gehoor in de nieuwe stemmingen.

Mijn buurman gaf nog een andere toelichting naar aanleiding van Pythagoras. Deze ontdekte dat een snaar op 2/3 van de lengte de snaar (denk er aan: waar moet de fret op de gitaar komen, dus 2/3 deel van af de kam gemeten) de kwint komt, geheel zuiver en het octaaf op de helft. Als je de gevonden afstanden dan weer 2/3 van neemt, dan komt de volgende kwint en ga zomaar door. Als je dat 12 keer gedaan hebt, dan heb je de zevende octaaf (7 keer door de helft) En verdikkeme, riep Piet, dat bleek niet zo te zijn! En Piet ging echt niet zeggen dat'ie het fout had, nee hoor! Hij introduceerde z'n Komma!

Wout
Oud 5 januari 2004, 19:35   #118
Jeroen
Jazzy lid

Jeroen's schermafbeelding

De toonladders die ik gaf zijn vooral leuk op dominant-septiem accoorden (harmonische dominant functie in een cadens). Of gewoon kaal als modale ladder, ze zijn niet mineur en niet majeur dus ze geven een leuk 'onthechtend' gevoel. In onderstaande uitleg wissel ik gewoon enharmonisch equivalente tonen uit, dus val niet over de naamgeving (voor de puristen)

-Hele toons toonladder
Hier bestaan er maar 2 van, in C: C-D-E-F#-G#-A#-C, de andere licht natuurlijk een halve toon hoger

-Heel half, en half heel
Afwisselend een hele en een halfe toonsafstand. Dus bv. (half heel, vanaf C): C-Db-Eb-E-F#-G-A-Bb-C

-Super locrisch, ook wel gealtereerd genoemd, meest gebruikte ladder in de bebop op V7 accoorden, is gelijk aan mineur melodisch dalend. Is gelijk aan (eerste helft) half-heel en (tweede helft) hele toonstoonladder (zo onthou ik hem altijd)

Pentatonisch en chromatisch zijn voor de hand liggend.

Grtz,
Jeroen

Gear: 10 vingers!
Jeroen is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2004, 21:38   #119
Kassen
Kassen's login

jeroen;
veel dank, jouw "hele toons ladder" kende ik al, de rest is nieuw, zo ben ik weer even zoet.

kas.
Oud 5 januari 2004, 23:31   #120
Wout Blommers
-

Kassen, als je het aandurft wil ik je wel eens voorstellen aan m'n broer, specialist bij uitstek als het om toonladders gaat. Hij woont ook in Den Haag, heeft wat electronisch gedaan en heeft tijd zat (vind ik

Wout
Reactie

Synthforum » Muziek algemeen » Klank, geluid en theorie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten